Opgelet voor luie automobilisten

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Opgelet voor luie automobilisten

#1 Bericht door marksje »

Deze morgen nam ik, omwille van de ijs-en rijmplekken, het fietspad langs de grote baan ipv van de bolle boerenwegjes. Vrolijk fietsend aan ± 30 zie ik uit een zijstraat rechts een auto komen. Allert zijnde was ik al uitgeklikt en had al enige keren met mijn extra koplamje geflikkerd. Als ik op 15 m van de straat ben, rijdt die pipo het fietspad op en blijft er dwars op staan. Remmen dicht en stil op 30 cm van zijn flank. Blijkt dat dien onozelaar nog nooit zijn zijruit had ontdooit en mij gewoon niet kon zien, ik twijfel er zelfs aan dat hij mij, toen ik op 30 cm van hem stond, gezien heeft.
Ik heb dan wel zijn nummerken onthouden en hem een lidkaart geschreven; ik ben er zeker van dat hij volgende keer zijn ruit wel gaat ontdooien.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

was het een lidkaart met een foto van zijn voertuig?

ge kon niet aan zijn raam om er eens op te kloppen verzeker?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Opgelet voor luie automobilisten

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Er zijn er wel nog meer die menen dat ze met hun wagen koning en keizer tegelijkertijd zijn.

Toen ik rond zes uur naar huis reed, zagen de uitvalswegen van Brugge weer volrood van de stilstaande wagens. Vanaf de stadsring tot aan Oostkamp is het dan aanschuiven geblazen. Als velomobilist heb ik daar niet het minste last van (nu ja, op een welbepaald punt waar ik links afmoet, is dat dan wel wat moeilijk). Ik neem voor het grootste gedeelte het jaagpad langs het kanaal Gent-Brugge, een pad dat autovrij is en alleen voor wagens toegankelijk is voor de luttele gezinnen die daar langs wonen. Wat schetst echter mijn verbazing? Vanavond "woonden" er blijkbaar toch wel heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel mensen langs het kanaal. Of simpel gezegd: om de file te vermijden nemen bepaalde automobilisten blijkbaar niet gehinderd door enig schaamtegevoel het jaagpad. Dan durven ze trouwens ook nog een groot licht opzetten wanneer ik volgens hen niet genoeg aan de rechterkant rij...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

en op dat moment ga ik tegenwoordig ostentatief in het midden van het jaagpad rijden. Ik weet dat het niet schoon is en dat het misschien werkt als een rode lap op een stier, maar ik doe jaarlijks meer dan 5000km langs onze jaagpaden en ik ben dat soort gedrag van automobilisten meer dan grondig beu. Bovendien heb ik me voorgenomen om ook de nummerkes te onthouden en die door te geven aan de collega's van Ma Go. Der zullen nog wel lidkaarten overzijn he Mark :wink:

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#5 Bericht door hugo »

1 de verkeersinfrastructuur is ingericht in funktie van koning auto
2 het gedrag van "de autobestuurder" is vaak "verbazingwekkend"

1+2 = frustrerend

ganseij
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: di 21 okt 2003, 22:04
Fiets: hurri
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opgelet voor luie automobilisten

#6 Bericht door ganseij »

ma go schreef:
Ik heb dan wel zijn nummerken onthouden en hem een lidkaart geschreven; ik ben er zeker van dat hij volgende keer zijn ruit wel gaat ontdooien.
Wat zijn lidkaarten?

Wim, uit Nederland

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#7 Bericht door nestofdragons »

ma go, wat gebeurt er nu in feite als een niet-politieagent een nummer aangeeft aan de politie? Wordt daar gehoor aan gegeven?
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Opgelet voor luie automobilisten

#8 Bericht door Edje »

ganseij schreef:
Wat zijn lidkaarten?

Wim, uit Nederland
Bwa bekijk het als een verkeersboete
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#9 Bericht door Gast »

hugo schreef:1 de verkeersinfrastructuur is ingericht in funktie van koning auto
2 het gedrag van "de autobestuurder" is vaak "verbazingwekkend"

1+2 = frustrerend
Hugo, ik ben akkoord met punt 1.
Met punt 2 ook. Maar. Als mijzelf als voetganger van en naar het werk, twee keer per dag, vier km totaal via toch wel drukke maar secundaire wegen, stel ik vast dat het gedrag van de doorsnee-fietser niet alleen verbazingwekkend is, maar zelfs verbijsterend erg tot afgrijselijk slecht. Ook zij, als zwakke weggebruikende fietser brengen mij, als zwakke weggebruikende voetganger en dus soortgenoot, ongeneerd in gevaar. Zonder of met weinig licht in mist of duisternis, zich niets aantrekkend van hun eigen zwakke weggebruikersstatuut, losbandig, balorig, eigenwijs.

Mag ik dan kortweg samenvatten als getuige-vanop-korte-afstand : moest de doorsnee-automobilist even DRIEST rondrijden zoals de doorsnee-fietser, dan belanden er elke dag in België minstens 10 fietsers op het kerkhof.

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#10 Bericht door lieve »

eddy is gisteren avond nog van de weg gemaaid , hij heeft nog met zijn hand de autospiegel een harde klap gegeven en dan was het de graskant in.
de auto is een paar meter daarna gestopt in is dadelijk weer verder gereden.
Met gevolg een pijnlijke hand en weer een geschonden ego

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#11 Bericht door hugo »

patrick

inderdaad ook gedrag fietsers en voetgangers voor verbetering vatbaar

de haastige scootergebruiker vergeet ik evenmin

als er iets gebeurt is de zwakke weggebruiker benadeeld
Laatst gewijzigd door hugo op wo 30 nov 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

Die fietsters mag je ook gerust een lidkaart aansmeren hoor Patrick. Iedere weggebruiker moet zijn medeweggebruiker respecteren, dus dat geldt zeker ook voor fietsers.

Gast

#13 Bericht door Gast »

Johan, je bent blijkbaar van partij veranderd?
Van de CD&V naar de Sp-a?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

Patrick Pevenage schreef:Johan, je bent blijkbaar van partij veranderd?
Van de CD&V naar de Sp-a?

Ik niks politiek hoor Patrick, en al zeker niet SPA (heb liever pintjes).

Vond rood van de 3 standaardkleuren gewoon de mooiste, vandaar.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#15 Bericht door marksje »

Wouter schreef:....
ge kon niet aan zijn raam om er eens op te kloppen verzeker?
Wel Wouter, neen. Ik stond aan zijn achterportier, met mijn cirkelzaag op 10 cm daarvan. Intussen was er nen anderen auto de straat half ingedraaid. Den dezen kon nie verder omdat ik daar stond van mijnen neus te maken, maar die stond wel nog met zijn gat op den hoofdweg en dus verre van veilig. Toen ik aan de kant ging om die mens door te laten, draaide den anderen den hoofdweg op gevolgd door luid getoeter, want hij had ook nen auto op den hoofdweg blijkbaar niet gezien. En dit alles als gevolg van niet ontdooide ruiten, ik vond dit niet meer kunnen. Als gewone mens kunt ge je daar dan ne keer goe kwaad in maken en een stuk gefrustreerd achterblijven. In onze stiel hebben we dan gelukkiglijk de kans om aan dergelijke situatie iets te doen.
PS. Zijn “lidkaart” heeft hij uiteindelijk gekregen voor het geen voorrang verlenen aan de auto op de hoofdweg met vermelding van de niet ontdooide ruiten. Eer ik lidkaarten uitdeel bij situaties waar ikzelf in betrokken ben moet er nog heel wat meer gebeuren want ik vind dit niet altijd kunnen, maar het kwam nu goed uit.

nestofdragons schreef:ma go, wat gebeurt er nu in feite als een niet-politieagent een nummer aangeeft aan de politie? Wordt daar gehoor aan gegeven?
Daar wordt door ons gehoor aan gegeven en je aangifte wordt overgemaakt aan de Procureur bij de Politierechtbank. In hoeverre deze daar dan gehoor aangeeft is af te wachten. Feit is dan nog wanneer de overtreder de feiten ontkent ge nergens staat en dit in tegenstelling tot wanneer een politieagent een vaststelling van een verkeersovertreding doet de overtreder moet gaan bewijzen dat het niet zo is, en da’s gans anderen koek.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie