velomobiel en de lijnbus
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Ik heb vandaag iets vergelijkbaar meegemaakt, maar dan met een vrachtwagen met oplegger.
Op weg naar het werk (6u30 en nog pikdonker buiten) rij ik een stukje op de rijweg ter hoogte van de Kolenhaven in Genk. Het gaat hier wat bergaf en je kan daar dus goed doorrrijden. Maximum toegelaten snelheid is 50km en die rij ik daar ook ongeveer.
Er komt een zware vrachtwagen achter me rijden (zo'n trekker met een oplegger om grond in te vervoeren).
Op het einde van dat rechte stuk naar beneden komt er een lichte brughelling omdat je over een zijarm van het Albertkanaal moet. Daar kan ik die 50km natuurlijk niet aanhouden. Omdat er boven op de brug onmiddellijk een scherpe bocht naar rechts is kan de vrachtwagen me niet inhalen en moet hij dus een beetje vertragen.
Dat zint meneer blijkbaar niet. Hij zet zijn groot licht aan, komt vlak achter me rijden en begint zijn claxon te gebruiken.
Ik kan je verzekeren dat je echt niet op je gemak rijdt als zo'n monster met groot licht en een loeiende claxon op een paar meter achter je rijdt.
Bovengekomen komt er dus die scherpe bocht naar rechts en gaat het terug bergaf. De weg loopt hier rechtdoor dus meneer ziet zijn kans schoon om mij -over een volle witte lijn- voorbij te steken. Hij rijdt rakelings langs me door en snijdt mij nog eens extra de weg af. Op zo'n brute manier zelfs dat hij zelf scherp moet corrigeren om niet rechts van de weg af te rijden. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik niet had geremd en was uitgeweken.
Gelukkig heb ik meneer zijn nummerplaat en de naam van de firma kunnen noteren.
Even verder moest de vrachtwagen stoppen om te lossen. Ik ben hem gewoon voorbij gereden omdat ik geen zin had om alles nog een beetje verder te laten escalleren. Iemand die in staat is om op zo'n agressieve manier mijn zijn vrachtwagen om te gaan is misschien nog tot veel meer in staat. Hij stond ondertussen naast het jaagpad en ik zag een confrontatie in het pikkedonker met niks of niemand in de buurt eerlijk gezegd niet zitten.
Ik heb ondertussen wel zijn baas al aan de telefoon gehad. Die man luisterde heel vriendelijk en heel begrijpend naar mijn verhaal. Hij heeft mij beloofd dat hij de chauffeur hierover zou aanspreken en mij verzekerd dat dit soort rijgedrag ook voor hem niet toelaatbaar was. Ik heb hem wel meegegeven dat ik verwacht dat de chauffeur mij persoonlijk contacteert om dit voorval in alle rust te bespreken.
Ik wacht dus nog even af. Als ik niks meer hoor, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht, neem ik wel contact op met de politie, want ik wil dat die man beseft dat wat hij deed letterlijk levensgevaarlijk was.
Op weg naar het werk (6u30 en nog pikdonker buiten) rij ik een stukje op de rijweg ter hoogte van de Kolenhaven in Genk. Het gaat hier wat bergaf en je kan daar dus goed doorrrijden. Maximum toegelaten snelheid is 50km en die rij ik daar ook ongeveer.
Er komt een zware vrachtwagen achter me rijden (zo'n trekker met een oplegger om grond in te vervoeren).
Op het einde van dat rechte stuk naar beneden komt er een lichte brughelling omdat je over een zijarm van het Albertkanaal moet. Daar kan ik die 50km natuurlijk niet aanhouden. Omdat er boven op de brug onmiddellijk een scherpe bocht naar rechts is kan de vrachtwagen me niet inhalen en moet hij dus een beetje vertragen.
Dat zint meneer blijkbaar niet. Hij zet zijn groot licht aan, komt vlak achter me rijden en begint zijn claxon te gebruiken.
Ik kan je verzekeren dat je echt niet op je gemak rijdt als zo'n monster met groot licht en een loeiende claxon op een paar meter achter je rijdt.
Bovengekomen komt er dus die scherpe bocht naar rechts en gaat het terug bergaf. De weg loopt hier rechtdoor dus meneer ziet zijn kans schoon om mij -over een volle witte lijn- voorbij te steken. Hij rijdt rakelings langs me door en snijdt mij nog eens extra de weg af. Op zo'n brute manier zelfs dat hij zelf scherp moet corrigeren om niet rechts van de weg af te rijden. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik niet had geremd en was uitgeweken.
Gelukkig heb ik meneer zijn nummerplaat en de naam van de firma kunnen noteren.
Even verder moest de vrachtwagen stoppen om te lossen. Ik ben hem gewoon voorbij gereden omdat ik geen zin had om alles nog een beetje verder te laten escalleren. Iemand die in staat is om op zo'n agressieve manier mijn zijn vrachtwagen om te gaan is misschien nog tot veel meer in staat. Hij stond ondertussen naast het jaagpad en ik zag een confrontatie in het pikkedonker met niks of niemand in de buurt eerlijk gezegd niet zitten.
Ik heb ondertussen wel zijn baas al aan de telefoon gehad. Die man luisterde heel vriendelijk en heel begrijpend naar mijn verhaal. Hij heeft mij beloofd dat hij de chauffeur hierover zou aanspreken en mij verzekerd dat dit soort rijgedrag ook voor hem niet toelaatbaar was. Ik heb hem wel meegegeven dat ik verwacht dat de chauffeur mij persoonlijk contacteert om dit voorval in alle rust te bespreken.
Ik wacht dus nog even af. Als ik niks meer hoor, wat ik eerlijk gezegd niet verwacht, neem ik wel contact op met de politie, want ik wil dat die man beseft dat wat hij deed letterlijk levensgevaarlijk was.
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op di 12 dec 2006, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Ben idd ook eens benieuwd of je nog iets zult horen. Het valt mij al mee te lezen dat de baas je meedeelt dat dergelijk rijgedrag niet tolereerbaar is. Als je alsnog van plan bent van aangifte te doen bij de Politie, zou ik er niet te lang mee wachten (en er ook niet al teveel van verwachten, vrees ik).
Tihamér -gelukkig geen last van vrachtwagens op het jaagpad
Tihamér -gelukkig geen last van vrachtwagens op het jaagpad
i ride my bikes to ride my bikes
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Ik heb vanavond een telefoontje gekregen van de betrokken chauffeur.
Bij zijn eerste zin wist ik al meteen hoe laat het was: "Mijn baas zegt dat ik u moet bellen omdat GIJ u wilt excuseren"
Meneer was zich dus van geen kwaad bewust. Hij begon eerst over het feit dat ik daar niet mocht rijden. Ik heb hem dat heel vriendelijk proberen uit te leggen en heb hem ook verteld dat zelfs als ik daar niet mocht rijden dit soort agressief gedrag nog niet kan.
Jammer genoeg heb ik hem tijdens ons gesprek niet kunnen overtuigen. Ik heb hem zelfs gevraagd om eens op een stoel vlak voor zijn vrachtwagen te gaan zitten, de lichten aan te steken en een collega te vragen om op de claxon te duwen. Zijn enige repliek was: " daar dient die claxon toch voor".
Samengevat heeft hij het idee dat ik hem in de weg reed en dat hij moest inhouden. Hij had mij natuurlijk nooit de weg proberen af te snijden en als ik vond dat zijn gedrag al agressief was dan hoopte hij dat ik nooit "de verkeerde ging tegen komen".
Toen ik hem uitlegde dat ik, gezien zijn houding, klacht ging indienen wegens verkeersagressie kwam natuurlijk de verwachte reaktie: "das toch jouw woord tegen het mijne ..."
Het strafste is dat hij daar waarschijnlijk ook nog gelijk in heeft maar dat gaat mij niet tegenhouden om morgen toch klacht in te dienen.
Bij zijn eerste zin wist ik al meteen hoe laat het was: "Mijn baas zegt dat ik u moet bellen omdat GIJ u wilt excuseren"
Meneer was zich dus van geen kwaad bewust. Hij begon eerst over het feit dat ik daar niet mocht rijden. Ik heb hem dat heel vriendelijk proberen uit te leggen en heb hem ook verteld dat zelfs als ik daar niet mocht rijden dit soort agressief gedrag nog niet kan.
