sirene, bel, toeter, of roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#31 Bericht door WFvN »

Stoopie schreef:Wat me ook stoort is dat iedere scholier die niet in orde is met zijn fiets direkt een boete krijgt.

Wat gebeurt er dan met al die "wielrtoeristen" ??
Geen enkele is in orde want ze hebben geen lichten, bel...... ( was niet voorzien in het budget of weegt teveel :wink: )
Welke wielertoeristen heb je het over? Ook diegenen die 's ochtends in het donker hun martelfiets tussen de benen nemen om naar het werk te rijden? Of alleen die gasten die overdag (met voldoende daglicht) een rondje gaan rijden?

In Nederland wordt bij mijn weten alleen op verlichting gecontroleerd in het donker. Overdag hoeft verlichting het niet te doen bij mijn weten.

Ik heb vanmorgen op een stuk van m'n woon-werk-route eens geturfd hoeveel fietsers wel/geen licht hadden. De score viel me tamelijk mee. Ik ben gestopt bij 50 fietsers:
42 met licht
8 zonder licht
Bij die 8 zonder licht zat één fietser die wel achterlicht had maar een rood licht als voorlamp gebruikte. Achterlichten heb ik niet overal kunnen zien; die 42 met licht is dus gebaseerd op de voorlichten.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#32 Bericht door Duckjibepete »

stel dat je op 50 auto's er 8 zou tegenkomen zonder voorlicht :? Hoe zou daar op gereageerd worden? Zonder licht is kamikaze, niet?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#33 Bericht door Johan Clerx »

Is idd kamikazee. Je moest eens weten hoeveel fietsers ik 's nachts langs het jaagpad tegenkom zonder verlichting of met maar zo'n veel te zwak ledvoorlichtje dat je 10 jaar geleden in den aldi kon kopen.

Gast

#34 Bericht door Gast »

Ik denk dat het in België sowieso verplicht is voor- en achterlicht te hebben en dat dit overdag kan gecontroleerd worden of ze al dan niet werken.

WFvN schreef:
Stoopie schreef:Wat me ook stoort is dat iedere scholier die niet in orde is met zijn fiets direkt een boete krijgt.

Wat gebeurt er dan met al die "wielrtoeristen" ??
Geen enkele is in orde want ze hebben geen lichten, bel...... ( was niet voorzien in het budget of weegt teveel :wink: )
Welke wielertoeristen heb je het over? Ook diegenen die 's ochtends in het donker hun martelfiets tussen de benen nemen om naar het werk te rijden? Of alleen die gasten die overdag (met voldoende daglicht) een rondje gaan rijden?

In Nederland wordt bij mijn weten alleen op verlichting gecontroleerd in het donker. Overdag hoeft verlichting het niet te doen bij mijn weten.

Ik heb vanmorgen op een stuk van m'n woon-werk-route eens geturfd hoeveel fietsers wel/geen licht hadden. De score viel me tamelijk mee. Ik ben gestopt bij 50 fietsers:
42 met licht
8 zonder licht
Bij die 8 zonder licht zat één fietser die wel achterlicht had maar een rood licht als voorlamp gebruikte. Achterlichten heb ik niet overal kunnen zien; die 42 met licht is dus gebaseerd op de voorlichten.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#35 Bericht door nestofdragons »

In de omstreken van onze school zijn er enkel politiecontroles als de studenten rijden in het donker.

Bij onze studenten rijdt er enen rond met zo'n voetbaltoeter. Hij is niet zo populair bij de andere fietsers, maar ... hij heeft altijd plaats op het fietspad.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gast

#36 Bericht door Gast »

nestofdragons schreef:1. ... enkel politiecontroles als de studenten rijden in het donker.

2. Bij onze studenten rijdt er enen rond met zo'n voetbaltoeter. Hij is niet zo populair bij de andere fietsers, maar ... hij heeft altijd plaats op het fietspad.
1. art. 82.1.4.1°.alinea 2 : <De lichten en reflectoren moeten ALTIJD in goede staat van onderhoud en werking zijn>.
Ook overdag in de zon moet de lichtinstallatie daarom in orde zijn.

2. Je kunt inderdaad iemand van het fietspad blazen, maar wie wind zaait zal storm oogsten.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#37 Bericht door marksje »

Stoopie schreef:Wat me ook stoort is dat iedere scholier die niet in orde is met zijn fiets direkt een boete krijgt.
1° tussen niet in orde zijn en niet in orde zijn is er een verschil.
Voor een (klein) technisch defekt krijgt ge altijd de tijd om dit, kosteloos, in orde te stellen.
Om simpelweg uwen dynamo of het schakelaartje niet aan te leggen een boete of een
opmerking.

2° het gaat niet alleen over scholieren, maar deze zijn nu eenmaal de grootste groep die met de fiets rijdt.
Stoopie schreef:Wat gebeurt er dan met al die "wielrtoeristen" ??
Geen enkele is in orde want ze hebben geen lichten, bel...... ( was niet voorzien in het budget of weegt teveel :wink: )
Vergeet niet dat een echte koersfiets en een echte moutainbike OVERDAG niet verplicht zijn lichten en reflektoren te dragen. (als er een spatbord aan hangt moeten er wel reflektoren op)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#38 Bericht door Wouter D »

mag ik er dan vanuit gaan dat mijn echte koersligfiets die geen spatborden heeft ook geen licht of reflector moet dragen?

ik vraag me dan toch af of het volgens onze wet verantwoord is, m met die onverlichte echte koersfiets snachts in de donker te gaan rijden? word er dan echt niet verwacht van de fietser in kwestie van een lichtje op te steken?

moeten die eigenlijk ook geen bel hebben, of moeten die dat wel?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#39 Bericht door marksje »

Ja maar Wouter gij stelt da hier weer simplitisch voor hé. Ik dacht dat ik "OVERDAG" had getypt en normaal is het dan licht. In het donker moeten die gasten alle lichten en reflektoren hebben zoals ne gewone fiets, en hoe ne koersfiets en ne mountainbike er moeten uitzien staat bepaald in de wettekst. Hier gaan we :

[5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de lichten, de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:
[a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm [banden niet inbegrepen;] (K.B. 20.7.1990, art. 27; inwerkingtreding: 1.1.1991).
b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben; (K.B. 18.3.1991, art. 1; inwerkingtreding: 22.3.1991).
[c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.
De fietsen, bedoeld onder b en c moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.] (K.B. 20.7.1990, art. 27; inwerkingtreding: 1.1.1991).

Misschien dat ge je fiets bij de kinderfietskes kunt rekenen.
...en ja daar moet een bel op staan
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#40 Bericht door wost »

Een lage racer kan dus met de juiste banden een mengeling zijn tussen categorie 1 en 2.
een highracer mer 700C wielen en een koersstuur kan volledig in categorie b vallen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#41 Bericht door marksje »

wost schreef:Een lage racer kan dus met de juiste banden een mengeling zijn tussen categorie 1 en 2. ......
Ja maar =; , zoals ge wel weet moogde nooit mengelen, ge kunt daar ziek van worden :(

en hier zou je portemonnai wel ne keer efkes ziek van kunnen zijn. :cry:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#42 Bericht door Duckjibepete »

gewoon e voorlichtske en een achterlichtske, ik draag er nog één op de helm, en een bel, meer moet da ni zijn, er zullen ni veel flikken u gaan tegenhouden zenne, miereneukers heb ja natuurlijk altijd als je bv met combi pedalen rijdt gaan ze mekkeren over reflectors...
En als je banden hebt met zijreflexie is alles ok toch?!

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#43 Bericht door marksje »

Vergeet je "goedgekeurde" witte voor- en rode achterreflector nie (als er zoiets van een E stempelken in staat is't ne goeien)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#44 Bericht door Duckjibepete »

geen enkele polies die dat gaat zien, zijn al content als er licht op staat. Maar als je de letter van de wet toepast heb je gelijk natuurlijk.
Maar ik zou eens willen zien van die courreurkes die ik tegenkom wie daarvan eenreflector heeft, zelfs geen in de wielen :? Licht hebben ze wel.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#45 Bericht door marksje »

Akkoord, maar in het verkeer is het altijd verkeerd (hé dat klink nog goed) om naar een ander te gaan kijken; tenslotte gaat het over je eigen veiligheid en niet over het feit van een boete of een opmerking te risceren.
Waarom zetten de meeste liggers zoveel licht op hun fiets ? Ik hoop toch dat dat is om te zien en gezien te worden en niet om de show te stelen. Bij het gezien worden in het donker spelen reflektoren, mijns inziens, nog een voornamer rol dan verlichting en zelfs "miereneukers" zullen je nog eerst de kans geven om, zonder boete, je fiets in orde te stellen. (tenzij dat 't echt enen is met een klein pietje).

btw ik kan op mijn soort pedalen zelfs geen reflektoren zetten en heb dat dan maar opgelost met reflekterende strips op mijn trapstangen te kleven. Wettelijk is het niet maar laat die mierenneuker maar ne keer komen en desnoods stap ik met mijne velo de politierechtbank binnen en geef in het donker een demonstratie; kwestie van de rechter te overtuigen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie