Met schijven of blokken de Pyreneëen over?
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Met schijven of blokken de Pyreneëen over?
Hey,
Ik ben zowat mijn lijstje aan het afwerken qua voorbereidingen die ik kan nemen betreffende mijn ligfietsreis naar Spanje.
Ik vraag me nog één ding af. Kan ik met remblokjes(velgremmen) de Pyreneëen over zonder veel gevaar te lopen voor warmwordende velgen en dergelijke die klapbanden tot gevolg kunnen hebben.
Ik stuurde overlaatst een mailtje naar Optima die me wist te zeggen dat je met 26inch wielen en blokjesremmen, je niet veel gevaar loopt. Met 20" wielen dan weer wel.
Ik ben sterk gaan twijfelen om met hydraulische schijfremmen te vertrekken. Moest een kabel lekken dan sta je daar met nog maar één rem. De plaatselijke fietsenboer is meestal niet opgewassen tegen dit probleem...
Heeft iemand ervaring met liggen in de bergen?
Ik ben zowat mijn lijstje aan het afwerken qua voorbereidingen die ik kan nemen betreffende mijn ligfietsreis naar Spanje.
Ik vraag me nog één ding af. Kan ik met remblokjes(velgremmen) de Pyreneëen over zonder veel gevaar te lopen voor warmwordende velgen en dergelijke die klapbanden tot gevolg kunnen hebben.
Ik stuurde overlaatst een mailtje naar Optima die me wist te zeggen dat je met 26inch wielen en blokjesremmen, je niet veel gevaar loopt. Met 20" wielen dan weer wel.
Ik ben sterk gaan twijfelen om met hydraulische schijfremmen te vertrekken. Moest een kabel lekken dan sta je daar met nog maar één rem. De plaatselijke fietsenboer is meestal niet opgewassen tegen dit probleem...
Heeft iemand ervaring met liggen in de bergen?
Optima Stinger EX met Aeropunt
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Ik heb er geen ervaring mee maar wat Optima zegt lijkt me logisch.
Een 26 inch velg is veel groter en kan beter remmen ... ik merk dat duidelijk met mijn Seiran.
Onlangs hoorde ik een identiek verhaal bij "De Ligfiets" over een klant in het buitenland met problemen en niemand kon hem inderdaad helpen.
Met 20 inch wielen denk ik dat je best voor gewone "mechanische" schijfremmen gaat!
Een 26 inch velg is veel groter en kan beter remmen ... ik merk dat duidelijk met mijn Seiran.
Hier denk ik dat je ook mee moet opletten.Ik ben sterk gaan twijfelen om met hydraulische schijfremmen te vertrekken. Moest een kabel lekken dan sta je daar met nog maar één rem. De plaatselijke fietsenboer is meestal niet opgewassen tegen dit probleem...
Onlangs hoorde ik een identiek verhaal bij "De Ligfiets" over een klant in het buitenland met problemen en niemand kon hem inderdaad helpen.
Met 20 inch wielen denk ik dat je best voor gewone "mechanische" schijfremmen gaat!
Laatst gewijzigd door Proes op vr 06 jan 2006, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
liefst, kheb nog nooit automatische gezienProes schreef: Met 20 inch wielen denk ik dat je best voor gewone "manuele" schijfremmen gaat!
swat, ik ben alleszins wel content hoor over hydraulische schijfremmenn die op tai zitten (magura louise) buiten in het begin, nog geen problemen mee gehad....
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- Dries
- Helper
- Berichten: 369
- Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Al moet je ook bij Louises opletten dat je niet 'slepend' remt. mijn techniek in de Pyreneeë, was om stteds pompend te remmen met de achterrem, en de voorrem enkel gebruiken als het echt nodig was (vb voor scherpe bochten of om tot stilstand te komen)
Die techniek werkte ook bij de tandem; toch ook een 20" voorwiel met velgremmen...
Ook ooit eens meegemaakt; door te lang remmen op 1 Louise werd de olie blijkbaar zo heet dat die plots hele andere eigenschappen kreeg. had geen grip meer...
Dus ben ook sterk voorstander van mechanische schijfremmen.
Die techniek werkte ook bij de tandem; toch ook een 20" voorwiel met velgremmen...
Ook ooit eens meegemaakt; door te lang remmen op 1 Louise werd de olie blijkbaar zo heet dat die plots hele andere eigenschappen kreeg. had geen grip meer...
Dus ben ook sterk voorstander van mechanische schijfremmen.
Nu als dat verhaal over die 20" banden en remmen waar is, stopt moelijker door kleine omtrek, kan ik wel verstaan waarom dat m'n trike eigenlijk lange remafstanden heeft.
Heeft het dan ook te maken met de omwentelingen per snelheid die groter is, heb nu een simpele trommelrem, maar die moet toch ook moeite doen.
VRaag me af welke remmen er het beste gaan op de kar (achterkant) van de trike. Liefst velgremmen met hoger knijp-vermogen ...
Als m'n zus met de optima remt, voor de gek, zou ik er pal over kunnen gaan
Peter
Heeft het dan ook te maken met de omwentelingen per snelheid die groter is, heb nu een simpele trommelrem, maar die moet toch ook moeite doen.
VRaag me af welke remmen er het beste gaan op de kar (achterkant) van de trike. Liefst velgremmen met hoger knijp-vermogen ...
Als m'n zus met de optima remt, voor de gek, zou ik er pal over kunnen gaan
Peter
-
- Neo Prof
- Berichten: 244
- Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
- Postcode: 3500
- Fiets: rans stratus + birdy tour
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
natuurlijk nog veel belangrijker dan welke rem je nodig hebt om over de pyreneeen te geraken is hard trappen
heb enkel ervaring met afdalingen in de ardennen met de hurricane, 15 kg bagage, +70 km/u naar onder en als rem die echt meetelde enkel een mechanische schijfrem op voorwiel. Zeer tevreden over. werkt perfect en is betrouwbaar. Hydraulische schijfremmen... ik zou er niet mee op verlof willen vertrekken. Zoals Dries zegt kan er door de hitte bij lange afdaling luchtbelletjes in de leidingen ontstaan (olie gaat koken) en weg remvermogen...
heb enkel ervaring met afdalingen in de ardennen met de hurricane, 15 kg bagage, +70 km/u naar onder en als rem die echt meetelde enkel een mechanische schijfrem op voorwiel. Zeer tevreden over. werkt perfect en is betrouwbaar. Hydraulische schijfremmen... ik zou er niet mee op verlof willen vertrekken. Zoals Dries zegt kan er door de hitte bij lange afdaling luchtbelletjes in de leidingen ontstaan (olie gaat koken) en weg remvermogen...
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Heb een stinger met hydraulische remmen. IK kan die natuurlijk wel aanpassen. Maar ik hoorde al van twee stinger-rijders dat hun bagagedrager naar binnenklapte doordat ze het gewicht niet aankonden. Ik zou zoiets niet graag meemaken onderweg! Ook lijkt het me handiger om in het buitenland (meestal geen fietspaden) en dergelijke wat hoger te liggen...GeertJ schreef:wrm niet met uwen stinger??? of zijt ge em al beu gereden??
Ook in die niet fietslanden kunnen de plaatselijke fietsenwinkels je beter helpen bij problemen als je met 26inch wielen binnenkomt dan met 20inch.
Optima Stinger EX met Aeropunt
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
dat is idd een verstandige bemerking ward,
dat remmen op een klein wiel slechter gaat heeft niet te maken met de maat lijkt me, de snelheid van je velg tov de blokjes is immers het zelfde als bij een groot wiel , je rijdt dan ook de zelfde snelheid op de weg hé.
wat wel kan is dat je velg idd sneller opwarmt waardoor de remcapaciteit achteruit gaat maar bij de start moeten ze even goed of slecht remmen.
remmen ze in het begin niet goed moet je de oorzaak elders zoeken.
combinatie soort rubber en velg, soort remsysteem al dan niet mechanisch.
ik kies meestal magura's met remblokjes , onderweg kan een fietsenmaker je met dat merk normaal verder helpen. Je gaat toch niet naar de andere kant van de wereld he. problemen heb ik er nog nooit mee gehad. Herstel of regel nooit vlak voor je reis nog snel je remmen bij want dat geeft gegarandeerd problemen. doe dat enkel weken eerder.
dat remmen op een klein wiel slechter gaat heeft niet te maken met de maat lijkt me, de snelheid van je velg tov de blokjes is immers het zelfde als bij een groot wiel , je rijdt dan ook de zelfde snelheid op de weg hé.
wat wel kan is dat je velg idd sneller opwarmt waardoor de remcapaciteit achteruit gaat maar bij de start moeten ze even goed of slecht remmen.
remmen ze in het begin niet goed moet je de oorzaak elders zoeken.
combinatie soort rubber en velg, soort remsysteem al dan niet mechanisch.
ik kies meestal magura's met remblokjes , onderweg kan een fietsenmaker je met dat merk normaal verder helpen. Je gaat toch niet naar de andere kant van de wereld he. problemen heb ik er nog nooit mee gehad. Herstel of regel nooit vlak voor je reis nog snel je remmen bij want dat geeft gegarandeerd problemen. doe dat enkel weken eerder.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- Cycle Maniac
- Belofte
- Berichten: 128
- Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
- Locatie: Molens- en Tulpenland
- Contacteer:
Ik weet van een ligfietser (M5: 28"/20") die in Amerika wekenlang door de bergen met hydraulische remmmen heeft gefietsd, met 90 kg bagage. Hij zei:
Ik heb echt veel geremd: Kort en hard remmen en dan de fiets weer even laten rollen. Uit eigen bevinding heb ik kunnen constateren dat een ligfiets, door de geringere luchtweerstand, nog wat sneller de berg afgaat dan een gewone fiets. Dus daardoor nog wat meer moeten remmen dan 'normaal'. Slechts 1 keer ben ik halverwege de helling even gestopt om de velgen wat af te laten koelen omdat het zodanig steil was dat ik constant moest remmen. Voor de rest geen enkel probleem gehad. Ik vind het heerlijke remmen.
Nu, tien jaar later, doen ze het nog steeds. Het enige probleem dat zich een enkele keer voordoet is dat 1 zuigertje niet helemaal terugkomt na het remmen en het blokje daardoor aan blijft lopen. Maar verder niets aan de hand.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Tijdens mijn weekje "Mont Ventoux" heb ik met mijn SeiranSL (2x26 inch) en gewone velgremmen geen problemen ondervonden.
Heb tegen 80km/u naar beneden gereden ... geen hinder van de remmen ondervonden.
Ik had een paar reserveblokjes bij maar heb ze absoluut niet moeten aanspreken ... ik ben dus tevreden.
Ik geef uiteraard wel toe (ik heb het al ondervonden) dat schijfremmen fantastisch hun ding doen, maar als ik zo alle bevindingen lees zou ik toch ook voor de mechanische gaan!
Heb tegen 80km/u naar beneden gereden ... geen hinder van de remmen ondervonden.
Ik had een paar reserveblokjes bij maar heb ze absoluut niet moeten aanspreken ... ik ben dus tevreden.
Ik geef uiteraard wel toe (ik heb het al ondervonden) dat schijfremmen fantastisch hun ding doen, maar als ik zo alle bevindingen lees zou ik toch ook voor de mechanische gaan!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)