voorrang van rechts

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#31 Bericht door Edje »

Is voor mij hypocrisie.

Aan de grens zetten dat er 90 gereden mag worden, en eens binnen vliegen de borden van 70 je rond de oren ;-)

Maar inderdaad onze politiekers hebben het nodig om een centje bij te verdienen, :shock: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#32 Bericht door marini »

patrick als ik het goed begrijp heb je altijd voorrang als fietser wanneer je op een aangeduidt fietspad rijdt, het moet dus niet verhoogt te zijn.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#33 Bericht door sniper »

als je op een fietspad rijd, en je geen fietspad kruist dat van rechts komt heb je idd voorrang
met dat altijd zou ik toch maar oppassen
voorrang moet je krijgen
als jij met je lage ligger een kruispunt opvliegt, kan het zijn dat een bestuurder je niet gezien heeft
zelfs een voorrangsgerechtigde mag een kruispunt slechts met matige snelheid oprijden

zoals voor elke wet in belgie is er een achterdeur
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gast

#34 Bericht door Gast »

sniper schreef:1. ...als je op een fietspad rijdt, en je geen fietspad kruist dat van rechts komt heb je idd voorrang...
2. ...zoals voor elke wet in België is er een achterdeur...
Antwoord bij punt 1. Niet helemaal volledig juist. Als je op een fietspad rijdt, en er komt van rechts ook een fietspad, dan heb je niettemin toch voorrang op die andere, die van rechts op zijn fietspad komt aangereden, op voorwaarde dat hij rechtdoor wenst of wenste te gaan. Een klein addertje onder het gras dat kan gebruikt worden bij punt 2.
Antwoord bij punt 2. Achterdeuren dienen om geopend of gesloten te worden met de passende sleutel.

A propos Eric, het speelt geen rol of dat fietspad verhoogd is of niet.
sniper schreef:...zelfs een voorrangsgerechtigde mag een kruispunt slechts met matige snelheid oprijden...
Waar staat dit vermeld Sniper? Je moet dubbel voorzichtig zijn op kruispunten, daar ga ik mee akkoord. En je moet de snelheid regelen naargelang de plaatsgesteldheid. Maar daar houdt het dan ook mee op. Ik zie niet in dat ik mijn snelheid moet matigen om mijn recht op voorrang te krijgen op een kruispunt met voorrang voor rechts.

Trouwens, er bestaat géén voorrangsrecht. Er bestaat ALLEEN voorrangsplicht. En die plicht ligt bij die ander. Het is zijn probleem.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#35 Bericht door Frank II »

Zoals steeds, boeiende opmerkingen en stof tot nadenken van PP!

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#36 Bericht door Filip »

Patrick Pevenage schreef:Als je op een fietspad rijdt, en er komt van rechts ook een fietspad, dan heb je niettemin toch voorrang op die andere, die van rechts op zijn fietspad komt aangereden, op voorwaarde dat hij rechtdoor wenst of wenste te gaan.
Patrick, ik geraak nu wel compleet gedesoriënteerd:
Stel twee wegen, allebei met fietspad, vormen een kruispunt. Op dit kruispunt snijden ook de fietspaden elkaar (de fietspaden lopen allemaal door over het kruispunt). Verder is er geen signalisatie: Er is doodgewoon voorrang van rechts van toepassing. Alle fietsers rijden op het fietspad.

Heeft een fietser die van rechts komt tegenover een andere fietser dan geen voorrang??

Grtz
Filip, even het noorden kwijt

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#37 Bericht door sniper »

ik heb de vraag gesteld aan heel slimme mensen op verkeersgebied
ik laat iets weten als er antwoord is

laat dat noorden dus nog maar een beetje liggen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#38 Bericht door Filip »

Filip schreef:
Patrick Pevenage schreef:Als je op een fietspad rijdt, en er komt van rechts ook een fietspad, dan heb je niettemin toch voorrang op die andere, die van rechts op zijn fietspad komt aangereden, op voorwaarde dat hij rechtdoor wenst of wenste te gaan.
Patrick, ik geraak nu wel compleet gedesoriënteerd:
Stel twee wegen, allebei met fietspad, vormen een kruispunt. Op dit kruispunt snijden ook de fietspaden elkaar (de fietspaden lopen allemaal door over het kruispunt). Verder is er geen signalisatie: Er is doodgewoon voorrang van rechts van toepassing. Alle fietsers rijden op het fietspad.

Heeft een fietser die van rechts komt tegenover een andere fietser dan geen voorrang??

Grtz
Filip, even het noorden kwijt
Als ik er nu even verder over nadenk, dan kan het antwoord heel misschien dit zijn:
Een fietser dreigt slechts tegen een andere fietser te rijden tijdens het verlaten van het kruispunt (tenminste als de van rechts komende fietser zelf het fietspad aan de rechterkant van de weg gebruikt). De van rechts komende fietser moet, vooraleer het kruispunt op te rijden, voorrang verlenen aan het verkeer dat het kruspunt verlaat...
Is het dit???????????????

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#39 Bericht door sniper »

Filip schreef: De van rechts komende fietser moet, vooraleer het kruispunt op te rijden, voorrang verlenen aan het verkeer dat het kruspunt verlaat...
ik denk het niet
volgens mij mag de van links komende fietser het kruispunt niet oprijden, als hij in conflikt kan komen met een van rechts komende fietser (of die nu links, rechts of rechtdoor wil)
ik zou zelfs zeggen, dat het gelijk blijft of die van rechtskomende fietser nu op een fietspad rijd of niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#40 Bericht door marini »

ik rijd die andere fietser in de goot en pleeg vluchtmisdrijf. of was het andersom, ik rijd die andere in de goot en hij vlucht.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#41 Bericht door Gast »

Filip schreef:Stel twee wegen, allebei met fietspad, vormen een kruispunt. Op dit kruispunt snijden ook de fietspaden elkaar (de fietspaden lopen allemaal door over het kruispunt). Verder is er geen signalisatie: Er is doodgewoon voorrang van rechts van toepassing. Alle fietsers rijden op het fietspad.

Heeft een fietser die van rechts komt tegenover een andere fietser dan geen voorrang??
Filip, ik ken geen kruispunten waar fietspaden mekaar onderling dwarsen en elk in hun onderscheiden richting doorlopen over het kruispunt zonder dat er op dit kruispunt zelf voorrangsregeling is door middel van verkeersborden of verkeerslichten.

Ik ben wel kruispunten met voorrang voor rechts tegengekomen waar wegen samenlopen, en er op die beide wegen een fietspad aanwezig is. Eén van beide fietspaden stopt, merendeels zoniet altijd, waar hij aansluit bij het andere fietspad in een T-aansluiting. Je ziet die meestal in sommige stadskernen waar er algemene voorrang voor rechts is.

Er is dus een kruispunt. Een kruispunt is de plaats waar twee of meerdere openbare wegen samenlopen. Iedere openbare weg heeft hier een fietspad. Dit fietspad is een deel van de openbare weg. De fietser die van rechts komt wenst uw fietspad over te steken. Hij voert een manoeuvre uit en moet dus voorrang verlenen. Waarom : hij gaat namelijk een gedeelte van de openbare weg oversteken dat niet voor hem is voorbehouden, namelijk uw fietspad want hij gaat niet uw fietspad volgen, maar het gewoon gebruiken om over te steken. Dat is het manoeuvre. Het staat in artikel 12.4 van het verkeersreglement.

Om het dus simpel samen te vatten. Indien de fietser van rechts komt mét of zonder dat hij een fietspad heeft, dan moet hij mij op mijn fietspad voorrang geven indien hij rechtdoor wenst.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#42 Bericht door Jef »

Patrick Pevenage schreef:Om het dus simpel samen te vatten. Indien de fietser van rechts komt mét of zonder dat hij een fietspad heeft, dan moet hij mij op mijn fietspad voorrang geven indien hij rechtdoor wenst.
Is idd juist en zeer mooi in theorie, maar in de praktijk zou ik het toch niet willen testen als ge ziet dat die andere (van rechts) tegen vaste snelheid doortrapt. Uiteindelijk heb ik gelijk maar de blauwe plekken of erger zou ik toch vermijden door mijn voorrang, tegen mijn goesting, af te staan.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#43 Bericht door Filip »

Patrick,

Alvast heel erg bedankt voor je deskundige uitleg (geluk dat er flikken zijn :wink: ).

Maar ik zou het toch ook niet opzettelijk eens gaan uittesten als de fietser die van rechts komt niet op zicht van plan is om te stoppen ...

Filip

Gast

#44 Bericht door Gast »

sniper schreef:ik heb de vraag gesteld aan heel slimme mensen op verkeersgebied
Dit is niet zonder risico. Als je aan heel slimme mensen een vraag stelt, dan weten ze na één minuut praten niet meer wat de vraag alweer was.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#45 Bericht door highway_patrol »

Patrick,

Volgens mij heb jij een geheel eigen interpretatie van 01.12.1975. Als fietspaden samenkomen, zoals een kruispunt gedefiniëerd wordt, bevinden beide fietsers zich nog steeds op de voor hen voorbehouden plaats, en geldt voorrang van rechts. Het fietspad ligt buiten de rijbaan, dus zolang de fietser zich hier op bevindt, geen probleem. Het maneuvre zou pas aanvangen op het moment dat de van rechts komende fietser het fietspad heeft overgestoken en zich effectief op de rijbaan bevindt (wat eigenlijk niet relevant is voor de voorrang van rechtsregeling tussen de twee fietsers), want wie zegt niet dat jij zijn fietspad oversteekt. Dat wordt net bedoeld met kruispunt, zelfs als dit een t-kruispunt is.

Dus om alle twijfel weg te nemen, voorrang van rechts geldt ook op fietspaden. (nu houdt de wetgever het eens simpel...)

Over het met matige snelheid een kruispunt oprijden had sniper ook wel een beetje gelijk. De wetgeving bepaalt inderdaad dat een kruispunt dubbelvoorzichtig dient opgereden te worden. Maar in rechtspraak en col's van't PG is dit ondermeer gedefiniëerd als zijnde met matige snelheid.
ex-WAW017
ex-WAW235

Plaats reactie