Zoektocht naar meer licht

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Steks schreef:Wat me wel nog weerhoud om nu gelijk een HID lamp te bestellen is de branduren van zo’n lamp er staan veel verhalen op het net waar in staat dat ze het zo’n 700 tot 1000 uren volhouden en dat valt me een beetje tegen, maar aan de andere kant gaat ie dan wel een paar jaar mee ion mijn situatie.
Bij een HID-lamp spelen niet de branduren een rol, maar wel het aantal keren dat je de lamp aansteekt. Dergelijke lampen werken immers met een stroomstoot op hoogspanning. Juist hierdoor gaat de lamp slijten. Of je nu ononderbroken twee uur per dag je lamp gebruikt of slechts een half uurtje, maakt geen enkel verschil. Wel het aantal keren aan- en uitdoen.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#17 Bericht door Steks »

eeuwige reiziger schreef:
Steks schreef:Wat me wel nog weerhoud om nu gelijk een HID lamp te bestellen is de branduren van zo’n lamp er staan veel verhalen op het net waar in staat dat ze het zo’n 700 tot 1000 uren volhouden en dat valt me een beetje tegen, maar aan de andere kant gaat ie dan wel een paar jaar mee ion mijn situatie.
Bij een HID-lamp spelen niet de branduren een rol, maar wel het aantal keren dat je de lamp aansteekt. Dergelijke lampen werken immers met een stroomstoot op hoogspanning. Juist hierdoor gaat de lamp slijten. Of je nu ononderbroken twee uur per dag je lamp gebruikt of slechts een half uurtje, maakt geen enkel verschil. Wel het aantal keren aan- en uitdoen.
Sorry, ik bedoelde ook 700 a 1000 ontstekingen.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#18 Bericht door Koendert »

Steks schreef:
eeuwige reiziger schreef:
Steks schreef:Wat me wel nog weerhoud om nu gelijk een HID lamp te bestellen is de branduren van zo’n lamp er staan veel verhalen op het net waar in staat dat ze het zo’n 700 tot 1000 uren volhouden en dat valt me een beetje tegen, maar aan de andere kant gaat ie dan wel een paar jaar mee in mijn situatie.
Bij een HID-lamp spelen niet de branduren een rol, maar wel het aantal keren dat je de lamp aansteekt. Dergelijke lampen werken immers met een stroomstoot op hoogspanning. Juist hierdoor gaat de lamp slijten. Of je nu ononderbroken twee uur per dag je lamp gebruikt of slechts een half uurtje, maakt geen enkel verschil. Wel het aantal keren aan- en uitdoen.
Sorry, ik bedoelde ook 700 a 1000 ontstekingen.
Ik lees hier echter een heel ander verhaal en wordt er met geen woord gerept over een berperkt aantal keren ontsteken van een HID-lamp. Sterker nog hij adviseert om de lamp even uit te zetten voor een stoplicht om zo doende stroom uit te sparen.

Hij stelt ook dat hoe hoger het vermogen van een Xenon-lamp des te meer branduren hij aan kan. Hier een citaat.

Al deze lampen hebben gemeen dat ze duur zijn: meer dan €300,= incl. battery pack. Ook zijn deze lampen bijna allemaal 10 of 12 W. Het blijkt dat de levenduur van het lampje zelf (de "bulb") bij de lagere vermogens beperkt is, nl c.a. 700 uur. Naarmate het vermogen hoger is (zoals de Xenonlampen bij autos: 35W), is de levensduur ook langer (Xenon voor autos: 2000 uur). Daarentegen zijn de laagvermogens lampjes wel goedkoper dan de hogere vermogens zoals voor autos. Aangezien €300,- nogal veel geld is, wilde ik meer licht voor mijn geld. Vandaar mijn keuze voor Xenon autoverlichting.

Zijn zelfbouw oplossing is in verhouding niet duur, zeker niet als je de GIGANTISCHE licht opbrengst aanschouwt op de foto's op zijn web-site. Wat ik overigens niet helemaal snap is waarom de lamp verblindend zou zijn als het een zelfde soort lamp is die ook in auto's wordt toegepast als zijnde dim-licht? Hij plaats daarom het licht enigzins naar beneden gericht.

Er is op het moment ook een discussie over het onderwerp gaande op ligfiets.net http://groups.google.nl/group/ligfiets/ ... 2a470f7348

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#19 Bericht door Steks »

Dat een HID-lamp veel meer slijt van het ontsteken dan van het branden weet ik zeker. Telkens als je hem ontsteek gaat er een klein deel van de anode en de kathode verloren, op den duur is de afstand dan te groot om nog een vonkboog te genereren.

