Lamp voor op mijn helm

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#31 Bericht door Johan Clerx »

hmm Stan. Dat probleem van de reflectie op de neus van de mango heb ik niet. Zou dat met een andere zithouding of met de kleur van de mango te maken hebben?

Misschien eens proberen de lamp iets verder voor je uit te laten schijnen. Ik gebruik vooral de halogeenlampjes in de neus van de mango om de grond vlakbij te verlichten (zeker de 2,5 Watt) en de luxeon voor verder weg te verlichten. De 5 Watt halogeen zit er dan zo'n beetje tussen in.

Gast

#32 Bericht door Gast »

De kleur alleszins. Mijne is geel.

De zithouding is hetzelfde. Je hebt dezelfde maat van piepschuim onder je zit.

De voorlampen (5 Watt en 10 Watt) zitten bij mijn Mango nog achter een plastic venstertje. Ik merk via foto's op dit forum dat jouw nieuwe Mango de lampjes buiten heeft staan, wat veel efficiënter is. Ik denk dat ik in de Kerstvakantie de voorlichten door het venstertje ga porren.

Ik rij enkel met de zwarte deksel, als het regent. Dan heb ik minder last van mijn eigen licht, zowel binnen de kuip van mijn voorlicht als buiten van mijn hoofdlicht.

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#33 Bericht door boscrosser.622 »

He Stan ik rijd niet in een VM maar op mijn Fujin gebruik ik de hoofdlamp Petzl mio XP, ik had in het begin heel veel last dat mijn stuur en mijn benen verlicht waren door het schijnsel van de hoofdlamp, daardoor zag je erg weinig in het donker.
Ik draag in het donker nu een pet met een klep en daarop mijn hoofdlamp zodat het schijnsel niet op mijn benen en stuur komt dan heb je daar geen last meer van en heb je toch het volle licht van je hoofdlamp.

John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gast

#34 Bericht door Gast »

Inderdaad, 622, bedankt voor je reactie.
Ik zal het licht van mijn hoofdlamp een beetje moeten afschermen.

Bij mijn vroegere alleweder had ik dat probleem niet. Je zit er hoger en de neus ligt lager. (wel iets minder aërodynamisch)
Bij de Mango lig ik meer achterover en zit ik lager. De neus belemmert een beetje het zicht.

Ik heb naar jou "Petzl Myo XP" gegoogled en kijk wat ik hier vind:

http://www.outdoor-magazin.com/led-stir ... 108504.htm

Een test van LED verlichting voor op het koppeke!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#35 Bericht door Wouter D »

ik heb die zenix iq vn black diamond en ben daar heel tevreden over, al heb ik die niet nodig op mijn fiets vanwege afdoende verlichting van basta
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Tandmac
Junior
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 jun 2006, 19:35
Contacteer:

#36 Bericht door Tandmac »

Ik heb deze op m'n fietshelm gemonteerd, dit vanwege het duo-voordeel.
Ik vind nl dat je met LED verlichting weinig of geen reliëf ziet, dit in tegenstelling met (traditionele) halogeen verlichting.

Voordeel van LED is dat ze beter reflecterende (verkeers) borden doet oplichten en iets beter opvalt in het verkeer.....
Halogeenlicht is prettiger, omdat het natuurlijker licht is en aangenamer is om mee te werken.

Voordeel van dit typelamp van Petzl is dat je de straal kan bijstellen, zoals bij een zaklamp.
Je bevestigd de hele mikmak met nylonstrips over de rekkes, door de ventilatieopeningen van je helm. Heb je niet graag al dat gewicht op je hoofd, dan kies je voor het ype met langer snoer, waardoor je de batterijen elders kan monteren, bv in een extra drinkbushouder op de rug van je zitje....
Petzl

Grtz
Erik

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#37 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik heb hetzelfde speeltje als Johan op mijn helm staan, en het is idd geweldig.
ivm de reflexieop het voordek kan je overwegen om met zwarte plakaatverf de bovenzijde, of toch het deel dat je er zelf van kan zien, van je vm matzwart te schilderen (krijg je er terug af)
er blijft genoeg zichtbaar oppervlak over voor de anderen, en je koplamp zal nog een deel van je banaan verlichten voor dat zwarte deel : je zichtbaarheid blijft in orde.

ik heb het zelf even overwogen, maar ik blijk zelf redelijk hoog te zitten : niet echt een probleem.
Stop Fueling Around

Plaats reactie