Géén aprilvis, wél een wijziging!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Géén aprilvis, wél een wijziging!

#1 Bericht door Gast »

Als het dit keer lukt, wordt een gewijzigd verkeersreglement op 1 april 2006 van kracht. Dit reglement is al enkele keren uitgesteld wegens problemen van diverse aard.

Ik heb in de vlucht de wijzigingen voor wat betreft rijwielen (fietsen, drie- en vierwielers) doorgenomen.

Eerste vaststelling, de roeifiets krijgt zijn plaats onder de rijwielen. Een roeifiets is immers zeker nu nog altijd géén fiets want een fiets wordt voortbewogen door middel van pedalen.
Dit verandert. Een rijwiel kan vanaf dan ook voortbewogen worden door spierkracht die uitgeoefend wordt op handgrepen.

De elektrische hulpmotor op een rijwiel mag maximum 0,3 kW bedragen. Dit wordt 0,25 kW.

Fietsers (dus niet de VM of trike) die sneller rijden dan stapvoets rijdende voertuigen halen mekaar niet meer in. Dit is een heel belangrijke wijziging. Er is wel een uitzondering. Het blijft inhalen als de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of fietsers, zoniet als deze oversteekplaatsen genaderd worden.

Nu moeten de doorsnee-fietsen altijd (ook overdag) vooraan een niet-verblindend wit of geel licht, en achteraan een rood licht voeren. Dit vervalt. De lichten moeten alleen nog gebruikt worden bij duisternis of verminderd zicht.

Het voor- en achterlicht mag knipperen.

De verlichting moet niet meer op het rijwiel aangebracht zijn. Je mag de lichten dragen op de kledij, op bagage, ...

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#2 Bericht door hugo »

waarom van kracht 01 04
en niet bvb 25 03

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

Re: Géén aprilvis, wél een wijziging!

#3 Bericht door Willem »

Patrick Pevenage schreef:Fietsers (dus niet de VM of trike) die sneller rijden dan stapvoets rijdende voertuigen halen mekaar niet meer in. Dit is een heel belangrijke wijziging. Er is wel een uitzondering. Het blijft inhalen als de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of fietsers, zoniet als deze oversteekplaatsen genaderd worden.
Welke gevolgen heeft dit?
Je mag niet dubbel inhalen, en nu halen fietsers niet meer in, dus mag je een "inhalende" fietser wel inhalen en vroeger niet??
Willem Van Besien

Plaats reactie