Honden & Ligfietsers

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

Honden & Ligfietsers

#1 Bericht door ZesPak »

ja, ik las vandaag op www.ligfietsers.be dat een hond hem ooit achtervolgde.

Nu heb ik dit zelf ook al meer als eens meegemaakt, op het traject tussen mijn vriendin en mij loopt namelijk een (zwerf?)hond los. Als ik die savonds voorbijfiets komt die al (zeer agressief) blaffend naast mij lopen. Hij heeft wel nog nooit gebeten, en als ie er is steek ik een tandje bij zodat hij mij nooit meer dan 20m volgt. Overlaatst had mijn vriendin ditzelfde voor, en ze was natuurlijk doodsbenauwd. Op een gewone fiets kan je ze "wegtrappen", maar op je ligfiets kan je alleen je handen gebruiken en ik denk niet dat dat aan te raden is.

Nu lijkt het mij dat ligfietsen iets "opwekken" bij honden, maar wat zou dat kunnen zijn? Zijn er hier hondenkenners? Of mensen die ook al gevolgt/gebeten zijn door een hond als ze op de ligfiets zaten? Kan er een reden zijn waarom ze agressief naast je blijven lopen ipv te bijten?
Hoe zit het met mensen die zelf een hond hebben?

Graag jullie ervaringen eens gehoord.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

dirk65

#2 Bericht door dirk65 »

Heb het ook al meegemaakt. Volgens mij zijn het je benen die vooruit steken en die een beweging maken van een muil die open en dicht gaat. Voor een hond zijn onze handen (als we rechtstaan) ook 2 extra koppen met muilen.
Als je stopt met trappen zal je meestal merken dat de hond stopt, maar eens je terug begint te trappen komt hij weer op je af. Afstappen en je heel groot maken durft soms wel helpen...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

inderdaad Dirk met je uitleg ben ik het grotedeels eens, een hond is van nature een groepsdier, EEN baas in een kudde, een alleen lopende hond is inderdaad de baas, versnellen wekt juist zijn agressie op laat je effe uitbollen en de hond zal achter blijven, nu wat je zeg van je groter maken kan soms verkeerd uitpakken dan wilt de hond zijn leiderschap juist gaan verdedigen, dus eigelijk je stil houden en klein zal geen aggressie uitlokken, daar hij ziet dat zijn tegenstander zich nederig en onderdagnig opstelt.

Heeft iemand ook een uitleg hoe je het bij ganzen oplost, in domein Kelchterhoef lopen van die dingen rond, pracht vogels, maar die nijpen tot je blauw ziet, en hier heb ik nog geen middel tegen gevonden buiten ze vangen en opeten, wat zonde is voor hen natuurlijk, als ik ze zie rij ik tegenwoordig stukje om, sinds ik een ander wegje gevonden heb om ze te kunnen ontwijken. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Koster
Neo Prof
Berichten: 232
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 12:30
Postcode: 8501
Fiets: Strada
Locatie: Bissegem
Contacteer:

#4 Bericht door Koster »

Vanuit mijn ervaring met postmannen en honden kan ik het volgende melden: honden hebben hun territorium dat verdedigd moet worden. Voor een postman is dat kinky, hij komt aan, de hond blaft of bijt, en de postman vertrekt al dan niet gewond naar zijn volgende klant. Resultaat? Voila zegt de hond, ik heb gewonnen, want de indringer is verdrongen.

Een korte cursus hondenpsychologie heeft mij bijgebracht dat het beste wat je kan doen is gewoon blijven verder rijden, maar de hond RECHT in zijn ogen te kijken. Eventueel achter je kijken dus als de hond achter je aanloopt. De hond denkt oela, die is hier de baas, en trekt zich terug. Dit heb ik al dikwijls toegepast, en nog nooit gebeten geweest. Natuurlijk niet met de FAW, maar ook niet met de bukker vroeger.

De postmannen die de cursus begrepen hebben en toepassen worden ook niet meer gebeten, en dit al jaren.

Succes!

