opgepast : klapband door warmte

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ypres
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 12:00
Locatie: Zillebeke - Ieper ( West-Vlaanderen)
Contacteer:

opgepast : klapband door warmte

#1 Bericht door ypres »

de spoeddienst in Ieper meld dat er verschillende gevallen binnenkomen van fietsers en valpartijen als gevolg van klapband op de fiets.
Door de grote hitte heeft het asfalt te warm en als men dan met hard gepompte banden te lang in de zon rijd bestaat het risico op klapband.
(Kennissen van ons hebben zo'n valpartij achter de rug waarbij hun dochertje haar hiel er volledig af is (!) en de achillespees doorgesneden....

'k dacht dat het toch wel het vermelden waard was....

Ikzelf heb besloten voortaan de fietshelm dan toch maar doorlopend te gaan dragen. ( gisterenavond nog een fietsongeluk gezien maar dan zonder klapband )

enfin de groeten en hou jullie koel....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is.

gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

#2 Bericht door gert »

Idd, fietshelm always :!: :!: Ook met dit warme weer :!: Ik kan het weten want via mijn werk zie ik dagelijks fietsers passeren die geen helm droegen en soms er ook geen meer nodig hebben :idea:
#-o
\:D/

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Ben ook ne grote liefhebber van de fietshelm, zelfs in de Mango

Gebruikersavatar
ypres
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 12:00
Locatie: Zillebeke - Ieper ( West-Vlaanderen)
Contacteer:

#4 Bericht door ypres »

sinds eergisteren draag ik ook mijne helm.
'k vind het nu zelfs koeler dan met m'n zwart klakske
maar aan de andere kant heb ik wel meer de zon in m'n ogen.
enfin
beter voorkomen dan genezen...
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#5 Bericht door hugo »

een band die net iets te groot is > meer risiko

Gast

#6 Bericht door Gast »

De druk in een band stijgt met 0,1 bar per 10°C naar omhoog. Ik zie niet in dat de grote hitte een klapband kan veroorzaken. Banden verdragen bij hun maximumspanning zeker 10% overdruk. Bij de constructie is daar rekening mee gehouden.
Wat wel een klapband zou kunnen veroorzaken is lang en intensief remmen (met velgremmen) bij een lange en steile afdaling. In dat geval loopt de temperatuur in de band hoog op door de wrijving van de remblokken op de velgrand. Ik heb dit ooit bij het dalen van een col meegemaakt. Toen ik onderaan de berg was viel ik plat. Ik wou mijn wiel er uithalen, maar dit heb ik ooit maar één keer gedaan. Mijn vingers werden verbrand en bleven zelfs aan de velg kleven.

Gebruikersavatar
pierre totale
Supporter
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 okt 2004, 21:01
Postcode: 3130
Fiets: flevoracer
Locatie: Begijnendijk
Contacteer:

#7 Bericht door pierre totale »

Ik heb hetzelfde mogen meemaken op de gewone fiets bij een afdaling aan Loch ness. Al "pompend" de berg afdalen om toch maar de velgen te sparen, maar de lange afdaling en de bagage waren er teveel aan. In de achterste velg kon je net geen eieren bakken. Gevolg: poten verbrand en band naar de knoppen. Dit was een fiets met redelijk nieuwe 28 inch banden erop. Daarom denk ik dat zo'n afdaling af te raden is met een ligfiets met 20 inch-wielen en velgremmen, zeker als je deze nog is zwaar hebt opgezadeld met allerlei bagage.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

pierre totale schreef:Daarom denk ik dat zo'n afdaling af te raden is met een ligfiets met 20 inch-wielen en velgremmen, zeker als je deze nog is zwaar hebt opgezadeld met allerlei bagage.
Datzelfde kan je ook overkomen met 26" en 28" wielen, al is de kans bij een 20" natuurlijk groter. Schijfremmen of trommelremmen kennen dat probleem niet, daarbij loopt de velg niet heet. Alles heeft zijn voor en na ....

Tihamér -liefst zo simpel mooglijk :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#9 Bericht door GeertJ »

heb ik gehad op een reis in Frankrijk, was meteen het einde van de reis... :? iets teveel moeten remmen, buitenband over velg gekropen waardoor binnenband naar buiten kwam, gevolg, klapband aan 50km/h, had echter niks, juist een klein schrammetje...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Plaats reactie