gebruik spiegel?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#16 Bericht door Johan Clerx »

Als ik met de M5 rij (onderstuur) gebruik in ipv een vaste spiegel op het stuur een "armbandspiegel".

Dit is iets wat Elke voor me in mekaar heeft gestoken. Eigenlijk heel handig. Op de plaats waar normaal je horloge hangt zit er nu een spiegel. Is vooral handig omdat je ook achteruit "rondom" je kan kijken. Je hoeft alleen maar je pols naar links of naar rechts te draaien.

Nadeel is natuurlijk wel dat je steeds een hand van het stuur moet halen om achter je te kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#17 Bericht door Luc Willaert »

Ik gebruik al jaren een brilspiegeltje. Klein en handig. Als je je hoofd lichtjes draait heb je een volledig overzicht achter je.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#18 Bericht door wost »

Ben met spiegel begonnen op de ligger en heb nu op elke fiets wat voor soort ook een spiegel staan. Bush en muller heeft al veel geld aan mij verdiend.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#19 Bericht door ZesPak »

Vasco schreef:Ik rijd op een condor en heb echt geen behoefte voor een spiegel. Als je over wilt steken gewoon ff achterom kijken, zoals je op een normale fiets ook doet. En ga nou niet zeggen dat je daar te lui voor bent, want dan had je geen ligger moeten kopen maar een bed.
Klopt, dee dat in het begin ook op Mistral. Maar spiegel is echt luxe, je ziet bvb ook (zeer) snelle fietsers goed afkomen, je kan iedereen je zien nakijken als je ze tegen 35-40 voorbijgaat en je hoeft je hoofd niet te draaien, wat het voordeel geeft dat je tegelijk voor je én achter je kan zien.

Op het traject naar mijn vriendin moet ik 4 (jaja VIER) maal de baan oversteken om het fietspad te volgen. Als je niet snel genoeg over bent moet je op een borduur rijden om nog op het fietspad te raken. Zonder spiegel mis je al eens een "opening" om tussen te rijden.

Dus voor mij: spiegel is een must!
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#20 Bericht door Koendert »

Ik heb en korte tijd zonder spiegeltje op de Barones gereden. Op mijn vorige ligger zat er wel één en ik miste deze ook als ik op de rechtop fiets ging karren. Je zit dan te turen op je stuur en dan bedenk je dat je eigenlijk een spiegeltje mist!

Dus snel zo'n spiegeltje gehaald. Wat een verschil! Je waant je veel veiliger waardoor je kruissnelheid meteen omhoog gaan. Iedereen slingert op een tweewieler en daarom moet je altijd weten of er achter op komend verkeer nadert. Maar ook als je renners voor wilt blijven ;-)

Voor een driewieler is het zo dat je breder bent waardoor je nog meer aan de kant zal moeten als er achterop komend verkeer nadert. Daarnaast ben je iets trager (met alle respect) waardoor je meer gepasseerd zal worden op het fietspad. Als er dan ook nog een tegenligger opkomst is dan zal zo'n spiegel zeker wel heel handig zijn.

Groetenis,

Koendert

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#21 Bericht door dani263 »

Ge me inderdaad een spiegeltje aanschaffen om links op 't stuur te zetten.
Heb me gisteren wel goed verschoten toen een bukker me rechts (!) voorbijstak (in dezelfde rijrichting als ik dus). Is goed afgelopen maar ik was met net rechtser aan het zetten omdat ik achter mij iets gehoord had en dacht dat het waarschijnlijk een bukker was die me voorbij wou steken. Doet die ezel dat toch langs recht zeker??? :roll: :x
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#22 Bericht door Koendert »

dani263 schreef:Ge me inderdaad een spiegeltje aanschaffen om links op 't stuur te zetten.
Heb me gisteren wel goed verschoten toen een bukker me rechts (!) voorbijstak (in dezelfde rijrichting als ik dus). Is goed afgelopen maar ik was met net rechtser aan het zetten omdat ik achter mij iets gehoord had en dacht dat het waarschijnlijk een bukker was die me voorbij wou steken. Doet die ezel dat toch langs recht zeker??? :roll: :x
Ik moet bekennen :oops: dat als bestuurders zich aan de verkeerde kant van de weg bevinden ik soms ook zo brutaal ben recht langs af te steken.

De optie afremmen signaal geven wachten tot bestuurder zich aan de goede zijde bevind is niet altijd de beste. Het moet dus wel veilig zijn het zal dus soms zeker schrikken zijn maar dat doen ze ook wel als je gewoon links passeert

Groetenis Koendert

Plaats reactie