Zoektocht naar meer licht

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#31 Bericht door Steks »

Ik heb veel gezocht, maar buiten deze LED van Conrad en de 10 Watt HID lamp van LEDSEE heb ik weinig gevonden wat me een leuke optie lijkt. Ik denk eerst gewoon twee LED's te proberen, valt dat tegen qua licht dan kan er altijd nog een HID lamp bij. Verder wil ik in mijn bagagebak een paar 3 mm LEDs maken als achterlicht.

Opzich is dat allemaal makkelijk en betaalbaar te doen. Nu alleen nog een accu, dat levert meer problemen op dan ik had verwacht. Ik zou graag een NiMH accupack van 12V of 14,4V en minimaal 3,5Ah willen hebben, die kan ik wel vinden en ook voor een leuk prijsje, maar de laders die zulke accu's kunnen opladen beginnen zo rond de 100 euro en dat vind ik wel erg duur. Weet iemand een adres waar ik zulke laders wat goedkoper kan halen, of is dat echt de minimum prijs? Als dat het geval is ga ik misschien toch maar voor een 12V gelaccu, wel wat zwaarder, maar een stuk goedkoper.

Edit: tikfouten
Laatst gewijzigd door Steks op di 10 okt 2006, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#32 Bericht door Wouter D »

bij conrad hebben ze wel van die 3W luxeonspots met koellichaam dat zowel op 12 als op 6 volt werkt, geeft een bak licht, moet maar eens aan wfvn vragen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#33 Bericht door Steks »

Wouter schreef:bij conrad hebben ze wel van die 3W luxeonspots met koellichaam dat zowel op 12 als op 6 volt werkt, geeft een bak licht, moet maar eens aan wfvn vragen
Die ga ik denk ik ook bestellen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#34 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:bij conrad hebben ze wel van die 3W luxeonspots met koellichaam dat zowel op 12 als op 6 volt werkt, geeft een bak licht, moet maar eens aan wfvn vragen
Heb je toevallig de link daarvoor ? Die van Steks doet het niet, omdat hij dat dat een link is die vermoedelijk via zijn login gaat ...

Tihamér -altijd geïnteresseerd in meer :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#35 Bericht door Steks »

allewedertje schreef:
Wouter schreef:bij conrad hebben ze wel van die 3W luxeonspots met koellichaam dat zowel op 12 als op 6 volt werkt, geeft een bak licht, moet maar eens aan wfvn vragen
Heb je toevallig de link daarvoor ? Die van Steks doet het niet, omdat hij dat dat een link is die vermoedelijk via zijn login gaat ...

Tihamér -altijd geïnteresseerd in meer :wink:
Het is bestelnummer 570577 - 89

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#36 Bericht door quattrovelootje »

Steks schreef:Het is bestelnummer 570577 - 89
Aha, tanx ! Kun je het "insteekvoetje type G 5.3" gewoon rechtstreeks op een batterij aansluiten of moet er nog iets tussen ? Volgens mij werkt dat lampje alleen op 12V, er staat toch nergens iets van 6V vermeld op de pagina ???

Tihamér -kent niks van elkentrik :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#37 Bericht door Steks »

Tja, Wouter had het over 12 of 6 Volt, maar dat is denk ik een foutje, verder kan je deze gewoon op een accu aansluiten.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#38 Bericht door wost »

Ik heb twee van die lampen en je kan ze gewoon rechtstreeks aansluiten op 12V. Ik heb dat gedaan met een lusterklem maar je kan ook de juiste aansluiting meebestellen. Heb ze nog niet op 6V geprobeerd maar volgens wouter werken ze ook op 12V.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#39 Bericht door quattrovelootje »

wost schreef:Ik heb twee van die lampen en je kan ze gewoon rechtstreeks aansluiten op 12V. Ik heb dat gedaan met een lusterklem maar je kan ook de juiste aansluiting meebestellen. Heb ze nog niet op 6V geprobeerd maar volgens wouter werken ze ook op 12V.
Probleem (nou ja, "probleem" is mss een groot woord) is dat mijn AW op 6V werkt en ik heb geen zin om alles om te bouwen naar 12V. Welke batterijen van 12V hebben jullie dan (merk, gewicht, vermogen ....)

Tihamér -gewoon ff weten :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#40 Bericht door wost »

12V 7Ah van conradenergy, gewoon de goedkoopste besteld via conrad. weegt 2,3 kg.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#41 Bericht door Steks »

Ik zit er aan te denken om een 14,4V 3,3Ah NiMH accupack bij Conrad te kopen, de lampjes die ik op het oog heb kunnen toch wat meer hebben dan 12V en dat levert gelijk wat feller licht op. Hewt gewicht valt mee, 695gr.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#42 Bericht door Wouter D »

op 12V verbruiken ze ca. 0,3A
op 6V verbruiken ze ca. 0,5A

werkt perfect op 6V de mensen die op het eerste treffen waren herinneren zich misschien nog mijn voorlicht dat was zo een exemplaar.
heb die samen met batterij van 6V4Ah

heb ik trouwens nog steeds liggen, denk dak hem tijdens nocturne nog eens meebreng.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#43 Bericht door marksje »

allewedertje schreef:
marksje schreef:'t ziet er msschn niet uit maar het resultaat is OK
Ziet er helemaal niet slecht uit, maar nu weet ik natuurlijk nog niet welk type lamp je gebruikt ! Is dat een lamp met oplaadbare batterijen in of één met vaste oplaadbare batterij die je in een houder moet opladen ? Ik zag dat Maglite nu ook LED lampjes verkoopt voor zijn zaklampen waarmee je je halogeen mee kunt vervangen. Alleen wreed duur ....
Tihamér -méér licht, minder energie :wink:
Lamp vandaag eens van naderbij bekeken:
Het blijkt geen Mag Lite te zijn, de vermelde merknaam is "FS" ? type L500, gans het net afgezocht maar is nergens terug te vinden. De lamp heeft een eigen uniek serienummer en ze werd aan ons geleverd door de firma Rauwers. Bij nader toezien blijken de led's verantwoordelijk voor het oranje en rode licht, het witte licht is een halogeenlampje. De lamp wordt opgeladen met een vaste lader waar ze gans inklipt. Batterij is van het merk KINETIC, betreft Ni-Mh batterij van 6 V - 3500 mAh. Hierbij een paar fotokes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

dirk65

#44 Bericht door dirk65 »

die lamp van conrad is hier vandaag gearriveerd... die geeft inderdaad ongelooflijk veel licht, zo komen er 2 in de alleweder van mijn zoon en 2 in mijn toekomstige go-one

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

dirk65 schreef:die lamp van conrad is hier vandaag gearriveerd... die geeft inderdaad ongelooflijk veel licht, zo komen er 2 in de alleweder van mijn zoon en 2 in mijn toekomstige go-one
Inderdaad, die luxeons geven een heel goede lichtopbrengst. Daarom liet ik dan ook de Sigma's in mijn Versatile vervangen door luxeons. Een wereld van verschil!

Plaats reactie