Racefiets-Ligfiets

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Racefiets-Ligfiets

#1 Bericht door Duckjibepete »

Heb mijn woon-werk al een drietal weken afgelegd met de racefiets. De voorbije vijf jaar deed ik dat uitsluitend met de ligfiets.
Voor de sceptici, racefiets wordt evenveel over het hoofd gezien als ligfiets!!! :shock: Dus diegenen die beweren dat ligfietsen gevaarlijk zijn, rij met mij eens mijn trajectje, maar sluit dan eerst een goeie levensverzekering af, en hou je remmen vast!
Notabene, ik rij met twee flikkerlichten vooraan, en twee achteraan, met fluogeel jastje, en met reflecterende armbandjes die flikkeren... niets mag baten, ik wordt evenveel genegeerd op de racefiets als op de ligger... :?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Wij maken elke dag hetzelfde mee, soms vraag ik me af hoelang dat nog goed blijft gaan. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Peter, ik heb dat toch altijd al gezegd. Op een ligfiets val je ws meer op, omdat ze iets afwijkends zien. Als ze al wat zien, want de gemiddelde automobilist kijkt gewoon NIET. Die wil alleen maar zo snel mogelijk van A naar B en al wat daar tussen zit is overlast. Overigens heb ik de ervaring dat ik op de lage fiets eerder over het hoofd wordt gezien door fietsers dan door auto's.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#4 Bericht door marksje »

Ik heb dit ook altijd al beweerd. Het is niet het soort fiets dat er iets aan doet maar wel het feit dat je : 1° de zwakste bent en 2° rapper dan de modale fietser gaat rijden. Meestal hebben ze je wel gezien maar ze doen maar met de wetenschap van ik ben de sterkste of ze hebben gewoon je snelheid verkeerd ingeschat en zijn verwonderd dat je er al bent.
Tegenwoordig heb ik er (bijna) geen last meer van. Oplossing : voor deze die achteruit de oprit afkomen is er de airzound, en zijt gerust ze staan verdorie rap stil + voor de rest (in het donker) mijn fantastische zaklamp welke ik onder de neusbuis klik, ze denken gewoon dat er een auto afkomt, en als ze dan toch nog bewegen kan ik in zowat 1 sec nog mijn HL 500 aanzetten + het lampke op mijn helm (en dan weten ze het in het geheel niet meer wat er daar aankomt, ne UFO :lol: . Weet ook dat er vooraan ook continue een geel cateye flikkertje brand + achteraan 2 rode flikkertjes. Wat betreft reflectoren is het nadeel dat er eerst nog altijd licht moet opvallen eer ze effect hebben en dus geen nut hebben voor bvb een auto die van een oprit komt.

Gast

Re: Racefiets-Ligfiets

#5 Bericht door Gast »

Duckjibepete schreef:Heb mijn woon-werk al een drietal weken afgelegd met de racefiets. ..Voor de sceptici, racefiets wordt evenveel over het hoofd gezien als ligfiets!!! :shock: ...
Nochtans en nochtans, op een bukker zit je hoger en zie je veel beter de fouten die een andere weggebruiker in al zijn onwetendheid pleegt te doen. Je zou het dus vlugger en efficiënter moeten voelen aankomen.
Wij hebben daar het ministerie van Defensie voor indien het op oorlog aankomt.
Het blijft echter wél een hele opgave om te moeten leven met de fouten van anderen, maar toch ga je je moeten inleven in het leven en de stommiteiten van anderen.
Eens je dat stadium voorbij bent en gekend hebt, kun je maar beginnen aan het respectabele lage liggen en leren de op de loer liggende problemen aan jezelf voorbij te laten glijden zonder dat het tot een aanvaring komt.
Liggers hebben het daarom moeilijker dan bukkers, zonder dat zij het zelf willen.

Als het op verkeer aankomt speelt het echter, om een voorbeeld te geven, absoluut geen rol dat iemand mij zegt dat hij nog nooit een ongeval gehad heeft waarin hij de oorzaak of aanleiding ertoe was. Dan verbergt hij iets waar hij het weten en ik het vermoeden toe heb. Hij heeft al ongevallen zonder fout gehad! Maar ook in een ongeval betrokken raken zonder eigen fout is meestal voor mij een aanwijzing dat men niet zelf voorzichtig én vooruitziend genoeg geweest is.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#6 Bericht door de bakker »

Als ne fietser, ligfietser dan de fiets aan de haak hangt en zich in het verkeer begeeft met zo'n auto, wordt ie dan meteen ook zo'n nietsontziend 'uilskuiken' ? :twisted:

Gast

#7 Bericht door Gast »

Daar heb ik een eenvoudig antwoord op. Als ik het algemene onderlinge autoverkeer bekijk met al zijn dagelijkse miljarden rijbewegingen, dan verwondert het mij dat er niet méér auto-ongevallen gebeuren.
Meng ik daar het algemene fietsersverkeer bij, al dan niet met of zonder licht en de bijhorende lichtzinnigheid over hun eigen zwakke weggebruikershoedanigheid, dan kan ik alleen maar bedenken dat moesten de automobilisten even roekeloos rijden zoals de fietsers dat plegen te doen, er alle dagen 30 verkeersdoden vallen.

Als iemand, weggebruiker, zich daarom zonder nadenken geroepen voelt om in het verkeer een nietsontziend uilskuiken te zijn, dan heeft hij dat enkel aan zichzelf te danken. Misschien weet hij zelfs nog niet eens dat hij zich in dit stadium bevindt uit hoofde van de macht der gewoonte, verworven geplogenheden, of een overdaad aan idioterie.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#8 Bericht door de bakker »

ik word stil van zoveel waarheid in één 'nieuw antwoord' . [-o<

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#9 Bericht door Duckjibepete »

Om er nog eens op terug te komen...
Een tijdje terug met de racefiets (ja sorry hé, ik rij met alles :wink: ) toch wel bijna ne ligger omver gereden zeker... ik had hem niet gezien... :roll: Nochtans gekeken, maar hij was zo dichtbij dat je er gewoon overheen kijkt, je kijkt namelijk in de verte en niet die twee meter voor je... Moet zeggen dat hij niks opvallends aanhad, allemaal donkere kledij en een donkere helm...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#10 Bericht door Jan.E »

Toevallig, maar echt waar, vandaag hetzelfde meegemaakt, alleen ik was de ligger. Ferm moeten remmen, kwam nog net goed. De gast verontschuldigde zich, hij had me niet gezien.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#11 Bericht door Duckjibepete »

Ervaring na een jaar met de racefiets:
dat de racefiets niet veiliger is dan een ligfiets (ondanks de hogere zitpositie en zogezegd betere zichtbaarheid) heb ik tijdens mijn nu een jaar ervaring met woon-werk verkeer met die racefiets regelmatig mogen ondervinden...
Vorige week nog ben ik tijdens éénzelfde rit in het naar huis rijden 2X over het hoofd gezien door automobilisten. De eerste ben ik vol in de achterdeur gereden, heb me nog kunnen weggooien zodat mijn fiets niet beschadigd werd en ik gelukkig niet viel, de tweede was me te snel af en ging vlak voor mijn neus naar rechts. Dit deed hij bewust, want gaf nog gas bij toen hij me passeerde. Deze toestanden kom ik bijna dagelijks tegen in Mechelen. Ik rij met dubbele verlichting voor en achter maar blijkbaar kan ik evengoed als één derde van de fietsers die ik tegenkom zonder licht rijden, je wordt toch genegeerd als fietser...
Ik eis als fietser en zwakke weggebruiker mijn plaats op in het verkeer en het fietspad is heilig! Overtreders scheld ik dan ook verrot maar je wordt gewoon uitgelachen als fietser... Zijn het geen auto's die het fietspad of oversteekplaats blokkeren, dan zijn het geparkeerde of gsm-de fietspadblokkeerders. Of gewoon over het fietspad rijdende file-inhalende naar rechts willende chauffeurs.
Voor mijn part mogen ze op elke hoek van die straat camera's plaatsen! Zij die zich houden aan de verkeersregels hebben toch niks te vrezen...

Eigenlijk is er dus geen verschil met mijn eerste bericht een jaar terug... buiten dat ik nu een jaar langer 'negatieve' ervaring heb...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#12 Bericht door karien »

ik ervaar sins ik op mijn hurri de vlaamse wegen onveilig maak..
dat de wagens een grote cirkel maken als ze me voorbijrijden..
met mijn speetliner of bukfiets rijden ze me rakeling voorbij..
of ze nu denken dat ik gek ben of lichamelijk anders ben op mijn hurri..
tis me gelijk..
maar ik voel me daarop veiliger..
of tis als er paar bukkers naderen..

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#13 Bericht door Jan.E »

Het probleem is niet dat sommigen u niet zien, het probleem is gewoon dat sommigen niet kijken. Of je dan op een ligfiets ligt of op een bukfiets zit, dat maakt geen enkel verschil. Het zijn trouwens niet alleen de automobilisten, maar ook sommige wandelaars en andere fietsers zelfs die hun ogen niet gebruiken. :cry: :?

jonathan

#14 Bericht door jonathan »

aan de andere kant
ge zou die automobilisten eens moeten zien achteruit vliegen als ik op het portier kom afgevlogen met mijn alleweder....hihihihahaha :twisted:

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#15 Bericht door sniper »

Duckjibepete schreef:Ik eis als fietser en zwakke weggebruiker mijn plaats op in het verkeer en het fietspad is heilig! Overtreders scheld ik dan ook verrot maar je wordt gewoon uitgelachen als fietser......
goed bezig
waarom denkt ge dat wielerterroristen aan hun naam gekomen zijn

ge kunt ook hoffelijk tegen de mensen zeggen dat het kiekens zijn
dat zullen ze veel langer onthouden

trouwens niet vergeten dat als ge tegen een op een fietspad geparkeerde auto oprijd, ge toch verantwoordelijk zult zijn voor de veroorzaakte schade

als bestuurder moet je nl kunnen stoppen voor elke te voorzien hindernis, en het feit dat hij daar niet mag staan, wil niet zeggen dat hij niet te voorzien was
alleen als hij plots uit de lucht zou komen vallen is hij niet te voorzien

dus toch maar oppassen

hoffelijkheid komt van veel kanten
better a bad day at sea
than a good day at the office

Plaats reactie