Lamp voor op mijn helm

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#16 Bericht door Johan Clerx »

De lamp waar Wouter het over heeft is een Sylva L1. Zie ook de gelijknamige topic in de rubriek veiligheid.

Prijs is 120 euro maar mijn ervaring is dat ze iedere euro meer dan waard is. Voor dat geld krijg je namelijk een 3watt Luxeon led die vooral het voordeel heeft dat men je van heel ver ziet aankomen. Bovendien is de lamp met de bijgeleverde hoofdband vrij makkelijk op een helm te zetten.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#17 Bericht door nestofdragons »

Ik kan Johan enkel bevestigen. Heb nu ook een Sylva hoofdlamp. Vier verschillende standen. Economy, normaal, grootlicht (en dan bedoel ik echt grootlicht want de tegenliggers flashen om mij mijn "pharen" uit te doen) en grootlicht in pinkstand.

Ik ga dat licht echt missen op mijn Waw. Ik had de gewoonte in de vensters van autos te schijnen als ik ze in zijstraatjes of opritten zag aankomen. Zij die dat niet zagen ... moeten een alcoholtest afgenomen worden.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#18 Bericht door Nick_Nitro »

wost schreef:
Nick_Nitro schreef:Ik heb er twee , eentje heb ik gekocht via kapaza http://www.kapaza.be/detail/1635582/Zee ... hting.html
Is die dan niet zeer zwaar met de batterijen vooraan. Zou eerder kiezen voor model met lamp vooraan op hoofd en baterijen achter dat is makkelijker. Trouwens lijkt me vrij duur voor wat je krijgt.
Nick_Nitro schreef:('k er deze morgen nog zelfs 3 banden mee vervangen,3 keer plat in hamme :x :x :x )
Dan zie ik jou dus regelmatig paseren op de rijksweg op 150m van mijn deur.
Zwaar is die lamp niet en ze is handig van hoek in te stellen maar dat is dan ook het enige goeie dat ik over die lamp te zeggen heb.

Ik rijdt elke dag over de N41 met de mango of de lynx, voor 8 uur in de morgen en s'avonds na 17:10.
Zet de koffie dus maar al klaar voor als ge mij nog eens ziet :lol: :lol: :lol: .

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

lampje op helm

#19 Bericht door ome Willem »

Hoi al een tijdje geleden dat ik hier nog een bezoekje bracht,
Ik gebruik reeds enkele jaren een cateye voor op mijn helm, bijkomend voordeel van het lampje is dat ik dan ook mijn hartslagmeter en kilometerteller zie die op mijn stuur gemonteerd staan.
Andere voordelen zijn.
Waar je kijkt schijnt het licht.
Bij lekke band heb je het licht waar je het nodig hebt.
Het is snel verwijdert ( zomer )
Daar het led lampjes zijn kom je lang toe met één set oplaadbare batterijen al heb je dan natuurlijk niet dezelfde hoeveelheid licht als met een halogeen lamp.
Nu heb ik nog steeds wel vooraan een halogeenlamp staan die eigenlijk mijn hoofdverlichting is.
Er is één klein nadeeltje: Wanneer je een winkel of zo binnenstapt met je helm op bekijken ze je alsof je een mijnwerker bent.
Maar dat laat ik maar veiligheid voor alles.
Nog veel fietsplezier.

ome Willem
Bijlagen
Resize of IMG_8577c.jpg

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#20 Bericht door Jan.E »

Ge kunt natuurlijk uwen helm ook effe afdoen. :wink: :D :wink:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#21 Bericht door Edje »

:twisted: :wink: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#22 Bericht door Steks »

Ik ben ook opzoek naar een lamp voor op mijn helm, nu worden er hier wel wat lampengenoemd, maar ik vraag me af of een lamp met zo'n hoofd band wel op een helm blijt zitten.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#23 Bericht door Johan Clerx »

Zoals hierboven al gezegd heb ik een Sylva. Die past perfect op een helm (allez ... op de mijn toch - van het merk Mango). Ik plaats de hoofdlamp momenteel iedere morgen als ik naar mijn werk vertrek op de helm (donker) en haal ze der 's avonds voor de terugweg terug vanaf (nog niet donker). Duurt ongeveer 10 sec.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#24 Bericht door Frank II »

Ik heb ook zo'n lampje zoals Marksie. 3 Euro in de Blokker gekocht. Lijkt sterk op een Petzl. Heeft zelfs een gemakkelijker aan uit schakelaar.
Ik rijd er nu reeds een jaar mee rond en heb er nog geen problemen mee gehad. De lamp zit met de elastische band vast op mijn helm en is gemakkelijk afneembaar.
Geeft ook tamelijk veel licht , maar is eerder om gezien te worden dan om te zien. Mijn hoofdverlichting is een B&M lamp met SON dynamo.
De Blokker lamp geeft veel waar voor weinig geld.
Als je er een te pakken krijgt, zou ik stellen: DOEN.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#25 Bericht door Steks »

Ok, dank u ik zal eens wat rondneuzen over hoofdlampen, maar zo'n Sylva L1 lijkt me wel wat.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#26 Bericht door Johan Clerx »

Moest je in de buurt geen dealer vinden geef je me maar een seintje. Ik heb de mijne via een collega gekocht. Maar ik geloof dat Eeuwige ook ergens een dealer heeft gevonden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Moest je in de buurt geen dealer vinden geef je me maar een seintje. Ik heb de mijne via een collega gekocht. Maar ik geloof dat Eeuwige ook ergens een dealer heeft gevonden.
Inderdaad, er is in Kuurne ook een verdeler van deze lampen. Indertijd heb ik er voor NOD eentje gehaald.

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#28 Bericht door hdbiker »

Mag ik dat adres uit Kuurne AUB ?
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#29 Bericht door eeuwige reiziger »

hdbiker schreef:Mag ik dat adres uit Kuurne AUB ?
Natuurlijk.


Geers Industrie NV
Heirweg 117
8520 Kuurne
jan@geers-industrie.be

Gast

#30 Bericht door Gast »

Ik heb de Silva L1 in Genk gekocht bij een professionele verlichtingszaak op de Taunusweg 8. Telefoon: 089308954 of 0475412917.

Je kunt ook naar de hoofdimporteur bellen om een dealer in de buurt te vinden:

Hombel bvba
Kelderbeemd 3 A
B-2470 Retie
Tel: +32 - 14 - 38 90 10
Fax: +32 - 14 - 37 50 01
info@hombel.be - www.hombel.be

Prijskaartje van dit 3 Watt (6 Volt) ledje is 115 EURO.
Momenteel probeert men een 5 Watt ledje te maken, maar er zijn problemen met de koeling, zo vertelde de verkoper in Genk.
In januari 2007 zouden oplaadbare batterijen meegeleverd worden, zei de hoofdverdeler.

Mijn bevindingen:

Wanneer ik een gevaarlijk kruispunt nader zet ik de flikkermode op en alle auto's vertragen. Het geeft je een veel veiliger gevoel als je ziet dat je bemerkt wordt.
Het licht is zo sterk dat de weerkaatsing op je eigen Mango je verblindt. Infeite is de weerkaatsing van het licht op de Mango groter dan de weerkaatsing van het licht op het wegdek. Zeker bij nat wegdek vormt dat een probleem, want dan fungeert het wegdek als een spiegel. Het licht wordt bijna niet weerkaatst.
Om goed te kunnen zien moet ik dan hoger en meer vooruit gaan zitten.

Fotootje van de site www.silva.se (link products - headlamps bij outdoor).
Met dank aan het artikel van Johan Clerx in HPV.
Bijlagen
silva L1.jpg

Plaats reactie