voorrang van rechts
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
voorrang van rechts
Vandaag in het nieuws: Vanaf begin 2007 blijft men de voorrang van rechts houden, ook als men gestopt is. Daarmee komt men op dezelfde golflengte als bijv. Nederland.
Voordeeltje: Defensiever rijden (niet enkel vertragen, maar zelfs stoppen) zou niet meer worden 'afgestraft' met het verlies van de voorrang.
Toch heb ik zo mijn bedenkingen:
Nu wordt er nog enigszins pragmatisch omgegaan met de voorrang van rechts. Als ik fiets door een straat met veel zijstraten met voorrang van rechts, dan weet ik dat een automobilist die uit een zijstraat van rechts komt maar gestopt is, me ook zal laten verderrijden.
Als deze regel verandert: Kan deze en deze gestopte automobilist nog opnieuw aanzetten en me aanrijden...?
Bedenking / vraagje:
Is het opnieuw starten vanuit stilstand dan geen maneuver?
Impliceert een maneuver niet het verlenen van voorrang aan andere weggebruikers?
Indien deze regel bij voorrang van rechts niet langer meer geldt: Is dit geen achteruitgang?
Voordeeltje: Defensiever rijden (niet enkel vertragen, maar zelfs stoppen) zou niet meer worden 'afgestraft' met het verlies van de voorrang.
Toch heb ik zo mijn bedenkingen:
Nu wordt er nog enigszins pragmatisch omgegaan met de voorrang van rechts. Als ik fiets door een straat met veel zijstraten met voorrang van rechts, dan weet ik dat een automobilist die uit een zijstraat van rechts komt maar gestopt is, me ook zal laten verderrijden.
Als deze regel verandert: Kan deze en deze gestopte automobilist nog opnieuw aanzetten en me aanrijden...?
Bedenking / vraagje:
Is het opnieuw starten vanuit stilstand dan geen maneuver?
Impliceert een maneuver niet het verlenen van voorrang aan andere weggebruikers?
Indien deze regel bij voorrang van rechts niet langer meer geldt: Is dit geen achteruitgang?
-
- Neo Prof
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
- Locatie: Meetkerke
- Contacteer:
als ik het goed verstaan heb, dan zal het terug vertrekken na gestopt te zijn op een voorrangsweg geen maneuver meer zijn, en dus blijft ge uw voorrang behouden
ge moet wel opletten met "voorrang van rechts" op een weg met doorlopend fietspad
daar moet degene van rechts voorrang geven omdat hij over een fietspad rijd
nog iets;
als ge als fietser op een weg rijd met veel straten met voorrang van rechts, en iemand vertraagt en stopt, dan moogt ge er niet van uitgaan dat hij je zal laten rijden
hij gaat er van uit dat gij zult vertragen en zonodig stoppen om hem zijn voorrang te geven
en om op je laatste lijntje te antwoorden
idd, sinds de voetganger/fietserbonden verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de straatcode gaat de veiligheid er enkel op achteruit
ge moet wel opletten met "voorrang van rechts" op een weg met doorlopend fietspad
daar moet degene van rechts voorrang geven omdat hij over een fietspad rijd
nog iets;
als ge als fietser op een weg rijd met veel straten met voorrang van rechts, en iemand vertraagt en stopt, dan moogt ge er niet van uitgaan dat hij je zal laten rijden
hij gaat er van uit dat gij zult vertragen en zonodig stoppen om hem zijn voorrang te geven
en om op je laatste lijntje te antwoorden
idd, sinds de voetganger/fietserbonden verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de straatcode gaat de veiligheid er enkel op achteruit
better a bad day at sea
than a good day at the office
than a good day at the office
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
Ik woon nu als belg al een tijdje in een grensdorpje in Nederland, waar die voorrangsregel zo al is. En inderdaad, daar stoppen sommige automobilisten op een "grotere" weg, die wij als hoofdweg zouden beschouwen, ondanks de voorrang van rechts.
Ik sta dus af en toe in zo een zijstraatje te wachten omdat een auto komt afgesneld op de "hoofdweg", maar die gaat dan vol in de remmen en komt tot stilstand om mij, die stilsta in een zijstraat, voor te laten.... versta wie verstaan wil.
Geef mij dan toch maar de oude Belgische regelgeving... Lang leve het land der compromissen.
... Om dan nog maar te zwijgen van die ronde punten... daar moet de fietser gewoon voorrang laten aan de wagens...
Vandaag fietste ik op een rond punt in Axel (NL). De wagen die naar het rondpunt reed gaf mij teken dat ik mocht doorrijden (een vriendelijke automobilist die zomaar zijn voorrang weggaf), maar de wagen die van het rondpunt reed, die nam gewoon zijn voorrang en ik moest stoppen tussen beide rijvakken. Want ook tussen beide rijvakken stonden nog eens omgekeerde driehoekjes geschilderd, voorrang van rechts dus. Levensgevaarlijk. En met de ligger in de verkeerde versnelling... vloeken dus.
Ik sta dus af en toe in zo een zijstraatje te wachten omdat een auto komt afgesneld op de "hoofdweg", maar die gaat dan vol in de remmen en komt tot stilstand om mij, die stilsta in een zijstraat, voor te laten.... versta wie verstaan wil.
Geef mij dan toch maar de oude Belgische regelgeving... Lang leve het land der compromissen.
... Om dan nog maar te zwijgen van die ronde punten... daar moet de fietser gewoon voorrang laten aan de wagens...
Vandaag fietste ik op een rond punt in Axel (NL). De wagen die naar het rondpunt reed gaf mij teken dat ik mocht doorrijden (een vriendelijke automobilist die zomaar zijn voorrang weggaf), maar de wagen die van het rondpunt reed, die nam gewoon zijn voorrang en ik moest stoppen tussen beide rijvakken. Want ook tussen beide rijvakken stonden nog eens omgekeerde driehoekjes geschilderd, voorrang van rechts dus. Levensgevaarlijk. En met de ligger in de verkeerde versnelling... vloeken dus.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Héwel marksje, dan weet ik in Gent zeker wel enkele straten zijn met vele zijstraatjes waar je veel mag stoppen. Een beetje vriendelijkheid in het verkeer zorgt er nu evenwel nog voor dat velen die uit zo'n zijstraatje komen piepen dan toch maar hun gezond verstand gebruiken en de verkeerssituatie pragmatisch bekijken en stoppen.marksje schreef:neen, als ge van rechts iemand ziet aankomen of iemand ziet staan, stoppen en hem voorrang geven, zo eenvoudig is dat.wost schreef:Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he.
Als 'hoofdstraatgebruiker' weet je dan dat je door mag rijden. Mocht de gestopte chauffeur om god weet welke reden toch weer aanzetten, dan begaat die een fout... Als je deze regel wijzigt, kan je rare verrassingen krijgen... Gedaan met pragmatisme!
Geef mij dan idd toch maar ons apenland van compromissen
- Jef
- chauffeur
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
- Postcode: 2610
- Fiets: Optima Lynx
- Locatie: Wilrijk
- Contacteer:
Ok allemaal goed en wel over die nieuwe blikken bus met verbrandingsmotor
Maar als ik met mijn velooke afkom en die auto van rechts stopt, kijkt mij recht in de ogen, lacht vriendelijk, en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht
Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
Maar als ik met mijn velooke afkom en die auto van rechts stopt, kijkt mij recht in de ogen, lacht vriendelijk, en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht
Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.
-
- bakt ze bruin
- Berichten: 812
- Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
- Postcode: 8620
- Locatie: Nieuwpoort
- Contacteer:
als ie echt goed mikt zal het je toch maar éne keer overkomenJefS schreef:Ok allemaal goed en wel over die nieuwe blikken bus met verbrandingsmotor
Maar als ik met mijn velooke afkom en die auto van rechts stopt, kijkt mij recht in de ogen, lacht vriendelijk, en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht
Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Je kan inslaan en hem langsachter paseren he, en dan terug de baan op.JefS schreef: en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht
Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
Denk nu niet dat er veel gaat veranderen enkel verzekeringstechnisch wordt het wat makkelijker, wat minder gerechtskosten enz..
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Waarom wordt de voorrang van rechts nu juist het meest gebruikt in een stadscentrum ?Filip schreef:Héwel marksje, dan weet ik in Gent zeker wel enkele straten zijn met vele zijstraatjes waar je veel mag stoppen.....
1° om minder borden te moeten zetten; er staan er al veel te veel.
2° en voor mij de belangrijkste reden, om de snelheid te breken; maar ja wie vertraagt er nu aan een zijstraatje...
Het is dan wel fantastish om te zien dat leerling-bestuurders op hun rijexamen aan elk straatje vertragen om "eventueel" voorrang te geven aan het verkeer dat van rechts komt, en eens het rijbewijske op zak...geef mor gaze, rechts waar is da ?
(nog een klein opmerkingske : hij die zonder zonde is werpe.....)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
Ik ben absoluut tegen tegen de voorang van rechts.
Plaats aan elk kruispunt een verkeersbord en daarmee basta,
geen getwijfel geen gezeur, geen twijfelgevallen. Gewoonweg duidelijkheid.
Geef voorang (door borden) aan de wegen die het verdienen
(ik dacht dat de Engelsen dit ook doen)
Zo heb je geen verassingen, en geloof me, die zijn er in dit Landje!!
Grtz
Erik
Plaats aan elk kruispunt een verkeersbord en daarmee basta,
geen getwijfel geen gezeur, geen twijfelgevallen. Gewoonweg duidelijkheid.
Geef voorang (door borden) aan de wegen die het verdienen
(ik dacht dat de Engelsen dit ook doen)
Zo heb je geen verassingen, en geloof me, die zijn er in dit Landje!!
Grtz
Erik
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Tandmac, dan krijg je zowat hetzelfde resultaat als de 70 km/uur he.
In belgië mag je 90 rijden behalve daar waar een bord het anders aanduid.
om de 200 m vind je nu een bord 70 km/u
is het dan nie tmakkelijker om aan de grens te zetten 70 km/u behalve indien anders aangegeven, ZOU VERDOMD VEEL VERKEERSBORDEN BESPAREN EN GELD natuurlijk
Dus vind he tbest goe absolute regel, hopelijk denken ze ook nog is na over hun 70 km/uur bordjes.
In belgië mag je 90 rijden behalve daar waar een bord het anders aanduid.
om de 200 m vind je nu een bord 70 km/u
is het dan nie tmakkelijker om aan de grens te zetten 70 km/u behalve indien anders aangegeven, ZOU VERDOMD VEEL VERKEERSBORDEN BESPAREN EN GELD natuurlijk
Dus vind he tbest goe absolute regel, hopelijk denken ze ook nog is na over hun 70 km/uur bordjes.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen