Verlichting en reflectoren

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#16 Bericht door Jef »

en volgens welk artikel kan een ligfiets vrijgesteld worden van het voeren van lichten?
Volgens de nieuwe wetgeving moet ge alleen licht voeren als de omstandigheden het noodzakelijk maken. Dus geen enkele fiets is nog verplicht om bij daglicht een licht te voeren.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#17 Bericht door paulheyndrickx »

is het zo dat wanneer je "licht voert" je ook reflectoren moet hebben? Of zijn koersfietsen daar helemaal van vrijgesteld? Of mag je met een koersfiets eigenlijk helemaal niet rijden in het donker? Hoe zit dat?

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#18 Bericht door sniper »

paulheyndrickx schreef:is het zo dat wanneer je "licht voert" je ook reflectoren moet hebben? Of zijn koersfietsen daar helemaal van vrijgesteld? Of mag je met een koersfiets eigenlijk helemaal niet rijden in het donker? Hoe zit dat?
idd

als je met een koersfiets na valavond wil rijden, moet die ook voorzien zijn van verlichting

DeLiggendeReiziger schreef:en volgens welk artikel kan een ligfiets vrijgesteld worden van het voeren van lichten?
Een koersfiets heeft toch ook geen reflectoren,of zie ik dat verkeerd?
een koersfiets moet voldoen aan bepalingen die in het technisch reglement staan
een ligfiets staat daar jammergenoeg niet bij

trouwens als een koersfiets in een hevige regenbui, of in mist terechtkomt, en hij heeft geen verlichting dan mag hij niet verderrijden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#19 Bericht door paulheyndrickx »

sniper schreef: als je met een koersfiets na valavond wil rijden, moet die ook voorzien zijn van verlichting
én van reflectoren??

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#20 Bericht door sniper »

paulheyndrickx schreef:én van reflectoren??
wegcode.be schreef:82.1. Lichten en reflectoren
82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.

3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.

4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :
ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.

5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, ....
bron http://www.wegcode.be
dus tenzij je wielen kleiner zijn dan 500 mm moet de hele riemram

zelfs al fiets je sneller met de ligfiets dan met de koersfiets

ik moet zeggen dat ik zowel op de ligfiets als op de koersfiets lichten staan heb
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#21 Bericht door Edje »

is zo maar ik zou nie tweten hoe ik refletoran op mijn dubbelzijdige klikpedalen moet zetten, zal meneer de agant toch i smoeten voordoen vrees ik :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#22 Bericht door Jef »

is zo maar ik zou nie tweten hoe ik refletoran op mijn dubbelzijdige klikpedalen moet zetten, zal meneer de agant toch i smoeten voordoen vrees ik
Och, ik heb op mijn combipedalen wel reflectoren staan,............................ om veilig te zijn voor vliegtuigen. :twisted: Ofte de onzin van sommige wetteksten. Maar ff ernstig, een ligfiets moet de hele rimram van lichten en reflectoren voeren, zoals een gewone bukker. Ik vraag mij trouwens af of de pedalen van een velomobiel ook reflectoren moeten dragen :?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#23 Bericht door Edje »

Als ik reflectoren moet zette zij ook he :twisted:

Jef bedoel wel niet de combi pedalen maar de pedalen met dubbel kliksysteem je kaan aan beide kanten inklikken. Dus ik heb die beugel niet.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#24 Bericht door Jef »

Dus ik heb die beugel niet.
Al een geluk voor de vliegtuigen :twisted:

Op dubbele klik pedalen zou ik bij god niet weten hoe ge daar reflectoren op kunt zetten.
Ik vraag me wel af of er een agent over zou vallen, dat ge die niet hebt op zulke pedalen.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#25 Bericht door quattrovelootje »

JefS schreef:Ik vraag mij trouwens af of de pedalen van een velomobiel ook reflectoren moeten dragen :?
Art. 2.15.1 KB 01/12/75 :

"Rijwiel" : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Hieruit kan je dus afleiden dat er een verschil wordt gemaakt tussen een fiets (2-wielig) en andere rijwielen die dus 3 of meer wielen hebben. De term RIJWIEL is de wettelijke bepaling van het voertuig dat door middel van pedalen en door 1 of meer van zijn berijders wordt voortebewogen.

Art. 82 van datzelfde KB :

3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.

Dit is vrij duidelijk : een velomobiel is GEEN fiets, dus valt niet onder de verplichting om reflectoren te dragen op de pedalen. Dat geldt dus ook voor de 3 -en 4-wielers, die hoeven er ook geen te hebben.

Tihamér -zou ook onzinnig zijn om in een velomobiel reflectors op de pedalen te voeren ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

#26 Bericht door Gast »

Tihamer, nu ontgoochel je mij. Drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren op de pedalen. Of het zinnig is laat ik in het midden, maar het staat alleszins zo vermeld in het verkeersreglement.
Laatst gewijzigd door Gast op ma 22 mei 2006, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#27 Bericht door Duckjibepete »

Edje schreef:Als ik reflectoren moet zette zij ook he :twisted:

Jef bedoel wel niet de combi pedalen maar de pedalen met dubbel kliksysteem je kaan aan beide kanten inklikken. Dus ik heb die beugel niet.
bestaan wel degelijk reflectoren voor. Heb ooit dubbelzijdige spd compatibel gekocht bij decathlon, en daar zitten reflectoren bij die je erop klikt.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#28 Bericht door Edje »

Dan zal ik is moeten gaan zoeken he, al zie ik echt het nut niet :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#29 Bericht door Wouter D »

edje, als je cht reflectoren op je trappers wil kan je er ook kleven op je cranks, staan dan wel 90 graden gedraaid, maar zijn tenminste beter zichtbaar dan op de trappers die meestal verticaal staan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#30 Bericht door quattrovelootje »

Patrick Pevenage schreef:Tihamer, nu ontgoochel je mij. Drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren op de pedalen. Of het zinnig is laat ik in het midden, maar het staat alleszins zo vermeld in het verkeersreglement.
Je hebt gelijk ! Ik had niet ver genoeg gelezen in het technisch reglement :

Art. 82.1.2.5° : De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren

Kwestie velomobielen is dit in praktijk natuurlijk pure onzin, maar .... wet is wet !

Tihamér -nooit te oud om te leren :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie