gebruik fiesthelm

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

wie draagt een fietshelm en wanneer

nooit
16
33%
altijd
18
38%
enkel op lange trajekten
6
13%
anders (verduidelijk)
8
17%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

Bij mijn crash in januari ben ik zijdelings over de kop gerold/gebotst en heeft mijn helm de grond niet geraakt.
Het viel me wel op dat de politieagent noteerde dat ik er 1 droeg.

Enkel als ik enkele straten verder naar de bakker rij zet ik hem niet altijd op, anders steeds. Net als mijn bril trouwens.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#32 Bericht door marksje »

crash-quest-dummy schreef:.........
Het viel me wel op dat de politieagent noteerde dat ik er 1 droeg.
.........
Statistieken, statistieken, statistieken,..., statistieken,...om ziek van te worden ](*,)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#33 Bericht door Edje »

Marske, is dat ook niet om de verzekering veilig te stellen, bv iemand die 's avonds ineens koppijn krijgt en het op de verzekering wilt gooien??
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#34 Bericht door boscrosser.622 »

Ik doe mijn helm altijd op als ik mijn SPD pedalen gebruik misschien raar maar het is zo.
Ik heb SPD pedalen op mountainbike, ligfiets en op mijn hybride bukker op mijn stadfiets heb ik geen SPD pedalen.

John.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#35 Bericht door marksje »

Edje schreef:Marske, is dat ook niet om de verzekering veilig te stellen, bv iemand die 's avonds ineens koppijn krijgt en het op de verzekering wilt gooien??
Niet direct het is ook (nog) geen wettelijke verplichting. Als ge na een ongeval plots ergens een ongemak hebt dat kan verbonden worden met het ongeval, en een dokter bevestigt dat, dan gaat de verzekering dat nog niet zou gauw in twijfel trekken.
Maar bij elk ongeval met gekwetsten dient de politieman, bovenop zijn proces verbaal, een (omvangrijke) vragenlijst in te vullen bedoeld voor de statistieken. Bij fietsers en voetgangers is er een o.a. een rubriek beschermende maatregelen en daar is dienen helm dan van toepassing, zo ook bvb rubriek reflekterende middelen bvb op kledij en daarna kan men dan triomfantelijk zeggen dat bij zoveel ongevallen met fietsers zoveel % ne helm op hadden en zoveel niet en hoe erg ze dan wel gekwetst waren, enz enz enz, nuttig hierbij is bvb dat men kan zien waar er veel ongevallen gebeuren en hoe ze gebeuren en daar dan op inspelen om verkeerssituaties te wijzigen (als er geld voor is).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#36 Bericht door Edje »

allez vooruit dat weten we dan ook weer he, goe dat er nog mensen zijn die het willen doen, anders hadden wxe geen statistieken ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#37 Bericht door quattrovelootje »

marksje schreef:
Edje schreef:Maar bij elk ongeval met gekwetsten dient de politieman, bovenop zijn proces verbaal, een (omvangrijke) vragenlijst in te vullen bedoeld voor de statistieken. Bij fietsers en voetgangers is er een o.a. een rubriek beschermende maatregelen en daar is dienen helm dan van toepassing
Dat is dan kennelijk toch niet nationaal, want bij ons bestaan die rubrieken niet hoor ! Er dienen idd een hoop gegevens ingevuld te worden voor de statistieken, maar dat van een valhelm of (retro-)reflecterende kledij enzo ben ik nog nooit tegengekomen ....

Tihamér -stelt anders helaas genoeg ongevallen vast
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#38 Bericht door marksje »

allewedertje schreef:..... maar dat van een valhelm of (retro-)reflecterende kledij enzo ben ik nog nooit tegengekomen ....
Tihamér -stelt anders helaas genoeg ongevallen vast
Ja, eenheidspolitie ? maar dat is een geheeeeeeeel ander onderwerp :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie