Ongevalletje gehad

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongevalletje gehad

#1 Bericht door Koendert »

Ik had gisteren een heuse baal-ligfiets-dag...

Ik moest voor een familiaal bezoekje in Delft zijn. Dat is ongeveer 25km van mijn huis in Rotterdam vandaan. Voor het fietsen wou ik nog even wat afstellen aan de Barones.

Vooral het stuurtje vond ik niet prettig. Ik vond het te dicht op mijn lichaam staan waardoor mijn armen een te krappe hoek moesten maken. Dit leverde tintelingen in mijn handen op. Dit moest dus anders. De telescopische buis kon niet verder ingeschoven worden dus het stuur kon alleen van mij afgedraaid worden en de handvaten gingen een stukske omhoog waardoor alles behalve spiegel opgeschoven moest worden naar het midden toe. Dit leverde weer problemen op met de kabels van de remmen en de versnellingshandels. Uiteindelijk maar op weg gegaan.

De houding beviel me al een stuk beter. Maar bij het sturen zat het stuur toch niet lekker. Dus onderweg alles weer los gehaald en opnieuw wezen puzzelen met stuurposities en rem en versnellingshandels en bij behorende kabels. De bochten die de buitenkabels van de versnellingen en de remmen moesten maken werden te krap waardoor nog tijdens het verstellen de buitenkabels van de versnellingen braken. Het schakelen ging nu niet meer achter, de voor -versteller deed het nog wel enigzins dus je kon zeggen dat ik nog twee versnellingen had namelijk een groot en een klein voorblad. Gelukkig zat tie achter op een lekker vezet in combinatie met het grote blad en voor de steile klimmetjes had ik het kleine voorblad nog.

Ondertussen had ik zoveel tijd verspeelt dat ik de afspraak maar had afgezegd. Ik wilde meteen naar huis maar ik houd niet zo van dezelfde weg terug. Dus besloot ik om langs de Rotte-plassen terug te gaan. Ik vind het heerlijke fietsen langs de Rotte en zie altijd een boel zwaluwen! Alleen die racefiets peletonnetjes zijn een doorn in het oog.

Afijn ik was lekker aan het karren in mijn enige maar gelukig wel prettige maar soms een tikkeltje zware versnelling met het grote blad voor. Op een gegeven moment zie ik wielrenners aankomen. Het fietspad is voor tweerichtings verkeer vrij smal bemeten maar is normaal gesproken goed te doen. Ik zwaai naar de wielrenners om aan tegeven dat ze een singaal aan hun medevluchters moeten gaan afgeven dat er een tegenligger op komst is. Ik ben gewend dat ze dan gaan roepen en hand gebaren voor de renners achter die niks kunnen zien behalve de achterkant van de ander voor hen. Ik zag echter tot mijn schrik te laat dat er niet of nauwelijks werd gereageerd voorop en dat de groep veel groter was dan dat ik eerst had gedacht zo'n 20 man. Ik reed met een gangetje van 30 recht op hen af en kon alleen nog maar rechts de berm nemen, helaas verloor ik daar de grip en dus de controlle over de Barones. Met de linkerkant van mijn lcihaam maakte ik de rest van de remweg af. Het remspoor is dan ook goed te zien op mijn linker-onder-arm, linker-boven-been, linker-scheenbeen en linker-enkel.

Ik was nog maar net opgestaan of de wielrenner die blijkbaar de lijding had kwam op inspectie. Het dialoog ging ongeveer als volgt:
+Ik zag helemaal niks man!
=Ik zwaaide nog!?
+Ja maar ik zat achteraan..
=Daarom zwaaide ik zo dat degene voor kunnen waarschuwen.
+Ja maar het zijn kinderen.. (bleek een soort jeug-race clubje te zijn)
=Zet dan iemand met verantwoording vooraan!?
+Ja ik ben nu alleen want de andere 2 zijn op vakantie.

Na nog wat heen en weer van dezelfde argumenten en na geconstateerd te hebben dat de schade lichaamelijk en aan de fiets te over zien waren weer afscheid genomen met een handdruk.
De fiets heeft wat kale plekjes aan de bagage-drager extra opgelopen en de strip om het Optima-zitje heen is op een paar plaatsen los. Te overzien dus maar denk nu toch stom! Had ik maar even wat genoteerd die gasten zijn toch verzekerd!

Kortom ik heb nu mijn eerste niet éénzijdige ongevalletje met de ligfiets gehad. Als ik na ga hoe het heeft kunnen gebeuren dan is het een samen gaan van factoren (zoals altijd).
1- Te weinig snelheid veminderd bij het zien van tegenliggers wellicht ook omdat ik niet kon schakelen.
2- Geen geluid gemaakt toen ik weinig reactie zag, dom dat ik daar niet aandacht!
3- Te smal fietspad voor een peleton en eigenlijk al te smal voor een twee richtingsverkeer.
4- Aan de nieuwe stuur-positie was ik nog niet gewend.
5- Ik was enigzinds geagiteerd door de vorige tegenslagen waardoor ik meer risico's nam.

Ik heb hopelijk nu wel mijn lesje geleerd. Als ik in een VM had gezeten dan hadden zij tenminste ook een lesje geleerd. Maar zover is het nog niet...

Groetenis Koendert--versnellingskabels zijn daar nog verschillen in?

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#2 Bericht door boscrosser.622 »

He koendert dit is niet zo mooi, gisteren iets dergelijks gehad met wel een breed fietspad maar dan school gaande kinderen die met zijn vieren naast elkaar reden en die meer met elkaar bezig waren dan met het kijken wat er op de weg voor hun gebeurd, na eerst te bellen en daarna een keiharde schreeuw keken ze naar voren ze schrokken er wel van en gingen ze op het laatste moment naar hun eigen weghelft.
Ik heb nu na die paar weken ligfietsen geleerd dat je altijd op je hoede moet zijn en dat je heel defensief moet rijden.
Als ik iets niet vertrouw een bepaalde situatie blijf ik er achter rijden of ik stap af (vooral bij het oversteken).
Als je op een voorrangsweg rijd en er komt een auto van rechts doe ik wat rustiger aan tot hij of zij mij ziet, somige kijken wel naar links en zien eerste instantie niets en dan kijken ze een beetje omlaag en dan zien ze ineens een ligfiets en dan zie je ze een beetje schrikken.
Dan denk ik weer in mezelf stomme tr#T/!$kel kijk toch uit je doppen.

En er zijn inderdaad verschillende soorten versnellingskabel ik heb goede ervaringen met Shimano en BBB en ook de speciale BBB versnellings kabels met coating maar mijn inziens zijn ze te duur voor wat je krijgt.
Je heb volgens mij ook twee diktes de dunnere is een stuk soepeler
Hier een link naar B2B naar alle kabels
versnellingskabels
John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#3 Bericht door ZesPak »

Ja, dat is niet echt leuk. Ikzelf rijd tussen Vrasene en Melsele en daar heb je ook een fietspad dat nét breed genoeg is voor 2 fietsers, maar wel voor 2 richtingen (op de meeste plaatsen is het een voetpad/bushalte ook nog :/). Dan heb je daar 1 bocht van zo'n 60° waar net een huis op de hoek staat (volledig tegen het fietspad). Daar zie je dus NIX.
Nu heb ik altijd al de gewoonte om te bellen voor, in en door die bocht. Ik hoop dat dit helpt, want als er een fietser van de andere richting komt en die kijkt niet uit... dan rijdt je elkaar zo van de baan.

in elk geval spijtig, volgende keer missch inderdaad meer geluid maken ofzo...
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#4 Bericht door Koendert »

He koendert dit is niet zo mooi, gisteren iets dergelijks gehad met wel een breed fietspad maar dan school gaande kinderen die met zijn vieren naast elkaar reden en die meer met elkaar bezig waren dan met het kijken wat er op de weg voor hun gebeurd, na eerst te bellen en daarna een keiharde schreeuw keken ze naar voren ze schrokken er wel van en gingen ze op het laatste moment naar hun eigen weghelft.
Ik heb nu na die paar weken ligfietsen geleerd dat je altijd op je hoede moet zijn en dat je heel defensief moet rijden.
Ik kan dit alleen maar bevestigen! Ik was denk ik door de tegenslag een tikkeltje onbesuisder geworden dit heeft zich dan ook meteen uitbetaald!
En er zijn inderdaad verschillende soorten versnellingskabel ik heb goede ervaringen met Shimano en BBB en ook de speciale BBB versnellings kabels met coating maar mijn inziens zijn ze te duur voor wat je krijgt.
Je heb volgens mij ook twee diktes de dunnere is een stuk soepeler
Hier een link naar B2B naar alle kabels
versnellingskabels
John
Ik ben meteen even gaan kijken. Ik zie hier http://www.bike2build.nl/artikel.php?pr ... epid=00106
een speedline kabel en een shiftline kabel staan . Ze schelen nogal in prijs dus ik zou graag de goedkopere willen gebruiken. Weet jij of deze voor mij geschikt is? Ik moet nog wel even meten hoe lang de kabels moeten zijn maar 1,8 lijkt me voldoende.


Groetenis Koendert

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#5 Bericht door Koendert »

ZesPak schreef: in elk geval spijtig, volgende keer missch inderdaad meer geluid maken ofzo...
Ik bergijp eigelijk ook niet goed waarom ik niet geroepen heb. Ik denk dat alles zo snel ging en dat ik zo geconcentreerd was dat ik daaraan niet gedacht heb.

En nu zit ik letterlijk op de blaren :-(

Groetenis Koendert

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#6 Bericht door boscrosser.622 »

Koendert de speedline is een speciaal bewerkte binnenkabel en buitenkabel zodat je nog soepeler kan schakelen, ik heb dit wel eens op mijn mountainbike gehad het werkt wel maar het verschil vond ik te weinig voor wat je meer betaald.
De shiftline zijn de normale kabels en voldoen heel goed.
John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#7 Bericht door Koendert »

boscrosser.622 schreef:Koendert de speedline is een speciaal bewerkte binnenkabel en buitenkabel zodat je nog soepeler kan schakelen, ik heb dit wel eens op mijn mountainbike gehad het werkt wel maar het verschil vond ik te weinig voor wat je meer betaald.
De shiftline zijn de normale kabels en voldoen heel goed.
John
Merci John!
Ik weet genoeg.

Groetenis,
Koendert

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

ZesPak schreef:Dan heb je daar 1 bocht van zo'n 60° waar net een huis op de hoek staat (volledig tegen het fietspad). Daar zie je dus NIX.
't is bijna gemeenteraadsverkiezing : ga eens vragen om een spiegel te zetten.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

over ongevalletjes een mens zou een 2de ......... krijgen als je op het fiets pad rijdt :?

Aan een oversteekplaats voor fietser waar de fietsers in twee richtingen rijden en er wordt gevraagd aan de wagens om op te letten voor het fietspad, het is een stukje van het fietsnetwerk. Ik kom aan de oversteek zie een wagen afkomen en stop (dit ben ik op deze plaats gewoon omdat het een gevaarlijke oversteek is). Ineens merkt de automobilist me op en gooit zijn remmen vol toe om toch stil te geraken ik zie hem mijn richting uitkomen en duw me wat achteruit, resultaat auto voor mijn neus tegen de paaltjes die de fietsers dienen af te remmen.

Was effe schrikken, maar automobilist heeft gezegd dat hij situatie verkeerd heeft ingeschat en politie netjes verwittigd om schade van paaltjes aan te geven.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#10 Bericht door ZesPak »

crash-quest-dummy schreef:
ZesPak schreef:Dan heb je daar 1 bocht van zo'n 60° waar net een huis op de hoek staat (volledig tegen het fietspad). Daar zie je dus NIX.
't is bijna gemeenteraadsverkiezing : ga eens vragen om een spiegel te zetten.
Ja, dacht ik ook , maar dat is praktisch onhaalbaar. heb even een afbeelding gemaakt om het te "verduidelijken"

Afbeelding

zoals je ziet kan je niet echt een spiegel positioneren (aan de andere kant van de baan zou immers te ver zijn :/)
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#11 Bericht door Koendert »

Edje vertelt:
Ik kom aan de oversteek zie een wagen afkomen en stop (dit ben ik op deze plaats gewoon omdat het een gevaarlijke oversteek is). Ineens merkt de automobilist me op en gooit zijn remmen vol toe om toch stil te geraken ik zie hem mijn richting uitkomen en duw me wat achteruit, resultaat auto voor mijn neus tegen de paaltjes die de fietsers dienen af te remmen.


Dus als ik het goed bergijp, had jij ingeschat dat de bestuurder niet zat op-te-letten en had je al afgeremd. De auto-bestuurder ontwaakte echter ruw uit zijn free-cruising-drive-lane-day-dream, hij schok danig van wege het feit dat er ook andere vormen van mobiliteit zijn! Hierdoor trapte hij rigoreus zijn rempedaal in dat resulteerde in het verlies over de conterolle van zijn voertuig. Deze schrik reactie veroorzaakte dus eigenlijk meer gevaar dan dat er feitelijk was?



ZesPak schreef:
crash-quest-dummy schreef:
ZesPak schreef:Dan heb je daar 1 bocht van zo'n 60° waar net een huis op de hoek staat (volledig tegen het fietspad). Daar zie je dus NIX.
't is bijna gemeenteraadsverkiezing : ga eens vragen om een spiegel te zetten.
Ja, dacht ik ook , maar dat is praktisch onhaalbaar. heb even een afbeelding gemaakt om het te "verduidelijken"

Afbeelding

zoals je ziet kan je niet echt een spiegel positioneren (aan de andere kant van de baan zou immers te ver zijn :/)
Je zou zo'n bolle spiegel aan de buitentenste-hoek kunnen plaatsen. Hierdoor zou je eventueel tegemoet komende verkeer kunnen zien naderen.

Op het sukje langs de Rotte heb je ook op een paar plaatsen een dergelijk bochtenwerk met huizen er tegen. Deze blinde bochten moet je altijd met enig risico nemen of anders afstappen. Je gaat er maar vanuit dat tegemoet komend verkeer net zo op de hoogte is van het gevaar als jij zelf en zoveel mogelijk ruimte laat voor de eventueele tegenligger.

Groetenis,

Koendert

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

[quote="Koendert
Dus als ik het goed bergijp, had jij ingeschat dat de bestuurder niet zat op-te-letten en had je al afgeremd. De auto-bestuurder ontwaakte echter ruw uit zijn free-cruising-drive-lane-day-dream, hij schok danig van wege het feit dat er ook andere vormen van mobiliteit zijn! Hierdoor trapte hij rigoreus zijn rempedaal in dat resulteerde in het verlies over de conterolle van zijn voertuig. Deze schrik reactie veroorzaakte dus eigenlijk meer gevaar dan dat er feitelijk was?

Stond eigelijk al stil, is een baantje waar je je "voorrang" zeker nooit mag nemen of je vertelt het niet verder :wink: MAAR liever zijne auto dan mijne Stinger
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#13 Bericht door Koendert »

Ik merk dat ik na mijn ongevalletje een pak voorzichtiger ben gaan rijden. Ik zie nu plotseling overal mogelijk gevaren. Ik denk dan steeds afremmen of risico nemen... gelukkig neem ik steeds vaker de defensie beslissing maar soms dan ben ik toch nog te lui.

Ik moet mischien nog eens een lesje leren :x

Groetenis,

Koendert

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#14 Bericht door marksje »

Koendert schreef:I.......
Ik moet mischien nog eens een lesje leren :x
Groetenis,
Koendert
Als ge enkele keren goed op je smikkel gaat, zoals ik in het begin, leert ge dat ook voorzichtig zijn, maar ja ondervinding is de beste leerschool
:wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie