Sneeuwjacht - Wat is de beste bescherming

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Sneeuwjacht - Wat is de beste bescherming

#1 Bericht door Johan Clerx »

In een ander topic (in rubriek "Andere" - "WAW 004 will ride again") ging het terloops over hoe vervelend het wel is om met een velomobiel door een sneeuwbui te rijden. Ik denk dat dit met een open ligfiets trouwens niet anders is.

Wat is juist het probleem? Bij sneeuwval (zelfs lichte) of ijsregen krijg je eens je boven de 20 rijdt een pak vlokken tegen een redelijke snelheid in je ogen. Bij momenten echt een pijnlijke zaak. Ik ben vorige week twee keer op mijn werk aangekomen met rood doorlopen ogen. Een bril helpt vaak niet echt omdat de sneeuw daar aan blijft kleven en het zicht dan nog slechter word. Met het hoofd voorover de "spleet" tussen de kelp van mijn helm en de afschemkap van de Mango zo klein mogelijk maken is ook niet echt een oplossing want de sneeuw gaat daar gewoon onderdoor.

Zelf vind ik eigenlijk niet de juiste manier om mij tegen dit ongemak te wapenen. Kent er iemand een manier om je hier wel tegen te wapenen?

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#2 Bericht door fred101060 »

Ik rij zelf met sneeuwval met een skibril op en inderdaad als het natte sneeuw is dan blijft het plakken op je bril, mijn oplossing is dan met een klein stukje zeemleer over de bril en dat zonodig herhalen. Met droge sneeuw geen last in de mango de sneeuw vliegt door de luchtstroom gewoon over je heen, heb ik wel weer een probleem hoe hard kun je gaan als je veilig wilt fietsen in de sneeuw, kom je meestal pas achter als je toch te hard hebt gereden :oops: Dit weekend wel gefietst ook in de sneeuw maar zeker niet te hard.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#3 Bericht door Nick_Nitro »

fred101060 schreef:Ik rij zelf met sneeuwval met een skibril op en inderdaad als het natte sneeuw is dan blijft het plakken op je bril, mijn oplossing is dan met een klein stukje zeemleer over de bril en dat zonodig herhalen.
hebt ge dan geen last van aandampen van de skibril langs binnen fred :?:
als ik met een gewoon brilleke rijd heb ik daar last van door die koude sneeuw langs buiten erop, zelfs met een heel bus dreft erop dampt dat nog aan.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#4 Bericht door quattrovelootje »

@ Johan : bijkomend probleem bij velomobielen vgl met andere rijwielen is dat de lucht over de neus "stroomt" en je die dus recht in je gezicht krijgt. Vooral omdat de vm hogere snelheden haalt, is die luchtstroom ook sterker. Dat kan je oplossen door een klein opstaan ruitje te monteren, zodat je die luchtstroom zeg maar ombuigt en die net boven je hoofd laat gaan. Formule 1 wagens gebruiken dat ook en het blijkt erg effectief te zijn. Op de foto zie je het ruitje (ruit ?) die Maikel Zonneveld op zijn Limit heeft gemonteerd.

@Nick : ik gebruik in deze weersomstandigheden ook een skibril, die heeft ventilatiegaten rondom en dampt niet aan, ook niet als ik tijdens mijn ritten moet stilstaan om bvb een weg over te steken. Bij gewone regen is de bril echter totaal onbruikbaar, omdat dan het zicht nihil wordt.

Tihamér -overweegt ook een wegneembaar ruitje, maar die deuk hè :roll:
Bijlagen
Dscn1347.jpg
i ride my bikes to ride my bikes

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#5 Bericht door jorvik »

effe serieus zeg! da rijdt dan met zo een velomobiel voor de stroomlijn en de aerodynamische eigenschappen, en dan zetten ze zo een plakkaat daar bovenop. hallooooo? waar is het verstand gebleven? :?

als ge dat ook van plan zijt, zet dat dan tenminste schuin onder een hoek en liefst afgerond naar de zijkanten en niet zomaar loodrecht op de luchtstroom. Dan zal het misschien zelfs de stroomlijn nog verbeteren omdat het de lucht rond het hoofd laat gaan.
jan

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#6 Bericht door Brechtix »

En is dhr. Zonneveld daar content van?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

Brechtix schreef:En is dhr. Zonneveld daar content van?
Lees zelf maar :

http://maikelzonneveld.blogspot.com/200 ... cherm.html

Zelf vinnik zo'n groot ding absoluut geen zicht, maar het schijnt wél te werken. Zou zelf eerder iets kleiner en zeker schuiner willen hebben. Maar ook makkelijk afneembaar, want in de zomer is het zaaalig om die wind in je gezicht te krijgen.

Tihamér -nog ff zoeken dus
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

hier nog een link naar een windschermpje op een Quest :

http://eduardbotter.blogspot.com/2006/0 ... rmpje.html

Tihamér -zonder schermpje
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#9 Bericht door wost »

De beste oplossing tegen de sneeuw is de cab-bike he.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

#10 Bericht door mario »

Of in de go met wisser :D

wost schreef:De beste oplossing tegen de sneeuw is de cab-bike he.
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#11 Bericht door wost »

Ja inderdaad
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#12 Bericht door tom peeters »

Ik voeg de Leiba met open vizier in de voorruit toe aan het lijstje met oplossingen.
tom peeters

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#13 Bericht door quattrovelootje »

Ja, maar jullie in die bubbelmobielen zijn wel een categorie apart vinnik :wink:

Tihamér -liever "open" mobiel
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#14 Bericht door marksje »

achteruit rijden, een zonneklepken of gewoon thuisblijven
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#15 Bericht door Gast »

marksje schreef:achteruit rijden, een zonneklepken of gewoon thuisblijven
ivm met zonneklepken ....

Ik gebruik in de winter en in de zomer een Buff of een Buff Visor.
Dat laatste is een pet en alles wat je maar kan vormen met een klepke voor (rubber). Ik heb deze aangeschaft, omdat de zon weerkaatste in de zomer op het binnenste van de glazen in m'n bril, en dit in m'n ogen (had konstant branderige vermoeide ogen). Nu heb ik daar enkel in de late zomer , herfst last van. Maar dan heeft de zon minder kracht, en ook geen gebrande ogen.

Het is allicht goedkoper dan een zonnebril met versterkende glazen.

Peter

Plaats reactie