veiligheid-zichtbaarheid
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
alweer een tijdje geleden dat deze actief was, maar de titel voldoet voor het avontuur van zaterdagnacht :
Ik als enige naar een bedrijfsfeestje per fiets (45 km vnl langs kanalen en rivieren, en dan de baan van het albertkanaal tot Geel), met voldoende licht voor deze nachtelijke tocht (inoled extreme en silva L1 (vb voor de bochten langs de kleine Nete).
Net op dat laatste stuk bijna een frontale botsing met een spookrijder op het zigzaggende fietspad ...
Bleek een onoplettende ligfietser te zijn ... die beweert mij niet gezien te hebben , van medeliggers moet je het hebben ...
soit, van't verschieten even gestopt en een babbeltje gedaan ... heb hem aanbevolen aan de rechterkant van de baan te rijden, een geel frakske en nen helm aan te doen en hem doorverwezen naar hpv.be, want hij wou wel eens komen racen.
Zal hij toch eerst zijn cirkelzaag moeten afschermen me dunkt
Ik als enige naar een bedrijfsfeestje per fiets (45 km vnl langs kanalen en rivieren, en dan de baan van het albertkanaal tot Geel), met voldoende licht voor deze nachtelijke tocht (inoled extreme en silva L1 (vb voor de bochten langs de kleine Nete).
Net op dat laatste stuk bijna een frontale botsing met een spookrijder op het zigzaggende fietspad ...
Bleek een onoplettende ligfietser te zijn ... die beweert mij niet gezien te hebben , van medeliggers moet je het hebben ...
soit, van't verschieten even gestopt en een babbeltje gedaan ... heb hem aanbevolen aan de rechterkant van de baan te rijden, een geel frakske en nen helm aan te doen en hem doorverwezen naar hpv.be, want hij wou wel eens komen racen.
Zal hij toch eerst zijn cirkelzaag moeten afschermen me dunkt
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Ik ben dus zo'n kindervlaggetje gaan halen, heb de Winny-vlag eraf gehaald en een vlagje gaan kopen dat me wel aanstond (is onze Belgische 3-kleur geworden).Bert schreef:Heeft er nog iemand zo'n vlaggetje ZONDER mickey mouse, donald duck, winny of knorretje.
Kwam laatst bij de fietsenmaker en die had enkel kindervlaggetjes staan, een andere winkel had er geen meer maar dat zouden ook enkel van die kinderfietsvlaggetjes zijn.
Laat maar iets weten
Toen stelde het probleem zich: vlag moet tussen wiel en dan doen mijn schijfremmen moeilijk. Heeft er iemand een oplossing dat niet tussen de wielen moet?
Als je vlagje niet voldoende vindt in het donker: fluo tape halen en je vlaggemast met fluo-tape omwinden.
Mireille
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
je kan het vlagje ook aan je bagagedrager, of je stoel of maakt niet uit waar, bevestigen met een aantal ty-wraps,(strips, trekbandjes, hoe heten die dingen in de volksmond)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Ik weet het niet; je rijdt met een ligfiets voor het comfort en de betere aerodynamica en je gaat dan gans het concept gaan verkwanselen met een vlagje, want onderschat de weerstand van zo'n vlagje niet.
Beter vind ik dan een "wing-light" zo een stroboscooplichtje op een antenne.
Beter vind ik dan een "wing-light" zo een stroboscooplichtje op een antenne.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Ik zie inderdaad ook geen heil in vlaggetjes allerhande op een ligfiets, laat staan op een velomobiel. Toen ik de Thorax kocht, kreeg ik er ook een fluovlaggetje erbij. Eén keer heb ik ermee rondgereden, en toen vond ik het welletjes. Defensief rijden en een goede achterverlichting lijken me, net als jij schrijft, veel belangrijker.marksje schreef:Ik weet het niet; je rijdt met een ligfiets voor het comfort en de betere aerodynamica en je gaat dan gans het concept gaan verkwanselen met een vlagje, want onderschat de weerstand van zo'n vlagje niet.
Beter vind ik dan een "wing-light" zo een stroboscooplichtje op een antenne.
Op onze kinderkar staat wel een vlaggetje (ook fluo, maar binnenkort vervangen door een wat grotere leeuwenvlag). Door de (veel) lagere snelheid speelt luchtweerstand nu eenmaal een veel mindere rol. Ook het gebruik is anders: met de kinderkar rij ik vaker in de dorpskern. Daar is zichtbaarheid natuurlijk heel belangrijk.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Ik heb mijn ligfiets niet gekocht voor de snelheid, wel voor de bewegingen en minder belasting bij lange ritten (dan heb ik het over 500 km of meer, dus ook niet op één dag).
In het begin schrok ik van hoe laag ik zat (al is dat relatief). Ik leerde fietsen op een Nasca Pioneer en kocht een Nasca Fuego, wat toch snel 15 cm scheelt. Dus in 't begin gaf die vlag me een veiligheidsgevoel.
Na verloop van tijd had ik hetzelfde idee over de zichtbaarheid: zorgen dat je zelf ziet ipv denken dat je gezien wordt en goede verlichting.
Kwa snelheid wordt ik nog steeds ingehaald door bukfietsen, met 27 a 30 per uur trappen ben ik al lang tevreden. Ben op 1u a 1u10 op mijn werk (25 km met voetgangerstunnel bij).
In het begin schrok ik van hoe laag ik zat (al is dat relatief). Ik leerde fietsen op een Nasca Pioneer en kocht een Nasca Fuego, wat toch snel 15 cm scheelt. Dus in 't begin gaf die vlag me een veiligheidsgevoel.
Na verloop van tijd had ik hetzelfde idee over de zichtbaarheid: zorgen dat je zelf ziet ipv denken dat je gezien wordt en goede verlichting.
Kwa snelheid wordt ik nog steeds ingehaald door bukfietsen, met 27 a 30 per uur trappen ben ik al lang tevreden. Ben op 1u a 1u10 op mijn werk (25 km met voetgangerstunnel bij).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Ik ben vorig jaar nog door iemand tegengehouden met de woorden. Je zit zo laag , dat is niet veilig, je moet daar echt een vlagje opzetten.
En toen wees ik op de vlag die er al op stond. Tot daar de verbeterde zichtbaarheid met vlag.
En toen wees ik op de vlag die er al op stond. Tot daar de verbeterde zichtbaarheid met vlag.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Ik rijd ook met een fuego met het zadel op de laagste stand. Ik heb nog nooit ondervonden dat ik niet gezien ben om reden ik laag lig. Als het zich voordoet dat men mij effectief niet kan zien dan houd ik daar rekening mee. (bvb langs de weg Torhout - Brugge is het fietspad gescheiden van de rijbaan en tussen de twee staat een haagje; een lage ligfietser is dus niet te zien, dus is het oppassen aan elk kruispunt).
Als ik denk dat iemand mij gemist heeft dan steek ik mijn arm in de lucht en dan zie ik wel of er reactie is; ook efficient is het hoofdlichtje op mijn helm en daarmee kijken in de richting van de bestuurder.
en een paar goeie remmen is natuurlijk onmisbaar.
Als ik denk dat iemand mij gemist heeft dan steek ik mijn arm in de lucht en dan zie ik wel of er reactie is; ook efficient is het hoofdlichtje op mijn helm en daarmee kijken in de richting van de bestuurder.
en een paar goeie remmen is natuurlijk onmisbaar.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: veiligheid-zichtbaarheid
http://www.youtube.com/watch?v=70Ze9zJVM7k" onclick="window.open(this.href);return false;
Stop Fueling Around