velomobiel en enkel richting straten
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
velomobiel en enkel richting straten
Enkel richting straten mogen meestal (zie verkeersborden uitgezonderd fietsen) door fietsers in de andere richting bereden worden.
Geld dit ook voor velomobielen ?
(voorziene plaats is de weg maar mag op het fietspad)
Geld dit ook voor velomobielen ?
(voorziene plaats is de weg maar mag op het fietspad)
Stop Fueling Around
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: velomobiel en enkel richting straten
Neen, fietsers zijn tweewielers. Enkel tweewielers genieten dat voorrecht. Velomobielen niet, daar het driewielers zijn.crash-quest-dummy schreef:Enkel richting straten mogen meestal (zie verkeersborden uitgezonderd fietsen) door fietsers in de andere richting bereden worden.
Geld dit ook voor velomobielen ?
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Nee, een gewone overtreding want die bestaan dus ook nog. Met 50 euro kom je er vanaf (als het al zover moest komen).mario schreef:Dit wil zeggen dat ik iedere dag een zware overtreding bega!!
Tussen haakjes, een collega van mij heeft in zijn privé-tijd in Wetteren een 'geel ding' op drie wielen gezien ('s avonds en komende uit de richting Gent voor de richting Aalst) en vroeg uitgebreid uitleg. Aan de beschrijving kan het niets anders dan u geweest zijn.
Als u het was moet ik zeggen dat mijn collega nogal opgetogen was. Hij volgde je een tijd met de auto en dat 'geel ding' reed zowaar 50 km per uur. Bergaf zeker vroeg ik achterdochtig want dat kan ik ook. Nee nee, zei hij, op het vlakke. Allez vooruit, je hebt in hem een supporter bij.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: velomobiel en enkel richting straten
Mmm,crash-quest-dummy schreef:Enkel richting straten mogen meestal (zie verkeersborden uitgezonderd fietsen) door fietsers in de andere richting bereden worden.
Geld dit ook voor velomobielen ?
(voorziene plaats is de weg maar mag op het fietspad)
Heb er overlaatst nog over gehad, m'n zus werkt bij de blauwe frakken ...
Als je een kar achter je fiets hangt, mag je dan door in tegengestelde richting ? Of als je er een halve fiets er bij aan hangt ? Of heeft uwe kleine steunwieltjes ? Tel al die wielen maar eens ...
Een fiets blijft een fiets denk ik zo ?! Niet ?
Velo-Mobiel ..... ne Vélo in de volksmond
Als er een fietspad zou zijn in die richting waar de auto's niet in mogen, mogen we wel op het fietspad ....
Nu wie schreef er overlaatst weer over een eventuele nieuwe wet ?
Over dat 'bewegingsvoertuig' ???????
Peter
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
even samenvatten :
3wielers zijn geen fietsen + jaagpaden enkel toegelaten voor fietsers=velomobielen niet toegelaten op jaagpaden ???
zou jammer zijn : al die mooie fietsroutes langs rivieren en kanalen.
het argument dat fietsen met een kar achter even breed zijn, en wel fietsen blijven, snijdt anders wel hout.
blijft de vraag aan het blauw op het forum :
velomobielen en andere 3wielers in enkel richting straten en op jaagpaden : toegelaten of niet ?
en : is een fiets een fiets alleen als ie 2 wielen heeft ?
over die voortbewegingsvoertuigen : wie gaat er lobbyen bij de minister, anders kunnen we binnenkort enkel op het voetpad rijden per velomobiel, zoals andere 3wielertjes. (probeer een fiets te verruimen tot hpv (of hpgv met de g van ground) die smaller is dan 1 meter en dat 3wielers ook op de weg mogen, dan mag weer alles. of zijn er andere overwegingen die verruimend of beperkend zouden moeten werken ?)
3wielers zijn geen fietsen + jaagpaden enkel toegelaten voor fietsers=velomobielen niet toegelaten op jaagpaden ???
zou jammer zijn : al die mooie fietsroutes langs rivieren en kanalen.
het argument dat fietsen met een kar achter even breed zijn, en wel fietsen blijven, snijdt anders wel hout.
blijft de vraag aan het blauw op het forum :
velomobielen en andere 3wielers in enkel richting straten en op jaagpaden : toegelaten of niet ?
en : is een fiets een fiets alleen als ie 2 wielen heeft ?
over die voortbewegingsvoertuigen : wie gaat er lobbyen bij de minister, anders kunnen we binnenkort enkel op het voetpad rijden per velomobiel, zoals andere 3wielertjes. (probeer een fiets te verruimen tot hpv (of hpgv met de g van ground) die smaller is dan 1 meter en dat 3wielers ook op de weg mogen, dan mag weer alles. of zijn er andere overwegingen die verruimend of beperkend zouden moeten werken ?)
Stop Fueling Around
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
[quote="crash-quest-dummy"]even samenvatten :
3wielers zijn geen fietsen + jaagpaden enkel toegelaten voor fietsers=velomobielen niet toegelaten op jaagpaden ???quote]
Hetgene ik hierboven lees mogen rijwielen wel op jaagpaden maar niet in een enkel richting rijden CQD.
3wielers zijn geen fietsen + jaagpaden enkel toegelaten voor fietsers=velomobielen niet toegelaten op jaagpaden ???quote]
Hetgene ik hierboven lees mogen rijwielen wel op jaagpaden maar niet in een enkel richting rijden CQD.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
Laat ik maar meteen aanhalen dat je met de VM héél beperkt bent in het gebruik van de openbare weg op verkeersarme of -luwe wegen al dan niet door natuurgebied. In België toch.
De driewieler komt op fietswegen in het geheel NIET aan zijn trekken als het erop neerkomt om die wegen ook te mogen gebruiken wanneer ze enkel toegankelijk zijn voor 'fietsers'.
Kijk naar het verkeersbord dat ter plaatse opgesteld is. Bij ieder verkeersbord hoort uiteraard een tekst met uitleg. Je kunt dit in het verkeersreglement terugvinden. De meeste borden die mij als lig'fietser' toelaten op diverse fietsroutes zijn helemaal niet toegelaten voor de velomobieler (want ten treure te herhalen - dit blijven driewielers). Meer nog, op elke weg waar ik alleen als fietser zou toegelaten zijn, en dat zijn er héél wat, moet de velomobieler verstek laten gaan.
Ben je nu als VM-er kwaad op mij? Dan treft mij geen schuld. Ik kan er ook niet aan doen dat het verkeersreglement geen rekening hield en houdt met VM-ers.
En wat dat lobbyen betreft in verband met voortbewegingstoestellen. Ik heb al gezegd dat die fameuze toestellen deel gaan uitmaken, vanaf 01 april 2006, van het verkeersreglement (de Straatcode). Maar de rijwielen vallen daar niet onder. Dus niet de fiets, driewieler of vierwieler.
Een fiets mag een aanhangwagen trekken die max. 1 meter breed is. Dus is die aanhangwagen breder dan de VM of trike. Niettemin blijft de fiets met aanhangwagen een fiets want de bevestiging van een aanhangwagen aan een fiets (of zelfs bromfiets) wijzigt de classificatie van dit voertuig niet.
De driewieler komt op fietswegen in het geheel NIET aan zijn trekken als het erop neerkomt om die wegen ook te mogen gebruiken wanneer ze enkel toegankelijk zijn voor 'fietsers'.
Kijk naar het verkeersbord dat ter plaatse opgesteld is. Bij ieder verkeersbord hoort uiteraard een tekst met uitleg. Je kunt dit in het verkeersreglement terugvinden. De meeste borden die mij als lig'fietser' toelaten op diverse fietsroutes zijn helemaal niet toegelaten voor de velomobieler (want ten treure te herhalen - dit blijven driewielers). Meer nog, op elke weg waar ik alleen als fietser zou toegelaten zijn, en dat zijn er héél wat, moet de velomobieler verstek laten gaan.
Ben je nu als VM-er kwaad op mij? Dan treft mij geen schuld. Ik kan er ook niet aan doen dat het verkeersreglement geen rekening hield en houdt met VM-ers.
En wat dat lobbyen betreft in verband met voortbewegingstoestellen. Ik heb al gezegd dat die fameuze toestellen deel gaan uitmaken, vanaf 01 april 2006, van het verkeersreglement (de Straatcode). Maar de rijwielen vallen daar niet onder. Dus niet de fiets, driewieler of vierwieler.
Een fiets mag een aanhangwagen trekken die max. 1 meter breed is. Dus is die aanhangwagen breder dan de VM of trike. Niettemin blijft de fiets met aanhangwagen een fiets want de bevestiging van een aanhangwagen aan een fiets (of zelfs bromfiets) wijzigt de classificatie van dit voertuig niet.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Bedenk dat destijds, en dat is al een tijdje geleden, in het verkeersreglement de drie- en vierwielers voornamelijk werden opgenomen, om ergens een regelgeving te hebben voor de "Billekarren" aan de kust. Daarvoor reden die, en spijtig genoeg nu ook nog, zowat overal en meestal waar ze niet thuishoren.
Het is wel zo dat het verkeersreglement voortdurend aan het marktaanbod van voertuigen moet worden aangepast (skeats, steps, enz.)
Ik zou zeggen aan de vélomobielisten: schrijf een brief aan minister Landuydt over het probleem. Antwoord gaat ge zeker krijgen, of het gunstig zal zijn ??? Maar wie niet waagt, enz...
Het is wel zo dat het verkeersreglement voortdurend aan het marktaanbod van voertuigen moet worden aangepast (skeats, steps, enz.)
Ik zou zeggen aan de vélomobielisten: schrijf een brief aan minister Landuydt over het probleem. Antwoord gaat ge zeker krijgen, of het gunstig zal zijn ??? Maar wie niet waagt, enz...
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Persoonlijk zou ik hierover niet teveel stampij maken. Ik meen begrepen te hebben dat je met een rijwiel, smaller dan 1m00, op het fietspad mag rijden. Bovendien rij ik heel wat over jaagpaden en over autovrijefietspaden (knooppuntennetwerk). Ik ben op beide plaatsen al diverse keren agenten tegengekomen en buiten erg vriendelijke blikken heb ik nog geen enkele opmerking of reactie gehad.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
als het enige risico een boete is, lijkt me dat niet echt een probleem.
maar wat als je een ongeval veroorzaakt op een plek waar je niet mag komen ? (kan je verzekering (familiale) dan weigeren tussen te komen ?)
mijn crash heeft me hierover aan het denken gezet ... laat maar weten of ik te ver ga. maar een duidelijke positie lijkt me beter dan de flou artistique waar we nu duidelijk mee zitten.
Ik heb dezelfde vraag (over het lobbyen) ook aan HPV-Belgium gemaild, zou de 'Koninklijke Belgische Wielrijdersbond' hier gewicht in de schaal kunnen werpen tov het ministerie, of spelen we beter cavalier seul ?
maar wat als je een ongeval veroorzaakt op een plek waar je niet mag komen ? (kan je verzekering (familiale) dan weigeren tussen te komen ?)
mijn crash heeft me hierover aan het denken gezet ... laat maar weten of ik te ver ga. maar een duidelijke positie lijkt me beter dan de flou artistique waar we nu duidelijk mee zitten.
Ik heb dezelfde vraag (over het lobbyen) ook aan HPV-Belgium gemaild, zou de 'Koninklijke Belgische Wielrijdersbond' hier gewicht in de schaal kunnen werpen tov het ministerie, of spelen we beter cavalier seul ?
Stop Fueling Around