voorrang van rechts

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

voorrang van rechts

#1 Bericht door Filip »

Vandaag in het nieuws: Vanaf begin 2007 blijft men de voorrang van rechts houden, ook als men gestopt is. Daarmee komt men op dezelfde golflengte als bijv. Nederland.

Voordeeltje: Defensiever rijden (niet enkel vertragen, maar zelfs stoppen) zou niet meer worden 'afgestraft' met het verlies van de voorrang.

Toch heb ik zo mijn bedenkingen:
Nu wordt er nog enigszins pragmatisch omgegaan met de voorrang van rechts. Als ik fiets door een straat met veel zijstraten met voorrang van rechts, dan weet ik dat een automobilist die uit een zijstraat van rechts komt maar gestopt is, me ook zal laten verderrijden.
Als deze regel verandert: Kan deze en deze gestopte automobilist nog opnieuw aanzetten en me aanrijden...?

Bedenking / vraagje:
Is het opnieuw starten vanuit stilstand dan geen maneuver?
Impliceert een maneuver niet het verlenen van voorrang aan andere weggebruikers?
Indien deze regel bij voorrang van rechts niet langer meer geldt: Is dit geen achteruitgang?

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#2 Bericht door sniper »

als ik het goed verstaan heb, dan zal het terug vertrekken na gestopt te zijn op een voorrangsweg geen maneuver meer zijn, en dus blijft ge uw voorrang behouden

ge moet wel opletten met "voorrang van rechts" op een weg met doorlopend fietspad
daar moet degene van rechts voorrang geven omdat hij over een fietspad rijd

nog iets;
als ge als fietser op een weg rijd met veel straten met voorrang van rechts, en iemand vertraagt en stopt, dan moogt ge er niet van uitgaan dat hij je zal laten rijden
hij gaat er van uit dat gij zult vertragen en zonodig stoppen om hem zijn voorrang te geven

en om op je laatste lijntje te antwoorden
idd, sinds de voetganger/fietserbonden verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de straatcode gaat de veiligheid er enkel op achteruit
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#3 Bericht door wost »

Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he. :wink:
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#4 Bericht door Filip »

wost schreef:Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he. :wink:
Héwel ja, 't is misschien cru gesteld, maar daar komt het toch op neer...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#5 Bericht door marksje »

wost schreef:Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he. :wink:
neen, als ge van rechts iemand ziet aankomen of iemand ziet staan, stoppen en hem voorrang geven, zo eenvoudig is dat.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

www.ligfietsers.be

#6 Bericht door www.ligfietsers.be »

Ik woon nu als belg al een tijdje in een grensdorpje in Nederland, waar die voorrangsregel zo al is. En inderdaad, daar stoppen sommige automobilisten op een "grotere" weg, die wij als hoofdweg zouden beschouwen, ondanks de voorrang van rechts.

Ik sta dus af en toe in zo een zijstraatje te wachten omdat een auto komt afgesneld op de "hoofdweg", maar die gaat dan vol in de remmen en komt tot stilstand om mij, die stilsta in een zijstraat, voor te laten.... versta wie verstaan wil.

Geef mij dan toch maar de oude Belgische regelgeving... Lang leve het land der compromissen.

... Om dan nog maar te zwijgen van die ronde punten... daar moet de fietser gewoon voorrang laten aan de wagens...
Vandaag fietste ik op een rond punt in Axel (NL). De wagen die naar het rondpunt reed gaf mij teken dat ik mocht doorrijden (een vriendelijke automobilist die zomaar zijn voorrang weggaf), maar de wagen die van het rondpunt reed, die nam gewoon zijn voorrang en ik moest stoppen tussen beide rijvakken. Want ook tussen beide rijvakken stonden nog eens omgekeerde driehoekjes geschilderd, voorrang van rechts dus. Levensgevaarlijk. En met de ligger in de verkeerde versnelling... vloeken dus.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#7 Bericht door Filip »

marksje schreef:
wost schreef:Wilt ge ne nieuwen auto? stoppen en weer aanzetten als er iemand aankomt he. :wink:
neen, als ge van rechts iemand ziet aankomen of iemand ziet staan, stoppen en hem voorrang geven, zo eenvoudig is dat.
Héwel marksje, dan weet ik in Gent zeker wel enkele straten zijn met vele zijstraatjes waar je veel mag stoppen. Een beetje vriendelijkheid in het verkeer zorgt er nu evenwel nog voor dat velen die uit zo'n zijstraatje komen piepen dan toch maar hun gezond verstand gebruiken en de verkeerssituatie pragmatisch bekijken en stoppen.
Als 'hoofdstraatgebruiker' weet je dan dat je door mag rijden. Mocht de gestopte chauffeur om god weet welke reden toch weer aanzetten, dan begaat die een fout... Als je deze regel wijzigt, kan je rare verrassingen krijgen... Gedaan met pragmatisme!

Geef mij dan idd toch maar ons apenland van compromissen :)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#8 Bericht door Jef »

Ok allemaal goed en wel over die nieuwe blikken bus met verbrandingsmotor :twisted:

Maar als ik met mijn velooke afkom en die auto van rechts stopt, kijkt mij recht in de ogen, lacht vriendelijk, en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht :( :( :(

Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#9 Bericht door de bakker »

JefS schreef:Ok allemaal goed en wel over die nieuwe blikken bus met verbrandingsmotor :twisted:

Maar als ik met mijn velooke afkom en die auto van rechts stopt, kijkt mij recht in de ogen, lacht vriendelijk, en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht :( :( :(

Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
als ie echt goed mikt zal het je toch maar éne keer overkomen :roll:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

JefS schreef: en rijdt mij plat op het ogenblik dat ik voorbijkom......is in zijn recht :( :( :(

Vind ikke niet leuk, of mis ik iets in het de nieuwe verkeerswet?
Je kan inslaan en hem langsachter paseren he, en dan terug de baan op. :twisted:

Denk nu niet dat er veel gaat veranderen enkel verzekeringstechnisch wordt het wat makkelijker, wat minder gerechtskosten enz..
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#11 Bericht door marksje »

Filip schreef:Héwel marksje, dan weet ik in Gent zeker wel enkele straten zijn met vele zijstraatjes waar je veel mag stoppen.....
Waarom wordt de voorrang van rechts nu juist het meest gebruikt in een stadscentrum ?
1° om minder borden te moeten zetten; er staan er al veel te veel.
2° en voor mij de belangrijkste reden, om de snelheid te breken; maar ja wie vertraagt er nu aan een zijstraatje...8-[

Het is dan wel fantastish om te zien dat leerling-bestuurders op hun rijexamen aan elk straatje vertragen om "eventueel" voorrang te geven aan het verkeer dat van rechts komt, en eens het rijbewijske op zak...geef mor gaze, rechts waar is da ? :roll:

(nog een klein opmerkingske : hij die zonder zonde is werpe.....)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door Jef »

als ie echt goed mikt zal het je toch maar éne keer overkomen

Oef wat een geluk zeg :?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#13 Bericht door Gast »

De maatregel gaat van start op 01 maart 2007. Op die dag wordt de voorrang voor rechts totaal 'absoluut'.

Gebruikersavatar
Tandmac
Junior
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 jun 2006, 19:35
Contacteer:

#14 Bericht door Tandmac »

Ik ben absoluut tegen tegen de voorang van rechts.

Plaats aan elk kruispunt een verkeersbord en daarmee basta,
geen getwijfel geen gezeur, geen twijfelgevallen. Gewoonweg duidelijkheid.

Geef voorang (door borden) aan de wegen die het verdienen
(ik dacht dat de Engelsen dit ook doen)
Zo heb je geen verassingen, en geloof me, die zijn er in dit Landje!!

Grtz
Erik

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#15 Bericht door Edje »

Tandmac, dan krijg je zowat hetzelfde resultaat als de 70 km/uur he.

In belgië mag je 90 rijden behalve daar waar een bord het anders aanduid.

om de 200 m vind je nu een bord 70 km/u

is het dan nie tmakkelijker om aan de grens te zetten 70 km/u behalve indien anders aangegeven, ZOU VERDOMD VEEL VERKEERSBORDEN BESPAREN EN GELD natuurlijk

Dus vind he tbest goe absolute regel, hopelijk denken ze ook nog is na over hun 70 km/uur bordjes.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie