Verlichting en reflectoren

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

Verlichting en reflectoren

#1 Bericht door Jef »

Vandaag een nieuwe nieuwsbrief gekregen over verlichting op rijwielen en hun aanhangwagens.

http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=148
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#2 Bericht door quattrovelootje »

Yep, vanaf vandaag mag het dus wel : lichtjes niet meer bevestigd aan de fiets maar op het lichaam of op de rugzak, knipperende lichtjes .... Eindelijk, zou ik zo zeggen :twisted:

Tihamér -voor 1 keer loopt België voor op Nederland :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#3 Bericht door sniper »

allewedertje schreef: .... Eindelijk, zou ik zo zeggen
ik zou niet weten waarom lichten overal moeten gedragen kunnen worden
knipperende achterlichten zijn wel beter zichtbaar, maar het nut van een knipperend voorlicht moet men mij toch eens uitleggen

ge ziet waar ge naartoe rijd, ge ziet het niet, ge ziet waar ge naartoe rijd, ge ziet het niet, ...
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

dat voorlicht dient niet alleen om zelf te zien he, maar vooral ook om gezien te worden
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

sniper schreef: ge ziet waar ge naartoe rijd, ge ziet het niet, ge ziet waar ge naartoe rijd, ge ziet het niet, ...
Het voordeel is:

Boom, geen boom, boom, geen boom, dus als je change heb is hij juist weg tegen dat je eraan komt :? :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#6 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:dat voorlicht dient niet alleen om zelf te zien he, maar vooral ook om gezien te worden
Dat je met een knipperend voorlicht zelf iets ziet, dat lijkt me kwasi onmogelijk. De meeste knipperende lichtjes zijn LEDjes die nauwelijks licht verspreiden (is iets anders dan ZICHTBAAR zijn !), laat staan dat je met zo'n flikkerend LEDjes vooraan kunt zien waar je rijdt ! Die dingen zijn goed als je op goed verlichte wegen rijdt, maar anders .... :roll:

Tihamér -knippert achteraan, niet vooraan
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#7 Bericht door marksje »

Ik voer achteraan twee knipperende rode ledlichtjes; twee omdat die door hun verschillende knipperfrekwentie de zichtbaarheid vergroten.
Vooraan staat één geel knipperlicht voor gezien te worden + één vast (cateye HL 500) ledlicht om zelf te zien + nog een vast hoofdlicht op mijn helm voor als het heel donker wordt of als ik een verblindende tegenligger heb. Verder ne witte reflektor van voor en ne rode vanachter + hangt mijne fiets nog vol reflektiestripkes en heb ik nog reflekterende bandjes rond armen en benen (als het donker is). Als er dan nog enen durft zeggen dat hij mij niet gezien heeft :?: :?: :?: :?: :?:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#8 Bericht door Frank II »

Rood van voor is verboden.

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#9 Bericht door Frank D »

is ne witte reflektor vooraan eigenlijk nog verplicht?
En moet ge op nen aanhanger ook reflectors hebben? Ze spreken enkel van een achterlicht.

Gebruikersavatar
DeLiggendeReiziger
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:38
Postcode: 2491
Locatie: Olmen
Contacteer:

#10 Bericht door DeLiggendeReiziger »

Ne witte vanvoor is verplicht, wanneer je ook over verlichting beschikt. Bijvoorbeeld ne ligfiets zonder verlichting hoeft ook geen witte reflector.

Een aanhangwagen is verpicht om voorzien te zijn van reflectoren ( liefst 2) ook weeral als men gebruik maakt van de aanhanger tijdens valavond en nacht. Plaats de reflectoren zo zodat de bestuurders van het acherliggende verkeer kunnen inschatten hoe groot je kar is.

Zelf heb ik een charriot captain kinderwagen achter me aanbengelen, voorzien van boven links en rechts van 2 knipperleds. Onderaan aan mijn linker en rechterwiel een rode reflector van 7 op 5 cm.
Na een zware val zweer ik bij een trike

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#11 Bericht door sniper »

DeLiggendeReiziger schreef:Ne witte vanvoor is verplicht, wanneer je ook over verlichting beschikt. Bijvoorbeeld ne ligfiets zonder verlichting hoeft ook geen witte reflector.
en volgens welk artikel kan een ligfiets vrijgesteld worden van het voeren van lichten?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gast

#12 Bericht door Gast »

allewedertje schreef:...knipperende lichtjes .... Eindelijk, zou ik zo zeggen :twisted:
Ik heb over die knipperende lichten wel een andere mening. Ik moet ze niet. Ze zijn een vergiftigd geschenk.
In de volslagen nachtelijke duisternis tussen Abbeville en Auxi-le-Chateau, aangedikt door zware bewolking met gietende regen, liet ik mijn collega-toevallige-meerijder Daniël alleen verderrijden omdat ik een pauze langs de kant van de weg inrichtte. Hij ging rustig doorrijden.
In de achtervolging op hem zag ik minutenlang in de verte enkel zijn felrood knipperend achterlicht. Voor de rest niets anders dan pikzwarte duisternis. Ik kwam geen meter dichter. Dus trapte ik duchtig door om hem in te halen, maar dit bleek mij niet te lukken.
Tot uit de tegenrichting de grootlichten van een tegenkomende auto opdoken en ik danig verschoot. Ik keek als het ware, vanuit mijn liggende positie, op de rug van Daniël als bleek hij een mastodont te zijn. Ik was hem, zonder enige afstand te kunnen bepalen, tot op hooguit twintig meter genaderd. Had die tegenligger er niet geweest met zijn lichten, dan was ik waarschijnlijk achterop mijn compagnon gereden zonder het zelf te weten. En nee, ik was niet aan het slapen.
Als je bovendien achter iemand rijdt met een knipperend rood achterlicht, dan word je na enkele minuten knettergek.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#13 Bericht door marksje »

Als je maar één knipperend (rood) achterlichtje hebt is dit inderdaad maar "schijnveilig" en daarom heb ik er twee geïnstalleerd en dat geeft een gans ander beeld.
PP je zal dan wel niet in 't slaap gevallen zijn doch wel onder een soort van hypnose; ik heb dit fenomeen ook al meegemaakt 's nachts op de autostrade in kolonne rijden achter enen met een blauw zwaailicht op, ge wordt niet knettergek maar je zit op de duur zo gefocust naar da licht te staren dat de rest van de wereld je ontgaat; Levensgevaarlijk !!!!
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#14 Bericht door Gast »

Toch heb ik liever dat de politiemannen met hun blauwe knipperlichten voor mij rijden, dan achter mij!!

Gebruikersavatar
DeLiggendeReiziger
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:38
Postcode: 2491
Locatie: Olmen
Contacteer:

#15 Bericht door DeLiggendeReiziger »

en volgens welk artikel kan een ligfiets vrijgesteld worden van het voeren van lichten?
Een koersfiets heeft toch ook geen reflectoren,of zie ik dat verkeerd?

:D :D :idea:
Na een zware val zweer ik bij een trike

Plaats reactie