velomobielen en verlichting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:gewoon naar elektrinica zaak gaan, die hebben ze daar mee hopen
en anders bestellen via www.conrad.nl of www.conrad.be of www.conrad.de of http://www.de-munter.be/ deze laatste doet enkel batterijen.
Vraagje aan de heren met technisch verstand (ik dus niet). Kan men bijvoorbeeld dergelijke cellen gebruiken om in serie te zetten, opdat men een batterij uiteindelijk heeft van 12V? Hoeveel cellen mag men dan bij elkaar plaatsen? Hoe gebeurt dat dan?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

nestofdragons schreef:Euh ... voor alle duidelijkheid ... Wie gaat voor wie halen, eeuwige?

Voor mij mag je die aan die prijs halen, zunne. En ik doe er nen Leffe bovenop voor de moeite. ;)
Maak er een Grimbergen van (welja, ik ben een beetje kieskeurig) en ik dender al richting Kuurne. Ik moet er toch zijn. Die tweede lamp zal mijn Versatile wel kunnen dragen, zeker?! Komt dus voor mekaar!

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#18 Bericht door nestofdragons »

Eeuwige,

ten eerste ... ge zijt nen engel
ten tweede ... inderdaad nen kieskeurige. ;)
ten derde ... ik ben nu geen elektronicus, maar ik vermoed dat als je twee batterijen van 6 volt in serie plaatst je inderdaad een uitresultaat krijgt van 12 volt.

Vraag: waarom zou je dat doen? Wil je je Tomtom (of andere gps) er ook op schakelen? Wil je autolampen gebruiken (Mercedes kwikdamplampen bijvoorbeeld)? Euh ... ikke curieus.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#19 Bericht door nestofdragons »

je link werkt niet, eeuwige.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

nestofdragons schreef:ten derde ... ik ben nu geen elektronicus, maar ik vermoed dat als je twee batterijen van 6 volt in serie plaatst je inderdaad een uitresultaat krijgt van 12 volt.

Vraag: waarom zou je dat doen? Wil je je Tomtom (of andere gps) er ook op schakelen? Wil je autolampen gebruiken (Mercedes kwikdamplampen bijvoorbeeld)? Euh ... ikke curieus.
Nu heb ik een accu van 3000mA 12V (NiMH). Nu zou ik wel een tweede batterij willen meenemen om bij langere tochten niet voor onaangename verrassingen te komen te staan. Jij beseft nu ook wel hoe bijzonder onprettig het is in deze winterse dagen zonder licht te moeten rijden.

Nu heb ik het accuutje in Nederland gekocht, maar vond het echt duur (bijna 100 euro). Nu heb ik op het internet bij Amerikaanse firma's gezien dat ze "battery packs" verkopen van 12V maar met een veel hoger mA. Iets dergelijks zoek ik.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#21 Bericht door nestofdragons »

Ik hoop dat deze link werkt. Deze kerel heeft een eenvoudige manier gevonden om het verschil te tonen tussen verschillende soorten van lampen.

http://community.webshots.com/album/130130515rdpdsc
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gast

#22 Bericht door Gast »

ik heb een heel simpele tip vr je, NOD:

kopieer het systeem van de bakker zijn quest

ik hebhet hem gevraagd, omdat ikzelf ook niet content met enkele
uren licht in een VM, en zoals je weet wordt ik AW eigenaar...
een son inbouwen is vlgs mij enkel te doen door
een son met schijfrembevestiging dubbelzijdig vanachter op te hangen,
een tandwiel ipv de schijf, dan een tussenas...
je hoort het al, mission heavy en een heel gedoe
inbouwen in kettinglijn heeft voordelen: als je heel traag rijdt maar
toch snel trapt op klein verzet heb je normaal licht
maar als je freewheelt heb je weer geen licht, dat kan je dan oplossen
door twee 6V batterijen op te laden met de son, via twee diodes,
een heel simpele schakeling, op www.ligfiets.net ergens onder de
zelfbouwprojecten te vinden

nu, over de bakker: hij heeft een 8uur gewoon goed licht,
en heeft dan nog ns twee superstraffe lampen die een zee
van lichtgeven, daarmee rijdt hij 2uur
hij verzekerde dat die lampen 25 ampère trokken
VIJVENTWINTIG AMPERES, mensen! dat doe je niet met zomaar
elk kabeltje

nu, zonder die straffe rijdt ie dus makkelijk 8uur
hij heeft drie 'dynamietstaven' als accus vanvoor

en ook heeft hij een stroboscoop flitslamp vanachter

ik zou dat gewoon copiëren, als de bakker als veelrijder ermee
content is dan zal jij er ook wel content van zijn

ik heb met hem meegereden toen het donker werd, en het het geeft
indrukwekkend veel licht, die superlampen

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#23 Bericht door jean peinture »

ik heb van pure ellende terug overgestapt op de dynamo. Op het achterwiel van de waw draait een s6 van B&M en de halogeen 2.4W geeft genoeg licht om in de winter op onverlichte paden 30+ te blijven rijden. Diegene die de extra wrijving willen aanhalen als energieverlies: kwatch. De winterse temperaturen, neerslag en het fenomeen balkdonker zijn veel beperkender voor de snelheid dan de verwaarloosbare energie die de dynamo verloren doet gaan. Een oplossing die me niet in de steek laat, en vooral ik ben niet langer gebonden aan batterijen allerhande want daar word ik gewoon niet goed gezind van. En de goede batterijverlichting is gewoon veel te duur in verhouding tot wat ge er voor terugkrijgt.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#24 Bericht door Brechtix »

Wouter schreef:....http://www.de-munter.be/ deze laatste doet enkel batterijen.
ej, ik vind mijn weg niet goed op die site. Welke batterijen hebben een schappelijke verhouding energiecapaciteit/gewicht*prijs?


Er is plaats in mijn batterijhouder voor twee blokjes van ong. 10 cm hoog op pakweg 6*8. Systeem op 12V. Kruislicht moet LED worden, achterlicht is het al, grootlicht mag voor mijn part halogeen blijven. Dus op zich niet zoveel Ah nodig, maar 'k vrees dat mijn claxon en pinkers veel stroom pakken, en al die relaistjes wschl ook?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#25 Bericht door Brechtix »

jean peinture schreef: en vooral ik ben niet langer gebonden aan batterijen allerhande want daar word ik gewoon niet goed gezind van.
Het fenomeen balkdonker?

Zo'n B&M dynamo, daar hoort men veel goeds van. Bestaan die op 12V? Is ook nie zo goedkoop, IIRC?

Weinig weerstand, maar is dat dan in de zin van de SON, dat je het gewoon niét merkt, of in de zin van 't is okee als 't donker is maar 'k zou 'm niet laten aanliggen om af en toe te pinken?

Jou kennende heb je ongetwijfeld al een ingenieus katrollensysteem uitgedokterd om 'm op en af de band te zetten? Anders ware het ook wel mogelijk om de dynamo op het horizontale L-profieltje van de voorwielopphanging te zetten, bedenk ik zo op dit ontiegelijke uur.

Zou wel een fijn systeem zijn: klein 12V batterijtje met LEDs waar je niet veel omkijken naar hebt, en een dynamo voor occasionele gevallen waar je veel licht nodig hebt. Als ik in het donker rij is het meestal maar een paar km, zonde om altijd zo'n bak lood mee te sleuren.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#26 Bericht door jean peinture »

balkdonker
van de zegswijze: geen balk voor de ogen zien. een pijnlijke ervaring in vroegere tijden toen de plafonds nog uit eikenhout werden gemaakt en des nacht zonder olielampje een stutbalk... enzovoort enzoverder
Weinig weerstand, maar is dat dan in de zin van de SON, dat je het gewoon niét merkt, of in de zin van 't is okee als 't donker is
eerder in de zin van okee als het donker is... maar niet zo zeer owv weerstand maar van het gezoem en... 'k heb geen pinkers...
een ingenieus katrollensysteem
veel over gepiekerd en genpeinsd en uiteindelijk een l-profiel tegen de achterwand gebout en net erboven een gat geboord met de klokboor zodat ik er vlot aan kan (wel dynamo aan of uitzetten voor de rit )
zonde om altijd zo'n bak lood mee te sleuren
en voor het gewicht moet ge het niet laten...
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

Brechtix schreef:
Wouter schreef:....http://www.de-munter.be/ deze laatste doet enkel batterijen.
ej, ik vind mijn weg niet goed op die site. Welke batterijen hebben een schappelijke verhouding energiecapaciteit/gewicht*prijs?
Tja, De Munter... Ik heb zomaar eventjes tien keer een mail gestuurd om wat bijkomende uitleg te vragen. Er kwam nooit een antwoord... Blijkbaar ligt men daar niet wakker van een kleine garnaal die eens enkele luttele batterijcellen wil aankopen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

alt schreef:nu, over de bakker: hij heeft een 8uur gewoon goed licht,
en heeft dan nog ns twee superstraffe lampen die een zee
van lichtgeven, daarmee rijdt hij 2uur
hij verzekerde dat die lampen 25 ampère trokken
VIJVENTWINTIG AMPERES, mensen! dat doe je niet met zomaar
elk kabeltje

nu, zonder die straffe rijdt ie dus makkelijk 8uur
hij heeft drie 'dynamietstaven' als accus vanvoor

en ook heeft hij een stroboscoop flitslamp vanachter

ik zou dat gewoon copiëren, als de bakker als veelrijder ermee
content is dan zal jij er ook wel content van zijn

ik heb met hem meegereden toen het donker werd, en het het geeft
indrukwekkend veel licht, die superlampen
Misschien moet hij z'n systeem hier maar eens voorstellen, opdat we er allemaal iets van leren!

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#29 Bericht door marini »

dat vind ik nu ook zene, allé bakker , doe uw ding.maar dan wel bij materiaal en techniek!!
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#30 Bericht door hugo »


Plaats reactie