sirene, bel, toeter, of roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

ER, bijkomende voor- of achterlichten op een rijwiel zijn inderdaad verboden. Enkel op het gebied van reflectoren zou men op een fiets of VM mogen 'overdrijven' want daar vind ik niets van terug.

Voor de bel : moet erop en niets anders (art. 82.2 + art. 33.1)
Voor de lichten : het enkelvoud wordt gebruikt - een niet-verblindend wit of geel licht vooraan en een rood achterlicht... en niets anders (art. 82.1.1 + art. 29).

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#17 Bericht door nestofdragons »

Een idee voor zij die een 12V batterij hebben. Je kan bij auto-tuners ook een soort van trambel vinden. Ik heb er ooit een gekocht om in een Kever te plaatsen. Een heel apart geluid en niemand zal dat op een buitenweg verwachten, dus trek je zeker en vast de aandacht.
Voor in het stad zal het direkt leiden tot aangepast gedrag van de mensen voor je.
:twisted: :twisted: :twisted:
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#18 Bericht door graddus »

Hoeveel lawaai je ook wil maken, je bent een fiets en medefietsers verwachten een bel. De meeste fietsers schrikken zich zowiezo al een rolberoerte wanneer ze plots worden ingehaald door een paar trappers met een fiets er achteraan, al dan niet op hoge snelheid. Voeg hier nog een grote toeter, sirene of wat dan ook aan toe en het schrikeffect zal alleen nog maar verhogen. Leuk als je de mensen wil laten schrikken, niet leuk als je zo veilig mogelijk wil kunnen passeren. We zijn fietsen, laten we ons dan ook als zodanig gedragen, zodat de mensen op het fietspad om ons heen ook gunstig gezind blijven tegenover de ligfietsers. Al dat 'agressieve' getoeter werkt alleen maar weerstand en dus onveilige situaties in de hand.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#19 Bericht door de bakker »

[quote="marksje"]Ik heb een gewone degelijke rinkelbel die, volgens mij, voldoende lawaai maakt. Die ping ping belletjes zijn zoiets van : Er staat een bel op omdat het moet maar het dient tot niets. Ik weet zelfs niet of deze 20 meter ver te horen zijn.
quote]

ooit zo'n nederlandse ping pong bel gehoord? zo'n kleinood met een diameter van 10cm geeft nogal een DING DONG als het nodig is!

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#20 Bericht door crash-quest-dummy »

eigenlijk hebben we dus een fietbel nodig die even luid klinkt als een normale fietsbel vanop 20m (voorzien voor 20km/h), maar dan vanop 50m (voor het snellere werk per velomobiel).

-werkt de klankkast van een velomobiel (quest) versterkend of juist niet, en zoja hoeveel dB ?
-ik kan me indenken dat de geluidssterkte afneemt met de derde macht van de afstand, kan iemand daar uitsluitsel over geven ?
-die 20m zoals vermeld in de wet, is dat in een drukke stad of op een stil weggetje ?

kan een eenvoudige deurbel niet omgebouwd worden om te werken op 6 of 12V ?

aan een spoor overweg gebruiken ze anders ook een luide bel.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#21 Bericht door Koen »

crash-quest-dummy schreef: Kan een eenvoudige deurbel niet omgebouwd worden om te werken op 6 of 12V ?
Wel euh... een eenvoudige deurbel heeft liever geen 220 V over de spoel, maar wel een lekkere 6 V.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#22 Bericht door crash-quest-dummy »

daarom juist, alleen is dit normaal wisselspanning iplv gelijkspanning, maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#23 Bericht door Koen »

Dat spoeltje dient om een elektromagneet aan te drijven die de klepel aantrekt, waarbij de klepel op zijn beurt de elektrische keten verbreekt en dus de elektromagneet uitschakelt. De klepel schiet terug en slaat op de bel, de spoel krijgt terug elektriciteit en het spel begint opnieuw.

Ik denk dat dit verhaal even goed opgaat voor wissel- als gelijkspanning.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#24 Bericht door nestofdragons »

Zeg, als je denkt aan een deurbel dan kan je ook zo'n muziekdeurbel hangen en een heel herkenbaar diing worden op de fietspaden.

"Hey, mannen, daar komt weer die fietsende voordeur!"
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#25 Bericht door Wouter D »

nest in uw geval gaan ze binnenkort wsk zeggen: "kijk daar heb je weer die fietsende kerstboom" :twisted: :P :twisted: ... tenminste als het waar is dat er heel veel licht op komt, antwoorden doe je maar bij waw04 he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#26 Bericht door Filip »

Jingle bells, jingle bells
Cycling all the way,
Oh what fun it is to ride
In a one-horse open Quest, O
Jingle bells, jingle bells
Cycling all the way,
Oh what fun it is to ride
In a one-horse open Quest
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#27 Bericht door Johan Clerx »

crash-quest-dummy schreef:eigenlijk hebben we dus een fietbel nodig die even luid klinkt als een normale fietsbel vanop 20m (voorzien voor 20km/h), maar dan vanop 50m (voor het snellere werk per velomobiel).

-werkt de klankkast van een velomobiel (quest) versterkend of juist niet, en zoja hoeveel dB ?
-ik kan me indenken dat de geluidssterkte afneemt met de derde macht van de afstand, kan iemand daar uitsluitsel over geven ?
-die 20m zoals vermeld in de wet, is dat in een drukke stad of op een stil weggetje ?

kan een eenvoudige deurbel niet omgebouwd worden om te werken op 6 of 12V ?

aan een spoor overweg gebruiken ze anders ook een luide bel.
De mango werkt in ieder geval niet als klankkast. De standaardbel die erin zit hoor je volgens mij nog niet op 2 meter afstand. Vandaar dat ik er ook voor heb gekozen om een claxon te installeren.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#28 Bericht door quattrovelootje »

Wat ook blijkt te werken en minder schrikachtig is dan een toeter/claxon : gewoon een fluitje in de mond. Jeweetwel, zo'n plastic of metalen ding met een balletje in, dat hoor je onder alle omstandigheden, kun je makkelijk rond je nek hangen, weegt niks en is heel effectief. Heb dat altijd bij en blijkt meestal beter te werken dan de claxon vooraan in de FAW.

Tihamér -nee, niet een politiefluitje :roll:
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

#29 Bericht door Gast »

Ik roep dikwijls: " choco glassé frisco". Ze denken toch al dat je met een ijskreemkarreke rijdt.

De mensen barsten in lachen uit, gaan spontaan uit de weg en roepen meestal nog een leuke reactie terug zoals: "vuur mij ne platte me 3 bollekes"

Gast

#30 Bericht door Gast »

Wat me ook stoort is dat iedere scholier die niet in orde is met zijn fiets direkt een boete krijgt.

Wat gebeurt er dan met al die "wielrtoeristen" ??
Geen enkele is in orde want ze hebben geen lichten, bel...... ( was niet voorzien in het budget of weegt teveel :wink: )

Plaats reactie