Honden & Ligfietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

niet alleen bij honden hoor, bij mensen werkt het net zo : de eerste die wegkijkt is het watje.

een 8) kan helpen... :lol:
Stop Fueling Around

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#32 Bericht door Patriek »

Reeds twee maal werd hier naar honden"psycholoog" Martin Gaus verwezen. Van die man ben ik ook een overtuigd aanhanger. Volgens mij zijn zijn boeken en zijn methodes echte aanraders.
Je de baas tonen is inderdaad altijd de boodschap. Het probleem is de hond ervan te overtuigen...
In de ogen kijken kán inderdaad provocerend zijn. Onder honden wordt zoiets niet gedaan !
Mijn ervaring is dat enige kennis van de hondenpsychologie kan helpen maar niet alleen zaligmakend is. Mijn rechterschoen, recht in de ribbenkas geplant, heeft ook al moeten helpen.
Maar wat meest van al helpt, is dat hondeneigenaars hun dier opvoeden. Hoewel ik een erge afkeer van overreglementering heb, ben ik een absoluut voorstander van een "honden-bewijs" : een verplichte passage in een hondenopleidingsschool voor elke hondeneigenaar. Er zouden veel minder onhandelbare honden (die uiteindelijk moeten afgemaakt worden) overschieten.
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gast

#33 Bericht door Gast »

Patriek schreef:Reeds twee maal werd hier naar honden"psycholoog" Martin Gaus verwezen. Van die man ben ik ook een overtuigd aanhanger.
:shock:
(eventjes off topic..)
deze "psycholoog" ranselde systematisch de honden af tot ze hem als baas accepteerden. Een 12tal jaar geleden kwam hij echter tot het inzicht dat dit niet echt de goede methode was en begon hij het "iets" rustiger aan te doen. En dan ontdekte hij dat hij ook rijk kon worden met zijn "psychologische" benadering. :roll: :roll:

Soit, er zijn veel betere (en veel minder bekende) psychologen, gedragstherapeuten enz...dan deze.

Voor de liefhebbers : 'k hier hier een PDF met info over voeding en opvoeding van honden. Indien interesse : mailadres per pb graag.

On topic :

vorig weekend sprong er een paard uit de wei net toen ik met de ligger langsfietste. Duidelijk gezien dat het een merrie was :? Maare...toch vreemde gewaarwording zo enkele meters voor je...

K

Gast

#34 Bericht door Gast »

Patriek schreef:Hoewel ik een erge afkeer van overreglementering heb, ben ik een absoluut voorstander van een "honden-bewijs" : een verplichte passage in een hondenopleidingsschool voor elke hondeneigenaar. Er zouden veel minder onhandelbare honden (die uiteindelijk moeten afgemaakt worden) overschieten.

Eeeuuuuh...met onze 5 beagles naar de hondenschool... :lol: :lol: :lol:
Er zijn veel hondenscholen waar ze geen beagle accepteren wegens te zelfstandig. Bij ons lopen ze regelmatig vrij (waar er overzicht is) en dat kan volgens vele hondentrainers niet :roll: :roll:

Als je dan toch eenreglementering zou invoeren : liefst een soort van training en proef die je moet afleggen voor je een hond aanschaft.

jonathan

#35 Bericht door jonathan »

Vandaag op de condor kwam er opeens een stevige hond opdoemen. Da beest heeft al eens achter mij aangezeten en toen was ik moe en ben gewoon keihard gaan rijden.
Deze keer was ik in een kutbui door gedoe met onze energieleverancier en had er echt geen zin in.

En net dan beslist da kreng mij aan te vallen. Frontaal dom genoeg.

Ik heb ni geremd, gewoon doorgereden, die gaat da zich nog lang heugen.

Jonathan-slag in mijn wiel neem ik voor lief

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#36 Bericht door BartC »

jonathan schreef:Jonathan-slag in mijn wiel neem ik voor lief
Ik denk dat je de rekening voor dat wiel kan presenteren aan de eigenaar van de hond die voor je inliep... Als de hond schade veroorzaakt (bijvoorbeeld door voor een fietser in te lopen) is het baasje daar verantwoordelijk voor. Als het baasje dat wil voorkomen moet hij zijn hond maar beter africhten of niet laten loslopen.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#37 Bericht door Jan.E »

En komt die nu niet meer, of is hij nu nog kwader de volgende keer, da is de grote vraag. :lol: :? :lol:

jonathan

#38 Bericht door jonathan »

Jan.E schreef:En komt die nu niet meer, of is hij nu nog kwader de volgende keer, da is de grote vraag. :lol: :? :lol:
geen hond gezien vandaag..... :roll: (ook geen kat trouwens, het was dan ook maar 6.30)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#39 Bericht door Edje »

ook geen eigenaar voor de rekening
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#40 Bericht door Stijnsmb »

Rekening voorleggen bij de eigenaar van de hond. Is zijn verantwoordelijkheid denk ik. Vrees alleen dat je gaat moeten kunnen bewijzen dat het van zijn hond is. Als er bloed van dat beest op je rijtuig hangt kan dat geen probleem zijn... :wink:


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

jonathan

#41 Bericht door jonathan »

Stijnsmb schreef:Rekening voorleggen bij de eigenaar van de hond. Is zijn verantwoordelijkheid denk ik. Vrees alleen dat je gaat moeten kunnen bewijzen dat het van zijn hond is. Als er bloed van dat beest op je rijtuig hangt kan dat geen probleem zijn... :wink:


Stijn
hahaha

nee man zo erg was het ni
gewoon een tik gehad, en terecht anders was ik het geweest die er 1 gehad had.

Wiel staat trouwens weer recht en verder niks van te zien.

grtz
J.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#42 Bericht door Scorpion Rider »

I.v.m. met honden:
Tot nu toe nog geen probleem gehad en toch al geregeld honden tegengekomen, weliswaar aan de leiband van het baasje. Wat me wel opvalt is dat ik meer op hun ooghoogte lig.

De enige tip die ik me herinner uit een tv-programma van vroeger is dat je niet mag lachen naar een hond want je tanden laten zien is volgens een hond een agressieve handeling.
Zo'n apparaat met ultrasoon geluid werkt om een hond weg te jagen volgens een goede kennis van mij.
Tja, honden kunnen opgeleid worden tot goede waakhonden. Territorium of baasje verdedigen kunnen ze dan goed hè.

I.v.m. met ganzen:
Tja, ganzen zijn de beste waak"honden". Die geven niet op, blijven lawaai maken en ze kunnen met hun bek gevaarlijk pitsen en die blijven pitsen als je niet rap genoeg maakt dat je weg bent en ze leven in groepen (je wil niet gepitst worden door heel de groep). Wat brood smijten kan een goed afleidingsmaneuver zijn maar kan je ook als broodleverancier labelen en dus ook de aandacht naar je toe trekken elke keer dat je langskomt.
Dus best oppassen als je ganzenterritorium al fietsend wil doorkruisen!

Ter info: van de eenden aan de vaart in Leuven ondervind ik geen last.

De gevaarlijkste diersoort die ik tegenkom is de homo sapiens mobilis en al zijn ondersoorten o.a. homo sapiens automobilis, homo sapiens camionomobilis... :wink:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#43 Bericht door Jef »

Ganzen zijn idd gevaarlijker dan honden (relatief dan). Ik kom dagelijks er dagelijks tegen op de grasvelden aan het Deurganckdok. Nu zitten ze met jongen en een VM vinden ze niet groot genoeg om gerust te laten. Dat is altijd ff een sprintje trekken om die blazenden pitsende beestjes af te schudden. Deze week heeft er nog eentje mijn AAW gepitst, gelukkig kon het alu er tegen :wink: :wink:

En persoonlijk vind ik homo automobilis gevaarlijker dan homo cammionis (die laatste stoppen en wuiven nogal eens)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#44 Bericht door Harry59 »

In de cataloog van Rose staat peperspray om te gebruiken tegen honden. Hou het stil natuurlijk.
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#45 Bericht door Jef »

Harry59 schreef:In de cataloog van Rose staat peperspray om te gebruiken tegen honden.
:twisted: :twisted: :twisted:

In mijne cataloog staat hondenkoekjes bij hebben en uitdelen als de nood hoog is :wink:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie