Aangereden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

Aangereden

#1 Bericht door Willem »

Ik ben daarnet aangereden met de fiets. Ik reed in Onderbergen (Gent), weg van het centrum. En ik ben aangereden door een auto die van rechts uit de Posteernestraat kwam (omgekeerde driehoek, hij had geen voorrang). Ik heb enkel wat schaafwonden aan mijn arm. En aan de fiets is er ook weinig schade. Spiegeltje een beetje gekrast (het plastiek), en de achtervork heeft weer een (klein) beetje minder verf.
Ik zit er alleen een beetje mee in dat de chauffeur er zo makkelijk vanaf is gekomen. Ik heb hem zijn adres gevraagd, "voor als er schade zou zijn". Dat heeft hij mij gegeven, maar dan is hij gewoon weggegaan.
Achteraf heb ik beseft dat ik beter samen met hem een aanrijdingsformulier had ingevuld, want stel dat er toch meer schade zou zijn, sta ik nu waarschijnlijk zeer zwak.
Maar goed, de schade is zeer beperkt, ik denk dat ik gewoon een beetje moet bekomen...
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Idd Willem,

Door het 'moment van schrikken' is hij er goed vanaf gekomen. Beste is om steeds een verklaring oid te vragen en te geven in het geval er geen aanrijdingsformulier voorhande is. Normaal zou hij dat moeten bijhebben, en als hij er moeilijk over zou doen om dat in te vullen kan je er altijd de politie bijhalen. Uiteindelijk een schaafwonde is een gewonde en dan moeten ze komen om PV te maken. Gelukkig heb je zelf niet veel en uw fietske ook niet. Maar ik heb makkelijk praten natuurlijk, ik heb niet die schok moeten ervaren om een auto tegen mij te krijgen, alez deze keer toch niet. Telkens ik een auto ben "tegengekomen" heb ik de binnenkant van een ziekenwagen mogen bewonderen. :?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#3 Bericht door hdbiker »

Daarvan krijg ik nu de krul, rij jij met de fiets tegen een auto en zijn er
ergens daardoor krassen in de auto dan vindt iedereen het normaal dat
het herspoten wordt. Gebeurt er het omgekeerde, en zijn er krassen op
je fiets, en je begint daarover, dan is er veel kans dat je uitgelachen wordt. Krassen aan je spiegel: nieuwe spiegel, krassen aan je achterbrug:
laten herspuiten. We zijn gewoon veel te braaf, we zijn wel onderweg met stukken van duizenden€. Veel kans dat hun auto minder kost dan je fiets.....
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gast

#4 Bericht door Gast »

Vorige week ook bijna een tandwiel in iemand zijn deur gezet :twisted:
Een twintig centimer voor de deur stond ik stil :?
Ik had misschien toch beter doorgereden.
Anders leren die chauffeurs dat toch niet af om aan de stopstreep te stoppen in plaats van op het fietspad

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door WFvN »

hdbiker schreef:Daarvan krijg ik nu de krul, rij jij met de fiets tegen een auto en zijn er
ergens daardoor krassen in de auto dan vindt iedereen het normaal dat
het herspoten wordt. Gebeurt er het omgekeerde, en zijn er krassen op
je fiets, en je begint daarover, dan is er veel kans dat je uitgelachen wordt. Krassen aan je spiegel: nieuwe spiegel, krassen aan je achterbrug:
laten herspuiten. We zijn gewoon veel te braaf, we zijn wel onderweg met stukken van duizenden€. Veel kans dat hun auto minder kost dan je fiets.....
Nooit over nagedacht om eerlijk te zijn. Ik lees je verhaal en moet mezelf even flink voor de kop slaan want...... je hebt gewoon gelijk :oops:
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Yep, is daarvoor eigleijk dat je een omnium op je fiets zou moeten kunnen nemen, moest ik het voorkrijgen zou ik het toch in rekening brengen, ben te zuinig op mijn baron om hem door anderen te laten beschadigen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#7 Bericht door hdbiker »

Bert schreef:Vorige week ook bijna een tandwiel in iemand zijn deur gezet :twisted:
Een twintig centimer voor de deur stond ik stil :?
Ik had misschien toch beter doorgereden.
Ik heb zo iet tegengekomen met mijn moto. Een "dame" smeet haar deur open zonder te kijken, ik week uit en kwam daardoor ten val zonder de
auto te raken. De schade heb ik zelf moeten betalen omdat ik haar niet geraakt heb. Had ik in haar deur gereden werden al mijn kosten vergoed.
Moraal van het verhaal: wijk niet uit, rij in de deur en zeker met de ligger
waar je toch veel kan opvangen met je voeten.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

hBbiker,

Snap ergens je reactie wel, maar een invaliditeit ligt gewoonlijk in een klein hoekje, zou he tniet direct durven aanraden met een ligfiets.

voor 50 €, riskeer ik het niet ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#9 Bericht door Gast »

Een ongeval? Als ik mij niet vergis heb ik ooit begin 2005 op deze site via Geert een kort begrip over dit onderwerp beschreven onder het hoofdstuk 'Veiligheid'. Het is dus weeral een tijd geleden en tijd heelt vele wonden (maar blijkbaar niet alle wonden).

