Honden & Ligfietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Elco
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 12:55
Fiets: Nazca Fuego
Locatie: noord brabant
Contacteer:

#46 Bericht door Elco »

Best lastig dit. Ik heb het 2 keer gehad. Eerste keer kwam er één van een boerenerf afgerend en ik bemerkte hem in mijn ooghoeken toen ie luid blaffend op me af kwam gerend. Die gaf snel op gelukkig. Tweede keer stond er een hond midden op een dijk stil! Welke baas laat nu zijn hond los op de weg lopen? Goed dan moet je dus gaan beslissen ga ik er links of rechts voorbij. En ja hoor de hond zag zijn prooi, pas boven de 35 km/u gaf hij het op! De schrik slaat je om het hart de ene hond is de andere niet dus loop ik liever geen risico om te testen of hij echt wil bijten. Afsnijden denk ik dan wel eens maar als zo'n hond dan in je ketting of spaken komt en je kwakt met 30 op het asfalt?
Misschien een groot slagersmes grijpklaar in een klemmetje onder mijn zitting? :wink:
Ik heb zelf ook een hond maar kan er niet tegen als mensen hun hond los laten lopen (geen zin om uit te laten?) doe dat dan waar het kan. Ik kom op mijn woon/werk route ook langs een boerderij waar een hond op het erf ligt maar die ligt aan een lange ketting. Ook schrikken als je daar (in het donker) langsrijd en je hoort ineens een luid geblaf maar dan blijft het wel veilig.
Één keer trouwens vlak langs een hond gereden die van schrik wegdook. Dat kan dus ook. :D

Let wel: Als baas ben je verantwoordelijk voor wat je hond aanricht. Dus mocht je 'per ongeluk' over een hond heen walsen of een schop geven. De hond krijgt de schuld, hij sprong ineens voor jou fiets :!:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#47 Bericht door Edje »

Elco schreef:Let wel: Als baas ben je verantwoordelijk voor wat je hond aanricht. Dus mocht je 'per ongeluk' over een hond heen walsen of een schop geven. De hond krijgt de schuld, hij sprong ineens voor jou fiets :!:
MAAR je moet wel een baas vinden, dus beter ni tegen 30 voorbij een hond vliegen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rafconstruct
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 23:57
Locatie: Heist op den berg
Contacteer:

#48 Bericht door rafconstruct »

Voor wat het waard is, ik kom voor mijn werk regelmatig bij mensen thuis en op boerenerven. Gewoon zelfzeker zijn is volgens mijn ervaring de beste verdediging. De hond gaat dan automatisch voelen dat jij op zijn erf iets te zoeken hebt en hij gaat je dan ook toelaten.
De enige manier om de hond dit te laten voelen, is hem aan te kijken, niet te strak in zijn ogen maar gewoon aankijken. En de hond laten zien dat je niet bang bent door ertegen te praten.

Zo ben ik toch al regelmatig binnen geraakt, één keer zelfs bij een rottweiler die alleen thuis was. Effe aankijken, tegen klappen, over zijne kop wrijven, poort open doen en binnen rijden. Er lag een grote knook op het erf maar het beest was braaf.

Deze aanpak is mij nog maar één keer mislukt. 12 uur snachts, ik kom aangereden bij een klant, ik ben gehaast en loop - zelfzeker natuurlijk - op een drafje zijn erf op, achterom zoals ik dat daar gewoon ben. De twee loslopende dobermanns konden daar niet echt mee lachen, en ik ben nog nooit zo rap naar mijn cabine gelopen ... :shock:
Laatst gewijzigd door rafconstruct op ma 02 feb 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#49 Bericht door marksje »

[quote="rafconstruct"]...
Gewoon zelfzeker zijn is volgens mijn ervaring de beste verdediging. ... /quote]
en als dat niet lukt gewoon meer lawaai maken dan de hond.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#50 Bericht door Ligchris »

Toen ik vroeger nog met mijn Flevobike reed (15 jaar geleden), toen kon ik "steigeren" als ik voldoende snelheid had: de remkracht zo doseren en op tijd lossen dat ik samen met de fiets bijna recht kwam (dus net niet overkop).
Dat heb ik ook eens gebruikt om een kwade hond van verbazing te doen stoppen.

Als je geen Flevobike hebt, of je kan je remkracht niet trefzeker doseren, dan kan een ultrasoon fluitje, of eventueel zelfs een gewoon arbiter-fluitje al heel goed helpen.

Gewoon een paar "hondvriendelijke" maatregelen, want bedenk in zo'n situatie dat niet de hond de schuldige is, maar de baas van de hond...
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

rafconstruct
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 23:57
Locatie: Heist op den berg
Contacteer:

#51 Bericht door rafconstruct »

Ligchris schreef:Toen ik vroeger nog met mijn Flevobike reed (15 jaar geleden), toen kon ik "steigeren" als ik voldoende snelheid had: de remkracht zo doseren en op tijd lossen dat ik samen met de fiets bijna recht kwam (dus net niet overkop).
:shock: =D>
Dàt heb ik zelf toch nooit gekunnen hoor. Ik vind het al neig genoeg als je achterwiel van grond wordt gekatapulteerd op een slecht betonvak. :P

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#52 Bericht door paulheyndrickx »

rafconstruct schreef: Er lag een grote knook op het erf
Restje van de eigenaar?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#53 Bericht door marksje »

Een tijd terug, op weg naar huis, het begon al lichtjes te schemeren, zie ik plots rechts van mij van tussen twee gebouwen, een Duitse herder komen "aangevlogen" met het nodige lawaai, recht naar mij toe. Ik dacht dat mijn laatste uur geslagen was, zo schrikbarend was de aanval. Ik heb daar mijn keelgat opengetrokken, deels om de hond op andere gedachten te brengen maar ook deels van schrik :? ik denk dat ze mij 1 km verder konden horen. Gevolg was dat de hond zijn vier remmen heeft opgetrokken, gekeerd is en terug naar af is gegaan; dus veel lawaai maken is volgens mij een goed middel.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#54 Bericht door paulheyndrickx »

En nog maar eens. Vanmorgen met de waw onderweg en op het fietspad in tegenovergestelde richting liep een jongeman met twee brave bouviers die indien ze elk een kant zouden opgaan de jongen gewoon in tweeën zouden trekken. De beesten keken verlekkerd uit naar een andere prooi. Juist: de waw. Op het moment dat ik voorbijflitste - geen haar op mijn hoofd dat aan vertragen dacht, ik ben niet gek - sprong één van die beesten naar mij toe. Vermoedelijk met zijn neus tegen de zijkant van de waw. Ik ben doorgereden want ik had geen zin om opgepeuzeld te worden.
Ze doen niks meneer en ze luisteren heel goed. Zal wel.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#55 Bericht door Wouter D »

is het prooi, of is het speelgoed?
er zijn er die niets doen, er zijn echter uitzonderingen, ik ken intussen één geval van ergerlijke schade.

de eigenaar van elfiets is tijdens het fietsen gebeten door een hond in zijn knie, heeft lang in kliniek gelegen, tijdje met elek ligfiets gereden tot het echt niet meer ging, loot tegenwoordig dag in dag uit met krukken, als hij naar een evenement gaat of zo, is het in de rolstoel met trappers.

maar het blijven uitzonderingen

wat had je gedaan als je met de openliggers was? zou je dan wel gestopt of vertraagt hebben?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#56 Bericht door slangetje »

Lara schreef: én ben je verantwoordelijk als je dan pardoes over die hond heen rijd ? Want je kan minderen en stoppen . . .
Iedereen moet zelf voor zijn huisdier zorgen, als je schade hebt aan wagen/fiets door een poes of hond is de eigenaar van het dier verantwoordelijke voor de schade. Bij een hond is dat doorgaans gemakkelijker dan bij een poes, want je moet de eigenaar vinden.
ZesPak schreef: gevolgt
Knap broereman, het eerste dat ik op dit forum lees...
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

jonathan

#57 Bericht door jonathan »

slangetje schreef:
ZesPak schreef: gevolgt
Knap broereman, het eerste dat ik op dit forum lees...
Hmmm, het lijkt dat je underquote terecht is.

Jonathan-ziet niet in waarom zo een opmerking moet gemaakt worden door iemand die als eerste zin duidelijk onder "vaag taalgebruik" zou komen te staan.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#58 Bericht door crash-quest-dummy »

vandaag geluk gehad dat ik niet op een lage ligger reed ...

wegens bouwwerken voetgangers op een breed fietspad, plek genoeg, wandelt er een jong dame met een brave duitse scheper langs het hek.

de hond die niet weg kan wegens dat hek kiest resoluut voor de actieve verdediging : muil open en bijten. gevolg : ne serieuzen doffe klap, 2 krassen van zijn hoektanden door de gelcoat en ik weggedoken in de Q mijn spiegeltje stond scheef, dus het was om te hebben ... :shock:

samen papieren gaan invullen bij de politie. 'k was evenveel geschrokken als dienen hond.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#59 Bericht door Pleeboy »

djeeses, leve de zetpil! mja, dieren verschieten nu eenmaal van een ligger; zeker als hun baasje(s) het goede voorbeeld geven...(in paniek achteruit in de bosjes gaan staan terwijl ik 25 aan kom rijden met een vriendelijke smile op mijn gezicht)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Elco
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 12:55
Fiets: Nazca Fuego
Locatie: noord brabant
Contacteer:

#60 Bericht door Elco »

Vandaag ook 2 hondjes acher me aangehad, was allemaal niet zo heftig maar het staat wel leuk op camera. :D

http://www.youtube.com/watch?v=rNsvGCTomg0

Plaats reactie