sirene, bel, toeter, of roepen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DeLiggendeReiziger
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:38
Postcode: 2491
Locatie: Olmen
Contacteer:

KLEIN maar zeker doeltreffend

#61 Bericht door DeLiggendeReiziger »

Beste,

Ik gebruik sinds begin deze maand de sirene van NITERIDER. Het werkt op een 9 volt baterij en geeft 90 dB aan kracht in 2 tonen.

Bikepatrol's van de gentse politie gebruiken ze ook.

Oke het komt mischien wat agressief over, maar liever dit dan dat mensen je ofwel bijna van de baan rijden omdat ze wel rond hun kijken en niet naar beneden. Of een auto die achteruit van zijn oprit komt en een fietsbel echt niet hoort.
Te verkrijgen voor 75 euro. waterdicht en compact

JOHAN, sorry dat ik je nog steeds die foto's heb toegestuurd, wil je me je adres nog eens doorgeven? 't is druk geweest maar maak er deze week echt werk van.
Na een zware val zweer ik bij een trike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#62 Bericht door Wouter D »

ik denk dat het voeren van een claxon met meerdere tonen verboden is, even de arm der wet raadplegen... marksje... allewedertje...??
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#63 Bericht door Edje »

denk het ook Wouter, MAAR zoals de meeste wielerteroristen rijden zonder bel is ook verboden en gevaarlijk, nu Airzound vind ik persoonlijk te, dus kan die nightrider misschien wel een oplossing zijn.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#64 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:ik denk dat het voeren van een claxon met meerdere tonen verboden is, even de arm der wet raadplegen... marksje... allewedertje...??
Artikel 82.2 van het KB 01/12/75 schrijft voor :

De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter

Artikel 43.§2.1° van het KB 15/03/68 over de Technise Eisen voor de autoos en aanhangwagens :

Elke auto moet uitgerust zijn met een geluidshoorn die een ononderbroken geluid met vaste toonhoogte voortbrengt.

In artikel 43§2.3° van datzelfde KB :

De voertuigen van de politiediensten, de niet gebanaliseerde voertuigen van de dienst wegcontrole van het Bestuur van Vervoer te Land de niet gebanaliseerde voertuigen van de Administratie der Douane en Accijnzen aangeduid door de Minister van Financiën, de niet gebanaliseerde voertuigen van de militaire politie en van de diensten voor het ophalen en vernietigen van explosieven aangeduid door de Minister van Landsverdediging, de voertuigen van de Federale Overheidsdienst van Justitie bestemd voor het vervoer van gedetineerden en voor het Openbaar Ministerie, het dienstvoertuig van de provinciegouverneurs, de herkenbare voertuigen van de inspectiediensten van de gewesten en van de maatschappijen voor openbaar vervoer belast met wegcontrole, de ambulances, de voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, de brandweervoertuigen, de voertuigen van de Civiele Bescherming, de voertuigen voor hulpverlening van de Naionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, de voertuigen voor hulpverlening bij ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen, mogen van een speciale geluidshoorn voorzien zijn. Bij wijze van uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen de toelating verlenen om andere voertuigen van een speciale geluidshoorn te voorzien.

Samengevat : aangezien een rijwiel geen auto is, moet je wettelijk gezien op je (li)gfiets/velomobiel een BEL hebben, geen claxon. Als je toch een claxon hebt, moet die een VASTE toon hebben.

De fietsen die door de Politie gebruikt worden, mogen dus wel een zgn "bitonal" hebben, bij gebruik wordt dat dus een prioritair voertuig met alle gevolgen van dien.

Tihamér -hele brok, maar ja ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
DeLiggendeReiziger
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:38
Postcode: 2491
Locatie: Olmen
Contacteer:

#65 Bericht door DeLiggendeReiziger »

Heb net mijn aanvraag gedaan bij het ministerie van binnenlandse zaken om van mijn ligfiets een prioritair voertuig te maken.
daarbij uitleg gestoken van de gevaren die we als ligfietsers meemaken en voor moeten opletten.

Vermoed dat ik een blauw zwaailicht op mijn helm zal moeten monteren.

Ben eens benieuwd naar hun reactie.
Na een zware val zweer ik bij een trike

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KLEIN maar zeker doeltreffend

#66 Bericht door Koendert »

Beste,

Ik gebruik sinds begin deze maand de sirene van NITERIDER. Het werkt op een 9 volt baterij en geeft 90 dB aan kracht in 2 tonen.
Waar kan je deze vinden op het net? Ik kan alleen de light-systems van NiteRider vinden.

allewedertje, ik wil me niet (te veel) bemoeien met de Belgische wetgeving maar denk dat ongeveeer het zelfde in Ollandia is. Je hebt ongetwijffeld gelijk dat deze apparaten niet "gebruikt"mogen worden op een niet speciaal toegestaan voertuig maar vind dit een beetje te letterlijk naar de letter van de wet leven.

Geen agent die u zal beboeten om dat u met een meertonige claxon rond bolt. Natuurlijk moet je niet met een sirene aan of ander hinderlijk (hard) geluid touren. En niet achter een polititie busje gaan claxoneren want dat werkt weer irritatie verhogende bij de dienders. Dan zoeken ze wel iets om u te beboeten natuurlijk.

Ik ben ook wel eens aangehouden omdat er geen uitlaat op mijn brommer zat. Ik kan u vertellen de herrie was ook niet harden :!: Ben even vermanend toegesproken en mocht weer verder...

Koendert--had als kind zo'n kinder-sirene op zijn fiets gemonteerd ,amaai wat vond ik dat machtig :P

Gebruikersavatar
DeLiggendeReiziger
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:38
Postcode: 2491
Locatie: Olmen
Contacteer:

#67 Bericht door DeLiggendeReiziger »

Op de site van de niterider is hij niet te vinden. Wel verkrijgbaar bij ons in de winkel voor 80 euro. Oke hij is niet goedkoop maar waterdicht en effectief.
Na een zware val zweer ik bij een trike

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#68 Bericht door rocco »

Ik ben vanmiddag bij Jan geweest,
(bedankt voor de ontvangst)
om de airzound op te halen... goh, dat toetert aardig :lol:
Ik vind alleen neit meteen een goeie plek om hem te monteren, ik zal me er nog eens over moeten buigen.

Bij nader inzien is hij wel hard om 'tegen' fietsers te gebruiken,
maar voor groter verkeer lijkt het mij wel handig. Daarenboven heeft mijn schoonbroer er wel interesse in: Heel handig om op uitstapjes (bv op zeeklasse) zijn leerlingen bijeen te toeteren.

en tenslotte, aan zo'n occasietje kunt ge u geen buil vallen!

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: KLEIN maar zeker doeltreffend

#69 Bericht door quattrovelootje »

Koendert schreef:Geen agent die u zal beboeten om dat u met een meertonige claxon rond bolt
Hmm, dat weet ik zo zeker nog niet hoor. Maar je kunt natuurlijk altijd "gokken", door iets te doen dat niet mag. Zo rijden er 's nachts bvb fietsers genoeg rond zonder licht, die weten ook dat dat niet mag, en soms krijgen ze wel een boete, soms niet. Als je gokt kan je ook verliezen ....

Tihamér -houdt niet van gokken :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KLEIN maar zeker doeltreffend

#70 Bericht door Koendert »

allewedertje schreef:
Koendert schreef:Geen agent die u zal beboeten om dat u met een meertonige claxon rond bolt
Hmm, dat weet ik zo zeker nog niet hoor. Maar je kunt natuurlijk altijd "gokken", door iets te doen dat niet mag. Zo rijden er 's nachts bvb fietsers genoeg rond zonder licht, die weten ook dat dat niet mag, en soms krijgen ze wel een boete, soms niet. Als je gokt kan je ook verliezen ....

Tihamér -houdt niet van gokken :wink:
Daarom, de meeste agenten zijn al blij als je goeie verlichting draagt. Ze gaan heus niet alle toeters en bellen op mijn fiets bestuderen en proberen om te horen wat voor een geluid er wel uit geraakt en of dat wel zou mogen. Daarnaast is het denk ik al helemaal niet verboden om het aan je fiets te dragen, gebruiken is een tweede.

Politie heeft het hier al druk gegoeg met scooter-aso's en die blijven lekker door jakkeren laat staan dat ze een fietser met een twee-tonig bel gaan lastig vallen.

Groetenis,
Koendert

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#71 Bericht door marksje »

Zeg nooit nooit :!:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Koendert
Neo Prof
Berichten: 194
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 13:38
Fiets: Optima Baron
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

#72 Bericht door Koendert »

marksje schreef:Zeg nooit nooit :!:
Okay, okay,
ik zei ook wel dat er een paar opties zijn om de agenten extra te attenderen op jouw illegale handel en wandel. Ik acht het alleen niet aannemelijk dat men er een buil over valt als ikhet bv. zou vragen of ik het mag monteren of niet.
Deliggenderijziger zei
Op de site van de niterider is hij niet te vinden. Wel verkrijgbaar bij ons in de winkel voor 80 euro. Oke hij is niet goedkoop maar waterdicht en effectief.
Kan je mischien wel zeggen hoe het ding verder heet. Ik wil niet geloven dat dat ding niet op het net bestaat :?:

Groetenis,
Koendert

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#73 Bericht door crash-quest-dummy »

de bel in de quest zou eigenlijk buiten de carosserie moeten zitten...
ik betrap er mezelf op dat inplaats van te bellen, toeteren of roepen tussen de tanden fluit (truuk geleerd van mijn oudste broer die het zich eigen maakte voor gebruik als je aan kanopeddel vast hebt : op de vingers fluiten kan dan niet en het klinkt even luid). Enig nadeel is wel dat je jezelf niet buiten adem mag getrapt hebben ervoor (wat ik sinds het gebruk van de hartritmemeter niet meer doe).
hoeveel dB zou je zo kunnen produceren (Tihamer, breng volgende keer eens een dB-metertje mee ?)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#74 Bericht door crash-quest-dummy »

1 van mijn kindertjes heeft van een feestje een toeter meegebracht waar een vriendelijk toet-je uitkomt en veeeeel belletjes (wel eerst even in het zeepsop doppen).

Dit lijkt me wel wat voor in de Q, gaan de koeien raar opkijken. (eerst even een houdertje bouwen ...)
(zou in combinatie met een airzound wel eens gekke resultaten kunnen opleveren)
(haha, Guust flater had zeepbellen gefabriceerd met een trombone waar een stevige toet uitkwam als de bellen knapten)
Stop Fueling Around

Plaats reactie