sirene, bel, toeter, of roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#46 Bericht door ome Willem »

Proes schreef:
Eventueel met een loeiharde sirene
Die loeiharde sirene, daar kan ik mij ook in vinden.
Ik vind die belletjes op "ping" "ping" een ramp.
Je komt tegen 35 km/u aan en men hoort je slechts als je vleessnijder al bijna in hun r**t zit!
Ik heb een airsound op mijn ligfiets gemonteerd.
Die komt goed van pas: op mijn weg naar het werk heb ik een stuk waar er maar één fietspad is aan de linkerkant van mijn rijrichting.
daar komen drie straten op uit die voorrang moeten verlenen nogal wat chauffeurs kijken enkel naar links en vlammen dan naar rechts zonder attentie gedaan te hebben dat er fietsers uit de andere kant kunnen komen.
Samenvatting: ik gebruik mijn fietsbel voor fietsers en voetgangers de airsound voor auto's ( chauffeurs en vrachtwagens )
Veel ( veilig ) fietsplezier,

ome willem

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#47 Bericht door ome Willem »

voor wie geen idee heeft wat die airsound is:

Cycle Airzound Horn

Je bevestigd de hoorn waar de knop op zit op je stuur, de fles komt ofwel in de drinkbushouder of ergens onderin ( bij mijn ligfiets onderaan de lange gebogen buis.)
met een fietsplomp of compressor 6 a8kg druk en je kan een 10 tal harde klaxons geven te vergelijken met die busjes dat supporters bij de voetbal gebruiken.
Je kan met een regelvijs het vollume instellen, maar waarom zou je.
wanneer je stiller wil klaxoneren druk je gewoon minder hard.
misschien staat het vijsje er op om niet boven de 80 db te komen en zo wettelijk te zijn.
Bij mij heeft het me al een paar keer van een ongeval bespaard.
Bijlagen
Cycle Airzound Horn.jpg
Cycle Airzound Horn.jpg (8.62 KiB) 4160 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#48 Bericht door Jan.E »

Ik heb hier zo een ding liggen, kwam mee met mijn nieuwe(occasie) fiets, maar da ding maakt zoveel lawaai, dat ik het niet durf te gebruiken. Da is echt niet te doen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#49 Bericht door crash-quest-dummy »

Als je'm toch niet meer gebruikt :
is ie te koop ?
(hoewel, met of zonder airzound was de januaricrash toch niet te vermijden geweest ...)

wat moet dat nog kosten ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#50 Bericht door ome Willem »

Jan.E schreef:Ik heb hier zo een ding liggen, kwam mee met mijn nieuwe(occasie) fiets, maar da ding maakt zoveel lawaai, dat ik het niet durf te gebruiken. Da is echt niet te doen.
Als je de regelvijs een beetje bijdraaid kan je het vollume regelen.
Het is wel even zoeken om het vijsje te vinden. Ik laat hem gewoon in de luidste stand staan en met een beetje oefenen kan je het vollume zelf bepalen gewoon door minder ver in te drukken, dat lukt moeilijker met een gewone bel he :wink:

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#51 Bericht door ZesPak »

ikzelf heb zo'n miniscuul standard belletje

Afbeelding

en dat geeft het bijhorende "pingetje"

nu is dat bij de meeste fietsers geen probleem, maar bij hardhorigen (vooral jongeren in groep) is dat niet echt toereikend. Ook voor automobilisten te waarschuwen (als ze bvb uit een straat komen en hun leuk op het fietspad zetten om "te kijken") is dit niet hard genoeg.

Ik heb echter een tijd geleden voor mijn vriendin een "studentenfiets" gemaakt (oude fiets herspoten en terug in orde gemaakt met lichten, pikkel, kaderslot,...) en daar heb ik, eerder voor de gein, zo'n DING DONG bel opgezet, dat ding heeft een doorsnede van 7cm en dat zou dus al niet echt gaan op mijn stuur, bovendien zou het ontsierend zijn. (zie afbeelding)

Afbeelding

Nu ben ik eigenlijk wel aan het kijken naar een bel die gewoon goed wat geluid geeft zonder overdreven te zijn in omvang.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

www.ligfietsers.be

#52 Bericht door www.ligfietsers.be »

Ik heb me deze week ook zo,n AirZound aangeschaft omdat ik mijn belletje niet luid genoeg vond.

Ik heb dat ding een paar keer geprobeerd... en natuurlijk was de druk eraf.
Omdat hier geen frans, maar een autoventiel opzit, kan ik het met mijn fietspompje niet oppompen.
Ik heb een speciale nippel waarmee ik de banden van mijn beachcruiser oppomp, die heeft immers ook zo een groot ventiel. Nu blijkt dat niet zo makkelijk. De druk op mijn (grote) fietspomp zakt iedere keer terug. Zit daar geen stop op?

Ik passeerde gisteren een benzinestation en wou daar dus even mijn Tutterken vullen. Maar 50 cent voor een beetje lucht... dat was me nu toch net even teveel.
Texaco... klantvriendelijke tot en met... Zolang je maar betaald.
En waarschijnlijk geven ze je dan nog maar max 3 bar.

Ik ben nu aan het uizoeken of ik niet iets kan ineensteken met een drukvatje van een Paintball gun. Daar kan HEEEL veeel lucht onder heeel hoge druk in, goed voor heeeel veel toeteren.
Op dat drukvatje komt dan een drukreduceerklep tot ong. 4 of 5 bar and off we go...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#53 Bericht door marini »

wel voorzichtig met aanpassingen voor gastoepassingen :!:
als je iets gebruikt op andere drukken dan bedoelt kan je altijd met water of een andere vloeistof een druktest doen, minder gevaarlijk want vloeistof is niet samendrukbaar. ben je in een keer zeker dat het ding je niet om de oren vliegt.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#54 Bericht door Gast »

Daar kan HEEEL veeel lucht onder heeel hoge druk in, goed voor heeeel veel toeteren.
Niet te veel langs kanalen fietsen, de mensen zouden kunnen denken dat er een stoomboot nadert :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#55 Bericht door Wouter D »

als je nog luider gaat gaan toeteren dan een gewone airzound, dan zou ik je eerder als gevaarlijk dan veiliger bestempelen, want dan zal je mensen laten schikken en zelf gevaarlijke situaties creeeren.

in de quest van onze "warme Bakker" zit zo een dingdong bel en ik verschiet er telke male van, van hoever je die bel hoort, als ik ooit weer VM rijd, dan wil ik er ook zo ene. (zo een bel he :twisted: )
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

www.ligfietsers.be

#56 Bericht door www.ligfietsers.be »

De AirZound zal onder 4 a 5 bar niet luider gaan, gewoon veel langer (veel meer korte toeters zonder te hoeven bijvullen),
Nu wordt de bijgeleverde plastic fles gevuld tot max 7 bar.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#57 Bericht door marksje »

www.ligfietsers.be schreef:.......
Omdat hier geen frans, maar een autoventiel opzit, kan ik het met mijn fietspompje niet oppompen.
Ik heb een speciale nippel waarmee ik de banden van mijn beachcruiser oppomp, die heeft immers ook zo een groot ventiel. Nu blijkt dat niet zo makkelijk. De druk op mijn (grote) fietspomp zakt iedere keer terug. Zit daar geen stop op?
.......
Ik versta het probleem niet goed. Ik heb een heel gewone duwpomp (met zo'n T-stuk om op te duwen) ooit gekocht in de Aldi. De kop heeft zo'n klepje om de boel vast te zetten op het ventiel. Een 10-tal keer duwen en ik heb 7 bar op dat bidonnetje. Voor Franse ventielen is er een aanpasstukje bij. Als de manometer de limiet aangeeft zou dat ding tot 10 bar aan moeten kunnen, allezins tot 8 zonder probleem want bij het steken van een nieuwe buitenband gaat dat erop om hem op zijn plaats te zetten.
Ik denk dat het probleem bij je pomp zal liggen en niet bij de airzound. Weer een tip voor een cadeau :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#58 Bericht door rocco »

Hm, die airzound lijkt me wel iets!

Temeer omdat ik (nog) geen bel (meer) heb...
Voorlopig deed een "excuseer!" vooraf, en een "Dankuwel!" achteraf het prima... ik merk na drie dagen ligfietsen dat ik socialer rijd op de ligfiets dan op de gewone. Ook veel vrolijker, soms word ik gewoon overvallen door een lach :)

Is er een site van de belgische impotreur van die luchthoorns?
of een lijst met dealers?

@Jan.E: Als je van de toeter afwil, ik heb misschien wel interesse!
Laat maar iets weten.

Joos

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#59 Bericht door rocco »

Een rondje hasseltse fietsenmakers leerde mij dat zowel Rosé als Royal Nord geen airzounds hebben. Ze kenden het niet eens maar waren wel geinteresseerd!
Als ik meer informatie over de importeur (BE of NL) had mocht ik zeker nog eens langskomen.

Kent iemand een adres van de importeur?
Velodroom in brussel zou ze verkopen, anders mail ik daar eens naar...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#60 Bericht door Johan Clerx »

Bij www.tim.be kan je ze ook kopen. Weet eigenlijk niet waar je ze in Limburg kan kopen omdat ik zelf niet zo'n fan ben. Persoonlijk vind ik zo airzound veel te agressief.

Plaats reactie