Zoektocht naar meer licht

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

Zoektocht naar meer licht

#1 Bericht door Steks »

Bij de aanschaf van mijn Baron werd me verteld dat ik meer dan genoeg zou hebben aan een Cateye HL-EL500, ik twijfelde daar aan want ik had al zo’n lamp in mijn bezit. Toch heb ik hem er maar op laten zetten, in mijn achterhoofd hield ik me voor dat ik er altijd nog de lamp die ik al had er bij kon zetten als ik dat nodig zou vinden. Nou ook met twee van deze lampen vind ik dat ik te weinig licht heb m op onverlichte fietspaden 30+ te rijden. Dus mijn zoektocht naar meer licht is toen begonnen. Johan gaf aan dat hij uiterst tevreden is met de Sylva L1 hoofdlamp, in eerste instantie leek me dat wel wat, maar de korte tijd dat hij maximaal gebruikt kan worden vind ik toch wel een nadeel. Hij zal super werken als extra lamp om door bochten heen te kunnen kijken, maar als basisverlichting wil ik toch iets wat langer zoveel licht kan geven.
Dus ik ging weer verder op zoek als snel kwam ik uit op een van de sets van Sigma ik had in mijn mountainbike periode al veel goeds gehoord en gelezen over de lampen van Sigma en dan vooral de 5+10 Watt versie. De 5 Watt lamp alleen zal niet veel meer licht op leveren dan mijn dubbele Cateye lichten die ik nu gebruik, dus zal ik vaak de 10 Watter (of beiden tegelijk) gebruiken. Dan valt de tijd dat de accu het uithoud ook wel erg tegen, zo’n 5 kwartier met beide lampen tegelijk aan (en enkele rit van of naar mijn werk is een half uur langer).
Wat nu? De meeste HID lampen zijn bijna niet te betalen, dus moet ik dan maar zelf wat maken? Gelukkig kwam ik het merk Marwi tegen op het net. Hun Nightpro Extreme is niet goedkoop, maar voor rond de 330 euro zijn ze te vinden in Duitsland, verder geeft ie met zijn 10 Watt Solarc HID lamp verschrikkelijk veel licht en met 3,7 uur brandtijd op één acculading zou ik heen en terug naar mijn werk kunnen. Maar mag je zulke verlichting officieel wel voeren op je fiets? Ik kan er nog niets over vinden in elk geval, maar er moeten toch grenzen zijn aan de hoeveelheid licht die je mag voeren op een fiets?
Buiten de HID lampen heb ik nog een LED lamp gevonden die me wel aanspreekt, de Triple Shot van Cateye ik heb hem gevonden voor 260 euro, ze hebben hem ook in een dubbele uitvoering, maar de kosten zijn dan maar 20 euro minder. Hoe zou het licht van zo’n lamp zich verhouden met een HID van 10Watt?

Dus kan iemand mij vertellen of een 10Watt HID lamp in Nederland als fietsverlichting gevoerd mag worden? En heeft iemand een idee hoe de Cateye Triple Shot (ik dacht gelezen te hebben 3x3Watt) zich verhoud tegen over de Nightpro Extreme?

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#2 Bericht door ZesPak »

je moet zeker eens kijken naar http://www.kinetics.org.uk/html/battery_lights.shtml, ik heb zo één en dat is voor mij zeker toereikend op onverlichte wegels. Is met oplader en kost zo'n 70€.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zoektocht naar meer licht

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Steks schreef:Nou ook met twee van deze lampen vind ik dat ik te weinig licht heb m op onverlichte fietspaden 30+ te rijden. Dus mijn zoektocht naar meer licht is toen begonnen.
Vorig jaar werd ik voor eenzelfde probleem geplaatst. Over de Silva was ik heel tevreden, maar toch gaf die naar mijn mening iets te weinig licht om aan hoge snelheden langs een pikdonker jaagpad te rijden. Dan ben ik maar op zoek gegaan naar een HID-lamp. Na vergelijk ging mijn voorkeur uit naar de Moonshine van Toppeak. Flink duur, maar na een test was ik volledig overtuigd. Sedertdien is die lamp mijn trouwe bondgenoot geworden bij duister weer, 's avonds en 's nachts. De lamp is bijzonder krachtig en kan het best vergeleken worden met een xenon-lamp van een BMW. Er bestaat een zwaardere versie die langer licht geeft, de Enduro. Wil je de lamp in de praktijk "zien", dan ben je gerust welkom. In de late uurtjes dan wel te verstaan... :wink:

Tip: probeer in het VK de lamp aan te kopen. Daar is die flink goedkoper in vergelijking met het "Continent".

Afbeelding

Lezenswaard is http://www.mtbr.com/reviews/lights/

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Ik gebruik de SON-naafdynamo. Veel licht en nooit geen gezever meer met lege batterijen.

Luc

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zoektocht naar meer licht

#5 Bericht door Koendert »

Waarom overweeg je niet een Inoled Inolight 20+?
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=393

http://www.peterwhitecycles.com/inoled.asp
Hier ook een uitgebriede test van de Inoled Inolight vergeleken met onder anderen de Schmidt E6 die ook heel goed te boek staat. Ik meen dat een aantal forum-leden ook een Schidt E6 hebben gemonteerd op hun ligger.

Als je even zoekt op dit forum http://gentseliggers.net/forum/search.php?mode=results dan kan je denk ik een boel te weten komen.

Groetenis,
Koenert

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#6 Bericht door wost »

Heb voor mijn cab-bike zelf iets ineen gestoken. echt simpel te doen. slechts 3w en evenveel licht als 10w halogeen. Alle info op www.cab-bike.blogspot.com
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#7 Bericht door FIKO »

In het begin dat ik met mijn Mango reed op onverlichte wegen vond ik het standaardlicht gewoon ontoereikend om snel te rijden.

Aangezien ik strandvisser ben en een hoofdlamp heb van PETZL dacht ik deze te kunnen gebruiken in de Mango, maar door de weerkaatsing van het felle licht van de hoofdlamp op de gele stroomlijn zag ik helemaal niets meer. Ik verblindde mezelf.


Verder eens gegoogeld en ik kwam uit bij Lupine lighting systems.

Een Duits produkt. met een heel gamma Soorten lichten. Zelf koos ik voor de Passubio XC.
Het licht plaatste ik in de neus van de Mango.
Het licht is ook nog instelbaar met een aantal standen zodat je bij tegenliggend verkeer kunt dimmen.
Dit gebeurd met een blauw oplichtend knopje die ik op het mangostuur plaatste. Gemakkelijk want onder het kapje zie ik het blauwe lichtje branden .

Het licht geeft ONGELOOFLIJK veel licht. Zo maakte ik het in het begin mee dat op een jaagpad de tegenliggende auto's, aan de overkant van de LO vaart de lichten dimden. Ik had er niet eerder bij stilgestaan dat ik zoveel licht produceerde.

Ik bestelde het licht bij Lupine zelf en kreeg het enkele dagen later thuis geleverd.

Goedkoop is het niet. De prijs lag ergens tussen de 300 en de 400 euro (ik weet het niet meer zo goed.-)
Maar voor mij is het niet alleen ZIEN, maar ook gezien worden. Het is een investering in veiligheid en comfort

Met het standaard licht van velomobiel degradeer ik de fiets tot een omafiets waar je amper 20km/uur kunt mee rijden omdat je gewoon niet verder ziet als je neus lang is en dus niet snel kunt rijden.

Nu hoef ik mijn snelheid zelfs in stikkedonker niet te gaan inhouden.

link : www.lupine.de

Bakker heeft ook een goed systeem in zijn Q. met twee lichten naast de standaard voorziening

FIKO
ligfietsende levensgenieter

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

Op de nocturne begin dit jaar, waren we op een bepaald ogenblik eventjes aan het wachten op enkelen die even achterop waren. Plots kwam er "iets" aan, geen mens die wist wat of wie, maar het voerde wel een meer dan straf licht. die UFO bleek uiteindelijk Dries te zijn. De bewuste lamp was iets van "NiteRider" te vinden op http://www.niterider.com/
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#9 Bericht door Luc Willaert »

marksje schreef:Op de nocturne begin dit jaar, waren we op een bepaald ogenblik eventjes aan het wachten op enkelen die even achterop waren. Plots kwam er "iets" aan, geen mens die wist wat of wie, maar het voerde wel een meer dan straf licht. die UFO bleek uiteindelijk Dries te zijn. De bewuste lamp was iets van "NiteRider" te vinden op http://www.niterider.com/
Was inderdaad indrukwekkend, maar wel een heel koud, raar licht.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#10 Bericht door Dries »

Die UFO was een HID lamp, is ongeloofelijk straf (en met de juiste Li-ion batterij tot 12uur vollen bak licht voor slechts 800gram of iets dergelijk). Maar ben er niet meer zo'n fan van sinds dat de laatste testen zeggen 'te veel reflectie langs alle kanten, je wordt er gewoon zelf door verblind....
Nite Rider heeft natuurlijk ook nog de 'gewone' halogeen spots. geeft eigenlijk ook best veel licht.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

Busch & Müller komen volgende maand met een verbeterde versie uit van de IXON, nl de IXON SPEED. Die kan je zowel op batterijen als op een (naaf)dynamo aansluiten. geeft tot 18 lux licht, dat is al flink wat zichtbaarheid !
Meer info via de link van het merk (ook de prijzen) :

http://www.bumm.de/

(NEUHEITEN aanklikken en vervolgens IXON SPEED, er is geen aparte link)

Tihamér -komt voorlopig nog toe met zijn luxeons
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#12 Bericht door quattrovelootje »

Wat ik mij afvraag bij al deze verlichtingen : hoe lang kun je op 1 batterijlading aan één stuk op maximale vermogen rijden ? Ik bedoel maar : 300 of 400 euro betalen en daar dan maar iets van een uur of 4 op maximale vermogen te rijden, vinnik persoonlijk veels te veel geld.
Ik rij momenteel (allee, hopelijk toch binnenkort dan toch :wink: ) met 2 EVERLED's in gewone fietskoplampen op een SIGMA 6V batterij en daar doe ik minstens tussen de 8 en 10u mee per lading. Dat geeft meer dan voldoende licht om in het donker tegen 30km/u+ op een donker jaagpad te rijden, dus ik vraag me af ....

Tihamér -ideaal bestaat natuurlijk niet ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

De L1 springt na een uur of 4 à 5 over van vol vermogen naar normaal vermogen omdat dat de batterijspanning te laag wordt voor vol vermogen.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#14 Bericht door Steks »

Bedankt voor de vele reacties.

De mogelijkheid om overzees te kijken had ik al ontdekt. De prijzen in Engeland zijn veel lager en dat is dan eigenlijk ook de rede waarom ik naar zulke dure lampen aan het kijken ben.
Verder had ik zelfbouw in mijn eerste post niet genoemd, maar ook dat is te overwegen. Die LEDjes van Conrad had ik al gevonden en nu ik op je site heb gekeken naar je verlichting van je Cabbike en hoe je daar het achterlicht hebt gemaakt spreekt me dat ook wel aan. Ik kan ook zo'n grote rode LED in mijn bagagebak plaatsen, dat vind wel een mooie oplossing voor een achterlicht. Het enige probleem vond ik altijd de oplossing voor de accu's, maar die kunnen ook goed weggeborgen worden in de bagagebak.
En Johan, nog even een vraag over de L1, ik heb ergens gelezen dat hij het maar 15 minuten volhoud op zijn felste stand maar jij zegt dat hij het 4 a 5 uur doet, heb jij dan zo’n externe batterij, of doet ik het zo lang met 4 pennlights.

Verder is het natuurlijk allemaal een boel geld zeker voor een paar uurtjes licht, maar dat de accu na een paar uur leeg is vind ik niet zo erg, dan ben ik toch al op de plaats van bestemming en kan ik hem weer opladen. Wat me wel nog weerhoud om nu gelijk een HID lamp te bestellen is de branduren van zo’n lamp er staan veel verhalen op het net waar in staat dat ze het zo’n 700 tot 1000 uren volhouden en dat valt me een beetje tegen, maar aan de andere kant gaat ie dan wel een paar jaar mee ion mijn situatie.

Ik ga alle voors en tegens van de verschillende mogelijkheden nog een op een rijtje zetten en dan moet er toch snel een knoop door gehakt worden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Wat ik mij afvraag bij al deze verlichtingen : hoe lang kun je op 1 batterijlading aan één stuk op maximale vermogen rijden ? Ik bedoel maar : 300 of 400 euro betalen en daar dan maar iets van een uur of 4 op maximale vermogen te rijden, vinnik persoonlijk veels te veel geld.
Ik rij momenteel (allee, hopelijk toch binnenkort dan toch :wink: ) met 2 EVERLED's in gewone fietskoplampen op een SIGMA 6V batterij en daar doe ik minstens tussen de 8 en 10u mee per lading. Dat geeft meer dan voldoende licht om in het donker tegen 30km/u+ op een donker jaagpad te rijden, dus ik vraag me af ....
Vroeger had ik ook Sigma's op de Versatile en die volstonden geenszins langs een pikdonker jaagpad. Op geen enkele wijze. Ik vind het immers noodzakelijk een goed zicht te hebben op de rijweg, en niet enkel een vaag beeld door twee geelachtige vlekjes.

Met de Moonshine van Topeak kreeg je een lichtkwaliteit die met dezelfde hoogte staat als een xenon-licht van een BMW. Dat is gewoon schitterend. Niet alleen heb je een schitterend zicht op de weg, maar is het rijden in het donker een stuk veiliger geworden. Met de lamp aan stel ik vast dat het tegenliggend verkeer heel wat eerder mijn aanwezigheid opmerkt, tamelijk vlug gas terug neemt en voor me uitwijkt. Over die investering ben ik dan ook bijzonder tevreden, waardoor ik het zeker niet als weggesmeten geld beschouw. Integendeel.

Plaats reactie