go-one aangereden te Duffel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

go-one aangereden te Duffel

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

vanmorgen heeft mijn vrouw de go-one gezien die dagelijks Putte-Hoboken forenzd in aangereden toestand.
1 zijwiel paraplu en de fietser wreef over de knie.

1. sterkte
2. www.verkeersslachtoffers.be
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door tom peeters »

Ik hoorde dit weekend dat het gaat om ene Kenis of Kenes. Zou enkele gebroken ribben hebben. Slachtoffer van een wagen die zonder kijken de oprit verliet. Over dergelijke onoplettendheden is al veel gezegd de laatste dagen.

Het is om schrik van te krijgen. Ikzelf werd kort geleden tijdens een receptie ook nog eens zwaar aangepakt met een opmerking van : "vindt ge het wel verantwoord om als vader van drie kinderen met zo'n gevaarlijk ding te rijden ?" Ik heb altijd wel mijn antwoord klaar, in de zin van : "Er valt bijna iedere week een dode in de Kennedytunnel, maar niemand vraagt of ik nog wel verantwoord vind om met de auto naar Antwerpen te rijden". Ofwel : "'t Is niet de VM maar de auto die gevaarlijk is".

Maar je kan er echter niet omheen. Als het zover is, ben je als fietser de klos. Of je dan in je gelijk bent of niet, is bijzaak.
tom peeters

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#3 Bericht door de bakker »

Ongeveer iedereen die de velomobiel niet kent en dat zijn er nogal wat, hebben geen benul van de snelheid waarmee het rijd.

Naar onze norm is 30 lekker rijden en 25 traag. Maar 'niet' kenners denken dat dit speeldinges ergens de snelheid heeft van een kinderfiets.

Das natuurlijk een probleem een groot probleem voor de veiligheid

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:Ongeveer iedereen die de velomobiel niet kent en dat zijn er nogal wat, hebben geen benul van de snelheid waarmee het rijd.

Naar onze norm is 30 lekker rijden en 25 traag. Maar 'niet' kenners denken dat dit speeldinges ergens de snelheid heeft van een kinderfiets.

Das natuurlijk een probleem een groot probleem voor de veiligheid
Nja, de snelheid zelf of de veronderstelling dat een VM langzaam rijdt? In het verkeer wordt je geacht waar te nemen..... en dat ontbreekt er maar al te vaak aan.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

't is dat ik daar zelf ook voorbij kom per Q.
zou graag de omstandigheden kennen (waar precies, vanwaar die andere rolstoel kwam, model rolstoel (hoogte bumper), snelheid, impact, schade, etc).
Heb hem al een paar keer gesproken op het traject, hij heeft mij al eens voorbijgeflitst (bergop met 20kg met een Cx van veel-te-veel aan de trekhaak) en vice versa (zonder kinderkar), maar heb er geen contactgegevens van.

Het blijft uitkijken en defensief rijden geblazen, zeker in deze donkere tijden ! Ga er pas van uit dat ze je gezien hebben als je ze in de ogen hebt gekeken en ze ook effectief stoppen. Assertief rijden mag, maar zorg dat je zelf steeds kan stoppen (ik moet dringend mijn linker rem nakijken, volgens mij zit ik door de remvoering). etc
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#6 Bericht door Mysterio »

de bakker schreef:Ongeveer iedereen die de velomobiel niet kent en dat zijn er nogal wat, hebben geen benul van de snelheid waarmee het rijd.

Naar onze norm is 30 lekker rijden en 25 traag. Maar 'niet' kenners denken dat dit speeldinges ergens de snelheid heeft van een kinderfiets.

Das natuurlijk een probleem een groot probleem voor de veiligheid
Ik word met mijn vouwfiets ook elke dag onderschat qua snelheid in het verkeer. Meestal denken ze dan van we zullen er ons nog es lekker snel voorschieten sé :roll: Oogt als een frele kinderfiets, maar gaat er als een speer vandoor (na wat geupgrade) :D

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#7 Bericht door WFvN »

Mysterio schreef:Ik word met mijn vouwfiets ook elke dag onderschat qua snelheid in het verkeer. Meestal denken ze dan van we zullen er ons nog es lekker snel voorschieten sé :roll: Oogt als een frele kinderfiets, maar gaat er als een speer vandoor (na wat geupgrade) :D
Vouwfietsen ogen inderdaad als trage kinderfietsen. Die indruk had ik ook totdat ik zelf een keer een vouwfiets kocht om van huis naar het station te kunnen rijden. Ik verbaasde me toen écht over de snelheid; ik fietste met gemak heel wat mensen voorbij.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#8 Bericht door marini »

het is een collega van mij , hij is momenteel thuis met gekneusde ribben. ik moet nu tegen iedereen uitleggen dat ligfietsen niet gevaarlijker is dan fietsen met een ander soort fiets. tja op voorhand verloren zekers?
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#9 Bericht door paulheyndrickx »

Ik ben deze week 2 keer "gecoupeerd" op een rotonde. Ik weet zeker dat de betrokken automobilisten me hadden gezien. Eéntje gaf zelfs nog extra gas en ging met gierende banden door de bocht. Tijdswinst: 1/100e seconde!

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#10 Bericht door Jef »

marini schreef:het is een collega van mij , hij is momenteel thuis met gekneusde ribben. ik moet nu tegen iedereen uitleggen dat ligfietsen niet gevaarlijker is dan fietsen met een ander soort fiets. tja op voorhand verloren zekers?
Ik vrees dat het geen makkie wordt.

In een vm leer je wel zeer snel en hard remmen voor koekedozen met chauffeurs die zitten te slapen. :shock:

Als ge hem ziet wens hem het beste, en ik hoop hem snel terug te zien in Wilrijk.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#11 Bericht door Gast »

marini schreef:... ik moet nu tegen iedereen uitleggen dat ligfietsen niet gevaarlijker is dan fietsen met een ander soort fiets...
Ik moet dat ook doen, maar ik doe dat anders.
Ze kijken mij in de ogen en vragen : "Een ligfiets is toch gevaarlijk?"
Ik kijk in hun ogen en antwoord : "In mijn handen niét, in uw handen wél."
Einde discussie. Schluss damit.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#12 Bericht door Jan.E »

Tof gesprek en vooral heel vriendelijk t.o.v. iemand die interesse toont. :roll: :cry:

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#13 Bericht door Koster »

Ik ben deze week 2 keer "gecoupeerd" op een rotonde. Ik weet zeker dat de betrokken automobilisten me hadden gezien. Eéntje gaf zelfs nog extra gas en ging met gierende banden door de bocht. Tijdswinst: 1/100e seconde!
Ik rij tussen de auto's op een rotonde, veel veiliger dan op het fietspad

Gast

#14 Bericht door Gast »

Jan.E schreef:Tof gesprek en vooral heel vriendelijk t.o.v. iemand die interesse toont. :roll: :cry:
En of. Hij die interesse heeft vraagt niet meteen of het gevaarlijk is. Hij stelt een ander soort vragen waar hij van mij wél een tof gesprek over krijgt.
Zij die meteen vragen of het gevaarlijk is, zijn zij die al een oordeel hebben over iets dat ze nooit willen hebben. En als je dan een antwoord geeft dat niet overeenkomt met hetgeen zij voor ogen hebben, dan kom je bij hen over als een dommerik. En die dommerik, ik dus, heeft het in hun ogen aan zichzelf te danken als hij ooit door een auto overhoop gereden wordt. Zij denken dat ze hun gelijk gehaald hebben over iets waar zij totaal niets over weten. Denken is één, het zeker weten is twee. Zelf uitproberen is drie.

In al die jaren en kilometers ben ik nog nooit in een ongeval betrokken geraakt, gevallen of zelfs nog niet eens platgevallen. Nee, ik heb geen engelbewaarder en morgen kan dit wél gebeuren. Het enige wat ik geleerd heb is dat ik mijn lot in eigen handen heb en probeer te houden, dat ik leren liggen heb zodat mijn ligfiets een tweede natuur geworden is, en dat hij mij bracht waar ik moest zijn.

Zij die ervan overtuigd zijn dat ligfietsen een gevaarlijke bezigheid is : volg mij!

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#15 Bericht door Jef »

Patrick Pevenage schreef:Ze kijken mij in de ogen en vragen : "Een ligfiets is toch gevaarlijk?"
Ook een antwoord dat zijn effect niet mist is:"De meeste verkeersdoden vallen door autos en vrachtwagens, niet door ligfietsen."
Als het een slimme is denkt hij er mss over na.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie