Het moet niet gekker worden ...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#16 Bericht door Jan.E »

Het fietspad hier in Zonhoven is een nieuw stuk fietspad en behoort niet tot het fietsroutenetwerk denk ik. Ik heb zelf ook al eens gedacht van naar de gemeente te stappen. Maar da komt daar maar niet van, ge kent da hé...

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#17 Bericht door sniper »

die wielerterroristen hebben op een gewone weg de rechten van een auto (mogen op de baan rjden en zo)
:evil: dat ze dan ook van baantjes afblijven waar geen auto's opmogen :evil:
dat zou een goed wetsvoorstelzijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#18 Bericht door Wouter D »

ze zouden eens moeten beginnen om koersfietsen (buiten de wedstrijden om) verplicht van een bel te voorzien, dan kunnen ze al bellen.
alsook hun te vrplichten licht bij te hebben en daar op te controleren.

werder bestaan er andere snelheidsremmers dan fietssluizen,
in nederland hebben ze er zo een paar.

(tihamér: die trekweg is een jaagpad van vier meter breed)

die trekweg word trouwens ook gebruikt door sommige lijnbussen die geen dienst hebben. daarom zoudens ze bvb een paar bussluizen kunnen plaatsen. daar kan je met een bus over, maar niet met een gewone wagen, wil je daar met een peleton over, dan kan dat alleen als je rijd waar de buswielen rijden, dus in één of twee lijnen.

in de duinen van nederland vind je wel eens snelheidremmers onder de vorm van twee verkeerdrempels vlak na elkaar (twee tot drie meter).
daar moet je geen dertig voor rijden en met een volgeladn limit gaat 25 nog net
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#19 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:in de duinen van nederland vind je wel eens snelheidremmers onder de vorm van twee verkeerdrempels vlak na elkaar (twee tot drie meter). daar moet je geen dertig voor rijden en met een volgeladn limit gaat 25 nog net
Gatverdamme, die ken ik ook ja ! Vreeslijk gewoon, die ondingen. Wss ook geplaatst (lees : laten plaatsen ) door ambtenaren die zelf niet met de fiets rijden. Toen ik een paar jaar geleden rondje Nederland heb gefietst, werd ik bijna zeeziek van die dingen :oops:

Tihamér -draagt zijn klein steentje bij tegen wielerterrorisme
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#20 Bericht door sniper »

Wouter schreef:ze zouden eens moeten beginnen om koersfietsen (buiten de wedstrijden om) verplicht van een bel te voorzien, dan kunnen ze al bellen.
alsook hun te vrplichten licht bij te hebben en daar op te controleren.
dat is allemaal zo voorzien in de wet
ze moeten een bel hebben
en als het regent of mist moeten ze lichten voeren, dus moeten ze die ten allen tijde bij zich hebben
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#21 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik reed zaterdagavond van aarschot richting herentals over een omgebouwde spoorlijn, mooie route trouwens.
eerst heb je fietssluizen (aan de talloze kruisingen met wegen (waar trouwens ook best verkeersremmers op mogen geplaatst worden)) waar je netjes door kan (hoewel er natuurlijk in de kant ook al een alternatief spoor gevormd is) en tegen herentals heb je ook die dubbele hobbels liggen : niet zo effectief als remmer : 25 is idd best te doen en een peleton kan op volle breedte blijven.

weet er iemand of daar overdag peletons wielerterroristen passeren ? indien niet, dan zijn die sluizen redelijk ideaal om 'samenscholingen' te vermijden.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#22 Bericht door ZesPak »

de bakker schreef:Als er al een oplossing nodig is op die weg dan moeten er gewoon verhogingen (5cm hoog en breed op 1 meter lang is genoeg) aangelegd worden in de lengterichting van de weg. Deze verhogingen niet op één rij maar op wisselende plaatsen. Iedere individuele fietser hoe snel die ook rijd zal die stroken steeds opmerken. Een grote dicht opeen rijdende groep daarentegen zal meteen uiteenvallen, letterlijk en figuurlijk.
Haha lekker grof:p

Ikzelf kan nu vrij goed traag manouvreren met mijn Pioneer, en heb nog niet veel problemen gehad met fietssluizen. Ik kan me echter wel voorstellen dat je met een velomobiel of fietskar andere ervaringen hebt. Een sluitende oplossing is er niet direct voor dit probleem, missch een apparte strook (met bvb bomen of gras tussen) voor fietsers voetgangers. Dan hebben de andere fietsers nog last van de wielertouristen maar dat zal dan toch veel beperkter zijn denk ik.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#23 Bericht door Wouter D »

langs de schelde van gent naar schellebelle heb je op het jaagpad nooit last van peletons en is toch wel een schoon pad, er staan wel om de zoveel km van die paaltjes, dus dat benadert volgens mij wel een sluitende oplossing.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#24 Bericht door ZesPak »

Wouter schreef:langs de schelde van gent naar schellebelle heb je op het jaagpad nooit last van peletons en is toch wel een schoon pad, er staan wel om de zoveel km van die paaltjes, dus dat benadert volgens mij wel een sluitende oplossing.
tuurlijk, als die paaltjes dan weer niet te dicht bij elkaar staan voor velomobielen of fietskarren
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#25 Bericht door quattrovelootje »

ZesPak schreef:tuurlijk, als die paaltjes dan weer niet te dicht bij elkaar staan voor velomobielen of fietskarren
Normaal gezien geeft dat geen probleem, maar wel de fietsers die er in het donker zonder verlichting tegen rijden en gekwetst raken. Er zijn hier in het Turnhoutse ook van die fietspaden die waren voorzien van paaltjes om autoos te weren, maar die zijn weggehaald omdat teveel fietsers er tegen bleken te rijden. Nu zijn er geen paaltjes meer, maar kom je af en toe wel een auto tegen :roll:

Tihamér -háát stinkautoos op fiets/jaagpaden
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#26 Bericht door Johan Clerx »

Kunnen ze op de paaltjes geen oranje knipperlicht zetten op zonne-energie (zoals je ook bij wegenwerken kan zien)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#27 Bericht door Wouter D »

tjah, ik vind he jammer dat die paaltjes moeten boeten voor het verzuim van fietsers.
moet je snachts niet met licht rijden?
ik kwam ooit op het jaagpad langs schelde naar oudenaarde een politieauto tegen die me deed stoppen, die vroegen me vriendelijk van mijn licht te ontsteken terwijl het voor mij nog behoorlijk klaar was.
Inderdaad hadden ze wel gelijk dat de schemering aangevangen was , maar dat ik daarbij mijn licht moest ontsteken wist ik niet.
wel gedaan natuurlijk.

dus men moet niet die paaltjes beboeten maar die fietsers beboeten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#28 Bericht door ZesPak »

Johan Clerx schreef:Kunnen ze op de paaltjes geen oranje knipperlicht zetten op zonne-energie (zoals je ook bij wegenwerken kan zien)
das weer wa overdreven denk ik. Een opvallende kleur en reflectors is al meer dan genoeg. Eventueel 1 straatlicht erboven ofzo (zodat je in de andere richting ook goed ziet dat je bvb een straat nadert).
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#29 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:dus men moet niet die paaltjes beboeten maar die fietsers beboeten.
Tjee, wat gek om dat uit de "mond" van een fietser te horen ! Heb anders de indruk dat sinds dat je allerlei soorten verlichting op de fiets of jezelf mag hangen, er nog meer fietsers zonder verlichting rijden. Afgelopen zaterdagnacht zeker een stuk of 20 fietsers naar hun voeten gegeven omdat ze zonder licht aan het fietsen waren .... Zal mss toch eens moeten beginnen pennen :twisted:

Tihamér -verbaast zich nog elke dag over de laksheid van mensen
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#30 Bericht door Wouter D »

ik vind dat als een fietser tegen zo een paaltje vlamt en dat blijkt dat dat komt omdattie geen licht of geen goed licht voert, hij daarvoor mag bestraft worden.
en zeker als paaltjes bedoelt om de rustige fietser (en voetganger) enige ademruimte te geven tussen peletongs er de gevolgen moetne van dragen. ze zouden zo een paaltje dat aangereden is, moeten laten vergoeden. zoals bij den otto als je een verlichtingspaal of een boom afrijd (100000 frank vergoeding)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie