Opgelet voor luie automobilisten

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#31 Bericht door quattrovelootje »

Wouter schreef:meer agenten kunnen de straat opsturen voor alle soort controles, de boetes die ze kunnen uitschrijven zullen in het begin dikwijls al voldoende zijn om die jongens van een vet maandloon te voorzien
Hmmm, kennelijk is het er één en ander veranderd in België sinds ik hier zit :wink: ! Het enige dat het uitschrijven een verkeersboete je oplevert als agent is extra papierwerk en een hoop gezever achteraf van de overtreder. Het is dus zeker niet zo dat een agent een "procentje" krijgt op elke boete die hij geeft ! Stel je voor ....

Tihamér -sparen voor je droomvelomobiel door boetes te schrijven :twisted: ?
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

waterpret

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

Dezen namiddag kwam de regen hier met bakken uit de lucht, maar dat kon me niet deren. Een velomobiel wordt immers niets voor niets als een "alleweder" omschreven. Dus besloot ik erop uit te gaan: er moesten nog wat praktische zaken geregeld worden die ik kon combineren met een mooie tocht. Halfweg stopte het met regenen en verliep de rest van de rit onder een zwaar, grijs wolkendek dat toch wel wat gekleurd was met surrealistische tinten.

Bij m'n terugweg reed ik een heel eind langs het kanaal Gent-Brugge. Na Aalter-Brug gaat de weg plotseling een flink stuk naar beneden om erna lichtjes weer te stijgen. Leuk natuurlijk om wat snelheid bij te winnen. Zag ik daar in die deuk niet een enorm grote waterplas liggen. "Dat wordt leuk", dacht ik bij mezelf. Languit op de trappers. Het snelheidsmetertje schoot de hoogte in. En ja, daar hoorde ik m'n Versatile door het water scheuren. Heerlijk geluid.

Echter... ik had maar met een half oog gezien dat er van uit de tegenovergestelde richting een wagen kwam aangereden die zich op hetzelfde ogenblik als ik met een hoge snelheid door de waterplas boorde. Platsch!!! Het water spatte hoog op en daar kwakte een hele emmer water recht in m'n gezicht.

Een douche uitgespaard...

dirk65

boetes

#33 Bericht door dirk65 »

tja, en als de politie dan begint op te letten en boetes uit te schrijven, is het dikwijls wéér niet goed want dan is de staat de begroting in evenwicht aan het brengen op de kap van de arme automobilist die toch al als een citroen uitgeperst wordt...
het beste zou zijn dat er aparte extra brede fietspaden worden aangelegd, daarvoor een deel van de rijbaan voor auto's afnemen zodat het vanzelf aantrekkelijker wordt met de ligfiets/velomobiel te rijden. gevolg: ze worden in grotere aantallen geproduceerd en de prijs zakt... enz. zal wel een utopie zijn zeker :wink:

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: boetes

#34 Bericht door Filip »

dirk65 schreef:tja, en als de politie dan begint op te letten en boetes uit te schrijven, is het dikwijls wéér niet goed want dan is de staat de begroting in evenwicht aan het brengen op de kap van de arme automobilist die toch al als een citroen uitgeperst wordt...
het beste zou zijn dat er aparte extra brede fietspaden worden aangelegd, daarvoor een deel van de rijbaan voor auto's afnemen zodat het vanzelf aantrekkelijker wordt met de ligfiets/velomobiel te rijden. gevolg: ze worden in grotere aantallen geproduceerd en de prijs zakt... enz. zal wel een utopie zijn zeker :wink:
Wie met zijn twee voeten op de grond blijft staan, komt geen stap vooruit !

Gebruikersavatar
Marc N Agnes
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 17:24
Postcode: 1500
Fiets: M5 26/20
Locatie: 1500 Halle
Contacteer:

#35 Bericht door Marc N Agnes »

Het recht van de sterkste!
nietwaar?

Zelf in een voetgangersgebied is dit al duidelijk merkbaar.
Maar goed tussen voetgangers onderling zal je nauwelijks dodelijke ongevallen terugvinden, tenzij ze tijdens discussies messen en andere wapens bovenhalen.
Ook tussen voetgangers en fietsers, vaak irritaties, maar nauwelijks zware verwondingen laat staan dodelijke ongevallen. Tenzij het alweer op vechtpartijen uitdraait, maar dan spreken we van verkeersagressie.
Van zodra vervoersmiddellen een zware massa hebben krijg je ook een grotere inpakt bij botsingen. Ook de snelheid speelt een belangrijk rol bij aanrijdingen. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de impakt.
Naast de verkeersdoden van jaarlijks toch nog een 1200 tal mag je zeker de massa zwaar gewonden niet vergeten, in 2003 ongeveer 70.000 !
Op wereldvlak een half miljoen verkeersdoden.
Het ergste is dat de grote meerderheid van de bevolking dit offertal als "dat hoort er nu eenmal bij" gaat beschouwen. Tot het hun eigen kind is natuurlijk.

Ik hoor vaak ouders tegen hun kinderen zeggen "pas op een fietser". Zeg ik: "geen paniek, een auto is pas gevaarlijk".

Marc, de fiets is veilig want daar rijdt je geen mensen mee dood.
liggers weten waarom

Plaats reactie