Flevo Trik (of bike) & Klikpedalen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Flevo Trik (of bike) & Klikpedalen

#1 Bericht door Gast »

Ik rij een geruime tijd met klikpedalen op m'n flevo (zelfbouw) trike. én de gewoonte is dus zonder handen rijden waarbij als je moet remmen, ik de remmen gebruik gemonteerd op de 'Kar' van de trike.

Dus er staan géén remmen gemonteerd op het stuur, dat zich onder het zadel op de voor-frame / neus van de fiets bevind. M'n klikpedalen staan zeer los, dus als ik meer en meer toerkes per minuut begin te draaien durven ze uitklikken.

Nu als ik moet uitklikken, én je doet dat niet parallel met een snok, dan blijven ze meestal (met een hoekje denk ik) nog hangen. Dan komt de kantelende neus ook mee.

Overlaatst heb ik geprobeerd, de remmen vooraan op het stuur te monteren (verhoog je de druk op het voorste wiel omdat je voorover gaat hangen). Maar, maaaaaarrrr, je verliest je evenwicht enorm snel. Heb zo zelfs de baan NIET geriskeerd. DUs remmen, geeft het gevoel van twee stukken fiets ... onder een bepaalde snelheid (of test binnenkoer)

.... met als gevolg dat uitklikken niet gaat. Remmen met de remvaten op het voorste stuur, ga je automatisch schuin vallen :!:

Nu heeft iemand anders ook zo'n ervaring op een flevo trike of bike ?
Dus klikpedalen en Flevobike/trike ?

BTW, de remmen staan nu terug achteraan .... Veiliger.

Peter

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#2 Bericht door Duckjibepete »

de Marc, Graddus, rijdt toch al jaren met spd op zijne flevo. Heb hem nog ni weten vallen... toch ni als hij wou stoppen :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#3 Bericht door Luc Willaert »

Maar als hij wel wil stoppen......... aiaiaiaiaiai

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Boonsp wat ik u nu ga vertellen gaat ge nie graag horen hoor. Maar de reden waarom gij u niet overeind kunt houden is omdat ge u recht houdt op die bak. Gij fietst op u armen ipv op uw evenwicht. Probeer voor de aardigheid eens op een bike te fietsen en je zult merken dat dat niet lukt. (denk niet dat ik uit mijn nek lul, vraag het anders mijn buren Eddy en Lieve, die zijn begonnen op de trike en overgestapt naar een bike en zeker Eddy zal u kunnen vertellen hoeveel ochtenden hij na die overstap op weg naar zijn werk de grond geraakt heeft met andere lichaamsdelen dan zijn voeten :lol: ) De kunst is dus om te leren fietsen met u handen aan het stuur of beter nog, op uw buik. Vasthouden op een flevobike/trike is alleen nodig in snelle bochten of noodsituaties waar je jezelf een beetje op je zitje moet houden. Verder, dus om te sturen, is het absoluut niet nodig. Zodra je het voor elkaar krijgt om zonder handen te fietsen, zul je merken dat je controle hebt over de fiets en dus ook over het remmen en in- en uitklikken. Veel succes en laat me eens weten wat er klopt van mijn veronderstelling.

Plaats reactie