Verder heb ik besloten om zelf wat te gaan maken, maar ik ben nog aan het zoeken naar welke lampen ik wil gaan gebruiken. Ik begin denk ik met een paar LED's valt de licht opbrengst tegen dan kan ik altijd nog voor een HID-lamp gaan. Wel valthet tegen dat er weinig 12Volt LED's zijn. Telkens kom ik op de LED van Conrad uit die zowat iedereen beruikt. Misschien toch maar een paar LED's clusteren.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#20 Bericht door Koendert »

Steks schreef:Dat een HID-lamp veel meer slijt van het ontsteken dan van het branden weet ik zeker. Telkens als je hem ontsteek gaat er een klein deel van de anode en de kathode verloren, op den duur is de afstand dan te groot om nog een vonkboog te genereren.

Verder heb ik besloten om zelf wat te gaan maken, maar ik ben nog aan het zoeken naar welke lampen ik wil gaan gebruiken. Ik begin denk ik met een paar LED's valt de licht opbrengst tegen dan kan ik altijd nog voor een HID-lamp gaan. Wel valthet tegen dat er weinig 12Volt LED's zijn. Telkens kom ik op de LED van Conrad uit die zowat iedereen beruikt. Misschien toch maar een paar LED's clusteren.
Voor een paar tientjes heb je al een HID-lamp die je dan wel verder moet afbouwen. Kijk op http://tinyurl.com/ndljj voor een discussie en de link naar de goedkope zelfbouw HID-lampen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#21 Bericht door marksje »

Ik gebruik tegenwoordig mijn "gewone" zaklamp (van op het werk). Ik heb onder de neusbuis twee klemmen bevestigd waar die zaklamp inklikt. Het betreft het nieuwste oplaadbare type MAG LITE met led's, en die geeft onvoorstelbaar veeeeel licht; ik moet oppassen dat ze niet te hoog schijnt want ik heb al tegenliggende auto's gehad die flikkeren dat ze verblind zijn :oops:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#22 Bericht door quattrovelootje »

marksje schreef:Ik heb onder de neusbuis twee klemmen bevestigd waar die zaklamp inklikt. Het betreft het nieuwste oplaadbare type MAG LITE met led's, en die geeft onvoorstelbaar veeeeel licht
Welk type van Maglite is dat dan ? Kan je eens een foto van je bevestiging laten zien ?

Tihamér -gewoon nieuwsgierig, zoals gewoonlijk :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#23 Bericht door marksje »

allewedertje schreef:
marksje schreef:Ik heb onder de neusbuis twee klemmen bevestigd waar die zaklamp inklikt. Het betreft het nieuwste oplaadbare type MAG LITE met led's, en die geeft onvoorstelbaar veeeeel licht
Welk type van Maglite is dat dan ? Kan je eens een foto van je bevestiging laten zien ?
Tihamér -gewoon nieuwsgierig, zoals gewoonlijk :oops:
Van de bevestiging zal ik eens een foto maken. Wat betreft die lamp, ik ben al aan het zoeken geweest op het net maar vind ze niet, weet ook niet juist welk type De lamp is op het werk nu want ik ben momenteel een week "ziek" thuis (heelkundige ingreep aan de stembanden en moet een week zwijgen :evil:)
Beschrijving : staaflamp met handgreep in kunstof en rubberen ring rond de spiegel, kan met de schakelaar of met wit licht (witte led's) gezet worden of in rood of in oranje, lamp kan voorzien worden van witte kegel met daarin een rood- en groenfilter, de lampen zijn geleverd door Rauwers. Zal volgende week eens een foto van nemen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#24 Bericht door Steks »

Koendert schreef:
Steks schreef:Dat een HID-lamp veel meer slijt van het ontsteken dan van het branden weet ik zeker. Telkens als je hem ontsteek gaat er een klein deel van de anode en de kathode verloren, op den duur is de afstand dan te groot om nog een vonkboog te genereren.

Verder heb ik besloten om zelf wat te gaan maken, maar ik ben nog aan het zoeken naar welke lampen ik wil gaan gebruiken. Ik begin denk ik met een paar LED's valt de licht opbrengst tegen dan kan ik altijd nog voor een HID-lamp gaan. Wel valthet tegen dat er weinig 12Volt LED's zijn. Telkens kom ik op de LED van Conrad uit die zowat iedereen beruikt. Misschien toch maar een paar LED's clusteren.
Voor een paar tientjes heb je al een HID-lamp die je dan wel verder moet afbouwen. Kijk op http://tinyurl.com/ndljj voor een discussie en de link naar de goedkope zelfbouw HID-lampen.
Dank u, dat topic had ik al gevonden en het is niet duur voor een leuk lampje ja.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#25 Bericht door Koendert »

Steks schreef:
Koendert schreef:
Steks schreef:Dat een HID-lamp veel meer slijt van het ontsteken dan van het branden weet ik zeker. Telkens als je hem ontsteek gaat er een klein deel van de anode en de kathode verloren, op den duur is de afstand dan te groot om nog een vonkboog te genereren.

Verder heb ik besloten om zelf wat te gaan maken, maar ik ben nog aan het zoeken naar welke lampen ik wil gaan gebruiken. Ik begin denk ik met een paar LED's valt de licht opbrengst tegen dan kan ik altijd nog voor een HID-lamp gaan. Wel valthet tegen dat er weinig 12Volt LED's zijn. Telkens kom ik op de LED van Conrad uit die zowat iedereen beruikt. Misschien toch maar een paar LED's clusteren.
Voor een paar tientjes heb je al een HID-lamp die je dan wel verder moet afbouwen. Kijk op http://tinyurl.com/ndljj voor een discussie en de link naar de goedkope zelfbouw HID-lampen.
Dank u, dat topic had ik al gevonden en het is niet duur voor een leuk lampje ja.
Ik vraag me alleen af wat dat nu is van dat 24 delig of 13 delig of 6 delig. Ik lees daar op het forum dat hoe meer delig hoe verblindender maar ik dacht dat dat met de voltage te maken heeft.

Kan iemand mij mischien uit leg geven over hoe dat zit met dat delen van een lamp?

Alvast bedankt,
Koendert

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#26 Bericht door marksje »

allewedertje schreef:Welk type van Maglite is dat dan ? Kan je eens een foto van je bevestiging laten zien ?
Tihamér -gewoon nieuwsgierig, zoals gewoonlijk :oops:
Foto's genomen van de bevestiging. De lamp die ge ziet op de foto is ook een Mag Lite maar een oud klassiek type met heel wat minder licht en die al na een groot half uur plat is; die nieuwe heb ik nog niet plat geweten, na een uur nog altijd volop licht (en dan gaat ze bij mij terug in de lader).
Afbeelding
klassieke Mag Lite houder.
Afbeelding
In de houder heb ik twee gleufjes gemaakt zodat die riempjes er door gaan om ze te bevestigen. Als ge het ziet zitten kunt ge natuurlijk ook altijd gaatjes boren in de neusbuis en daarin revetten met schroefdraad steken (zoals die om een drinkbushouder te bevestigen op een fiets). Dat zwart elastiekje is van een binnenband en dient om, als de lamp ingeklikt zit, ze ermee te borgen.
Afbeelding
Tussen de houders en de neusbuis zit van die tochtstrip om schuiven en krassen te voorkomen.
Afbeelding
Voila, dat is het. Lamp ingeklikt en geborgen met die elastiekjes. Bij de voorste klem zitten twee tochtstrips tussen omdat anders de lamp te hoog zit en verblind.
't ziet er msschn niet uit maar het resultaat is OK :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#27 Bericht door Luc Willaert »

Simpel, goedkoop en degelijk :!: :!:

Groeten
Luc

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#28 Bericht door quattrovelootje »

marksje schreef:'t ziet er msschn niet uit maar het resultaat is OK
Ziet er helemaal niet slecht uit, maar nu weet ik natuurlijk nog niet welk type lamp je gebruikt ! Is dat een lamp met oplaadbare batterijen in of één met vaste oplaadbare batterij die je in een houder moet opladen ? Ik zag dat Maglite nu ook LED lampjes verkoopt voor zijn zaklampen waarmee je je halogeen mee kunt vervangen. Alleen wreed duur ....

Tihamér -méér licht, minder energie :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#29 Bericht door marksje »

allewedertje schreef:
marksje schreef:'t ziet er msschn niet uit maar het resultaat is OK
Ziet er helemaal niet slecht uit, maar nu weet ik natuurlijk nog niet welk type lamp je gebruikt ! Is dat een lamp met oplaadbare batterijen in of één met vaste oplaadbare batterij die je in een houder moet opladen ? Ik zag dat Maglite nu ook LED lampjes verkoopt voor zijn zaklampen waarmee je je halogeen mee kunt vervangen. Alleen wreed duur ....
Tihamér -méér licht, minder energie :wink:
Gans de lamp klipt in een oplader. De batterij kun je wel uithalen en is lijk een lange worst, hoeveel V of Ah weet ik niet; zaterdag kan ik meer details geven.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#30 Bericht door Steks »

Koendert schreef:
Steks schreef:
Koendert schreef: Voor een paar tientjes heb je al een HID-lamp die je dan wel verder moet afbouwen. Kijk op http://tinyurl.com/ndljj voor een discussie en de link naar de goedkope zelfbouw HID-lampen.
Dank u, dat topic had ik al gevonden en het is niet duur voor een leuk lampje ja.
Ik vraag me alleen af wat dat nu is van dat 24 delig of 13 delig of 6 delig. Ik lees daar op het forum dat hoe meer delig hoe verblindender maar ik dacht dat dat met de voltage te maken heeft.

Kan iemand mij mischien uit leg geven over hoe dat zit met dat delen van een lamp?

Alvast bedankt,
Koendert
Ik denk dat je doelt op 12 of 24 Degree, dat is de stralingshoek van het licht.

Plaats reactie