Bij een verkeersongeval met gewonden MOET er altijd politietussenkomst zijn. Hen inlichten is de plicht van de zowel vermoedelijke slachtoffer als dader. De verzekeringsmaatschappijen houden daaraan met strenge hand. Bel of laat bellen 112 verdomme toch.

Je kunt ook 100 of 101 bellen en dan heb je ofwel respectievelijk de ziekenauto, zoniet de politie te pakken; maar als je 112 bel ben je zelfs internationaal bezig beide tegelijk op te bellen en zo hoort het.

Bovendien is het niet aan de partijen die betrokken zijn in een verkeersongeval om vooruit en éénzijdig te bepalen wie er slachtoffer of dader is van een ontstaan verkeersongeval. Daar beslis je zelf niet over. Het parket oordeelt in eerste instantie over schuld en niet-schuld, en de rechter bevestigt al dan niet indien er kweddels van komen.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door WFvN »

hdbiker schreef: Ik heb zo iet tegengekomen met mijn moto. Een "dame" smeet haar deur open zonder te kijken, ik week uit en kwam daardoor ten val zonder de
auto te raken. De schade heb ik zelf moeten betalen omdat ik haar niet geraakt heb. Had ik in haar deur gereden werden al mijn kosten vergoed.
Moraal van het verhaal: wijk niet uit, rij in de deur en zeker met de ligger
waar je toch veel kan opvangen met je voeten.
En dat is ook maar deels waar. Ik ken een verhaal van iemand op een bukker die ook een portiertje geraakt heeft. Auto stond geparkeerd aan de rechterkant van de weg. De reden dat de fietser geen gelijk heeft gekregen is dat hij te hard gereden zou hebben waardoor de autobestuurder niet heeft kunnen verwachten dat er een fietser met zo'n noodvaart aan kwam zetten.

Gezien de vooroordelen bij liggers heb je de combinatie van snelheid én natuurlijk het 'lage' (al dan niet terecht.... hij zal vast genoemd worden) ben ik bang dat het een nare afloop gaat worden.

Wilfred -ramt niet graag iemand en gaat ook niet graag onderuit- van Norel
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#11 Bericht door marksje »

Het is nog altijd niet te laat om de aangifte te doen temeer ge gekwetst zijt en een ongeval met gekwetsten "moet" aangegeven worden. Morgen (of vandaag nog) doen zou ik zeggen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#12 Bericht door quattrovelootje »

Ongelooflijk dat er nog steeds medeliggers zijn op dit forum die na een aanrijding zo de kluts kwijt zijn dat ze automobilisten zo maar laten vertrekken ! Willem, heb je nog niet genoeg perikelen gelezen op dit forum ivm aanrijdingen ? Ga zo snel mogelijk aangifte doen, in de veronderstelling dat de weinige gegevens die je van die bestuurder hebt nog blijken te kloppen ....

Tihamér -kan sommige mensen niet goed volgen :(
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#13 Bericht door WFvN »

allewedertje schreef:Ongelooflijk dat er nog steeds medeliggers zijn op dit forum die na een aanrijding zo de kluts kwijt zijn dat ze automobilisten zo maar laten vertrekken !
Ik beken...... Tenminste, ik denk zeker dat dat het geval zal zijn. Gelukkig heb ik met de fiets nog maar één keer een lichte aanrijding meegemaakt; dat was nog in de tijd dat ik bukte. Een automobilist die de rotonde verliet terwijl ik erop bleef. Ik had geen schade; spatbord zat wat scheef maar die zat even vlot weer recht. Maar ik heb toen dus ook geen gegevens van de man gehad.

Inmiddels is het wel zo dat ik standaard een Europees schadeformulier in m'n Versatile heb liggen. Netjes in een plastic hoesje. Ik moet hem alleen nog een keer een mooi plekje geven; ergens tegen de binnenwand van m'n fiets geplakt zoals ergens in de neus. Maar ik moet nog zien dat ik hem ga gebruiken..... dat moet ik nog zien..... Maar voorop gesteld: liever heb ik hem helemaal niet nodig, net als velen met mij lijkt me.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#15 Bericht door Willem »

Ik heb gisteren aangifte gedaan bij de politie. Mijn verklaring is genoteerd.
De naam en het adres die de chauffeur opgeschreven had, zijn gecontroleerd, en blijken te kloppen. Er staat wel geen auto op zijn naam ingeschreven.
Vandaag ben ik bij de huisarts geweest voor een attest dat mijn verwondingen beschrijft. Dat is bij het dossier van de politie gevoegd. Vermoedelijk zal de politie nog eens langs gaan bij de chauffeur om zijn versie van de feiten te horen.
Volgens de agent die mijn verklaring heeft genoteerd, heb ik er goed aan gedaan om aangifte te doen, vooral omdat de chauffeur ook aangifte zou kunnen doen, met het verhaal dat er een fietser tegen zijn auto gereden is, om eventuele schade aan zijn auto (ik denk niet dat die er was) vergoed te kunnen krijgen.
Bedankt voor de tips allemaal. Die website ziet er ook interessant uit.
Willem Van Besien

Plaats reactie