Opgelet voor luie automobilisten

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#16 Bericht door Duckjibepete »

:evil: ik heb sinds het begin van de winter en dus donker 's morgends en 's avonds nog geen enkele controle gezien op fietsvelichting... kom elke dag fietsers tegen zonder licht... die vinden dat doodnormaal... ik heb twee lichten voor en één op de helm, en twee achter... ben ik de onnozelaar? :roll: Stuur maar eens een paar lidkaarten naar de politiediensten van Mechelen en Haacht, want denk dat ze daar al maanden zitten te wachten op nieuwe levering van de drukkker... :?
ride to live, live to ride

Gast

#17 Bericht door Gast »

Oei. Een tweedegraadse 175 euro-lidkaart werd verleend.
Daar koop je veel spuitbussen de-icer voor.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#18 Bericht door marksje »

Duckjibepete schreef::evil: ik heb sinds het begin van de winter en dus donker 's morgends en 's avonds nog geen enkele controle gezien op fietsvelichting... kom elke dag fietsers tegen zonder licht... die vinden dat doodnormaal... ik heb twee lichten voor en één op de helm, en twee achter... ben ik de onnozelaar? :roll: Stuur maar eens een paar lidkaarten naar de politiediensten van Mechelen en Haacht, want denk dat ze daar al maanden zitten te wachten op nieuwe levering van de drukkker... :?
Wij doen het wel. En meer zelfs, iemand met een defekte verlichting krijgt direkt (in bruikleen) een setje (voor- en achterlicht) om zijn weg reglementair verder te zetten. Als hij (of zij) hunne fiets komen tonen dat hij in orde is, recupereren wij het setje. Als da gene service is.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#19 Bericht door quattrovelootje »

Vandaag één van de hoofdartikels van een nieuwssite :

LONDEN - De kans dat inwoners van ontwikkelde landen omkomen door een auto-ongeluk is bijna vierhonderd keer groter dan de kans op overlijden als gevolg van internationaal terrorisme. Dat blijkt uit een studie waarover het blad Injury Prevention donderdag bericht.

Elke 26 dagen overlijden er op Amerikaanse wegen evenveel mensen als door de terreuraanslagen van 11 september 2001, aldus Nieuw-Zeelands onderzoek.

In tien bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) aangesloten landen zijn tussen 1994 en 2003 door terrorisme iets meer dan 3000 doden gevallen. In dezelfde tijd vielen door auto-ongelukken 390 maal meer slachtoffers.


Verder commentaar overbodig lijkt me ....

Tihamér -schrok hier toch wel ff van
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#20 Bericht door marini »

Wij doen het wel. En meer zelfs, iemand met een defekte verlichting krijgt direkt (in bruikleen) een setje (voor- en achterlicht) om zijn weg reglementair verder te zetten. Als hij (of zij) hunne fiets komen tonen dat hij in orde is, recupereren wij het setje. Als da gene service is.
en ook een boete?

marini, heb een boete gekregen zonder licht te rijden toen ik 17 was en ik weet het nog.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#21 Bericht door Gast »

Dag beste mensen,

ik zal me, als dagelijks woon-werk verkeer fietser van 40 km heen-terug, maar aansluiten bij het hoopje dat gemiddeld 2 maal per week bijna omver gereden wordt, ware het niet dat ik defensief rijd.
Een klein voorval :

Ik rijdend op het fietspad, 2 voorlichten, een achterlicht, een met ledjes bezet reflecterend bandje aan mijn linker kuit, twee reflecterende strips op mijn overtrekjes voor mijn schoenen, een achterlicht, een reflecterende strip op mijn fietsjas en mijn helm voor en achter bezet met reflecterende strips geleverd door mijn schoonzus. (aan zichtbaarheid zal het zeker niet liggen). Langs een file auto's aan het rijden die net ietsje trager is dan mijn gemiddelde snelheid.

Een auto, BMW jeep met een opgestoken ventje in van rond de 50 (waarschijnlijk mid-life) komt naast me rijden als de file stilletjes vooruit gaat, meneer was waarschijnlijk te druk bezig met het kijken naar zijn flikkerende lichtjes op zijn GPS om te zien dat er een fietser naas hem reed. Dus wat doet meneer, lekker naar rechts beginnen schuiven, niet oplettend dat er een fietspad is, neen meneer!!! Ik zie hem naderen en denk, nu hij zal het wel gauw gaan zien, aangezien ik super verlicht ben.
Maar neen hoor meneer blijft schuiven, dus zie ik me genoodzaakt om met het vlakke van mijn hand lekker hard op zijn auto te slaan. Zonde van mijn trouwring, want dat zal waarschijnlijk wel een krasje nalaten. Meneer hoort de klap, maar rijd lekker verder, dus ik maar in de remmen gaan.

Dit gebeurt geregeld eens en meestal met van die lekker grote jeeps, bmw's, mercedes, enz. Met meestal een vette rijke stinker in of iemand die een te dikke nek heeft om nog in zijn spiegels te kijken of links of rechts, laat varen dat ze hun signaalgevers gebruiken.

Dan zijn er nog de voorvallen, ik rij met een wagen en haaietanden hebben geen kracht bij mij.
Mijn auto is te groot, dus moet ik eerst maar 3 meter vooruit op het fietspad en half op de weg om te zien.
Ik heb zowel voorrang van rechts als van links, vooral als het op fietsers aankomt
Ik parkeer op het fietspad, want het is anders te ver wandelen naar de slager of de bakker.
ENZ.

Ik kan nog honderden dingen neer gaan schrijven en wekelijks maak ik het mee. Het is een schande dat dit zomaar kan gebeuren.
Gelukkig kan ik 15 van mijn 20 km langs het kanaal Kortrijk-Bossuit afleggen en heb ik meestal geen last van koning/keizer auto. Maar soms wel van schoolgaande kinderen of jongeren die het niet nodig vinden om plaats te maken voor een fietser, na een 5-tal keer beleefd vragen om plaats te maken, die sneller rijdt dan hen.

Dus het is niet alleen koning/keizer auto, het is ook de jeugd die er zijn laarzen aan veegt qua respect. Wat zal dat geven als die jongelui achter een autostuur zitten????
Een vrolijke toekomst gaan we tegemoet.

MVG,

Kevin

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#22 Bericht door de bakker »

Bjiwke,

toch moet je begrijpen dat de politie ook wat anders te doen heeft dan verkeerd geparkeerde wagens, allerhande dinges zonder licht, dolrijders op fietspaden en jaagpad terroristen een halt toe te roepen. het is ook es dieven vangen geblazen! :twisted:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#23 Bericht door marini »

ja ontspan u , kijk tijdens het fietsen af en toe eens naar de schone natuur die ge passeert,laat u scharmeren door schone dames in dikke winterjassen(denk maar dat ze schoon zijn) doe aan zen technieken om die ijzige wind je niet te laten deren. probeer ook joga op je fiets maar schakel dan wel over op een flevo, dan heb je je armen al vrij ,droom weg van die ligger die je altijd al hebben wil maar nog niet hebt....

marini, stel dan een 10stappen plan op om hem zo snel mogelijk te hebben :twisted: .excuseer dacht dat ik in de babelhoek zat.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#24 Bericht door Gast »

Ik heb het niet over de ordehandhavers, ze kunnen idd niet overal tegelijk zijn en volgens mij verrichten ze toch knap werk (toch waar ik rijd, ik zie geregeld controle, maar mag steeds verder rijden). Maar over de solidariteit van de automobilisten en in het bijzonder van de rijke automobilisten. (niet dat iedere rijke automobilist zo'n "klootzak" is natuurlijk)
verder ook het besef van de jeugd dat niet alles hun terrein is en dat er ook nog andere mensen met fietsen en wagens rijden (solidariteit dus).

Mvg,

Kevin

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#25 Bericht door graddus »

marini schreef:droom weg van die ligger die je altijd al hebben wil maar nog niet hebt....
Maar Erik, dat doet al zo'n zeer...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#26 Bericht door Edje »

ma go schreef:
Wij doen het wel. En meer zelfs, iemand met een defekte verlichting krijgt direkt (in bruikleen) een setje (voor- en achterlicht) om zijn weg reglementair verder te zetten. Als hij (of zij) hunne fiets komen tonen dat hij in orde is, recupereren wij het setje. Als da gene service is.
Eens gerecupureerd ga je toch ovr tot boete inning, want dan hebben ze weer geen licht;-) :twisted: (grapje, MAAR het zou kunnen he)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#27 Bericht door WFvN »

allewedertje schreef:In tien bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) aangesloten landen zijn tussen 1994 en 2003 door terrorisme iets meer dan 3000 doden gevallen. In dezelfde tijd vielen door auto-ongelukken 390 maal meer slachtoffers. [/i]

Verder commentaar overbodig lijkt me ....
Tja, het is hetzelfde als met vliegtuigen. Gaat daar iets verkeerd, dan zijn er direct veel slachtoffers. Bij een fikse aanrijding is dat aantal beduidend minder. Wanneer hoor je écht iets over aanrijdingen? Als het een kop-staart-aanrijding is in veelvoud.

Net als dat terrorisme; goed, daar zit nog de 'bewust veroorzaakt'-factor bij waardoor het meer in het nieuws springt. Maar het aantal doden in het verkeer is inderdaad niet gering.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#28 Bericht door nestofdragons »

Ik heb al eens opgemerkt dat infeite veel van de ongevallen met fietsers kunnen vermeden worden. Veel fietsers zien meer naar de grond dan voor zich uit. Wij, liggers, hebben daar geen last van. Hoeveel keer heb ik niet gezien dat er iemand schrok als ik drie meter voor hen ben.

OK, je moet gezien worden. Maar, je moet ook kijken, he.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#29 Bericht door Wouter D »

in antwoord op bjiwke zijn bericht zou je kunnen stellen dat ze gerust meer agenten kunnen de straat opsturen voor alle soort controles, de boetes die ze jkunnen uitschrijven zullen in het begin dikwijls al voldoende zijn om die jongens van een vet maandloon te voorzien,
maar is het niet zo dat er agenten te kort zijn en dat er ook niet genoeg vinden, of heeft dat er nu echt nieks mee te maken.

het idee is wel juist, dacht ik?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#30 Bericht door marksje »

marini schreef:..........
en ook een boete?

marini, heb een boete gekregen zonder licht te rijden toen ik 17 was en ik weet het nog.
Neen, aanvankelijk niet.
Maak wel het verschil tussen een defekt licht en gewoon te lui om je dynamo aan te leggen.
Gedurende de ganse donkere periode wordt er regelmatig controle gedaan en worden er lijsten opgemaakt; zijt ge twee keer te lui om je licht aan te steken hebt ge prijs. Voor defecten krijgt ge altijd de kans om die te herstellen; niet herstellen is prijs.


@ PP

Ik dacht altijd dat er twee woorden waren met "te" voor die goed waren
met name :

te-vreden en te-pels. :wink:


Hoe :?: :?: :?: Waar is PP zijn bericht naar toe :-k
Laatst gewijzigd door marksje op vr 02 dec 2005, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie