briefje beter dan roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

briefje beter dan roepen

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

heb sinds enkele weken een briefje in de Q liggen om uit te delen aan lieden die vinden dat ze me de les moeten spellen: het vermijdt heen en weer geroep waar je toch niet vrolijk van wordt. Ik deel er zowat wekelijks 1 uit. Nog veel werk aan de winkel : gisteren een bijna dood ervaring gehad met een vrachtwagen van MAES brandstoffen (boycotten die handel) die me na wat geklaxonneer bij het voorbijsteken quasi op de varkensruggetjes van het o zo veilige te smalle 2 richting fietspad dwong.

mochten er flaters in staan dan verneem ik dat graag van jullie :
===========================================
Beste automobilist,

Een velomobiel is een 3-wielig rijwiel met een koetswerk en een relatief recent fenomeen. In Vlaanderen rijden er al zo’n 100 rond, door Duffel rijden er dagelijks een 5-tal. Veel velomobilisten gebruiken ze vooral voor hun woon-werk/school verkeer. Ook winkelen gaat prima dankzij de bagageplaats. Je zit droog als het regent, hebt geen warme of winddichte kledij nodig en hebt een pak minder last van tegenwind. Een afstand tot 30km enkel is goed te doen, je bent tijdens de spits minstens even snel ter plaatse als met de automobiel, verbruikt geen brandstof, produceert ozon noch fijn stof, is goedkoper in de aankoop en je blijft tegelijkertijd in vorm.

Volgens de wegcode (artikel 9.1.2.1) is de plaats van 3-wielers op de rijbaan, indien ongemotoriseerd en smaller dan 1 meter mogen ze gebruik maken van het fietspad.
Een velomobiel rijdt, wegens de druppelvorm tot 20km/h sneller dan een fiets. Op het fietspad rijden met een velomobiel kan dus gevaar opleveren voor de andere fietspadgebruikers (artikel 43.2), temeer omdat veel fietspaden niet voldoen aan de minimum eisen zoals opgemaakt in het Vademecum Fietsvoorzieningen : te smal, dubbele rijrichting aan 1 zijde van de weg, aanliggend aan de rijweg, onaangepaste maximum snelheid op de rijweg, achter een te hoge haag, veel te hobbelig, verzonken inritten, te korte draaicirkels, …

Het Vademecum Fietsvoorzieningen werd samengesteld door de Administratie Wegen en Verkeer, Afdeling Verkeerskunde van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Leefmilieu en Infrastructuur. Het omvat ontwerprichtlijnen voor fietsvoorzieningen gaande van fietsroutenetwerken, over de maatvoering van fietspaden tot en met de verlichting van fietsvoorzieningen en de signalisatie bij wegwerkzaamheden, dit alles gesitueerd binnen het globaal verkeersconcept.

Van de 20km die ik dagelijks afleg kan ik een halve km (op de G Van Der Linde laan) rijden op veilige fietsvoorzieningen volgens deze criteria, dus veilig voor mezelf, en de andere fietsers. Andere recent aangelegde Duffelse fietsvoorzieningen (vb. brug over de Nete (van aan de Kapelleplein tot aan de Molenstraat (aanliggend dubbelrichting fietspad) (hier heb ik (01’06) een ongeval gehad waar ik op de rijbaan ben terechtgekomen met tegenliggend autoverkeer), de spoorwegbrug in de Klokkestraat (gelijkaardig risico, doch erger wegens nog veel smaller en hogere toegelaten snelheid), de Waarloossesteenweg (een aanrijding tgv de slechte zichtbaarheid tgv de te hoge hagen kon net vermeden worden, de Hondiuslaan (auto’s zouden beter omrijden langs het station om erop uit te komen) en de Lintsesteenweg (aanliggend dubbelrichting en ondertussen al behoorlijk hobbelig) zijn qua veiligheid gewoon een ramp. Aanpassingen van oudere fietspaden met zgn varkensruggen zijn eveneens onveilig als je plots moet uitwijken, al dan niet met een fietskar, stel je als automobilist maar eens voor dat elke volle lijn midden op de rijweg zou uitgevoerd worden met varkensruggen ...

Het feit dat ik aan verkeerslichten de file voorbij rijd op het fietspad, geeft me een gelijkaardig voordeel als een motorrijder en geeft dat we elkaar een paar keer op hetzelfde traject kunnen voorbijsteken. Indien ik ook met de automobiel zou rijden, zou ik mee aan de verkeerslichten moeten aanschuiven en u waarschijnlijk meer vertragen dan dat ik u af en toe ophoud door op de rijbaan te rijden.

U kan schrikken van deze lage velomobielen, zoals van kinderfietsen, maar ik breng u in uw wagen met dit voertuig, als zwakke weggebruiker, nooit fysiek in gevaar. Net zoals met andere nieuwe gebruiksvoorwerpen kan ik begrijpen dat het even wennen is.

Bij het voorbijsteken graag wegmarkeringen en verbodsborden respecteren. (artikel 16.4, 68, 72)
De toeter graag enkel gebruiken om een ongeluk te vermijden, anders geeft het geluidsoverlast, maakt u andere weggebruikers aan het schrikken waardoor een gevaarlijke situatie kan ontstaan of is het een teken van verkeersagressie.
Dat ik trager rij dan een automobiel is zo, maar zo zijn er nog weggebruikers : vrachtwagens, dienstvoertuigen, landbouwvoertuigen, bromauto’s, bromfietsen en huifkarren. (zie ook artikel 10.1.1)

De openbare weg is openbaar, voor u, maar ook voor de tragere weggebruikers.

In de hoop u te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet en dank voor uw begrip,

Een velomobilist.

Meer informatie te vinden op :
www.hpv.be

www.velomobiel.nl www.fietser.be www.alligt.nl http://www.go-one.de/
www.leitra.de www.leiba.de www.aerorider.com www.cab-bike.com

www.wegcode.be
www.fietsersbond.be/vademecum
===========================================
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

Re: briefje beter dan roepen

#2 Bericht door Koen »

crash-quest-dummy schreef: Van de 20km die ik dagelijks afleg kan ik een halve km (op de G Van Der Linde laan) rijden op veilige fietsvoorzieningen volgens deze criteria, dus veilig voor mezelf, en de andere fietsers. Andere recent aangelegde Duffelse fietsvoorzieningen (vb. brug over de Nete (van aan de Kapelleplein tot aan de Molenstraat (aanliggend dubbelrichting fietspad) (hier heb ik (01’06) een ongeval gehad waar ik op de rijbaan ben terechtgekomen met tegenliggend autoverkeer), de spoorwegbrug in de Klokkestraat (gelijkaardig risico, doch erger wegens nog veel smaller en hogere toegelaten snelheid), de Waarloossesteenweg (een aanrijding tgv de slechte zichtbaarheid tgv de te hoge hagen kon net vermeden worden, de Hondiuslaan (auto’s zouden beter omrijden langs het station om erop uit te komen) en de Lintsesteenweg (aanliggend dubbelrichting en ondertussen al behoorlijk hobbelig) zijn qua veiligheid gewoon een ramp. Aanpassingen van oudere fietspaden met zgn varkensruggen zijn eveneens onveilig als je plots moet uitwijken, al dan niet met een fietskar, stel je als automobilist maar eens voor dat elke volle lijn midden op de rijweg zou uitgevoerd worden met varkensruggen ...
Dit zou ik vereenvoudigen; ik had moeite om het te begrijpen. Er zit een zin in van meer dan 700 karakters, dan pas ik, zeker om half twee 's nachts, maar anders ook. Ik heb ook geen idee wat varkensruggen zijn, maar dat kan altijd aan mij liggen ;-)

Verder vind ik dit een geweldig initiatief van uwen twege.

Nu nog een systeem om die briefjes in agressief voorbijrijdende auto's of camions te schieten... ;-) Want die klanten zijn moeilijk te bereiken denk ik.

Grtz

Koen
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Idd een goei initiatief, maar een beetje te lang. Ik ben bang dat wie zich a-sociaal opstelt in het verkeer, niet de moeite zal nemen om zo'n lange tekst te lezen. Iets korter en krachtiger zal meer effect hebben, lijkt me ...

Tihamér -doet het voorlopig nog zonder flyers :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#4 Bericht door sniper »

allewedertje schreef:Idd Iets korter en krachtiger zal meer effect hebben, lijkt me ...
ja, maar dan niet te agressief
want dan krijg je het averechts effekt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Goed idee, alleen heb ik er zelfs nauwelijks last van. Zouden Limburgers dan toch vriendelijker zijn??????? :wink:

Ik zou in ieder geval een telefoontje doen naar de baas van de brandstofhandel. Hij mag weten wat voor a-sociale toeren zijn chauffeurs uithalen met zijn vrachtwagen waar zijn reclame staat.

Heb ik ook al eens gedaan. Ik heb toen een heel positieve reactie gekregen van de werkgever.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:Goed idee, alleen heb ik er zelfs nauwelijks last van. Zouden Limburgers dan toch vriendelijker zijn??????? :wink:

Ik zou in ieder geval een telefoontje doen naar de baas van de brandstofhandel. Hij mag weten wat voor a-sociale toeren zijn chauffeurs uithalen met zijn vrachtwagen waar zijn reclame staat.

Heb ik ook al eens gedaan. Ik heb toen een heel positieve reactie gekregen van de werkgever.
Hoe zou dat toch komen dat wanneer "ik" naar die mensen een "briefke" schrijf die meestal niet echt positief zijn en meteen beginnen te vloeken :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#7 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:Goed idee, alleen heb ik er zelfs nauwelijks last van. Zouden Limburgers dan toch vriendelijker zijn??????? :wink:

Ik zou in ieder geval een telefoontje doen naar de baas van de brandstofhandel. Hij mag weten wat voor a-sociale toeren zijn chauffeurs uithalen met zijn vrachtwagen waar zijn reclame staat.

Heb ik ook al eens gedaan. Ik heb toen een heel positieve reactie gekregen van de werkgever.
Hoe zou dat toch komen dat wanneer "ik" naar die mensen een "briefke" schrijf die meestal niet echt positief zijn en meteen beginnen te vloeken :roll:

:idea: Msschn gewoon in het groot op je vélomobiel schrijven : " Ik mag op de rijbaan rijden "
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door WFvN »

Toch 'triest' dat kéér op keer de mensen met fatsoen die zich ook nog eens aan de regels houden, zich in allerlei bochten proberen te wringen met als doel een stel ongeduldige heethoofden iets duidelijk te maken.

Ik ben wellicht wat pessimistisch maar ik denk dat die heethoofden niet snel op andere gedachten gebracht zullen worden; hoeveel energie wij er ook in steken.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

dat briefke heeft MAES (boycotten die handel) dezelfde dag nog gekregen.
verder heb ik de Duffelse ongemakken overzichtelijke opgelijst. (ik ben maar wat blij dat jullie het niet over de DT fouten hadden.

enkele ervaringen :
als de mensen op straat vragen : rijdt dat nu goed ... en waar moet je daar dan mee rijden, dan kan je gewoon het briefje afgeven als je niet de tijd of de goesting hebt om het uit te leggen.

claxonneurs haal je aan 1 van de volgende kruispunten of verkeerslichten toch wel weer in : kan je rustig uitstappen en je briefje overhandigen : zelfs deze claxonneurs zijn al blij dat je niet begint te roepen, dat ze kunnen doorrijden zonder de andere rolsalongebruikers op te houden en ze zullen thuis wel lezen dat ze zelf niet alwetend zijn.

bij 1 die zelf uitstapt en begint te zwaaien met zijn vuisten kan je verkiezen om het briefje gewoon te droppen en voorbij te zoeven (op de snelheid hadden ze uiteindelijk toch niet gerekend)

maar ik geef ook 1 van bovenstaande reacties gelijk : jammer dat je je in beleefde bochten moet wringen ook al is je emotionele draaicirkel op zulke momenten groter dan die van de quest ;)

en toch : naast eerlijk duurt vriendelijk het langst (of toch langer dan agressief

Mijn rijwiel is momenteel beschilderd met hartjes en sterretjes (zie velomobiel als canvas) maar met die smalle staartpunt lijkt het me niet echt makkelijk om er leesbare tekst op te schilderen die van achteren leesbaar is...

(heb wel eens een leuke stikker gezien op een 2PK (mijn vorige voertuig, staat momenteel werkloos in de garage, zou hem eigenlijk moeten verkopen (65000km)) : stop met zeuren en steek voor ! )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#10 Bericht door Jan.E »

Allemaal verloren moeite vrees ik. Het is water naar de zee dragen.

Gast

#11 Bericht door Gast »

Ik vind het een uitstekend initiatief, veel beter dan al dat agressief gedoe.

Keep it up, er moesten meer zo'n mensen rondlopen.

Groeten,

Kevin

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#12 Bericht door crash-quest-dummy »

verloren moeite ? (wat zijn bruikbare alternatieven ?)

die-nederlandse-quest-rijder-die-elk-jaar-een-nieuwe-besteld heeft zelfs de paarden op nabijgelegen maneges laten wennen aan zijn voertuig. naar eigen zeggen was het niet alleen de moeite voor de paarden maar toch ook voor de ruiters.

auto's hoeven niet te wennen, want ondanks wat reklame je doet vermoeden, kunnen die nog steeds niet zelf reageren. de autoruiters daarentegen kunnen met info wel op de hoogte gebracht worden : onbekend is onbemind.

Zo heb ik eveneens eens een emailtje gedropt bij het blad via secura die in hun vorige nummer de aandacht van automobilisten vestigeden op het feit dat er wel eens een paard op hun weg zou kunnen rijden. ze vonden het een goed idee om de velomobiel ook eens onder de aandacht te brengen.

Net als bij de overkoepelende vereniging van autorijscholen (zie verkeersagressieinstructeur). (Een vraag in het theoretische rijexamen ivm de plaats van de velomobiel zou elke nieuwe automobilist informeren.)

bekend is inderdaad nog niet bemind, maar je eigen info op specifieke plaatsen krijgen kan helpen.
door het vriendelijk te brengen is er meer kans dat je boodschap door de media niet omgedraaid worden : blijven lachen dus, de kansen benutten en informeren iplv te verwijten.

in tegenstelling tot wat de wet verwacht kan je moeilijk verwachten dat alle belgen de wet kennen. je moet ze dat dan ook niet kwalijk nemen, zolang ze het jou niet kwalijk nemen dat je ze poogt te informeren.

behalve uiteraard als je quasi platgereden wordt : MAES brandstoffen : boycotten die handel ! :evil:
Stop Fueling Around

Gast

#13 Bericht door Gast »

crash-quest-dummy schreef:MAES brandstoffen : boycotten die handel ! :evil:
Door op te roepen een bedrijf te boycotten ga je je doel voorbij. Het zal wel niet de baas geweest zijn die achter het stuur zat.
Je had beter eerst de leiding van het bedrijf hierover aangesproken vooraleer te reageren in dit forum. Door dit niet te doen en meteen hier in actie te treden ben je in feite op hetzelfde niveau als de chauffeur van die vrachtauto zelf aanbeland. De ene weet niet wat hij met de andere moet aanvangen en omgekeerd.

tom
Kopman
Berichten: 546
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 1:57
Postcode: 0000
Fiets: Baron 1142, Stinger 204, Quest 67, Minerva,
Contacteer:

#14 Bericht door tom »

Ik heb persoonlijk nooit last van vrachtwagens of grote bestelwagens wel van Zie-ne-keer-met-wa-ne-dure-bak-ik-rij-ga-maar-uit-mijne-weg. :x

Vooral dan Mercedessen en BMW-jeeps. :evil:
Help de kids van [url]http://www.bouwspeelpleindam.be[/url]
Iedereen en iedere vorm van hulp is welkom.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#15 Bericht door marksje »

Ik heb lijk nooit last van grote auto's, meestal is het omgekeerd en hebben zij last van mij :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie