crash testen ? boven/aero of onderstuur

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
asqr
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do 06 jul 2006, 0:09
Postcode: 1000
Fiets: Speedmachine
Locatie: Brussel
Contacteer:

crash testen ? boven/aero of onderstuur

#1 Bericht door asqr »

Op de meeste vragen naar veiligheid met boven- of onderstuur wordt geantwoord dat er voor beide opties voor- en nadelen zijn.
Ik ben nog serieus aan het nadenken over een ligfiets die ik hopelijk binnenkort ga kopen en daarbij rijst de vraag van het stuur. Ik heb alle opties reeds getest maar ben nog niet voor één van de versies verkocht.
Blijft mijn "vrees" voor de veiligheid in het geval van een crash, mijn gedachten hierover zijn :

gewoon bovenstuur :
voordeel : kan overklappen wat mogelijks de vrijheid geeft om van de fiets weg te kunnen
nadeel : het tegenovergestelde, het stuur is niet vast en bij een lichte crash zou het kunnen wegslingeren

aero-stuur :
voordeel : is vast en bied de mogelijkheid om zich aan de fiets vast te houden, meer stabiliteit dus
nadeel : het is een kooi waar men in vast zit

onderstuur :
voordeel : komplete vrijheid bij een crash
nadeel : misschien minder stabiliteit bij een crash

Denken jullie dat er iets niet klopt in mijn redenering en heeft er al iemand crash-testen gedaan met de drie versies (al dan niet met opzet :wink: ) ?

Ik maak mij misschien te veel zorgen maar ik heb altijd het gevoel dat ik met een gewone fiets over een auto zou kunnen springen of wegspringen in geval van nood. Anderzijds is het voordeel van een ligfiets misschien dat men niet hoeft weg te springen en gewoon de deur van de auto inramt zonder bijzondere letsels...om over na te denken, of ook niet.

alvast bedankt voor jullie inzichten....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

wat voor crash test had je in gedachten ?

frontaal tegen een muur ?
frontaal tegen andere fiets ?
frontaal tegen bromvlieg ?
frontaal tegen een auto ?
frontaal onder vrachtwagen ?

idem maar dan zijdelings ?

of gewoon omvallen ?

zeer slecht idee trouwens, crashen.

Als je overweegt een ligfiets te kopen zonder de tijd te nemen ermee te leren fietsen, koop dan ineens een velomobiel : op 3 wielen val je minder snel om en het koetswerk beschermt je beter dan geen. Ik heb zelf ook ineens een quest gekocht.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#3 Bericht door GeertJ »

crash-quest-dummy schreef:Als je overweegt een ligfiets te kopen zonder de tijd te nemen ermee te leren fietsen, koop dan ineens een velomobiel : op 3 wielen val je minder snel om en het koetswerk beschermt je beter dan geen. Ik heb zelf ook ineens een quest gekocht.
Kheb anders al veel verhalen gelezen van mensen die op hun 'maiden trip' met hun vm crashen hoor :roll: :roll: Maar ge hebt idd wel gelijk, in principe gaat ge nie vallen als ge drie wielen hebt.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#4 Bericht door rocco »

Ik heb 1 'crash' meegemaakt,

op nat wegdek onderuit gegaan op een rondpunt omdat ik nog maar net ligfietste en dus roekeloos reed. Ik heb wel vrij snel ingezien dan een onderstuur in zo'n geval (de meest voorkomende denk ik) veiliger is dan een bovenstuur... Je ligt immers op je fiets, er is niets meer boven je of tussen je benen waardoor je gewoon naast je fiets ligt als je valt. In plaats van ertussen. m.a.w: je hebt geen stuur om achter te blijven hangen. (mijn fiets gleed verder door dan mezelf)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Ik zou mijn keuze mbt onder- of bovenstuur niet laten afhangen van het thema veiligheid. Beiden zullen op dat gebied wel voor en nadelen hebben.

Kies gewoon het type dat voor jou het prettigst aanvoelt tijdens het fietsen.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#6 Bericht door ZesPak »

crash-quest-dummy schreef:zeer slecht idee trouwens, crashen.
:lol:

tja, ik heb met beiden gereden en ik ga toch voor bovenstuur. Dit is namelijk veel wendbaarder. Dus als je over veiligheid spreekt: je kan gemakkelijker een ongeluk ontwijken. Ook is het gemakkelijker om je voeten op de grond te zetten. Zo kan ik bvb als ik +- 30 aan het rijden ben (kruissnelheid) op een paar meter stil staan (noodstop) door gewoon de 2 remmen dicht te nijpen en mij (samen met mijn stuur) recht te zetten met de voeten op de grond. Ik ben zo nog niet gevallen en heb dat maneuvre nu toch al een paar keer gedaan (1 keer was het wel nodig). Dat is iets wat je met een onderstuur niet echt kunt.
Het grote voordeel in dat geval van bovenstuur is dat je je recht kan zetten en je fiets vasthouden.


Nu is defensief rijden én uw fiets kennen in 99,9% van de gevallen genoeg om een ongeluk te vermijden. heb je dan toch pech en je komt bvb in botsing met een auto denk ik niet dat boven/onderstuur het verschil zal maken.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

de keren dat ik viel was mijn fiets nooit weg, met klikschoenen al helemaal niet. met een gewone fiets ligt die fiets meestal verder omdat je er werkelijk afvalt. Door de lage lighouding heb je trouwens bijna altijd schaafwonden maar verder niets. als het dan misloopt valt het dan toch nog mee.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
asqr
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do 06 jul 2006, 0:09
Postcode: 1000
Fiets: Speedmachine
Locatie: Brussel
Contacteer:

#8 Bericht door asqr »

Dank voor al jullie input, ik zal inderdaad nog wat moeten testen en zal dan nog zien welk stuur mij het best past. Ik zal proberen mij niet te veel laten verleiden door het veiligheidsaspect....

Bedankt allemaal !

Plaats reactie