Jammer genoeg heb ik hem tijdens ons gesprek niet kunnen overtuigen. Ik heb hem zelfs gevraagd om eens op een stoel vlak voor zijn vrachtwagen te gaan zitten, de lichten aan te steken en een collega te vragen om op de claxon te duwen. Zijn enige repliek was: " daar dient die claxon toch voor".
Samengevat heeft hij het idee dat ik hem in de weg reed en dat hij moest inhouden. Hij had mij natuurlijk nooit de weg proberen af te snijden en als ik vond dat zijn gedrag al agressief was dan hoopte hij dat ik nooit "de verkeerde ging tegen komen".
Toen ik hem uitlegde dat ik, gezien zijn houding, klacht ging indienen wegens verkeersagressie kwam natuurlijk de verwachte reaktie: "das toch jouw woord tegen het mijne ..."
Het strafste is dat hij daar waarschijnlijk ook nog gelijk in heeft maar dat gaat mij niet tegenhouden om morgen toch klacht in te dienen.
- rocco
- Junior
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
- Postcode: 3500
- Fiets: M5 20/26
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Afgrijselijk...
zijn reactie getuigd van een lompe boersheid, niet weten wat hij bezig is (hoop ik, anders zou het helemaal erg zijn) en het idee dat hij het is...
enfin, ik hoop dat dit een staart krijgt en wel in positieve zin. Het is jouw woord tegen het zijne, maar waarom zou hij gelijk krijgen? Als hij zich moet verdedigen, en hij doet dat net zo zoals hij dat tegen jou gedaan heeft, komt het in orde.
zijn reactie getuigd van een lompe boersheid, niet weten wat hij bezig is (hoop ik, anders zou het helemaal erg zijn) en het idee dat hij het is...
enfin, ik hoop dat dit een staart krijgt en wel in positieve zin. Het is jouw woord tegen het zijne, maar waarom zou hij gelijk krijgen? Als hij zich moet verdedigen, en hij doet dat net zo zoals hij dat tegen jou gedaan heeft, komt het in orde.
it's a way of ligging
[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]
[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Naar aanleiding van je klacht gaat hij verhoord worden. Hij gaat toch voor alles een uitleg moeten hebben die steek houdt. (o.a. voor het claxoneren, om welke reden was dit en voor het overschrijden van de doorlopende witte lijn bij zijn inhaalmaneuver, want vermoedelijk kan hij je daar niet inhalen zonder die lijn te overschrijden).Johan Clerx schreef:Ik heb .......... Zijn enige repliek was: " daar dient die claxon toch voor"....... "das toch jouw woord tegen het mijne ..."
Het strafste is dat hij daar waarschijnlijk ook nog gelijk in heeft maar dat gaat mij niet tegenhouden om morgen toch klacht in te dienen.
Zelfs al komt er niets van, hij gaat er toch zijnen tijd moeten insteken en een paar dagen wreed ongemakkelijk lopen. (spijtig dat ik het niet mag doen )
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Ontzettend jammer, zo'n reactie. Ik zou toch ook nog zijn baas eens contacteren en vragen wat die ervan denkt. Maar klacht indienen moet je nu zeker doen vind ik.
Ik wil zeker niemand zijn boterham afpakken maar als hij niet beseft waar hij mee bezig is zou hij volgens mij niet meer achter een stuur mogen kruipen..., want vroeg of laat is het prijs met zo'n mentaliteit en dan vallen er onnodig slachtoffers.
Ik wil zeker niemand zijn boterham afpakken maar als hij niet beseft waar hij mee bezig is zou hij volgens mij niet meer achter een stuur mogen kruipen..., want vroeg of laat is het prijs met zo'n mentaliteit en dan vallen er onnodig slachtoffers.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
Nu maken jullie zich wel druk om toeterende auto's, maar wat geeft dat? Laat ze toeteren, laat ze blazen, laat ze licht laten verschijnen in de duisternis. Wat dan.
Bovendien wordt claxonneren dus wel degelijk geschreven met een dubbele 'n'.
Claxonneerde, geclaxonneerd.
Wat een ontiegelijk oerlelijk woord, en waarom zich om zoiets druk maken.
Het verhaal maakt dus deel uit van een claxonnade (mag ik geheel voltooien, dank u). Nog zoiets om niet lang bij stil te staan. Het is geen sonate, geen cantate, dit is niets. Als je het ooit aan de eerste de beste politieman gaat proberen te verkopen als zijnde een misdrijf, dan gaat die zeker denken aan iets als cansonnissima (spel ik het juist want ik ben het niet zeker?), en was dat Jan Theys wiens hoofd ik toentertijd op de buis zag (heb ik het juist want hierover ben ik echt onzeker?)?
Bovendien wordt claxonneren dus wel degelijk geschreven met een dubbele 'n'.
Claxonneerde, geclaxonneerd.
Wat een ontiegelijk oerlelijk woord, en waarom zich om zoiets druk maken.
Het verhaal maakt dus deel uit van een claxonnade (mag ik geheel voltooien, dank u). Nog zoiets om niet lang bij stil te staan. Het is geen sonate, geen cantate, dit is niets. Als je het ooit aan de eerste de beste politieman gaat proberen te verkopen als zijnde een misdrijf, dan gaat die zeker denken aan iets als cansonnissima (spel ik het juist want ik ben het niet zeker?), en was dat Jan Theys wiens hoofd ik toentertijd op de buis zag (heb ik het juist want hierover ben ik echt onzeker?)?
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
KB 01/12/75 art. 16.4 :
Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
KB 01/12/75 art. 16.5 :
Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen;
Wat je ook nog zou kunnen aanhalen, is :
KB 01/12/75 art. 40.ter :
Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Let wel op : bij dit laatste artikel staat wel degelijk beschreven : tgo een FIETSER of TWEEWIELIGE BROMFIETS. Een velomobiel valt daar een dus eiglijk niet onder (die discussie hebben we hier op het forum al gehad).
Wat betreft het nut van dergelijk feit van verkeersagressie wel of niet aan te geven, zou ik het volgende willen zeggen : als een burger niks gaat melden, weet de Politie ook van niks. Het zou kunnen dat als Johan aangifte gaat doen het idd zijn woord tegen dat van de vrachtwagenchauffeur wordt en dat het daarbij blijft. Vertoont diezelfde vrachtwagenchauffeur echter ook dergelijk associaal rijgedrag tov andere zwakke weggebruikers (niet ondenkbaar) en daar zou er op zijn/haar beurt iemand een aangifte over gaan doen, dan zijn er al minstens 2 klachten tegen dezelfde bestuurder voor identieke feiten. Wondermiddelen moet je idd niet verwachten in ons rechtssysteem, maar dat betekent niet dat je zo maar alles over je heen moet laten gaan en je geen aangifte moet doen.
Tihamér -spreekt maar wat uit ervaring
Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
KB 01/12/75 art. 16.5 :
Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen;
Wat je ook nog zou kunnen aanhalen, is :
KB 01/12/75 art. 40.ter :
Artikel 40ter: Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Let wel op : bij dit laatste artikel staat wel degelijk beschreven : tgo een FIETSER of TWEEWIELIGE BROMFIETS. Een velomobiel valt daar een dus eiglijk niet onder (die discussie hebben we hier op het forum al gehad).
Wat betreft het nut van dergelijk feit van verkeersagressie wel of niet aan te geven, zou ik het volgende willen zeggen : als een burger niks gaat melden, weet de Politie ook van niks. Het zou kunnen dat als Johan aangifte gaat doen het idd zijn woord tegen dat van de vrachtwagenchauffeur wordt en dat het daarbij blijft. Vertoont diezelfde vrachtwagenchauffeur echter ook dergelijk associaal rijgedrag tov andere zwakke weggebruikers (niet ondenkbaar) en daar zou er op zijn/haar beurt iemand een aangifte over gaan doen, dan zijn er al minstens 2 klachten tegen dezelfde bestuurder voor identieke feiten. Wondermiddelen moet je idd niet verwachten in ons rechtssysteem, maar dat betekent niet dat je zo maar alles over je heen moet laten gaan en je geen aangifte moet doen.
Tihamér -spreekt maar wat uit ervaring
Laatst gewijzigd door quattrovelootje op wo 13 dec 2006, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
i ride my bikes to ride my bikes
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
KB 01/12/75 art. 33 :sniper schreef:als het hele geval zich buiten de BK afspeelde, dan heeft die chauffeur wel een regeltje waarmee hij dat geclaxonneer kan proberen goedpraten.dat mag nl als je iemand wil duidelijk maken dat je hem wilt inhalen
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten
Tihamér - astemblift
i ride my bikes to ride my bikes