go-one aangereden te Duffel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#16 Bericht door WFvN »

Gisteren ook nog weer de opmerking gekregen dat ligfietsen gevaarlijk zijn. Ik heb de mevrouw toen gevraagd waarom ze dat vond/dacht. Haar antwoord was dat ze ze met de auto zo slecht zag omdat ze zo laag zijn.

Ik heb toen direct het gesprek 100% de andere kant op gezet: "Maar dan wil ik het omkeren; de auto is dan dus gevaarlijk; met een auto kan je iemand doodrijden, met mijn fiets is dat lang niet zo sterk het geval. Daarbij zijn kleine kinderen op fietsen net zo hoog als mijn fiets, die ziet u toch ook niet over het hoofd mag ik hopen?"

Toen besefte de vrouw dat die opmerking niet helemaal juist was en dat die hoogte inderdaad niet het punt was. Ze gaf aan dat ligfietsen vaak zo verdraaid hard gaan. Daar kan ik moeilijk tegenin gaan, dat is veelal gewoon waar. Wel heb ik haar toen duidelijk gemaakt dat ook normale fietsers vaak genoeg over het hoofd gezien worden door automobilisten die gewoonweg niet het fietspad bekijken of daar toevallig ook een fietser aan komt. En ook daar gaf mevrouw me gelijk.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#17 Bericht door Edje »

de kleine uk is meestal ook mijn argument van verdediging, en dan zie je ze knikken ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#18 Bericht door Wouter D »

gisteren nog voor de mtb tocht in lovendegem.
toen ik daar aankwam stonden twee clubleden aan de parking om die te bewaken, de één zag mijne gps blinken en gaf paar mooie opmerkingen. die ter zijde merkte ik op dat ik eerst van plan was met de ligfiets te komen, waarop een paar vragen naar boven kwamen, is dat niet moeilijk... tot... is dat neit gevaarlijk.

Ik geef maar al te graag toe aan mensen dat ik me met mijn hele lage ligger niet in het verkeer begeef als het anders kan. met de hurri die hoger is, doe ik dat wel. ik zit minimum op een zodanige hoogte dat ik in de zijspiegels kan kijken wat oogcontact oplevert.

die mens knikt instemmend

ik vervolg dat dat ik door in die spiegels naar oogcontact te zoeken, eens te meer merk dat mensen niet kijken. Waarop mijn antwoord dan luidt. "als mensen niet kijken, dan maakt het niet uit met wat je rijd, ze hebben je niet gezien"
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#19 Bericht door crash-quest-dummy »

ook leuk is om te vragen :
hoe bedoel je : gevaarlijk voor mij (diegene in de VM) of bedoel je gevaarlijk voor jezelf ?
(meestal bedoelen ze gevaarlijk voor zichzelf als automobilist : egocentrisme is des mensen zekerst ?)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#20 Bericht door paulheyndrickx »

Deze ochtend in het nieuws: op rotondes vallen meer (dodelijke) fietsslachtoffers. De oorzaak wordt gezocht in de "dode hoek" (zal wel) van de automobilist. http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Het is mijn ervaring dat automobilisten mij vaak wél gezien hebben en het toch nog vertikken te wachten tot ik voorbij ben.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef:Daarom rij ik als velomobilist bijna steeds op de rijbaan van de rotonde, en niet op het voorziene fietspad. Dit lijkt me de veiligste maar ook de snelste manier. Immers, bij de meeste fietspaden aan een rotonde moet je voorrang verlenen bij het doorrijden. Op de rijbaan niet.
niet helemaal mee eens hoor eeuwige.

de snelste manier ja, maar niet de veiligste.
stel jij rijd op de rotonde en er komt een snelle chauffeur op de rotonde gereden juust waar hij denkt dat er een gat is terwijl jij daat eigenlijk rijd met je VM.

had je op het fietspadgereden dan had je wsk gewacht tot je voorrang kreeg.

als ik moch kiezen, dan verloor ik liever een minuut van mijn leven dan de rest van mijn leven omdat iets sneller kon

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#22 Bericht door crash-quest-dummy »

het accident met de go-one (om het onderwerp even centraal te stellen, maar niet te lang) gebeurde op zover ik weet een 10 tal meter van de enige rodonde in Duffel die naam waardig.
De plaatselijke Schepen van verkeer heeft er wel voor gezorgd dat de oversteekplaatsen net even van de rotonde afliggen en dus een gewone oversteekplaats zijn.
Heeft hij gelijk dat dit een betere oplossing is ?

Helaas is de situatie gemixt : bij 1 van de 4 straten is het (wegens plaatsgebrek) wel de normale fietspad-aan-de-rand oplossing : niet echt duidelijk dus, want in 1 vd 2 gevallen heb je voorrang, en in de andere niet.
Bijlagen
polleke zolder.JPG
Stop Fueling Around

Gast

#23 Bericht door Gast »

Als dit de enige rotonde in Duffel is die de naam rotonde waardig is, dan is dit wel een zoveelste miskleun van formaat.

Bekijk het fietspad rond de rotonde. De fietser moet op drie plaatsen de oversteekplaats gebruiken wil hij de rotonde rondgaan. Hij moet dus van de fiets want een oversteekplaats voor voetgangers is géén oversteekplaats voor fietsers.
Kan dit de bedoeling zijn? Als de Duffelse schepen van mobiliteit hiermee het ei van Columbus meent gevonden te hebben, dan zou ik hem willen vragen, hetgeen ik al 10 jaar eis, om op een rotonde :

1. geen fietspad te leggen maar
2. iedereen op de rijbaan te laten rijden
3. waar hij zodoende automatisch voorrang heeft ten opzichte van de zijstraten
4. en aan zijn eigen tempo tussen het andere verkeer
5. zodat hij kan gezien worden
6. door het andere verkeer
7. in hoofdzaak door het autoverkeer
8. die de moeite wil doen om door de voorruit te kijken
9. zodat deze achteraf niet kan zeggen dat hij rechts of links niets gezien heeft
10. en dat hij blijkbaar ook nog niet eens voor zich uit iets gezien heeft

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#24 Bericht door crash-quest-dummy »

vooral de plantsoentjes rondom de rotonde zijn een echte meerwaarde voor lage voertuigen ! :?

(heb ook even gezien of ik een satelietfoto van wetteren kon fabriceren, maar bij google earth zijn ze die nog aan het bouwen)(trouwens fijn hulpmiddel om routes na te kijken : kan je gelijk zien of er effectief een fietspad ligt)
Stop Fueling Around

Plaats reactie