velomobielen en verlichting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#31 Bericht door Frank D »

alt schreef:nu, over de bakker: hij heeft een 8uur gewoon goed licht,
en heeft dan nog ns twee superstraffe lampen die een zee
van lichtgeven, daarmee rijdt hij 2uur
hij verzekerde dat die lampen 25 ampère trokken
VIJVENTWINTIG AMPERES, mensen! dat doe je niet met zomaar
elk kabeltje
25A :shock: ?? Aan 6V is dat zo maar even 150Watt.
Als hij dat 2u laat branden heeft hij batterijen van 6V/50Ah nodig (theoretisch, in de praktijk nog een pak meer want een normale batterij houdt dat nooit uit aan dat ampèrage).
Dat lijkt me toch wel héél erg straf (letterlijk én figuurlijk).
Ben je zeker dat het 25A is en niet 25Watt?
Laatst gewijzigd door Frank D op di 13 dec 2005, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lotr_mtd
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:02
Postcode: 2650
Locatie: Edegem

#32 Bericht door lotr_mtd »

Seg NOD,
als je nu eens gewoon aan mevrouw Bleeckx of mijnheer de Groof vraagt hoe je dit best doet.
Zij helpen u zeker uit de nood hoor.
Natuurlijk moet je dit een beetje lief vragen maar het zal je wel lukken hoor.

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#33 Bericht door DY »

Op mijn WAW staan 2 cateye 500 vooraan, een klein ledlampje als achterverlichting en een stroboscoop op 12 V helemaal bovenaan, te zien van voor van achter en van links naar rechts.
Batterijen gaan weken mee. Het achterlicht is tot op heden nog altijd met de batterij van Peter Sas, de twee voorlichten gaan zeker een maand mee. En deze gebruik ik ook op mijn MTB voor de nachttochten.
Het piepkleine accuutje van 12 V moet ik ongeveer maandelijks laden.

Ik heb HALLO-GEEN LICHT al lang achter mij laten liggen.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#34 Bericht door nestofdragons »

DY,

wat je hier zegt lijkt me heeeeeel interressant. Ik was bij Tim bezig om een andere oplossing te zoeken, maar ik hield LEDs nog steeds in mijn achterhoofd. Maar ... ik wil ze dan wel aansluiten op mijn batterij zodanig dat ik ze van binnenuit kan bedienen. Ah, ja, nogal lui van aard, zeker.

Die strobo bovenaan lijkt me heeeeel interessant. Kan je die schakeling of onderdlenn eens uitleggen in de sectie "materiaal en techniek", a.u.b. .

Weldra heb ik een deftig hoofdlicht. Het zal al iets van mijn "nachtritvrees" (groot woord voor een kleini ding) wegpakken. Het is mijn wens om qua verlichting echt in orde te zijn en bijna een hele nacht door te mogen rijden.

De oplossing die we bij Tim hebben bedacht is het installeren van een Son op de tussenas. De Quest kan op die as aan de zijde waar maar één tandwiel zit er nog eentje bijhebben. De Son installeer je onder de stoel en verbind je met dat tandwiel. Ik had gedacht om met een batterij te werken en een relais zodanig dat de lampen altijd branden, ookal trap ik niet. Je kan zelfs de batterijen opladen. Dat lijkt me een heeeeeel lange brandtijd te garanderen van de lampen. Oh, ja, bijna vergeten. Die pinkers van de Mango van NitroNick wil ik ook!

Maar als we verder technisch gaan doen, stel ik voor om dit in de sectie "materiaal en techniek" te doen
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#35 Bericht door de bakker »

zal ik es wat verlichting brengen!

misschien heeft iemand het gezien maar er zijn drie lichten ingebouwd vooraan op de Q.

ééntje is de standaardverlichting. als je langs enigszinds verlichte fietspaden rijd of gewoon stadsverkeer is dat meer dan genoeg.

de twee andere zijn voor het 'ABS- 35 system' iets wat je een paar jaar geleden in Groot- Brittanië kon kopen maar nu zie ik het nergens nog vermeld. eigenaardig want de kleinere broers ABS-25 en 10 staan wel nog te koop. vraag me niet naar de soort lampen (ronde; hahaha) maar het ene lampie heeft 15W en het andere 20W

Als ik beide lampen samen laat branden dan heb ik voor ietsje meer dan 2 uur licht. Laat ik er eentje branden dan heb ik ietsje meer dan 4 uur licht. Diegenen die het licht zondag laatst gezien hebben, hebben er eentje zien branden, namelijk de 15W.

Waarom niet beide? als je niet steeds in eerste positie rijd en zo'n beetje de rug voor je verlicht ben je zelf verblind met beide lampen aan.

Het opladen van de batterijen die er inderdaad uitzien als dynamiet staven kost met een joeker van een lader 3 uur. de standaard batterij daar heb je 12 uur voor nodig maar een exstra batterij zorgt ervoor dat je nooit hoeft te wachten natuurlijk.

heb de exstra verlichting gekocht in 2003 en de kostprijs.....zucht 158.98 £ (pond dus)

het systeem is zeker voldoende om over onverlichte fietspaden aan de max snelheid te snorren.

Gebruikersavatar
Tjorque
Helper
Berichten: 366
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
Postcode: 2000
Fiets: HP Grasshopper
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

#36 Bericht door Tjorque »

als ge veel geld over hebt voor fancy verlichting kan je xenonlampen steken.

ben ff 't merk kwijt...
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#37 Bericht door marini »

voor je alles nog eens uitvind ook best eens kijken bij diegene die dat dus al eens gedaan hebben. Er zijn er genoeg hier
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#38 Bericht door DY »

Als opmerking voor NOD:

Ik kan tevens ook al mijn lichten aan- of uitschakelen terwijl ik rij.
De twee voorste led-s steek ik mijn arm door mijn vizier.
Voor het achterlicht steek ik mijn arm door mijn vizier en kan ik zo aan de schakelaar aan het achterlicht en mijn stroboscoop kan ik aan- of uitschakelen aan mijn stoel. Het zijn gewoon twee draden van de batterij naar de lamp en één draad is onderbroken door een schakalaar.
Eerste les elektriciteit: het stroomkringschema. Op die manier kan mijn WAW nog dienst doen als didactisch materiaal.

Wat de sterkte van mijn ledverlichting betreft: minder mag het zeker niet zijn. Maar ik ben er zeer tevreden van.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

Brechtix schreef:ej, ik vind mijn weg niet goed op die site. Welke batterijen hebben een schappelijke verhouding energiecapaciteit/gewicht*prijs?

Er is plaats in mijn batterijhouder voor twee blokjes van ong. 10 cm hoog op pakweg 6*8. Systeem op 12V. Kruislicht moet LED worden, achterlicht is het al, grootlicht mag voor mijn part halogeen blijven. Dus op zich niet zoveel Ah nodig, maar 'k vrees dat mijn claxon en pinkers veel stroom pakken, en al die relaistjes wschl ook?
Onlangs was ik bij De Munter, waar men mij heel deskundig advies heeft gegeven. Ik raad je aan gewoon even langs te gaan en te vragen naar Dirk de Munter. Hij neemt echt de tijd om uitleg te geven en in te gaan op wat je allemaal zegt.

http://gentseliggers.net/forum/viewtopi ... 1&start=30

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#40 Bericht door eeuwige reiziger »

Brechtix schreef:Zo'n B&M dynamo, daar hoort men veel goeds van. Bestaan die op 12V? Is ook nie zo goedkoop, IIRC?
Onlangs heb ik navraag gedaan wat de dymotec S12 (B&M) kost. Schrik nu niet...

Zomaar eventjes 138,50 euro.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#41 Bericht door Proes »

Ik ben geen techneut dus ik kan niet zeggen hoeveel watt mijn nieuwe lamp geeft maar ik ben ontzettend tevreden van mijn nieuw voorlicht.

Volgens de nieuwe duitse norm moet je voorlicht 10lux geven.
Mijn lamp (slechts 1 led) geeft 15lux.

Ik kan zeker 15 meter ver verlichten!
Hier is de url:
http://www.kinetics.org.uk/html/battery_lights.shtml

Op de hoogste stand (15 lux) gaat hij 11 uur mee.
Er zitten E oplaadbare AA batterijen in die je er niet moet uithalen om op te laden ... er wordt immers een apparte 220v adapter die je in je lamp kan steken meegeleverd.
Fantastische lamp, gekocht bij De Ligfiets / Antwerpen
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#42 Bericht door quattrovelootje »

SIGMA heeft ook een nieuwe koplamp uit, de VARIO. Die geeft maar liefst 25 lux en brandt 10u als die aangesloten is op de bijhorende battery-pack. Je vindt meer info op deze link :

http://www.sigmasport.com/en/produkte/b ... t=features

Tihamér -licht in de duisternis :wink:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#43 Bericht door Proes »

Knap, nog helderder (25 lux) dan diegene die ik heb.
Helaas zit je met een apparte batterijpack met een kabel naar je licht en dat vind ik nu net minder handig op een ligfiets. (maar dat is buiten de topic natuurlijk)
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#44 Bericht door quattrovelootje »

Proes schreef:Knap, nog helderder (25 lux) dan diegene die ik heb.
Helaas zit je met een apparte batterijpack met een kabel naar je licht en dat vind ik nu net minder handig op een ligfiets
Je kan die VARIO zowel op een batterypack aansluiten als met een gewoon draadje op een dynamo (de koplamp heeft 2 aansluitingen en ook 2 soorten van bevestiging). Je kan de lamp ook los kopen, ofwel compleet met batterypack + lader. Ben ook eerder geïnteresseerd in de koplamp alleen. Heb alleen nog geen info over de prijs ....

Tihamér -houdt het nu bij zijn 1W Everled's
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie