fietsoversteekplaatsen / paaltjes / slalom doorgangen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

fietsoversteekplaatsen / paaltjes / slalom doorgangen

#1 Bericht door Gast »

Beste liggerkes,

Vandaag heb ik eindelijk de straat getrotseerd. Van centrum Geel, naar de boerebuiten, Hulsthout :D en langs de kanaalkanten terug naar huis. In he gezelschap van een Optima Ride'ster. Dikke 60 Km gedaan.

De Fast FWD Low-racer (met kantel achterstuk eraan) uitgetest. Enfin, misschien een beetje andersom, de Low-racer heeft mij uitgetest. Nu is dit de eerste keer dat ik zoveel KM's met dat fietsje eruit haal op een trippeke husthout.

Het eerste wat ik bemerk, is dat ik altijd op 1ste heb gereden :shock: Met andere woorden:

* Stoppen net voor een helling (en dat moet niet veel zijn), of op een helling, is vragen voor acrobatische toeren om te vertrekken.
* Hetzelfde als je hoek omdraait aan een brug, en er staat een auto te wachten om op te rijden (naar de hoofdbaan). Krijg ik dat beestje niet gedraaid. Je moet kantelen/hangen om te draaien. Dat is dan eigenlijk te kort, of géén snelheid (én er waren blijkbaar spookrijders op dat fietspad).

Met andere woorden, het was file voor de brug. Ik mocht oversteken naar de andere fietspad ... op een helling. Vriendelijke mensen die stoppen of (hahahahahaha) toekijken. én dan hoor ik hier schrijven, bij de schuivers: Al maar goed dat er niemand in de buurt was (Ahem ja).

Tuurlijk gaat die Optima Ride'ster gezwind door. Die heeft geen evenwichtsproblemen op te lossen.

Maar dan, die toffe slalom doorgangen. Nu is het niet erg dat hekje a-links staat, en aan de overkant hekje b-rechts staat. Maar als ze juist op een meter a 1+1/2 meter elkaar opvolgen.

Hoe doe je dat eigenlijk goed ? Gaat dat wel met een ligfiets, een hoge / lage / korte / lange.

Nu ja, het tweede probleem dat dan optreed, is dat je mag stoppen aan na de portaaltjes om de rijbaan in het oog te houden. Dus, na wat acrobatisch toeren proberen recht te blijven, hard trappen om niet om te vallen. Of stoppen, en als beginner terug evenwicht zoeken ... om dan weer (ha ha) acrobatisch door het volgende portaaltje aan de overkant te geraken.

Mocht het niet zijn, dat ik netjes kon stoppen omdat een groepje mensen aan de overkant op dat fietspad de oversteekplaats reeds genaderd hebben.

Wat ook een probleem vormt, zijn de wielen die op 66 cm achter me volgen. Je zal eens slalommen en netjes blijven haken met één wiel.

Dus iemand tips, hoe je die fietsoversteekplaatsen goed benaderd ?

Wat me ook opviel, is een soort vermoeidheid (Bij de terugtocht). Je mag het stuur niet vasthouden, best niet aan trekken. Wat doe ik dan, als ik iemand passeer: oei, stevig stuurke vastnemen. Dan geraak je zeker van pad :x

Zelfde bemerkte ik, hoe ik in het begin de spiegel met één hand kon verzetten. Dat lukte nadien echt niet zo goed meer. Soort schrik reactie, en dan neemt je andere hand het stuur vrij goed vast. Dus, weer mezelf naar een kant toe getrokken. én dan is de vraag, hoe corrigeer je dat dan ?

Al bij veel bekijks gehad, met m'n acrobatische toeren. Die jezelf liever niet wil zien .... :roll:

Of, als je voor de eigen veiligheid op een BREED fietspad spook rijdt, ouderen met fiets tegenkomt en hoort roepen: Zo'n gevaarlijk ding, dat in de verkeerde richting :lol:

Peter

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#2 Bericht door marksje »

Nie opgeven, blijven trainen, enzomeer.
Je probleem is vermoedelijk dat je te gespannen op je fiets ligt. Probeer eens lijk ne patattenzak in je zadel te liggen, dus niet trekken aan da stuur, juist vasthouden. Slalommen, aan lage snelheid, doe je niet echt met je stuur maar meer door je lichaamsgewicht te verplaatsen, het stuur volgt dan wel en hierbij niet volledig rondtrappen maar telkens hernemen (efkes achteruit trappen gevolgd door efkes vooruit trappen en zo telkens hernemen).

Ik heb het hier nog al gezegd, er wordt veel gepraat over snelheid doch heel traag rijden en dan nog fietscontrole hebben is even belangrijk zoniet belangrijker om veilig door het verkeer te komen.
Efkes oefenen in het gras, da valt zachter. :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#3 Bericht door Gast »

Weet ik weeral wat doen, de komende dagen ...

Enkel heb ik het vermoeden dat a) het tandwiel vooraan kleiner moet worden, of b) een grotere cassette steken.

Wat is een voor de hand liggende tanden verhouding om netjes te kunnen vertrekken op een ligger ? Of vlot traag te kunnen bollen ?

Peter

Gast

#4 Bericht door Gast »

Het vergt idd veel training vooraleer je er mee weg bent. Ikzelf heb ook nog moeite en schrik om drukke plaatsen te dwarsen of ergens een manoeuver uit te voeren. Ik denk dat het belangrijk is om je evenwicht eerst te vinden op de ligfiets en dat kan niet anders dan met vallen en opstaan. Eens tot het uiterste gaan, vallen, opstaan en corrigeren. Dit geldt ook voor de bochten als je rijdt. Zelf ben ik al meerdere malen tegen dek geweest, maar je leert wel rijden. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, ik kijk er niet zo naar als ik eens val. Voor mij hoort dat er bij en ik ga nog graag eens extreem met de fiets. Maar het leert me wel om te gaan met de fiets.
Het heeft me ook enkele jaren geduurt en veel vallen aan de lichten vooraleer ik qausi perfect kon "surplassen" aan de lichten met mijn bukfietsen. Het heen en weer getrap op je pedalen helpt dus degelijk.

Maar het blijft vooral oefenen en ervaring opdoen. Je moet veel geduld opbrengen en het vooral niet opgeven. Leren doe je iedere dag.

Groeten,

Kevin

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

vind ik eigenlijk wel meevallen, de eerste keer dat ik met een hurri reed had ik gewoon even getest voor de winkel, en de dag nadien ermee naar mijn werk 26km enkel :-)
ging zodanig goed dat ik em bij het terugkomen gelijk bestelde,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

boonsp schreef: Wat is een voor de hand liggende tanden verhouding om netjes te kunnen vertrekken op een ligger ? Of vlot traag te kunnen bollen ?
Peter
Hier bij mij: 42 / 23 met een 26" achterwiel
Niet dat ik dan complete controle heb en kan sur placen ...

Filip

Gast

#7 Bericht door Gast »

Bjiwke schreef: Het heeft me ook enkele jaren geduurt en veel vallen aan de lichten vooraleer ik qausi perfect kon "surplassen" aan de lichten met mijn bukfietsen. Het heen en weer getrap op je pedalen helpt dus degelijk.
Nu dat er een kleiner tandwiel vooraan erop steekt (50 tandjes - ipv 65), gaat het allemaal wel wat vlotter. De neus 1 cm ingeschoven. Betreft dat surplassen, probeer ik, maar het is lastig in een bocht. Enig nadeel, ketting en derailleur blokkeren achterwaarts als deze zijn voor-tracks-wiel draait (of heeft gedraaid). Het komt wel los bij voorwaarts trappen.

Na wat oefening op een nieuw testterrein (betonplaten - niet echt effen), begin ik hem wel te kennen. Gebruik het dubbel achterwiel stel om niet te vallen (je valt toch hoor, in andere omstandigheden). Maar ineens kantelen tegen hogere snelheid, dus in een bocht werpen, gaat die achteraan dribbelen. Met een enkel achterwiel achteraan, gaat ie onderdoor peinz ik.

Vandaag nog eens een zelfde traject afgelegd, wat toch vlotter gaat, zeker scherpe bochten op asfalt en losliggend grind.

Plaats reactie