Mijn lessen geleerd bij een Quest-crash

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

Mijn lessen geleerd bij een Quest-crash

#1 Bericht door nestofdragons »

Hallo,

ten eerste mijn excuses aan de liggers die de rit rond Gent gingen doen, ik vermoed dat ik niet mee kan. Je zal straks wel zien waarom.

OK, ik ging de grond op met mijn Quest. Aan 20-30 km/h met mijn hoofd tegen de vlakte en dan nog een paar meters schuiven op mijn gezicht. Euh ... Auw!

Gelukkig waren er direkt helpers aangekomen. Ik bloedde wel als een rund aan mijn kop. Oog was direkt dicht. Maar geen pijn voor de rest. Nergens anders schaafwonden. Lang leve de kooi rond een Quest!

Maar ... wat was nu de oorzaak. Euh ... ik weet niet wie in een rechtzaak als schuldige naar voor zou komen. Ik geef gewoon de situatie weer:

Ik rij op een breed fietspad en lap ... daar staat een auto stil te staan op het fietspad. Ik wijk uit op het baanvak van de autos na eerst gecontroleerd te hebben in mijn spiegels. Ik wil terug op het fietspad rijden en daar kom ik ten slip door de borduur. De Quest kantelt en schuift nog enkele meters verder. De Quest heeft blijkbaar dan ook nog een andere auto geraakt die goed geparkeerd stond. Maar die zal vermoedelijk maar lichte schade in de vorm van een kras of een lichte deuk hebben.

Lessen die ik geleerd heb:
1) Auw, dat doet pijn. :x
2) Velomobiel.nl zegt als volgt:
Veilig door beschermende carrosserie, goede zichtbaarheid door opvallende kleur, geïntegreerde rolbeugel, geringe windgevoeligheid en een deksel voor het instapgat van zacht materiaal.
Maar mijn ervarting zegt nu dat een fietshelm toch een goede extra bescherming is. Ik had een pet op omdat ik regen verwachtte, maar die beschermt noegabollen.
3) Het borduurtje was echt niet zo hoog, maar toch bracht hij mij ten slip. Waarom? Ik vraag het me nog steeds af.
4) Neem altijd een digitale camera mee op je ritten. Het levert bewijsmateriaal op.
Bijlagen
Deze wagen stond op het fietspad. Toen ik passeerde was de persoon in kwestie nog rond zijn auto aan het gaan zodat ik zelfs die smalle strook niet kon gebruiken. Nummerplaats is duidelijk zichtbaar. De politie van Wijnegem werd door omstaanders gewaarsch
Deze wagen stond op het fietspad. Toen ik passeerde was de persoon in kwestie nog rond zijn auto aan het gaan zodat ik zelfs die smalle strook niet kon gebruiken. Nummerplaats is duidelijk zichtbaar. De politie van Wijnegem werd door omstaanders gewaarsch
Wat is het lelijkst?  ;)
Wat is het lelijkst? ;)
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Veel beterschap!!! Das effe pech. Ik neem aan dat je de politie een pv hebt laten opmaken. Ik zou ook wel eens willen weten in hoevere de bestuurder van de auto die op het fietspad stond hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld.

Is er veel schade aan de Quest?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mijn lessen geleerd bij een Quest-crash

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

nestofdragons schreef:Euh... ik weet niet wie in een rechtzaak als schuldige naar voor zou komen. Ik geef gewoon de situatie weer:

Ik rij op een breed fietspad en lap ... daar staat een auto stil te staan op het fietspad. Ik wijk uit op het baanvak van de autos na eerst gecontroleerd te hebben in mijn spiegels.
Jammer dat we dergelijke nieuws moeten te vernemen!

Me dunkt dat die wagen daar gewoon niet mag staan: een fietspad is een fietspad. Is parkeren op een fietspad trouwens geen zware overtreding?

Natuurlijk zal de verzekering van de tegenpartij misschien opwerpen dat het ongeluk zelf niet te wijten is aan het verkeerd geparkeerd staan, maar wel aan onhandig stuurgedrag.

Hou je kloek!

Gebruikersavatar
lotr_mtd
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:02
Postcode: 2650
Locatie: Edegem

#4 Bericht door lotr_mtd »

Veel beterschap

Maar zit het in de familie of hoe zit dat??
eerst je zoon, nu jij.
Wie is de volgende??
en hoe is het met je nu beschadigde quest
Laatst gewijzigd door lotr_mtd op wo 07 dec 2005, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#5 Bericht door Duckjibepete »

Hoe is het met de kwest? :?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#6 Bericht door nestofdragons »

Tim heeft mij geholpen door de Quest te halen. Ik was immers op weg naar hem. Volgens Tim is er hoofdzakelijk schuurschade en op een paar plaatsen een lichte krak, maar al het materiaal is er nog. Dus ... een laagje carbon op de achterkant en hij komt en nog kloeker uit dan dat hij al was.

Die krassen zal ik pogen eruit te schuren. Als het niet lukt, dan wordt het een plamuurwerk en een spuitwerk. Dan kan ik misschien er een draakje op laten airbrushen. Ah, je moet toch altijd pogen het positieve te zien van elke situatie, niet.

De mechaniek is niet geraakt. Alles was goed beschermd ...behalve mijne kop. :evil:

Stefan, neen het is geen familiekwaal. Jonathan vloog enkel op een andere omdat Thijs ergens was opgevlogen. En neen, ziekenhuizen bezoeken is niet onze grote hobby. ;)

Eén ding weet ik wel. Ik sta morgen ... op school om les te geven. Ik ga voor een beetje windel me niet laten kennen. :twisted:
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#7 Bericht door Proes »

hé, als een beetje windel je niet laat tegenhouden om les te geven ... kan je dan zondag niet gewoon komen rijden (misschien met een vervanligger van Tim indien nodig?)
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
lotr_mtd
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:02
Postcode: 2650
Locatie: Edegem

#8 Bericht door lotr_mtd »

eigenlijk heeft hij daar wel groot gelijk in hé
ik zou gewoon gaan zondag
en dan ben je eens buiten hé

Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

#9 Bericht door mario »

Beterschap vanuit deze kant!
Opletten met die drie wielen,is momenteel vrij gevaarlijk rijden.
Mario
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#10 Bericht door Luc Willaert »

Das jammer, zo'n slecht begin.

Veel beterschap.

Gast

Re: Mijn lessen geleerd bij een Quest-crash

#11 Bericht door Gast »

eeuwige reiziger schreef:1. Me dunkt dat die wagen daar gewoon niet mag staan: een fietspad is een fietspad. Is parkeren op een fietspad trouwens geen zware overtreding?

2. Natuurlijk zal de verzekering van de tegenpartij misschien opwerpen dat het ongeluk zelf niet te wijten is aan het verkeerd geparkeerd staan, maar wel aan onhandig stuurgedrag.
Punt 1 :
Volgens mij is het een fietspad D9 (combinatie trottoir-fietspad) - ik kan het verkeersbord niet zien. In dit geval staat de auto zowel op een fietspad als trottoir. Wat doet trouwens die motorkap die open staat. Stond de auto met een defect : dan moet het opgesteld worden zoals een reglementair geparkeerd voertuig.
In elk geval : minstens inbreuk eerste graad zware overtreding - 150 euro. Schuld automobilist bewezen en bewijs geleverd!

Punt 2 :
De verzekering van de tegenpartij mag niet opwerpen dat het hier om een onhandig stuurgedrag van de VM-er gaat. Had haar eigen partij, de automobilist, niet geparkeerd waar hij niet mocht parkeren, dan zou het ongeval zich gewoonweg niet voorgedaan hebben. Het causaal verband - het verband tussen oorzaak en gevolg - is duidelijk aanwezig. Geen gevolg zonder oorzaak. Hier is een oorzaak met een ongeval tot gevolg. Dat is al één zaak.

Bovendien, in het fietspad zit een gebrek. Als men een fietspad oprijdt, en men komt ten val wegens een opstaande rand, dan kan dit als een gebrek in de openbare weg gezien worden. Dat is zaak twee maar speel daar niet teveel van uit want de kans om daar iets uit de brand te slepen is gering.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#12 Bericht door WFvN »

Ochochoch..... weer een naar verhaal.

Waar moeten wij als fietsers nou naartoe? Op de rijbaan willen de auwtomobilisten ons niet zien en als het hun beter uitkomt, moeten we ook nog eens opdonderen van het fietspad. :evil:

Vervelend voor je; geen leuk begin om kennis te maken met het velomobielgebeuren.

Sterkte met herstel van jezelf en je Quest uiteraard.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

ai, nu al, je bent nog beter dan ward, al beperk je de schade en das echt beter,
in ieder geval ben je hopelijk binnenkort weer de oude, geldt ook voor je quest en volgende dagen beetje rustig aan doen he.

hopelijk is je trots niet te hard geschaafd, want ook dat kan pijn doen;
een helm kan iss wonderen doen als het erop aankomt he, en is toch daarvoor dat we die helm hebben he.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#14 Bericht door Greet »

Is me dat even verschieten!! in ieder geval veel beterschap!!

Gast

#15 Bericht door Gast »

Nu is er toch nog één detail dat mij fel intrigeert. Als je naar rechts het fietspad op wilt rijden, en je blijft haken aan de rand van het fietspad, dan kom je toch ten val op de rechterkant van je hoofd en moet de windel rechts zitten. Waarom zit ze bij u links?

Plaats reactie