Het moet niet gekker worden ...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Het moet niet gekker worden ...

#1 Bericht door Mysterio »

Het moet echt niet gekker worden ...

Dit stond vandaag in Het Volk:

ZWIJNAARDE - Wielertoeristen die langs de Schelde in Zwijnaarde andere fietsers of voetgangers in gevaar brengen mogen zich binnenkort aan een stevige boete verwachten. De Gentse politie patrouilleert de komende weken langs de trekweg om gevaarlijke fietsers tegen te houden. Op langere termijn komen er op de autovrije trekweg zelfs snelheidsremmende maatregelen.

Het voorbije jaar kwamen er bij de politie heel wat klachten binnen van voetgangers en recreatieve fietsers die op de trekweg langs de Schelde van de sokken werden gereden. Niet door auto's, want die mogen er in principe niet rijden, maar door wielertoeristen. Die vormen langs de Schelde vaak grote pelotons die de hele breedte van de weg innemen.

,,Wandelaars en andere fietsers worden door zo'n voorbijrazend peloton gewoon de kant in gereden'', zegt Dominique Van Den Eeckhaut, verkeerscoördinator bij de Gentse politie. ,,Dat kan natuurlijk niet. Wij kunnen hen niet verbieden om in groep te rijden, maar zij moeten respect opbrengen voor de andere weggebruikers.''

De politie patrouilleerde gisteravond met negen mensen langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Zevergem. Ook de andere politiezones langs de Schelde-Vlaamse Ardennen en Schelde-Leie namen aan de actie deel. ,,Vandaag gaat het nog om een preventieve actie. Wij wijzen de wielertoeristen op hun plichten. Vanaf dit weekend treden wij ook verbaliserend op.''

Wielertoeristen die dan nog andere weggebruikers in gevaar brengen, riskeren een boete tussen 100 en 150 euro. ,,Wij kunnen enkel optreden tegen het hinderen van andere fietsers of voetgangers. In principe mag je langs de trekweg maar 25 kilometer per uur rijden, maar de snelheid van fietsers kunnen wij niet controleren. Er staat ook geen maximum op het aantal fietsers waarmee je samen rijdt.''

Op langere termijn komen er langs de Schelde wel snelheidsremmende maatregelen. ,,Dat kan gaan van fietssluizen tot wegversmallingen met betonblokken. Als er zo vier komen tussen Gent en Oudenaarde zullen wielertoeristen er hopelijk van afzien om in grote groepen langs de Schelde te denderen. Wij plegen daarover overleg met de wegbeheerder, de Administratie Waterwegen en Zeekanaal.''

De trekweg langs de Schelde, tussen Gent en Oudenaarde, is een van de laatste goede wegen in Oost-Vlaanderen waar fietsers ongestoord hun gang kunnen gaan. ,,Het is zeker de bedoeling om dat zo te houden. Wij viseren de wielertoeristen niet maar wij willen het voor iedereen veilig houden.''

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#2 Bericht door Patriek »

Ik heb dat artikel vanmorgen ook gelezen in De Gentenaar.
Naast de nodige sensatie bevat het ook enkele waarheden. Zo mag iemand die een ander in gevaar brengt volgens mij altíjd beboet worden, en het werd tijd dat dat ook eens kán gebeuren op de trekweg langs de Schelde. Veel valt er jammergenoeg van dit politieoptreden niet te verwachten. Het zal blijven bij wat bewustmaking, en dat is altijd goed. Maar echte mentaliteitsverandering bij een aantal mensen ?? Ik heb in alle geval geen last van méér blauw op straat. Ook niet op de trekweg.
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Wat mij betreft mogen ze rustig boetes beginnen uitschrijven voor die mannen of zelfs snelheidsremmende maatregelen nemen.

Racen doe je waar het kan. Ik rij zelf ook graag hard, en toegegeven dat doe ik ook regelmatig langs het jaagpad maar dan enkel als de drukte het toelaat.

Een ongedeciplineerde groep wielertoeristen is echt een gevaar hoor. Als ik met de mango voorbijkom zie je al dat mensen "schrikken" wat moet dat dan niet zijn als een volledige groep komt voorbijgeraast tegen zo'n 35 per uur?

Van de andere kant zie ik ook af en toe groepen wielertoeristen die het wel goed menen en op een gedeciplineerde manier deelnemen aan het verkeer.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

Van mij mogen zulke maatregelen best genomen worden.

Ik vind het alleen jammer dat ze nodig zijn om het onverantwoorde gedrag van een minderheid in te tomen.

O.K. ik rij ook graag eens een stevig tempo (in mijn ogen toch :P ) maar dan zonder een gevaar te zijn voor de andere weggebruikers.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#5 Bericht door sniper »

Johan Clerx schreef:Racen doe je waar het kan. Ik rij zelf ook graag hard, en toegegeven dat doe ik ook regelmatig langs het jaagpad maar dan enkel als de drukte het toelaat.
maar als die snelheidsremmers er komen kan je dat wel vergeten, zelfs als de drukte het toelaat

ik ben voorstander van repressief optreden
pak ze als je kan, en eens ze het weten zullen ze zich wel aanpassen aan de omstandigheden
maar laat de drempels in de kast zitten, want die storen iedereen

door zo'n sluis kan je niet met een aanhangwagen, laat staan met een VM
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#6 Bericht door quattrovelootje »

Wat is in godsnaam een "trekweg" ? Is dat een soort van jaagpad, of wat moet ik me daarbij voorstellen ?

@ Sniper : ik kan me eerlijk gezegd niet echt voorstellen dat je bij paaltjes of andere fiets"remmers" daar niet doorheen zou kunnen met ee velomobiel/trike. Op al die jaren ben ik ooit één keer iets tegengekomen waarbij ik met een 2-wielige ligfiets + fietskar niet doorkon, en dat was dan notabene in Nederland !

Tihamér -?
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

sniper schreef:
door zo'n sluis kan je niet met een aanhangwagen, laat staan met een VM
Je zou staan te kijken over waar je met een velomobiel overal doorkan Sniper :wink:

Zoals Tihamér al zij is het uiterst zelden dat je niet door zo'n sluis kan.
Bovendien denk ik dat die remmers gemaakt gaan worden op maat van een wielerpeleton en das toch nog snel dubbel zo breed als een velomobiel.

@Tihamér: trekwegen zijn volgens mij idd jaagpaden.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:@Tihamér: trekwegen zijn volgens mij idd jaagpaden.
Dat dacht ik ook, maar omdat in dat artikel werd aangehaald dat je daar max 25 km/u mag rijden .... Op een jaagpad mag je max 30 km/u rijden, vandaar. Of staan er mss snelheidsbeperkingsborden op die trekwegen :wink: ?

Tihamér -gisteravond nog in overtreding op het jaagpad :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#9 Bericht door Jan.E »

Hier in Zonhoven hebben ze zo een paar van die sluizen gemaakt op een nieuw fietspad en ik verzeker je, daar kan je met een velomobiel en zeker met een fietskar niet door.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#10 Bericht door quattrovelootje »

Jan.E schreef:Hier in Zonhoven hebben ze zo een paar van die sluizen gemaakt op een nieuw fietspad en ik verzeker je, daar kan je met een velomobiel en zeker met een fietskar niet door.
Dan wordt het hoog tijd om te gaan protesteren bij de gemeente lijkt me ! Maakt dat fietspad deel uit van het knooppuntennetwerk ?

Tihamér - :evil:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#11 Bericht door Johan Clerx »

allewedertje schreef: Dan wordt het hoog tijd om te gaan protesteren bij de gemeente lijkt me ! Maakt dat fietspad deel uit van het knooppuntennetwerk ?

Tihamér - :evil:
idd Jan,

Onmiddellijk melden aan het gemeentebestuur. Zo'n sluizen moeten zeker te doen zijn met een fietskar, dan kan een velomobiel der ook wel door he.

Waar liggen die sluizen trouwens?

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#12 Bericht door David »

Op het jaagpad langs de Dender liggen er op een bepaald ogenblik ook van die snelheidremmers in de vorm van witte verhoogde strookjes. Ik ben alleszins geen voorstander van dergelijke snelheidremmers. Laatst zag ik er nog een jong meisje de controle over haar stuur verliezen en de meeste wielertoeristen remmen er nauwelijks af. Met de ligfiets moet ik altijd goed opletten dat mijn voeten niet van de pedalen geraken en dat ik blijf trappen of mijn ketting ligt eraf. Eigenlijk zeer jammer dat dergelijke maatregelen moeten genomen worden om het enigzins veilig te houden.

David

www.ligfietsers.be

fietssluizen

#13 Bericht door www.ligfietsers.be »

Ik woon in Koewacht, de kanten van Stekene. Daar liggen ook enkele fietssluizen, en met een korte Challenge Mistral kom je er niet al rijdend doorheen. Dus vergeet het maar met een velomobiel. (Toen ik er te voet doorging dacht ik eigenlijk aan een rolstoel. - alle openbare gebouwen moeten toegankelijk zijn... maar een mooi pad langs een waterweggetje is enkel voor validen???)

Voor wie zijn rijvaardigheid wil testen kan dit proberen te stekene aan de twee tunneltjes onder de expresweg (Antwerpen - Knokke).

Verder is er ook een fietssluis langs een klein beekje dat passeert in Stekene (denk de Moervaart) Daar is echter wel al een spoor gevormd naast de fietssluis en met een beetje gevoel voor evenwicht kan je er mooi naast fietsen.

Fietssluizen en liggers.... vergeet het, NO MATCH.

Gast

#14 Bericht door Gast »

Die fietssluizen komen er naar mijn mening enkel door van die oetlullen die de ganse week in hun vier maal vier op de weg zitten te blazen, bijna iedere fietser aftoeteren omdat hij hun "ophoud" en je bijna zielings omver rijden.

Deze willen dan eens in het weekend gaan fietsen met de familie omdat het hip is. Komen ze dan enkele ervaren fietsers tegen en zit het erop. Zo'n oetlullen weten nog niet eens dat een jaagpad ook links en rechts heeft en dat de gangbare regel is dat je rechts aanhoudt. Zij gaan dan protesteren en krijgt de fietser die dagelijks gebruik maakt van gezonde manier van rijden weer het deksel op de kop.

(ik bescherm wel niet iedere wielertoerist of wielrenner, want sommige hebben echt geen manieren)

Greetz,

Kevin

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#15 Bericht door de bakker »

Soms rij ik wel es langs de bedoelde weg Gent-Oudenaarde. Dit is steeds op di of woensdag en dus is de weekend drukte verweg.

Ik reed er es samen met een ligfietser die op zeker moment 50 m. achterreed. Een grote groep op racefiets kwam van de andere richting en nam de volledige breedte van de weg, zeg maar wielerwedstrijd toestand.

Het gele gevaar van de Q had nog enig effect op die bende maar mijne collega op ligfiets mocht toch stilstaan op de rand van de weg hoor.

Ik kan dus best geloven dat er heel wat recreatieve fietsers met kinderen balen van die bendes die komen aangestormd. Waar sommigen soms niet aan denken, die agenten zijn ook mensen en in de vrije tijd rijden die ook al es met ne fiets. Komen ze met hun eigenste familie meermaals zo'n 'bende' tegen dan komen er toch wel sancties.

Nu weet ik niet wat voor sluizen er allemaal bestaan. Als er gele paaltjes worden bedoeld, hoe snel liggen de middelste paaltjes niet ergens langs de kant van de weg om nooit meer terug geplaatst te worden.

Als er al een oplossing nodig is op die weg dan moeten er gewoon verhogingen (5cm hoog en breed op 1 meter lang is genoeg) aangelegd worden in de lengterichting van de weg. Deze verhogingen niet op één rij maar op wisselende plaatsen. Iedere individuele fietser hoe snel die ook rijd zal die stroken steeds opmerken. Een grote dicht opeen rijdende groep daarentegen zal meteen uiteenvallen, letterlijk en figuurlijk.

Plaats reactie