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#5 Bericht door quattrovelootje »

Hmm, vreemde dingen lees je hier op het forum : een hond recht in de ogen kijken zou ik niet aanraden, want daar daag je de hond alleen maar mee uit (probeer maar eens bij je eigen viervoeter, die zal ook afkomen als je die in de ogen blijft kijken).
Wat ik ooit heb gelezen van Martin Gaus in dit verband lijkt me geloofwaardiger : bij honden is het tonen van de buik een teken van onderdanigheid (wanneer 2 honden vechten en de 1 geeft zich over, gaat die op zijn rug liggen met zijn buik naar boven = zwakste lichaamsdeel en toont aan dat hij zich onderwerpt aan een meerdere). Als je met een ligfiets voorbij komt, lig je ook "op je rug" met je buik naar boven, wat door sommige viervoeters al meteen als "onderdanig" wordt beschouwd. Komt daarbij nog het feit dat als je een grote viervoeter hebt waarbij jij je LAGER bevindt dan hij, dat ook een teken van ondergeschiktheid is.
Ben zelf nog maar 1 keer gebeten door een hond, maar dat was op de MB. Wanneer je als ligfietser bedreigd wordt, kan je beter stoppen en recht gaan staan, dan ben je meteen de grootste en ook niet meer in een "onderdanige" positie ....

Tihamér -heeft zijn eigen viervoeter beter opgeleerd :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

stoppen en rechtstaan is idd de beste manier,

al hoorde ik recentelijk een andere manier en heb die getest ook, met succes.

je fietst aan gestadig tempo, hond komt eraan, je fietst harder, als hij op zelfde hoogte is dan ga je vol in de remmen (terwijl hond doorloopt) hond heeft het te laat door en is de kluts kwijt, tegen dattie em terug heeft ben jij al weer weg
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#7 Bericht door ZesPak »

Wouter schreef:stoppen en rechtstaan is idd de beste manier,

al hoorde ik recentelijk een andere manier en heb die getest ook, met succes.

je fietst aan gestadig tempo, hond komt eraan, je fietst harder, als hij op zelfde hoogte is dan ga je vol in de remmen (terwijl hond doorloopt) hond heeft het te laat door en is de kluts kwijt, tegen dattie em terug heeft ben jij al weer weg
funny :)

nee, stoppen met trappen helpt inderdaad ook, dat heb ik ook al gemerkt
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

Ge moet inderdaad de baas gaan spelen en dit kan je door je ofwel groot te maken of door veel lawaai te maken of de combinatie. De toestand van de hond kunt ge zien aan zijn oren en zijn staart : rechtstaande oren en staart omhoog is dominantie, liggende oren en hangende staart is onderdanigheid. (liggende oren met rechtstaande staart of omgekeerd duid op twijfel bij de hond en is het ook oppassen geblazen). Als hij dan toch bijt in een dergelijke situatie is dit "slechts" een corrigerende beet zo een van "knoep" en gedaan, blijven hangen gaat hij niet doen (maar dit is een magere troost natuurlijk).
Vlug fietsen kan ook een oplossing zijn want eens uit zijn teritorium staakt hij de achtervolging.
Mijn uitgeprobeerde en reeds geslaagde taktiek is de airzound, einde belaging, staart tussen de poten en terug naar af, 't beest wist niet waar hij het had.
(bij gebrek aan een airzound serieus je kelegat open zetten tot hij inbindt)
Laatst gewijzigd door marksje op zo 24 sep 2006, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

een VM heeft dit probleem amper, of hij moet naar je neus vliegen ...

Honden die een VM nog nooit gezien hebben gaan eerst op de loop, als blijkt dat ze vast zitten aan een baasje keren ze om en vallen aan, als blijkt dat ze nog steeds vast zitten aan een baasje heeft die een groter probleem dan jijzelf, want dan ben je er allang voorbij.

(een baasje met 2 honden die gedefaseerd vluchten en aanvallen wordt zowaar in 2 getrokken ...)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#10 Bericht door ZesPak »

marksje schreef:...(liggende oren met rechtstaande staart of omgekeerd duid op twijfel bij de hond en is het ook oppassen geblazen)...
iemand heeft de hondenfluisteraar gezien deze week :lol:
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#11 Bericht door kleintje »

En als we het toch over beesten en fietsen hebben. Mijnen ezel heeft geen problemen met ligfietsers en ander verkeer maar voor een gewone fietser gaat hij stilstaan en verzet geen stap tot die voorbij is. En dat alles met een blik in zijn ogen van ' gij hebt het niet begrepen he'

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

ZesPak schreef:
marksje schreef:...(liggende oren met rechtstaande staart of omgekeerd duid op twijfel bij de hond en is het ook oppassen geblazen)...
iemand heeft de hondenfluisteraar gezien deze week :lol:
Toch niet alhoewel ik er wel in geïnteresseerd ben. Professioneel kom ik regelmatig in aanraking met honden en hun begeleiders (soms partrouille rijden met de man een 't beestje, en daarna maar hondenhaar borstelen :roll: ) + tot vervelens toe van die loslopende scharminkels gaan vangen; een boekje van Martin Gauss, om enige hondenkennis op te doen, is dan wel aangeraden wilt ge niet gebeten geraken.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Honden & Ligfietsers

#13 Bericht door Koendert »

Nu heb ik dit zelf ook al meer als eens meegemaakt, op het traject tussen mijn vriendin en mij loopt namelijk een (zwerf?)hond los. Als ik die savonds voorbijfiets komt die al (zeer agressief) blaffend naast mij lopen. Hij heeft wel nog nooit gebeten, en als ie er is steek ik een tandje bij zodat hij mij nooit meer dan 20m volgt. Overlaatst had mijn vriendin ditzelfde voor, en ze was natuurlijk doodsbenauwd. Op een gewone fiets kan je ze "wegtrappen", maar op je ligfiets kan je alleen je handen gebruiken en ik denk niet dat dat aan te raden is.
Ik het voor u twee plannen in-elkaar-gesmeed waar mee u zich van het
zwerf-hond-probleem kunt verlossen.

PLAN (A)
Bel een dierenambulance of wat in uw conterijen de zwerfhonden bij-één-vergaard. Als de hond moeilijk te traceren blijkt laten ze dan met hun verdovingspistoolkes klaarstaan wanneer gij op uw ligfiets voorbij komt bollen. Gegarandeerd succes.

Mocht uw niet de beschikking hebben over dergelijke hulpdiensten en/of uw vriendinneke heeft een soft-spot voor het dieren welzijn en verbiedt het u de hond op deze wijze of andere wijze te beknotten in zijn/haar voort bestaan dan heb ik nog een andere gegarandeerde manier ter bevoordering van de relatie zwerf-hond ----->uw-op-ligfietser.

PLAN (B)
Die hond komt weer achter uw aan en u stopt deze keer. Geef dan wat lekkers aan de hond (puur-chocolade bv. is wel slecht voor de hond maar dit moet ge maar even verzwijgen aan uw madammeke) en dan begint ge uw vleiereijen aan te vangen met de vierpoter. Blijf gedurende dit proces zoveel mogelijk op ligger en fiets wellicht een rondje om het beeske heen dewijl gij het chocolade (of iets dergelijks) toe stopt. Een kloeke nog heldere honden-bovenkamer zal resulteren in een innige relatie tussen u-op-ligfiets------>zwerfhond.

Uw dient dit dus voor aanvang van plan B voor uw zelf vast-te-stellen in hoe verre de mentale gesteldheid van de bewuste vierpoter is. Uw zou eerst eens kunnen afstasten of de vierpoter wel ontvankelijk is voor vriendschappelijke relaties met twee-voeters. Dit zou u kunnen gaan beproeven door de vierpoter eens op twee-benen in het zwerf-hond-teritorium te benaderen. Blijkt het beestje voor reden vatbaar te zijn dan volgt automatisch plan B. Vervalt plan B dan volgt automatisch als nog dan plan A wat dus inhoud de eliminatie of opsluiting van het gevaar op vierpoten.

Groetenis,
Koendert- heeft zijn handen gewassen gedurende dit pleidooi omdat ons geliefde bastaardje aan-gehaald wenste te worden...

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: Honden & Ligfietsers

#14 Bericht door Bozzl »

ZesPak schreef:Graag jullie ervaringen eens gehoord.
Zo'n ultrasoon apparaatje???

Jantoert
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 0:21
Postcode: 2830
Fiets: Wizard
Locatie: Tisselt
Contacteer:

#15 Bericht door Jantoert »

Verdoemme, nu heb ik ook al last van een mormel van een hond.

Ik passeer meerdere keren per week aan een boerderij. Nooit gemerkt dat ze een hond hadden tot een tweetal weken terug het beest in de poort lag, mij opmerkte en een beetje verbaasd toch een uitval waagde. Maar ik was er al voorbij. Vorige week lag hij voor de poort, merkte mij dan ook eerder op en kwam blaffend recht op me af. Maar ik reed (in de Mango) hem vlot voorbij.
Vanavond, zelfde historie, maar nu volgde hij me zeker over 100 a 150 meter, luid blaffend!!! 'kant u zweren, adrenaline genoeg. Even verder gestopt om te bekomen, mijne km-teller stond op maximum 45 km/h!
Ik wil dat niet meer meemaken, maar ik weet niet goed wat gedaan.
Beest doodschieten? Overrijden? Afschrikken?
Met de eigenaars gaan klappen?
Ik denk er ook sterk over om klacht neer te leggen, heb namelijk nummerplaat onthouden van iemand die heel de historie duidelijk moet gezien hebben.

Bon voila, wie kan hier zijn licht over laten schijnen?


Beste groeten,

Jan

Gelukkig zie je niet aan getypte tekst dat ik nog de bibbers heb!

Plaats reactie