veiligheid-zichtbaarheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

alweer een tijdje geleden dat deze actief was, maar de titel voldoet voor het avontuur van zaterdagnacht :

Ik als enige naar een bedrijfsfeestje per fiets (45 km vnl langs kanalen en rivieren, en dan de baan van het albertkanaal tot Geel), met voldoende licht voor deze nachtelijke tocht (inoled extreme en silva L1 (vb voor de bochten langs de kleine Nete).
Net op dat laatste stuk bijna een frontale botsing met een spookrijder op het zigzaggende fietspad ...
Bleek een onoplettende ligfietser te zijn ... die beweert mij niet gezien te hebben :shock: , van medeliggers moet je het hebben ...

soit, van't verschieten even gestopt en een babbeltje gedaan ... heb hem aanbevolen aan de rechterkant van de baan te rijden, een geel frakske en nen helm aan te doen en hem doorverwezen naar hpv.be, want hij wou wel eens komen racen.
Zal hij toch eerst zijn cirkelzaag moeten afschermen me dunkt :wink:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#32 Bericht door Edje »

hopelijk start hij niet aan de andere kant van de lijn :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#33 Bericht door slangetje »

Bert schreef:Heeft er nog iemand zo'n vlaggetje ZONDER mickey mouse, donald duck, winny of knorretje. :?

Kwam laatst bij de fietsenmaker en die had enkel kindervlaggetjes staan, een andere winkel had er geen meer maar dat zouden ook enkel van die kinderfietsvlaggetjes zijn. :roll:

Laat maar iets weten
Ik ben dus zo'n kindervlaggetje gaan halen, heb de Winny-vlag eraf gehaald en een vlagje gaan kopen dat me wel aanstond (is onze Belgische 3-kleur geworden).
Toen stelde het probleem zich: vlag moet tussen wiel en dan doen mijn schijfremmen moeilijk. Heeft er iemand een oplossing dat niet tussen de wielen moet?

Als je vlagje niet voldoende vindt in het donker: fluo tape halen en je vlaggemast met fluo-tape omwinden.

Mireille
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#34 Bericht door Wouter D »

je kan het vlagje ook aan je bagagedrager, of je stoel of maakt niet uit waar, bevestigen met een aantal ty-wraps,(strips, trekbandjes, hoe heten die dingen in de volksmond)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#35 Bericht door marksje »

Ik weet het niet; je rijdt met een ligfiets voor het comfort en de betere aerodynamica en je gaat dan gans het concept gaan verkwanselen met een vlagje, want onderschat de weerstand van zo'n vlagje niet.
Beter vind ik dan een "wing-light" zo een stroboscooplichtje op een antenne.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

marksje schreef:Ik weet het niet; je rijdt met een ligfiets voor het comfort en de betere aerodynamica en je gaat dan gans het concept gaan verkwanselen met een vlagje, want onderschat de weerstand van zo'n vlagje niet.
Beter vind ik dan een "wing-light" zo een stroboscooplichtje op een antenne.
Ik zie inderdaad ook geen heil in vlaggetjes allerhande op een ligfiets, laat staan op een velomobiel. Toen ik de Thorax kocht, kreeg ik er ook een fluovlaggetje erbij. Eén keer heb ik ermee rondgereden, en toen vond ik het welletjes. Defensief rijden en een goede achterverlichting lijken me, net als jij schrijft, veel belangrijker.

Op onze kinderkar staat wel een vlaggetje (ook fluo, maar binnenkort vervangen door een wat grotere leeuwenvlag). Door de (veel) lagere snelheid speelt luchtweerstand nu eenmaal een veel mindere rol. Ook het gebruik is anders: met de kinderkar rij ik vaker in de dorpskern. Daar is zichtbaarheid natuurlijk heel belangrijk.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#37 Bericht door slangetje »

Ik heb mijn ligfiets niet gekocht voor de snelheid, wel voor de bewegingen en minder belasting bij lange ritten (dan heb ik het over 500 km of meer, dus ook niet op één dag).

In het begin schrok ik van hoe laag ik zat (al is dat relatief). Ik leerde fietsen op een Nasca Pioneer en kocht een Nasca Fuego, wat toch snel 15 cm scheelt. Dus in 't begin gaf die vlag me een veiligheidsgevoel.
Na verloop van tijd had ik hetzelfde idee over de zichtbaarheid: zorgen dat je zelf ziet ipv denken dat je gezien wordt en goede verlichting.
Kwa snelheid wordt ik nog steeds ingehaald door bukfietsen, met 27 a 30 per uur trappen ben ik al lang tevreden. Ben op 1u a 1u10 op mijn werk (25 km met voetgangerstunnel bij).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#38 Bericht door wost »

Ik ben vorig jaar nog door iemand tegengehouden met de woorden. Je zit zo laag , dat is niet veilig, je moet daar echt een vlagje opzetten.



En toen wees ik op de vlag die er al op stond. Tot daar de verbeterde zichtbaarheid met vlag.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#39 Bericht door marksje »

Ik rijd ook met een fuego met het zadel op de laagste stand. Ik heb nog nooit ondervonden dat ik niet gezien ben om reden ik laag lig. Als het zich voordoet dat men mij effectief niet kan zien dan houd ik daar rekening mee. (bvb langs de weg Torhout - Brugge is het fietspad gescheiden van de rijbaan en tussen de twee staat een haagje; een lage ligfietser is dus niet te zien, dus is het oppassen aan elk kruispunt).
Als ik denk dat iemand mij gemist heeft dan steek ik mijn arm in de lucht en dan zie ik wel of er reactie is; ook efficient is het hoofdlichtje op mijn helm en daarmee kijken in de richting van de bestuurder.
en een paar goeie remmen is natuurlijk onmisbaar. :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#40 Bericht door slangetje »

Marksje,

arm doe ik inderdaad ook, en ook van zichtbaar te zijn heb ik na een jaar geen schrik meer. In 't begin was het gewoon een eigen schrik overwinnen.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: veiligheid-zichtbaarheid

#41 Bericht door crash-quest-dummy »

:mrgreen: http://www.youtube.com/watch?v=70Ze9zJVM7k" onclick="window.open(this.href);return false;
Stop Fueling Around

Plaats reactie