mensen die niet kijken

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eddey
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 2:59
Fiets: M5 26/28
Locatie: Trondheim, Noorwegen
Contacteer:

mensen die niet kijken

#1 Bericht door Eddey »

Vanmiddag bijna 2x een ongeluk gehad in het centrum van Tilburg. Eerst een voetganger die zonder te kijken het fietspad overstak. Toen ik stilstond was m'n tandwiel nog 1 cm van z'n been verwijderd...

1,5 km verderop ging een fietser plots keren op het (2baans) fietspad, ook weer zonder te kijken of iets aan te geven. En ik was al begonnen met inhalen. :evil: Doordat ik "he" riep stopte 'ie en kon ik er nog net omheen sturen.


Voortaan maar niet meer remmen of uitwijken? Dan lost het probleem zich vanzelf op, door natuurlijke selectie :lol:
Maar serieus: ik kan daar zo woest van worden he. Er wordt hier in NL al zo slecht (vluchtig) gekeken, maar mensen die niet kijken kan ik wel schieten. Overigens rijdt ik tegenwoordig in de stad regelmatig met licht aan, omdat ik me gewoon niet safe voel. Dat zal wel komen omdat het Noorse verkeer zoveel beter was, evenals de veel ruimere Noorse infrastructuur (ik heb daar 5 maanden gestudeerd en gefietst).

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

stads fietsen

#2 Bericht door fred101060 »

Hoi daar.
Als je in de stad fietst zal je daar je gedrag naar moeten aanpassen,met andere woorden defensief gaan fietsen en niet denken en doen ik ga snel dus ik ben de baas.

Groet van Fred die elke dag door Amsterdam heen fiest.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Fred, ik denk dat dat niet enkel in de stad telt, daar weet je dat het moet, maar "op den buiten" verwachten de autorijders U helemaal niet.

Altijd uitkijken is toch de boodschap vrees ik. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#4 Bericht door fred101060 »

Da's ook waar zal buiten ook beter gaan opletten :lol:
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#5 Bericht door marksje »

Vorig jaar was ik een weekje in NL in Emmen en was ook verbaasd over de nonchalance waarop de Nederlandse fietsers en voetgangers zich bewegen in het verkeer. Er zijn dan wel meer fietsers dan in België, doch hoe meer plaats ze krijgen hoe meer plaats ze gaan gebruiken. Buiten de stad, op de rijbaanbrede fietspaden, fietst men vrolijk met drie vier naast mekaar en moet ge al vriendelijk gaan smeken om te mogen kruisen, laat staan voorbijsteken. In de stad is de chaos compleet; als ge fietst lopen er voortdurend onoplettende voetgangers voor je wielen, en als voetganger wordt je de sokken uitgereden door slalomende fietsers. En ik die dacht dat het hier bij ons in België een zootje was :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

#6 Bericht door fred101060 »

Kom een dagje naar Amsterdam daar zijn we pas gek zowel op de fiets alsmede als voetganger..... :P

Kijk maar naar mij compleet verknipt :idea: :?: :idea: :?: :idea: :?:
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gast

#7 Bericht door Gast »

Edje schreef:Fred, ik denk dat dat niet enkel in de stad telt, daar weet je dat het moet, maar "op den buiten" verwachten de autorijders U helemaal niet.

Altijd uitkijken is toch de boodschap vrees ik. :wink:
Erger nog, als ze veschieten terwijl ze een GSM in hun pollen hebben. Ze weten niet meer eerst: remmen / sturen of GSM wegwerpen ....

Peter

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

peter bedoel ik , maar ja zeggen hij heeft me over mijn botten gereden omdat hij aan het gsm'en was, bewijs he tmaar he;-)

NOPE het is ieder voor zich op de weg vrees ik :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#9 Bericht door Greet »

waar ik dan echt onozel van wordt is dat ze dan achteraf nog eens roepen echt gevaarlijk zo'n ligfiets ge ziet die ni aankomen.

Eddey
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 2:59
Fiets: M5 26/28
Locatie: Trondheim, Noorwegen
Contacteer:

Re: stads fietsen

#10 Bericht door Eddey »

Tja Greet, de ligfietser krijgt altijd de schuld, dat is standaard ;)
fred101060 schreef:Hoi daar.
Als je in de stad fietst zal je daar je gedrag naar moeten aanpassen,met andere woorden defensief gaan fietsen en niet denken en doen ik ga snel dus ik ben de baas.
Daar heb je gelijk in. Maar dit soort dingen zie je meestal niet aankomen. Ik zag dat in dit geval zeker niet, anders had ik al wel wat afgeremd natuurlijk. Zulk soort stommiteiten valt niet tegenop te anticiperen (afgezien van standaard 5-10 km/u gaan fietsen). Misschien ben ik fietsextremist, maar ik vind dat je op een doorgaand fietspad toch wel 25-30 km/u moet kunnen rijden. Je remweg wordt dan wel wat langer, maar deze bijna-ongelukken hadden bij langzame snelheid net zo goed kunnen gebeuren.

Toch maar wat vaker de rijbaan gebruiken :oops:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Greet schreef:waar ik dan echt onozel van wordt is dat ze dan achteraf nog eens roepen echt gevaarlijk zo'n ligfiets ge ziet die ni aankomen.
Ach, je zal het wel altijd horen. Voor zovele mensen is alles wat onbekend is vaak ook gevaarlijk. En daarenboven hebben bepaalden echt str*** in hun ogen. Vorige week, in hartje Brugge. Ik nader met de Versatile een kruispunt. Ik moet links. Voor ik indraai, kijk ik even en zie een fietser afkomen die me echter voorrang moet geven. Dus draai ik gezwind over. Zo had die dame het echter niet begrepen en bleef maar doorrijden. Mocht ik niet onmiddellijk alle kracht op de pedalen gezet en flink uitgeweken hebben, dan was ze zo op de Versatile geramd. Als "beloning" voor die portie reactievermogen kreeg ik er nog een hele scheldtirade bovenop, waarop ik gewoon antwoordde "Voorrang van rechts? Zegt dat u iets, mevrouw?" Enig verweer dan: "Dat ding waarmee u rijdt is gevaarlijk..." Tja...

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#12 Bericht door de bakker »

eeuwige reiziger schreef: ..............."Voorrang van rechts? Zegt dat u iets, mevrouw?" Enig verweer dan: "Dat ding waarmee u rijdt is gevaarlijk..." Tja...

Tja, ik herken de situatie maar in zo'n geval zie je met een Q enkel bewonderende blikken en een duim omhoog (neen geen middenvinger) :twisted:

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#13 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:"Dat ding waarmee u rijdt is gevaarlijk..." Tja...
Messen zijn ook gevaarlijk..... als je ze verkeerd gebruikt. Dat vrouwmens kan haar fiets niet goed bedienen; nu vraag ik me af wat gevaarlijker is.... jouw Versatile of haar fiets. (antwoord hoef je niet te geven want dat weet ik wel)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#14 Bericht door de bakker »

WFvN schreef: Messen zijn ook gevaarlijk..... als je ze verkeerd gebruikt. Dat vrouwmens kan haar fiets niet goed bedienen; nu vraag ik me af wat gevaarlijker is.... jouw Versatile of haar fiets. (antwoord hoef je niet te geven want dat weet ik wel)
Allebei even veel zou ik denken. Het gevaar komt helemaal van diegene die erop of erin zit.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#15 Bericht door WFvN »

de bakker schreef:
WFvN schreef: Messen zijn ook gevaarlijk..... als je ze verkeerd gebruikt. Dat vrouwmens kan haar fiets niet goed bedienen; nu vraag ik me af wat gevaarlijker is.... jouw Versatile of haar fiets. (antwoord hoef je niet te geven want dat weet ik wel)
Allebei even veel zou ik denken. Het gevaar komt helemaal van diegene die erop of erin zit.
Inderdaad.... en in het geval van Eeuwige is de fiets van de vrouw gevaarlijker..... omdat dat mens de voorrangsregels niet echt weet toe te passen.

Ben nog altijd blij als zo'n figuur een fiets rijdt of te voet is en niet in een auto van een paar honder kilogram rondrijdt....
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie