Op de meeste vragen naar veiligheid met boven- of onderstuur wordt geantwoord dat er voor beide opties voor- en nadelen zijn.
Ik ben nog serieus aan het nadenken over een ligfiets die ik hopelijk binnenkort ga kopen en daarbij rijst de vraag van het stuur. Ik heb alle opties reeds getest maar ben nog niet voor één van de versies verkocht.
Blijft mijn "vrees" voor de veiligheid in het geval van een crash, mijn gedachten hierover zijn :
gewoon bovenstuur :
voordeel : kan overklappen wat mogelijks de vrijheid geeft om van de fiets weg te kunnen
nadeel : het tegenovergestelde, het stuur is niet vast en bij een lichte crash zou het kunnen wegslingeren
aero-stuur :
voordeel : is vast en bied de mogelijkheid om zich aan de fiets vast te houden, meer stabiliteit dus
nadeel : het is een kooi waar men in vast zit
onderstuur :
voordeel : komplete vrijheid bij een crash
nadeel : misschien minder stabiliteit bij een crash
Denken jullie dat er iets niet klopt in mijn redenering en heeft er al iemand crash-testen gedaan met de drie versies (al dan niet met opzet ) ?
Ik maak mij misschien te veel zorgen maar ik heb altijd het gevoel dat ik met een gewone fiets over een auto zou kunnen springen of wegspringen in geval van nood. Anderzijds is het voordeel van een ligfiets misschien dat men niet hoeft weg te springen en gewoon de deur van de auto inramt zonder bijzondere letsels...om over na te denken, of ook niet.
alvast bedankt voor jullie inzichten....
crash testen ? boven/aero of onderstuur
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
wat voor crash test had je in gedachten ?
frontaal tegen een muur ?
frontaal tegen andere fiets ?
frontaal tegen bromvlieg ?
frontaal tegen een auto ?
frontaal onder vrachtwagen ?
idem maar dan zijdelings ?
of gewoon omvallen ?
zeer slecht idee trouwens, crashen.
Als je overweegt een ligfiets te kopen zonder de tijd te nemen ermee te leren fietsen, koop dan ineens een velomobiel : op 3 wielen val je minder snel om en het koetswerk beschermt je beter dan geen. Ik heb zelf ook ineens een quest gekocht.
frontaal tegen een muur ?
frontaal tegen andere fiets ?
frontaal tegen bromvlieg ?
frontaal tegen een auto ?
frontaal onder vrachtwagen ?
idem maar dan zijdelings ?
of gewoon omvallen ?
zeer slecht idee trouwens, crashen.
Als je overweegt een ligfiets te kopen zonder de tijd te nemen ermee te leren fietsen, koop dan ineens een velomobiel : op 3 wielen val je minder snel om en het koetswerk beschermt je beter dan geen. Ik heb zelf ook ineens een quest gekocht.
Stop Fueling Around
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Kheb anders al veel verhalen gelezen van mensen die op hun 'maiden trip' met hun vm crashen hoor Maar ge hebt idd wel gelijk, in principe gaat ge nie vallen als ge drie wielen hebt.crash-quest-dummy schreef:Als je overweegt een ligfiets te kopen zonder de tijd te nemen ermee te leren fietsen, koop dan ineens een velomobiel : op 3 wielen val je minder snel om en het koetswerk beschermt je beter dan geen. Ik heb zelf ook ineens een quest gekocht.
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- rocco
- Junior
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
- Postcode: 3500
- Fiets: M5 20/26
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Ik heb 1 'crash' meegemaakt,
op nat wegdek onderuit gegaan op een rondpunt omdat ik nog maar net ligfietste en dus roekeloos reed. Ik heb wel vrij snel ingezien dan een onderstuur in zo'n geval (de meest voorkomende denk ik) veiliger is dan een bovenstuur... Je ligt immers op je fiets, er is niets meer boven je of tussen je benen waardoor je gewoon naast je fiets ligt als je valt. In plaats van ertussen. m.a.w: je hebt geen stuur om achter te blijven hangen. (mijn fiets gleed verder door dan mezelf)
op nat wegdek onderuit gegaan op een rondpunt omdat ik nog maar net ligfietste en dus roekeloos reed. Ik heb wel vrij snel ingezien dan een onderstuur in zo'n geval (de meest voorkomende denk ik) veiliger is dan een bovenstuur... Je ligt immers op je fiets, er is niets meer boven je of tussen je benen waardoor je gewoon naast je fiets ligt als je valt. In plaats van ertussen. m.a.w: je hebt geen stuur om achter te blijven hangen. (mijn fiets gleed verder door dan mezelf)
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- ZesPak
- Neo Prof
- Berichten: 206
- Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
- Postcode: 9120
- Fiets: Nazca Pioneer
- Locatie: Melsele
- Contacteer:
crash-quest-dummy schreef:zeer slecht idee trouwens, crashen.
tja, ik heb met beiden gereden en ik ga toch voor bovenstuur. Dit is namelijk veel wendbaarder. Dus als je over veiligheid spreekt: je kan gemakkelijker een ongeluk ontwijken. Ook is het gemakkelijker om je voeten op de grond te zetten. Zo kan ik bvb als ik +- 30 aan het rijden ben (kruissnelheid) op een paar meter stil staan (noodstop) door gewoon de 2 remmen dicht te nijpen en mij (samen met mijn stuur) recht te zetten met de voeten op de grond. Ik ben zo nog niet gevallen en heb dat maneuvre nu toch al een paar keer gedaan (1 keer was het wel nodig). Dat is iets wat je met een onderstuur niet echt kunt.
Het grote voordeel in dat geval van bovenstuur is dat je je recht kan zetten en je fiets vasthouden.
Nu is defensief rijden én uw fiets kennen in 99,9% van de gevallen genoeg om een ongeluk te vermijden. heb je dan toch pech en je komt bvb in botsing met een auto denk ik niet dat boven/onderstuur het verschil zal maken.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
de keren dat ik viel was mijn fiets nooit weg, met klikschoenen al helemaal niet. met een gewone fiets ligt die fiets meestal verder omdat je er werkelijk afvalt. Door de lage lighouding heb je trouwens bijna altijd schaafwonden maar verder niets. als het dan misloopt valt het dan toch nog mee.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....