briefje beter dan roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#16 Bericht door de bakker »

Misschien een balans opmaken. Hoeveel word je gehinderd en hoeveel gaan auto's enz flink uit de weg om je door te laten. Nadien het geheel beoordelen. In mijn geval een zeer positieve bedoening.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#17 Bericht door Johan Clerx »

de bakker schreef:Misschien een balans opmaken. Hoeveel word je gehinderd en hoeveel gaan auto's enz flink uit de weg om je door te laten. Nadien het geheel beoordelen. In mijn geval een zeer positieve bedoening.
Sluit ik me helemaal bij aan Daniel maar hangt misschien een beetje af van waar we wonen. Kan me voorstellen dat verkeersagressie in Antwerpen nog een tikkeltje erger is dan aan 't zeetje of in 't bronsgroen eikenwoud.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#18 Bericht door de bakker »

Johan Clerx schreef:
de bakker schreef:Misschien een balans opmaken. Hoeveel word je gehinderd en hoeveel gaan auto's enz flink uit de weg om je door te laten. Nadien het geheel beoordelen. In mijn geval een zeer positieve bedoening.
Sluit ik me helemaal bij aan Daniel maar hangt misschien een beetje af van waar we wonen. Kan me voorstellen dat verkeersagressie in Antwerpen nog een tikkeltje erger is dan aan 't zeetje of in 't bronsgroen eikenwoud.
helemaal akkoord. maar ik moet mezelf in de gaten houden of bij mijn weinige bezoeken aan grotere steden ga ik me meteen aanpassen aan het verkeer. dit betekend ooooook agressief gaan rijden. je moet tenslotte ergens je plaats in het verkeer gaan opeisen en das niet altijd makkelijk.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#19 Bericht door quattrovelootje »

crash-quest-dummy schreef:in tegenstelling tot wat de wet verwacht kan je moeilijk verwachten dat alle belgen de wet kennen. je moet ze dat dan ook niet kwalijk nemen, zolang ze het jou niet kwalijk nemen dat je ze poogt te informeren
Idd ja, ik ken zelf ook een heleboel wetten niet en ga er dus ook van uit dat anderen die ook niet kennen. Het is niet omdat je over een bepaald onderwerp veel weet je er ook van uit moet gaan dat dat ook vanzelfsprekend voor anderen geldt !
Persoonlijk heb ik niks dan positieve dingen meegemaakt met mijn AW en ik woon niet eens in de Limburg :wink: .....

Tihamér -moet zelfs soms aan collega's uitleggen dat hij niet in overtreding is als hij op de weg rijdt ...
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#20 Bericht door marksje »

Blijkbaar weten toch heel wat automobilisten niet hoe ze moeten reageren op een ligfiets (laat staan een velomobiel) en zien ze ons blijkbaar aan als een "gevaar op de weg".
Deze namiddag ben ik, samen met mijn vrouw, op een fietsuitstapje, zij met de bukker, ik met het liggertje. Wij rijden in een wat smallere weg naast elkaar (éénrichtingsstraat, 3 a 3,5 m breed, langs beide zijden grasberm). Ik zie achter mij een auto aankomen en, alhoewel ik dit in feite niet moet doen (binnen de bebouwde kom) ga ik, uit beleefdheid achter mijn vrouw rijden. De auto blijft ons volgen en aarzeld om ons in te halen. Uiteindelijk doet hij het toch doch eens gepasseerd toetert hij en zit met zijn handen te zwaaien alsof wij een gevaar op de baan zijn. Nog een auto, ik ga opnieuw achter mijn vrouw rijden. Bestuurder haalt ons niet in en blijft gewoon achter ons rijden. Ik heb plots de kans om van de rijbaan af te gaan op een brede oprit van een bedrijf, mijn vrouw blijft gewoon op de rijbaan rijden. Ik ben geen 2 seconden van de rijbaan en hij haalt dan wel normaal mijn vrouw in. Ik ben nochthans geen cm breder dan een bukfiets en rechtdoor rijden kan ik ook, doch blijkbaar is er iets dat niet-liggers afschrikt, ze denken blijkbaar dat dat iets acrobatisch is en onbetrouwbaar. :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#21 Bericht door Gast »

Ah Marksje,

ge moest eens weten hoe herkenbaar dit verhaaltje is. En dan moet je maar eens met een ligfiets rijden met een fietskar er aan. Als je dan op een iets breder weg fietst dan zie je de wagens volledig over de middenlijn gaan om je voorbij te steken.

Het geeft soms toch ook positieve resultaten zoals bijvoorbeeld die wagen die zich op een voorrangsweg bevindt, mij uit een zijstraatje ziet komen, en stopt zodat ik de rijweg kan kruisen !!!!! Verplichte op die manier nog 6 andere wagens om te stoppen, maar ik kon gelukkig veilig over.

Onbekend is dus niet altijd onbemind ...........

Gast

#22 Bericht door Gast »

In Frankrijk zijn er weinig tot geen fietspaden (joepie want ik heb een hekel aan fietspaden), rijdt men verschrikkelijk hard met auto's waarvan een belangrijk deel in feite rijdende wrakken zijn, ben ik al ingehaald door waarschijnlijk 100.000 auto's, maar heb ik nog nooit een probleem gehad. Nog nooit? Hooguit in al die tijd 2 auto's die iets te dicht aan mijn linkerkant zaten maar niet zo erg dan wat ik gewoon ben op eigen bodem.
Bij het inhalen houdt men afstand, houdt men in voor een tegenligger als het kruisen nipt wordt. Ongelooflijk die Franse mentaliteit ten opzichte van een fietser. Ook in het donker. Vive la France!

Bij de Belgische auto-mentaliteit ben ik vlug uitgebabbeld. Knudde en niets anders. Bovendien zouden bepaalde types meteen op de vuist gaan en is het alle keren oorlog.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#23 Bericht door Johan Clerx »

Patrick Pevenage schreef: Bij de Belgische auto-mentaliteit ben ik vlug uitgebabbeld. Knudde en niets anders. Bovendien zouden bepaalde types meteen op de vuist gaan en is het alle keren oorlog.
En jij kan dan nog den bonnenboek bovenhalen ... :wink:

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#24 Bericht door kleintje »

Bij het inhalen houdt men afstand, houdt men in voor een tegenligger als het kruisen nipt wordt. Ongelooflijk die Franse mentaliteit ten opzichte van een fietser. Ook in het donker. Vive la France!


Dat komt dan waarschijnlijk omdat de fransen beter op de hoogte zijn van hun wetgeving waarin staat dat zij verplicht zijn een minimale afstand te houden tot fietsers.
Marc is wel van zijn sokken gereden in frankrijk, maar dan zijn het belgen, ollanders of duitsers

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#25 Bericht door crash-quest-dummy »

Patrick, je hebt volkomen gelijk, (kan de moderator deze oproepen tot boycot verwijderen aub ? ... ) maar ik heb die mannen aangeschreven, en hoelang (is ne chinees) moet je wachten op een reactie alvorens je verder mag vloeken ?

Zelfde verhaal voor de verkeersagressieinstructeur : ik ben die man een 2e keer tegengekomen maandag ochtend, opnieuw in functie, opnieuw toeteren. Ik heb mijn vlakke hand in de hoogte gestoken, ben gestopt, uitgestapt en hem de laatste versie van mijn informatieve briefje gegeven (met email adres trouwens). Verder een mail gedropt op hun contact pagina en ..... afwachten maar.
Touring Rijscholen, deze keer had ik wel de tegenwoordigheid van geest om alvast de naam te onthouden, ... en dan hebben ze nog zo'n mooie intenties op hun webpagina's staan, trouwens samen opgemaakt met de fietsersbond.

Toch benieuwd of die rijinstructeur mijn briefke volledig gelezen heeft ... en of het iets veranderd ('t is trouwens de moment om op de straat rond te bollen met de velomobiel, zowat alle 18 jarigen leren momenteel blijkbaar autorijden).
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik ben niet origineel geweest : iemand schreef eerder zo'n briefje :
zie http://basdekker.eu/fietsen/velomobielfolder.htm

Algemene tekst zonder vermelding van plaatselijke problemen met de infrastuctuur en mooie layout.
Stop Fueling Around

Plaats reactie