sirene, bel, toeter, of roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#1 Bericht door //M5 »

allewedertje schreef:
Luc Willaert schreef:Er kan toch moeilijk een wet zijn teveel licht op een fiets
Daar zou je nog van kunnen verschieten denk ik, dat kan wel degelijk !
Wat dat remlicht betreft : ik vind nergens terug dat dat verboden is, dus kunnen we ervan uitgaan dat het is toegelaten. Jaren geleden is er ook een systeem op de markt gebracht met richtingsaanwijzers en geïntegreerd stoplicht voor gewone bukfietsen, dat werd bevestigd op de achterkant van de bagagedrager. Niet dat dat een groot sukses is geworden ....

Tihamér -als er niet staat dat het niet mag, mág het !
Ik zou eerder graag vooraan de 'verlichting' hebben van die Amerikaanse politie op mountainbike :lol: Eventueel met een loeiharde sirene :P

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#2 Bericht door Proes »

Eventueel met een loeiharde sirene
Die loeiharde sirene, daar kan ik mij ook in vinden.
Ik vind die belletjes op "ping" "ping" een ramp.
Je komt tegen 35 km/u aan en men hoort je slechts als je vleessnijder al bijna in hun r**t zit!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Ik zou he tnie top mijn geweten willen hebben dat een hart patiënt blijft liggen omdat je effe doorwilt :s
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

dirk65

#4 Bericht door dirk65 »

als je gewoon van ver al "pardon" roept gaan de meesten wel op tijd uit de weg merk ik...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#5 Bericht door Proes »

Misschien wel, maar ik vind roepen zo agressief .... "ping" "ping" lijkt me wat beleefder.
Men verkoopt in de handel wel van die plastic-flessen die je op druk zet met een lawaaierige hoorg maar dat is voor mij wat té veel van het goede en zou mijn fiets ook té veel ontsieren.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

//M5
Neo Prof
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 2:02
Postcode: 2180
Locatie: Ekeren
Contacteer:

#6 Bericht door //M5 »

Proes schreef:
Eventueel met een loeiharde sirene
Die loeiharde sirene, daar kan ik mij ook in vinden.
Ik vind die belletjes op "ping" "ping" een ramp.
Je komt tegen 35 km/u aan en men hoort je slechts als je vleessnijder al bijna in hun r**t zit!
Vorig jaar kocht ik mezelf op een tuningsbeurs een blauw zwaailicht. Gemonteerd op het puntje van de M5 en ik kreeg zowaar op elk kruispunt voorrang :lol: Sindsdien niet meer gebruikt, een confrontatie met de echte politie zag ik niet echt zitten =p (al leek me een pasje met FBI (fast bike interpol) nog gepast.. :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

Proes schreef:Men verkoopt in de handel wel van die plastic-flessen die je op druk zet met een lawaaierige hoorg maar dat is voor mij wat té veel van het goede en zou mijn fiets ook té veel ontsieren.
Op mijn focus had ik zo'n ouderwetse toeter met een zwarte peer om in te knijpen. Dat geeft redelijk veel lawaai, maar niet zo erg als de airzound die ik ook te luid vind. Ik vind op mijn baronstuur nu wel geen plaats meer om die toeter te zetten.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#8 Bericht door Luc Willaert »

dirk65 schreef:als je gewoon van ver al "pardon" roept gaan de meesten wel op tijd uit de weg merk ik...
Ik vind dat gebrul zelf verschrikkelijk ergerlijk :twisted: . Da's iets voor een kudde wielertoeristen.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#9 Bericht door de bakker »

Na een wreed lange studie vind ik meest in mijne echt nederlandse ding dong bel! het klinkt luid, niet gemotoriseerd en vooral niet agressief.

Nog vier berichten en we krijgen onder ons voeten omdat we niet over remlichtjes bezig zijn :roll:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

awel, die ding-dong bel van de bakker vind ik persoonlijk een van de beste oplossingen. De buzzer die in de Limit van Wouter zit klinkt ook niet te agressief.

Ik heb in de mango een electrisch claxon zitten (zo'n brommerachtig ding). Het voordeel is dat met je zeker hoort wat de veiligheid ten goede komt. Het nadeel is dat de claxon een nogal agressief geluid maakt.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

Mag een fiets wel een claxon dragen?

ik dacht dat een loeiende sirene zowiso al niet mocht om geen enkel voertuig dat niet in gebruik is door politie, brandweer of ambulanciers
of heb ik het mis.

ik reed wel eens een tijdje met zo een sirene op mijn hurri (nietwaar trobken, je word zeker gehoord, mensen gaan meestal aan de kant, maar ik vind het een hebbeding dat je al snel zelf beu bent, het tingting belletje of het ring ring belletje of welk belletje dan ook word je zo rap niet beu, vind ik.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

Ik heb een gewone degelijke rinkelbel die, volgens mij, voldoende lawaai maakt. Die ping ping belletjes zijn zoiets van : Er staat een bel op omdat het moet maar het dient tot niets. Ik weet zelfs niet of deze 20 meter ver te horen zijn.
Andere geluidstoestellen zijn in principe verboden.
Zie :
82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#13 Bericht door WFvN »

marksje schreef:Ik heb een gewone degelijke rinkelbel die, volgens mij, voldoende lawaai maakt. Die ping ping belletjes zijn zoiets van : Er staat een bel op omdat het moet maar het dient tot niets. Ik weet zelfs niet of deze 20 meter ver te horen zijn.
Andere geluidstoestellen zijn in principe verboden.
Zie :
82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.
Volgens mij staat er gewoon dat er bel op moet zitten maar níet dat andere herriemakers verboden zijn.
In m'n Alleweder had ik zo'n 'ting'-belletje zitten. In m'n Versatile heb ik geen bel meer zitten; ik vind het wel goed....
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#14 Bericht door Gast »

de bakker schreef:Nog vier berichten en we krijgen onder ons voeten omdat we niet over remlichtjes bezig zijn :roll:
Ik zal wel eerst toeteren vooraleer ik afsplits.

Op een fiets of een VM of kortom op elk rijwiel mag/moet er NIETS ANDERS STAAN dan een bel. Al de rest zoals airzound of elektrisch brommerachtig spul is gewoonweg verboden.

Kijk daarvoor naar art. 33.1 van het verkeersreglement, de eerste zinssnede, aangevuld met wat Marksje twee berichten hiervoor schreef.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Op een fiets of een VM of kortom op elk rijwiel mag/moet er NIETS ANDERS STAAN dan een bel. Al de rest zoals airzound of elektrisch brommerachtig spul is gewoonweg verboden.

Kijk daarvoor naar art. 33.1 van het verkeersreglement, de eerste zinssnede, aangevuld met wat Marksje twee berichten hiervoor schreef.
Nu wil ik heus niet in discussie gaan met de arm der wet, maar me dunkt toch dat artikel 82.2 gewoon voorschrijft dat er een bel moet zijn. Niet dat andere zaken verboden zijn. Indien we de redenering trouwens doortrekken, dan heb ik de indruk dat ook bijkomende lichten vooraan verboden zijn (zie artikel 82.1.1). Indien niet, dan vraag ik me af waarom men dan de redenering omdraait bij artikel 82.2.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82

Plaats reactie