gebruik fiesthelm

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

wie draagt een fietshelm en wanneer

nooit
16
33%
altijd
18
38%
enkel op lange trajekten
6
13%
anders (verduidelijk)
8
17%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#16 Bericht door Jef »

is het je al opgevallen dat met een helm met verluchtingsgleuven, het frisser is dan zonder helm, of ben ik een buitenbeentje
Is mij nog niet opgevallen, maar met 2mm haar heb ik niet veel om wind door te krijgen ook he Wouter :lol: :lol: :lol:

Ik draag dus wel altijd een helm.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#17 Bericht door tom »

Enkel als de zon wreed hard toeslaat tegen een zonneslag. Op dagen van 30°C en meer.
Helm is een stuk frisser dan een petje en waait nooit af!

Zal in Zuid-Frankrijk mijn helm om die reden steeds op hebben.
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#18 Bericht door lmoens »

Wouter schreef:
is het je al opgevallen dat met een helm met verluchtingsgleuven, het frisser is dan zonder helm, of ben ik een buitenbeentje
Je bent geen buitenbeentje, het is gewoon zo
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gast

#19 Bericht door Gast »

Niet echt verwonderlijk dat het met een helm frisser aanvoelt. Ten eerste is een helm gemaakt van piepschuim. dat isoleert. Dus is als de zon ongenadig hard toeslaat dan zal je met de helm daar al minder last van hebben. De sleuven in de helm zorgen er bovendien voor dat de lucht echt door de helm wortdt geleid in plaats van zonder helm gewoon rond het hoofd. Anderzijds zal je bij warm weer nog steeds zweten onder je helm en kan deze na lange tijd onaangenaam gaan aanvoelen. daarom dat veel profs bij warm weer liever de helm afzetten.

Bovendien denk ik dat het dankzij de profs is dat veel wielerliefhebbers ook een helm dragen. het hoort er min of meer bij (net als het scheren van de benen, waar ik als amateur totaal niet het nut van inzie)

wouter.

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#20 Bericht door Patriek »

Op de koersfiets altijd.
Op de ligfiets altijd tijdens toertochten. Anders bijna nooit, en zeker niet op korte trage ritjes.
Nooit op de gewone fiets.
Ik apprecieer ook de isolerende eigenschappen van de helm : warm in de winter, koel in de zomer (verdorie, hoe doet die helm dat toch : weten in welk seizoen we zijn !).
Enig probleem : de insecten die zich doorheen zo'n gleuf mikken ... ik heb geen andere bescherming meer (ben er doorheen gegroeid), en ben bijgevolg verplicht de binnenkant van mijn helm te gebruiken om indringers fijn te pletten. Het moet nogal een komisch beeld zijn wanneer ik de helm in een kringetje probeer te verschuiven op mijn hoofd ... (Gaia ligfietst toch niet, hoop ik ? )
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
asqr
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do 06 jul 2006, 0:09
Postcode: 1000
Fiets: Speedmachine
Locatie: Brussel
Contacteer:

#21 Bericht door asqr »

Wouter schreef:
asqr schreef:Bon, dus liever iets te warm en veilig, hoewel ik mij nog herinner dat ik vroeger naar school reed met de wind in het haar, was het toch fijn...

Alistair
is het je al opgevallen dat met een helm met verluchtingsgleuven, het frisser is dan zonder helm, of ben ik een buitenbeentje
neen, aangezien ik zo'n blitse fietshelm niet heb, ik heb een kayakhelm (bij nazicht van de EC-norm blijken de specificaties nagenoeg identiek te zijn) en ik zou toch eens moeten proberen een "echte" helm te kopen met goede ventilatie.

ter info : Ik bedoelde eigenlijk maar dat je je iets meer "vrij" voelt als je geen helm aan hebt, het is moeilijk uit te leggen maar het gevoel is gewoon anders. Het is waarschijnlijk een beetje hetzelfde fenomeen als in de auto zonder gordel te rijden (wat ik normaalgezien ook nooit doe, maar toch wel eens op een parking of zo heb gedaan) : je bent meer vrij dan met een gordel aan en tegelijkertijd krijg je het gevoel dat je iets mist, je bent naakter zonder de gordel, idem fietshelm (en ook naakt zwemmen is een beetje gelijkaardig maar dat is niet echt gevaarlijk :wink: )

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#22 Bericht door lmoens »

wouterdhoye schreef:Bovendien denk ik dat het dankzij de profs is dat veel wielerliefhebbers ook een helm dragen. het hoort er min of meer bij (net als het scheren van de benen, waar ik als amateur totaal niet het nut van inzie)

wouter.
Benen scheren is in origine om het masseren te vergemakkelijken/veraangenamen maar zoals je zegt, het is een modeverschijnsel geworden. Zie het een beetje zoals een dier dat zijn nekharen rechtzet om de tegenstander te imponeren.
Als je je benen niet laat masseren of zelf niet insmeert met een of ander product, is scheren enkel voor de "look".
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#23 Bericht door paulheyndrickx »

Ik zou altijd een helm dragen, maar raak er niet mee in de waw! 'k Had nochtans een nieuwe gekocht, zonder aeropuntje. dat lukt wel bij stilstand maar eens je fietst beweegt je hoofd en is er een conflict met de rolbeugel!

Ik draag hem wel altijd op de mtb of een andere rechtopfiets, behalve wanneer ik de kinderen naar school breng want dat is maar 300 m ver. Wat zeer onpedagogisch is!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#24 Bericht door Wouter D »

paul, ik heb er nog wel eentje liggen die je wel kan dragen in de WAW, die droeg ik tijden geleden ook wel eens in de limit.

wat ook een optie is, is een worstenhelm, e weet wel, met die riempjes zonder harde schaal, welke je eigenlijk niet zo hard vandoen hebt, aangezien he kapje al redelijk hard is.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#25 Bericht door marksje »

Patriek schreef:.....
Enig probleem : de insecten die zich doorheen zo'n gleuf mikken ... ik heb geen andere bescherming meer (ben er doorheen gegroeid), en ben bijgevolg verplicht de binnenkant van mijn helm te gebruiken om indringers fijn te pletten. Het moet nogal een komisch beeld zijn wanneer ik de helm in een kringetje probeer te verschuiven op mijn hoofd ... (Gaia ligfietst toch niet, hoop ik ? )
Bij een "goede" helm is een insectennetje ingebouwd (een jaloesienetje).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#26 Bericht door dani263 »

marksje schreef:
Patriek schreef:.....
Enig probleem : de insecten die zich doorheen zo'n gleuf mikken ... ik heb geen andere bescherming meer (ben er doorheen gegroeid), en ben bijgevolg verplicht de binnenkant van mijn helm te gebruiken om indringers fijn te pletten. Het moet nogal een komisch beeld zijn wanneer ik de helm in een kringetje probeer te verschuiven op mijn hoofd ... (Gaia ligfietst toch niet, hoop ik ? )
Bij een "goede" helm is een insectennetje ingebouwd (een jaloesienetje).
Is het dat wat begijntjes tegenwoordig haken???? :lol:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#27 Bericht door Patriek »

Wat er in zo'n helm niet allemaal moet aanwezig zijn : ventilatie, isolatie, moustiquaire, schokdemping, intelligentie ... Dat laatste zit er eigenlijk alleen in als je hem op hebt ...
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#28 Bericht door dani263 »

Patriek schreef:Wat er in zo'n helm niet allemaal moet aanwezig zijn : ventilatie, isolatie, moustiquaire, schokdemping, intelligentie ... Dat laatste zit er eigenlijk alleen in als je hem op hebt ...
"Dat laatste ....." : meestal toch :lol:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#29 Bericht door Frank D »

Op de MTB draag ik hem altijd, heb hem al enkele keren nodig gehad (overkop, tegen een boom, tegen een verkeersbord enz).
Met de ligfiets draag ik hem nooit. Ik krijg namelijk pijn in de nek van het gewicht :(. Gelukkig heb ik hem daar nog nooit nodig gehad en hopelijk zal het ook nooit nodig zijn :? .

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#30 Bericht door sniper »

Frank D schreef: Ik krijg namelijk pijn in de nek van het gewicht .
draag jij nog zo een oude duitse helm uit WO II mss
er zijn nu al heel ichte exemplaren op de markt
ik heb ernstige nekproblemen, en mijn helm weegt niet te veel
better a bad day at sea
than a good day at the office

Plaats reactie