Hulpeloze driewieler

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

Hulpeloze driewieler

#1 Bericht door Gast »

Wat mij wel verbaast, bij nader toezien en zonder er vooraf over nagedacht te hebben, is de hulpeloosheid die een VM teweeg kan brengen. Je neemt afgesloten en ingesloten deel aan het verkeer, gebonden aan handen en voeten. Er vlug uitgeraken lukt niet altijd. In feite ben je de speelbal van iedere andere verkeersdeelnemer, zeker van hen met slechte bedoelingen.

Ik ben zelf al enkele keren van de fiets moeten springen om zowel verbale als fysieke agressie of ander lichamelijk leed 'uit de weg te gaan'. Door onmiddellijk te reageren heb ik dat tot nu toe voorkomen. Ik zie mij dat nog niet meteen doen wanneer ik gevangen zit in een omhulsel, overgeleverd aan de willekeur van een ander.

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door tom peeters »

Ja, maar in mijn VM kan ik gewoon ostentatief mijn vensterke dicht doen als ik het gezaag van anderen niet wil horen. Dat lijkt mij op een tweewieler wel moeilijker. :wink:
tom peeters

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Nog niet tegengekomen maar daar heb je wel een punt. Het enige wat ik daar kan tegenin brengen is dat je met een velomobiel wel op heel wat "goodwill" van je mede weggebruikers kan rekenen.

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#4 Bericht door DY »

Inderdaad Johan,

Heel wat verkeerscollegae staan enthiousast tegenover de velomobiel.
Maar toch zijn er een aantal die het toch niet kunnen verkroppen dat jij niet op het fietspad wil rijden. Als je bij bepaalde chauffeurs 'koning auto' maar een klein beetje durft te ondermijnen, dan springen ze uit hun vel. :?
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#5 Bericht door Filip »

DY schreef: Maar toch zijn er een aantal die het toch niet kunnen verkroppen dat jij niet op het fietspad wil rijden. Als je bij bepaalde chauffeurs 'koning auto' maar een klein beetje durft te ondermijnen, dan springen ze uit hun vel. :?
Jaja, maar dit ondervind je op een ligfiets ook hoor: Totaal onbegrip en veel gezwaai en getoeter, als je even op de baan rijdt omdat er bijv. glas op het fietspad ligt, een auto gedeeltelijk op het fietspad staat, of het zicht op het fietspad belemmerd is.

Maar ben je dan niet nog net iets meer hulpeloos vanuit een velomobiel?
Vanop de ligfiets kan ik met mijn arm (terug)zwaaien, aanwijzingen geven om me te doen opvallen als er een auto rechts gaat afslaan, e.d...
Desnoods van de velo springen (nog niet gedaan vanaf de ligfiets)

Maar vanuit een velomobiel?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

akkoord allemaal, maar als je met een agressieveling te maken hebt, dan mag je zowat doen wat ge wilt, al zit ge zelfs in een auto, miserie hebt ge.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

Pfft, in al die jaren dat ik al met een velomobiel rij, heb ik nog geen confrontaties gehad met agressieve weggebruikers. Integendeel : ik heb nog nooit zoveel voorrang gekregen (op plaatsen waar ik geen voorrang heb), ben nog nooit zoveel gefotografeerd en heb nog nooit zoveel ruimte op de baan gekregen als met mijn velomobiel. Ik heb me dan ook nog nooit benadeeld gevoeld omdat ik "in" een fiets zou zitten ipv erop. Het arm -en handgebruik is mss ietsjes beperkter, maar absoluut niet hinderlijk en richtingsveranderingen geef ik hetzelfde aan als op andere fietsen, dus ....

Tihamér -heeft overigens een negatieve kijk op de mensheid, maar toch ....
i ride my bikes to ride my bikes

Jantoert
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 0:21
Postcode: 2830
Fiets: Wizard
Locatie: Tisselt
Contacteer:

#8 Bericht door Jantoert »

Nog een ervaring erbij :

Gisterennamiddag , op een lange rechte weg komt er mij een wielerwedstrijd tegemoet. (Ik ben met de Mango) Geen uitwijkmogelijkheden, ik raak de berm niet op, seinwagen en politie reden slechts vrij kort voor het peloton, dus ik had heel weinig tijd om te reageren. Ik parkeer helemaal rechts op de fietsstrook. Alles lijkt goed te gaan tot de staart van het peloton besluit om (vanuit mijn standpunt) meer naar rechts, uit de wind te gaan rijden. Dus ook over het fietspad. Ik zet nog mijn lichten op, maar de laatste renners hebben me niet gezien, 1 rijdt frontaal op me in. Resultaat: in totaal 3 renners op de grond.
1 renner is ernstig gewond, gelukkig is de ambulance er zeer snel bij, in minder dan 1 minuut. Ik was zelf niet gewond, heb nog de goede reflex gehad om me helemaal in de Mango te laten zakken. Vrij veel schade vooraan, de fiets van de renner was gewoon in stukken, gebroken!
Ik moet toegeven dat ik behoorlijk van mijn melk was, als je zo'n peloton in aanvaringskoers ziet....

Ik heb een verklaring afgelegd bij de politie - nu bang afwachten voor wat de aansprakelijkheid betreft. Ik kon niets meer doen dan wat ik gedaan heb, maar ik weet echt niet wie hier in fout is.

Gisteravond laat nog vernomen dat de renners er blijkbaar minder erg aan toe waren dan eerst gedacht, dat is toch al positief.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

auw, pijnlijke zaak, nu ja indien je aan herstellen denkt, ik geloof dat fiko ne goei adres kent en anders ff overen weer peren naar dronten he

hopelijk komt het snel in orde
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#10 Bericht door de bakker »

ik hoop dat je weet wie er precies over je heen is gevlogen. die is natuurlijk in fout mag helemaal niet tegen een stilstaande fiets of auto rijden. maar jij zal wel moeten kunnen uitleggen wie het precies was.

Gast

#11 Bericht door Gast »

Met betrekking tot het ongeval, overkomen aan Jan :

- De auto met rode vlag moet minstens 300 meter voor de eerste renner(s) uit rijden.
- In de bebouwde kom moet deze afstand van 300 meter zo veel als mogelijk aangehouden worden, buiten de bebouwde kom mag de afstand tussen 300 meter en 1 km maximum zijn.
- Naar wat ik lees treft er u geen schuld : art. 41.2 van het VR - bij het naderen van wielrenners die aan een wielerwedstrijd deelnemen moet iedere bestuurder 'uitwijken en stoppen' wat je dan ook gedaan hebt.
- Vraag bij de vaststellende politie van de politiezone het PV-nummer op. Ben je ergens verzekerd BA, dan zal je verzekeraar dat wel doen voor u. Mijn verzekeraar zou dat ook voor mij doen, waarom de uwe dan niet. In dat PV staat iedere betrokkene vermeld.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

Verdorie jammer Jan. Ik hoop op de eerste plaats dat het met de gewonden allemaal snel terug goed komt.

Je schade zal dus wel vergoed worden maar het zal wel weer wat tijd kosten voordat het allemaal in kannen en kruiken is.

Jantoert
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 0:21
Postcode: 2830
Fiets: Wizard
Locatie: Tisselt
Contacteer:

#13 Bericht door Jantoert »

Alvast bedankt voor julie reacties!

Patrick :
1) de auto met rode vlag reed volgens mij net iets meer dan 300 meter voor de renners (buiten bebouwde kom), dus hij was wel in regel denk ik. MAAR die gasten vlammen toch wel tegen de veertig aan, dus dat laat me ongeveer een halve minuut om uit te wijken en te stoppen. Nie vet veel denk ik. Daar zouden ze dus beter wat meer afstand houden volgens mij.
2) en wreed bedankt voor uw prompte analyse en tips!!!

Bakker : De politie kent blijkbaar de identiteit van de gekwetsten. Dus dat is OK denk ik.

En eerlijk gezegd lig ik van de schade helemaal niet wakker, maar ik slaap wel slecht omdat er gekwetsten gevallen zijn.

Maar bon, het komt wel goed hoop ik.

Even in de marge :

Ik zag dus dat de fiets die me frontaal geraakt heeft zeer zwaar beschadigd was. Kan me de details niet herinneren - was wat beduusd -
maar ik denk dat er zelfs een stuk buis helemaal losgescheurd was van het kader. Nadeel van de jacht op de lichtste fiets? Ik vermoed zelfs dat de renner net door deze stukken metaal zo zwaar is gekwetst geraakt aan zijn benen.

Voor de herstelling dacht ik de fiets gewoon bij Tim Biesemans te brengen.
Ik zal hem even bellen of hij dit karosseriewerk ziet zitten. Indien iemand een beter idee heeft, laat maar komen.


Beste groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

Ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die je kunnen helpen bij de herstelling. Je hebt je fiets bij Tim gekocht dus zou ik daar zeker eerst gaan aankloppen. Hij is nog steeds de officiële invoerder van de mango en de quest in België en gaat je zeker verder kunnen helpen. Ik weet trouwens ook dat hij het officiële expertise rapport heeft opgesteld voor de schade aan Wardje zijn mango. Dergelijke expertise is niet onbelangrijk omdat de doorsnee verzekersexperts raar opkijken bij het horen van het woord velomobiel.

Moest je om een of andere reden je schade niet vergoed krijgen kan je nog steeds op zoek naar een "goedkopere", niet originele herstelling.

Als de verzekering wel betaalt zou ik opteren voor de originele herstelling bij Tim (al dan niet in samenwerking met velomobiel.nl).

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#15 Bericht door Johan Clerx »

@jantoert:

Gewoon uit belangstelling ... hoe is dit hele verhaal nu afgelopen mbt verzekering ed? Is er al iemand in fout gesteld?

Plaats reactie