Ligfietsen - trikes, rijden als 't donker is en auto's...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Ligfietsen - trikes, rijden als 't donker is en auto's...

#1 Bericht door dani263 »

.... als tegenliggers.... en als achterliggers....
euh... viel me op dat ik met mijn trike zowat op dezelfde hoogte zit als de koplampen van auto's en dat is soms vrij vervelend omdat het je kan verblinden.... (auto = tegenligger)

Zelfde probleem met het gebruik van mijn spiegeltje aan mijn stuur.... dat is bijna onbruikbaar in 't donker want het enige wat ik erin zie zijn de koplampen van de auto's.... (auto = achterligger)

Dat is tot nu toe het enige minpunt dat ik moet bemerken als je met een trike rijdt. Is dat hetzelfde probleem bij ligfietsen?
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

Re: Ligfietsen - trikes, rijden als 't donker is en auto's..

#2 Bericht door ZesPak »

dani263 schreef:.... als tegenliggers.... en als achterliggers....
euh... viel me op dat ik met mijn trike zowat op dezelfde hoogte zit als de koplampen van auto's en dat is soms vrij vervelend omdat het je kan verblinden.... (auto = tegenligger)

Zelfde probleem met het gebruik van mijn spiegeltje aan mijn stuur.... dat is bijna onbruikbaar in 't donker want het enige wat ik erin zie zijn de koplampen van de auto's.... (auto = achterligger)

Dat is tot nu toe het enige minpunt dat ik moet bemerken als je met een trike rijdt. Is dat hetzelfde probleem bij ligfietsen?
Zowel als achterliggers als als tegenligger heb ik er soms last van, bij grote wagens (bestelwagen, 4x4, ...) en natuurlijk ook bij de Xenon lampen (Mercedes, BMW, ...) maar die Xenon lampen irriteren me zelfs in mijn Nissan Patrol.

Natuurlijk is de zithoogte op mijn pioneer +50cm, wat veel scheelt.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Stinger had ik ook last met mijn stuurspiegeltje, een reden waarom ik spiegel heb afgedankt. Brilspiegeltje geeft je hier meer ruimte omdat je niet zodanig kan regelen dat je constand het achterliggend verkeer ziet je moe tje hoofd effe draaien, met de brilspiegel heb ik minder problemen op stinger en Baron
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Een mogelijk oplossing is een polsspiegel. Dit is een spiegel die je, net als een horloge, om je pols doet. Persoonlijk vind ik dergelijke spiegels veel beter dan een vaste spiegel omdat je er makkelijk mee kan richten. Nadeel is wel dat je telkens een hand van het stuur moet nemen.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#5 Bericht door dani263 »

Johan Clerx schreef:Een mogelijk oplossing is een polsspiegel. Dit is een spiegel die je, net als een horloge, om je pols doet. Persoonlijk vind ik dergelijke spiegels veel beter dan een vaste spiegel omdat je er makkelijk mee kan richten. Nadeel is wel dat je telkens een hand van het stuur moet nemen.
Dat nadeel, hand van stuur nemen lijkt me wat gevaarlijk. Heb gemerkt dat trike in afdaling heel nerveus stuurt, dus heb beide handen wel nodig!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#6 Bericht door dani263 »

Edje schreef:Stinger had ik ook last met mijn stuurspiegeltje, een reden waarom ik spiegel heb afgedankt. Brilspiegeltje geeft je hier meer ruimte omdat je niet zodanig kan regelen dat je constand het achterliggend verkeer ziet je moe tje hoofd effe draaien, met de brilspiegel heb ik minder problemen op stinger en Baron
Brilspoegel lijkt me ook niet handig in mijn geval. Mijn ogen zitten niet juist :lol:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

dani263 schreef:
Edje schreef:Stinger had ik ook last met mijn stuurspiegeltje, een reden waarom ik spiegel heb afgedankt. Brilspiegeltje geeft je hier meer ruimte omdat je niet zodanig kan regelen dat je constand het achterliggend verkeer ziet je moe tje hoofd effe draaien, met de brilspiegel heb ik minder problemen op stinger en Baron
Brilspoegel lijkt me ook niet handig in mijn geval. Mijn ogen zitten niet juist :lol:
Waarom zet je dat brilspiegeltje dan niet aan de rechterkant?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

Mijn dagelijks traject bestaat uit vnl smalle, slecht verlichte, boerenstraatjes waarbij ik sporadisch auto's tegenkom. Hierbij heb ik van achterliggers niet direkt last (alhoewel ik een vast spiegeltje op het stuur heb) maar wel van de lichten van de (enkele) tegenliggers. Vroeger diende ik dan zowat te mikken in dat zwart gat rechts van de koplampen. Maar...tegenwoordig rijd ik continue met een serieus straffe zaklamp onder de neusbuis + een geel flikkerding van cateye. Als ik dan een tegenligger heb schakel ik ook nog eens mijn cateye HL 500 aan + het ledlichtje op mijnen helm. Gevolg hiervan is dat dat zwart gat nu verlicht is en geen zwart gat meer is + dat alle tegenliggers ferm gaan vertragen en sommige zelfs gewoon stoppen. Ik denk dat ze mij aanzien voor ne UFO :lol:
Dus de oplossing voor verblindende tegenliggers is gewoon zelf genoeg licht produceren.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#9 Bericht door dani263 »

Luc Willaert schreef:
dani263 schreef:Brilspoegel lijkt me ook niet handig in mijn geval. Mijn ogen zitten niet juist :lol:
Waarom zet je dat brilspiegeltje dan niet aan de rechterkant?
Mij oegen zitten daar ook verkeerd, dus brilspOEgel zal niet veel helpen :roll: Lieven deugd, kan al niet meer typen ook niet!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#10 Bericht door dani263 »

marksje schreef:Als ik dan een tegenligger heb schakel ik ook nog eens mijn cateye HL 500 aan + het ledlichtje op mijnen helm. Gevolg hiervan is dat dat zwart gat nu verlicht is en geen zwart gat meer is + dat alle tegenliggers ferm gaan vertragen en sommige zelfs gewoon stoppen. Ik denk dat ze mij aanzien voor ne UFO :lol:
Dus de oplossing voor verblindende tegenliggers is gewoon zelf genoeg licht produceren.
Geen slecht gedacht! En 't is binnenkort kerstmis.... zal eens zien wat ik nog kan doen....
Nee, serieus, de tegenliggers die ik tot nu toe tegenkom verblinden wel, maar er zit wel een kale haag tussen de baan en 't fietspad, dus dat lukt nog. Maar 't is niet leuk fietsen met al de lichten. Ik heb soms de indruk dat ik nu een kat versta! Die staat stil als ze die lichten ziet... hopelijk ga ik me niet gedragen als een kat.... alhoewel.... d'er zijn er al die me een wilde kat noemen.... vraag me niet waarom.... zie er zo nogthans niet uit.... :roll:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gast

#11 Bericht door Gast »

dani263 schreef:.... d'er zijn er al die me een wilde kat noemen...
Heb je dit horen zeggen voor of na een kater?

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#12 Bericht door dani263 »

Patrick Pevenage schreef: Heb je dit horen zeggen voor of na een kater?
Kan het me niet herinneren.... tijdens misschien.... :twisted:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Plaats reactie